krátkodobý test

H o n d a C R - V 
Praktická a prostorná

Pro druhou generaci tohoto vozu patřícího mezi SUV (Sport-Utility Vehicles) jsou charakteristické především respekt vzbuzující mohutnější proporce a praktický prostorný interiér. V této kategorii je to samozřejmě více než příznivé zjištění, nicméně nemusí to vždy nutně u každého vozu znamenat výhru. Když se však přidá navíc dvoulitrový agregát s technikou proměnného časování ventilů a řada nových konstrukčních prvků, zklamání se rozhodně nekoná. CR-V tedy zůstává i nadále vozem vhodným jak k dojíždění do práce, tak na cesty za rekreací. Koncepcí navazuje více než důstojně na model z roku 1997 a radost svému majiteli přinese nejen na běžné komunikaci, ale i za jízdy v lehčím terénu.

Vývoj a design: Pětidvéřové karoserii dominují především v přední části výrazné trojúhelníkové světlomety, mezi kterými je umístěna nápadná chromovaná mřížka chladiče s logem. Za příplatek lze navíc získat masivní přední rám, či hliníkový chránič motoru, což následně ještě více umocní robustní charakter vozu. Vzhled přední kapoty zvýrazňuje mohutný prolis, který přechází až do nárazníku a výrazně tak ovlivňuje celkovou tvář vozu. O některých prvcích designu lze směle říct, že pocházejí ze současné modelové řady Civic. Hlavně v oblasti světlometů je podobnost více než nápadná. Rozhodně však nejde o náhodu. Jistou roli sehrála samozřejmě image značky, nicméně rozhodující vliv na vzhled CR-V měli kromě jiných konstruktéři. Cílem bylo totiž dosáhnout co nejlepší výsledky v crash testech. Nesledovala se ovšem pouze bezpečnost cestujících, ale i ohleduplnost vozu vůči střetu s chodci. Blízká příbuznost s řadou Civic znamená pro CR-V i řadu dalších shodných konstrukčních prvků. Jde např. vpředu o vzpěry McPherson, vzadu dvojitá příčná ramena zůstala. Další inovací byla zcela rovná podlaha. Z bočního pohledu je patrné, že vůz rovněž zmohutněl. Druhá generace má stejnou výšku, ale délka a šířka vzrostla. Mírně se zvětšil i rozvor kol, nyní činí 2630 mm. Při pohledu z boku zaujme rovněž masivní sloupek za zadními dveřmi. Na voze jsou použita kola o rozměrech 205/70 R15, která lemují široce vytažené blatníky. Za nové lze určitě považovat zadní skupinové svítilny, které i nadále zůstaly umístěny do boků zadní části vozu. Celkově jsou však proti starší generaci delší hlavně ve spodní části. Díky své velikosti jsou tak pro ostatní řidiče více než dobře přehledné za každé situace. Pěkné, nicméně ne příliš praktické jsou páté dveře kufru, které se otevírají v horizontálním směru, což je hlavně při parkování v koloně značně nepraktická záležitost. Naštěstí je vůz vybaven navíc i samostatným vyklápěním skla těchto dveří, což je pro uložení menších zavazadel ideální. Oproti předchozí generaci je toto vyklápěcí sklo součástí dveří. Celkovou tvář zadních partií dotváří také plnohodnotná rezerva v plastovém krytu s koncernovým logem. V případě potřeby je samozřejmě možné její uložení přímo na dno zavazadlového prostoru.

Interiér: Vnitřní interiér CR-V je, jak je u Hondy zvykem, na velice vysoké úrovni zpracování. Pojat je tradičně spíše prakticky, nicméně oproti předchozí generaci je patrná výrazná snaha o lepší estetické ztvárnění, což je myslím jedině dobře. Ovládací prvky jsou vcelku tradiční a bez větších problémů si na ně velice rychle zvyknete. Výjimkou je pouze páka ruční brzdy, kterou si zprvu snadno spletete s madlem na palubní desce. Takovéto umístění je dosti netradiční, nicméně, co se funkčnosti týče, je plně srovnatelné s klasicky umístěnou pákou brzdy. Problém může zpočátku nastat jen při rozjíždění v kopci, protože na trochu tužší mechanizmus s pojistkou si je třeba zvyknout. Pokud si objednáte CR-V s automatickou převodovkou, budete mít v palubní desce ještě navíc páku automatu. To se však v našem případě nekonalo, verze s manuálním řazením má řadičku umístěnou zcela konvenčně. Jednou z nejsilnějších stránek CR-V je bezesporu vnitřní prostor pro cestující a odkládací prostor pro zavazadla. Mezi předními sedadly je umístěn místo ruční brzdy sklápěcí stolek na nápoje a jídlo. Po jeho sklopení se lze při troše úsilí protáhnout na zadní sedadla. O nich se dá obecně říci, že jsou tužší a vcelku dobře tvarovaná. I tak je však pravdou, že vzadu vzhledem k charakteru podvozku je patrný značný náklon vozu, což řidiče nutí snižovat v zatáčkách rychlost. To je bohužel daň za to, že je Honda vyšší než běžný automobil. Na druhou stranu tuto vlastnost oceníte při nastupování a jízdě v terénu. V kabině testovaného vozu vládla decentní černá a tmavé odstíny hnědé barvy na sedadlech. Další odkládací schránky jsou přímo v palubní desce, kde zaujme kromě těch standardních např. schránka na několik CD. Za zmínku stojí i na tuto kategorii velice slušný zavazadlový prostor o objemu 527l. To však není vše, díky možnosti snadného posunovaní asymetricky dělených zadních sedadel můžete velice rychle velikost zavazadlového prostoru ještě zvětšit. A to i za předpokladu, že bude vůz plně obsazen třemi cestujícími na zadních sedadlech. Zde však užitná hodnota CR-V zdaleka nekončí. Dno zavazadelníku je totiž tvořeno poměrně bytelným skládacím zahradním stolkem a to je deviza, kterou, co si vzpomínám, měla jen třída V od Mercedesu.

Motor a jízdní vlastnosti: Jedinou pohonnou jednotkou, která je v současné době nabízena do vozu CR-V, je benzínový dvoulitr o výkonu 110 kW (150k) při 6500 ot/min. Volba je tak předem do jisté míry značně omezena, nicméně nabídka by dle výrobce měla být v dohledné době rozšířena o další motorové variace. Kromě námi testované verze s manuální pětistupňovou převodovkou je samozřejmě v nabídce i varianta s automatem. S dodávaným dvoulitrem zrychluje vůz z 0 – 100 km/h za 10s. Průměrná spotřeba se nám v testu ustálila na 9,8 l / 100km, což je myslím na vůz těchto rozměrů slušná hodnota. Agregát se jeví pro typ tohoto vozu dostačující, jak k jízdě po silnici, tak v lehčím terénu. Za běžného provozu je síla motoru CR-V přenášena pouze na přední kola, nicméně v případě prokluzu je aktivován systém Real Time 4WD. Vůz poté plynule přechází do režimu 4x4. Ačkoliv má Honda CR-V proporce a světlou výšku terénního vozu, její ambice jsou mimo vozovku omezeny na zdolání polní rozbahněné cesty. Na náročný terén off road příznivců CR-V koncipováno není. Na druhou stranu s jistotou zvládne veškeré nástrahy nepřízně počasí, které Vás mohou na cestách potkat. Zvláště vhodný se tak jeví tento vůz do našich končin, kde je kvalitních silnic jako šafránu. Vyšší světlá výška vozu je praktická v terénu nebo při nastupování, ale v zatáčkách při samotné jízdě je dost znát a vůz se díky ní dost naklání. Je třeba proto ostré zatáčky projíždět s obezřetností, protože hlavně cestující na zadních sedadlech pociťují ostré průjezdy dost intenzivně. Ve městě naopak oceníte terénní charakter vozu, kde Vás rozhodně nepřekvapí nečekané výmoly, či kostky. Parkování je však díky rozměrům trochu komplikované, nicméně na druhou stranu vůz zaparkujete i na místech, kde ostatní jsou již v koncích a žádný obrubník Vás rozhodně nezaskočí. Brzdové soustavě není co vytknou, je zcela adekvátně dimenzovaná proporcím vozu a její nástup je okamžitý. Standardně je montován systém ABS+EBD. Systém Real Time 4WD ze strany majitele nevyžaduje výraznější údržbu, vše funguje automaticky a dle mého názoru i vcelku přesně a dobře. Jedinou servisní záležitostí je tak výměna oleje každých 30 000 km. Na vůz je k dispozici i celá řada doplňků, které zvyšují jednak užitnou hodnotu, ale mnohdy i vylepšují celkový vzhled. Náš testovaný vůz jich měl celkově téměř za 72 000 Kč. Nechyběl např. přední rám, hliníkový chránič motoru, prahové trubky, zadní spoiler aj.

Honda CR-V

Motor zážehový řadový čtyřválec 1998 cm3,16V,variabilní časování ventilů I-VTEC
Největší výkon 110 kW (150 k) při 6500 ot/min
Točivý moment 192 Nm při 4000 ot/min
Pohon Real Time 4WD
Převodovka pětistupňová manuální
Vnější rozměry 4575 x 1780x 1710 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1529/401 kg
Objem zavazadlového prostoru 527 l
Objem palivové nádrže 58 l
Maximální rychlost 177 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 10 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
9,8 l/ 9,1 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 849 000 Kč


Veškeré údaje jsou platné k 8.srpnu 2003.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Závěr: Honda CR-V má šanci svým pojetím uspokojit širokou škálu zákazníků a nutno dodat, že i s tímto záměrem byla vyvíjena. Plynule navazuje na předchozí generaci a ještě více se přibližuje svou praktičností a prostorem svému majiteli. Jeví se především vhodná jako rodinný vůz pro ty, kteří rádi jezdí za přírodou a dobrodružstvím. Bez větších potíží však uspokojí i vyznavače mnohých sportovních aktivit, protože pojmout kolo, či větší sportovní náčiní není pro CR-V rozhodně žádný problém. Je však pravdou, že pro náročné příznivce Off Road zřejmě nebude to pravé a raději přenechá své místo jiným. Na druhou stranu mnoho ze svých příznivců jistě potěší maximální univerzálností a potenciálem dopravit Vás k vysněnému cíli co nejblíže. Honda CR-V se stejně jako předchozí generace vyrábí pro evropský trh v britském Swindonu, kde paralelně probíhá i výroba modelů Accord a Civic. Základní cena testovaného modelu s manuální převodovkou činí 849 000 Kč. V současné době probíhá navíc v souvislosti s koupí vozu i několik akčních nabídek. Za zmínku jistě stojí nabídka automatické převodovky za cenu manuální, či např. sada doplňků cross pack v hodnotě více jak 100 000 Kč, za kterou zaplatíte pouze 44 000 Kč.

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch