krátkodobý test

Mercedes-Benz C 220 CDI coupé 
Turbodiesel sportcoupé

Mercedes-Benz C sportcoupé byl představen na podzim roku 2000. Rozšířil tak řadu C, která byla později doplněna navíc o provedení kombi. Tento dvoudvéřový vůz kompaktních rozměrů se proslavil několika inovativními prvky, které v době jeho uvedení způsobily značný rozruch. Podle informací automobilky slaví coupé úspěchy především na exportních trzích. To byl zřejmě asi také jeden z důvodů rozšíření výroby tohoto modelu do latinské Ameriky, konkrétně do brazilské pobočky Juiz de Fora. Již dávno jsou pryč doby, kdy se sportovní vozy vyráběly pouze se zážehovými agregáty. Pokrok v oblasti turbodieselů je více než raketový a do jisté míry reaguje hlavně v Evropě na stále větší zájem zákazníků o tyto motory. Nikoho tedy dnes nepřekvapí, že kromě námi testované verze C220 CDI se tento sportovní vůz nabízí i s třílitrovým vznětovým pětiválcem (C30 CDI) v provedení AMG.

Design: Originální inovativní přínos v oblasti designu tomuto coupé rozhodně nelze upřít. I když od jeho uvedení na pařížském autosalonu na podzim roku 2000 již nějaký ten čas uběhl, stále působí velice svěžím dojmem. Jeho hlavním poznávacím znamením je od předního okna k zadnímu spoileru skleněná střecha. Zadní partie jsou více než zdařilé. Za výrazný prvek lze považovat do boků vytažené velké stupňovité svítilny, které přímo kopírují linie vozu a jsou vyvedeny tak, že z části tvoří i součást zmiňovaného spoileru. Zajímavým řešením je i pod ním umístěný průhled. Ten byl zřejmě konstruován hlavně z ohledem na častý problém coupé, a to nedostatečný výhled na dění za vozem. Tímto se může zdát situace elegantně vyřešena, nicméně ať jsem se snažil sebevíc, vždy mi stejně spoiler ve zpětném zrcátku bránil dokonalému výhledu. Dění za vozem bylo tak vcelku v dolní části nepříjemně půleno. Navíc prosklený průhled mi dění za vozem trochu opticky zkresloval, což byl trochu problém při couvání. Ovšem celkově vzato lze si na to časem zvyknout a je jistě lepší vidět více, i když hůře, nežly nic. Přední část vozu je typickou záležitostí, kterou známe již z limuzíny. Příslušnost celkem jasně určuje dvojice elipsovitých svítilen a typická mřížka chladiče s trojcípou hvězdou. K dynamické image našeho vozu navíc přispívala doplňková výbava v podobě sportovní sady Evolution. Ta se vyznačuje sportovním podvozkem s nižší světlostí (15 mm vpředu a 5 mm vzadu). Dále pak především sportovními AMG alu. disky 7,5J x 17ET 37 s obutím 225/45R17 vpředu a 8,5J x 17ET 30 s pneu 245/40 R17 vzadu. Nelze zapomenou také na upravenou, zvětšenou chromovou koncovku výfuku, vnější madla dveří v barvě vozu a řadu dalších ucelených vychytávek v interiéru vozu. Oproti limuzíně má coupé o 10 mm sníženou výšku karosérie a s celkovou délkou 4343 mm je o 183 mm kratší. Celková výška činí 1406 mm, což znamená, že coupé je tedy oproti limuzíně o 20 mm nižší. Typickou záležitostí Mercedesu jsou rovněž blinkry umístěné v bočních zpětných zrcátkách.

Interiér: Pro vozy Mercedes-Benz je moderní design a použití kvalitních materiálů v oblasti vnitřního prostoru vozu naprostou samozřejmostí a do jisté míry je na tom založena i pověst značky. Z tohoto pohledu tedy nelze tomuto vozu co vytknout. Za zmínku stojí zcela určitě do ruky dobře padnoucí multifunkční tříramenný volant. Na typické přístrojové desce zaujme na první pohled palubní počítač, který disponuje širokým množstvím funkcí a dává řidiči kompletní přehled o technickém stavu vozidla. Zajímavou a užitečnou funkcí je i možnost volby menu v několika světových jazycích. Testovaný vůz se zmiňovaným paketem Evolution nabízí v oblasti interiéru na první pohled hned několik patrných vylepšení. Je to především kratší řadící páka, sportovní ocelové pedály nebo vnitřní hliníkové prahové lišty s nápisem Mercedes-Benz. V oblasti pohodlí cestujících na tom coupé také není rozhodně špatně. Především přední sedadla jsou dobře tvarovaná a v prudší zatáčce Vás dokonale podrží. Menší komplikace může způsobit pouze usazení cestujících vyšších postav na zadních sedadlech. Ta jsou sice pohodlná, ale díky prudce se svažující zádi jsem při své výšce přes 180 cm měl dost co dělat, abych se vešel na výšku. Ovšem toto je typický neduh téměř všech vozů této kategorie. Zajímavou záležitostí je panoramatická posuvná střecha ze skla, která nejen prosvětluje prostor pro cestující, ale umožňuje i jedinečný zážitek z jízdy v otevřeném voze. Tato posuvná střecha se dodává na přání a je ovládána z místa řidiče. Navíc je doplněna o dvě elektricky ovládané roletky na vnitřní straně posuvné střechy, které chrání interiér před zvýšeným zahříváním slunečními paprsky. I přes menší rozměry tohoto vozu má zavazadlový prostor vcelku dostatečný objem 310 l a po sklopení dělených zadních sedadel se zvětší až na 1100 l. Co se týče rezervy, je vzhledem k typu vozidla podle očekávání použito pouze dojezdové kolo.

Motor a jízdní vlastnosti: Srdcem námi testovaného vozu byl slabší z dvojice vznětových motorů 2,2 l čtyřválec CDI s přímým vstřikem nafty a technikou common-rail. Tento motor dává slušný výkon 105 kW při 4200 ot/min a v našem případě byl zkombinován s pětistupňovou automatickou převodovkou. Tato varianta je zajímavá hlavně z hlediska pohodlí řidiče. V případě tohoto coupé je kombinace automatu z turbodieselem bezproblémová a převodovka řadí bez sebemenších rázů, přeci jen Mercedes má v tomto ohledu bohaté zkušenosti. Ovšem je také pravdou, že sportovně naladěné řidiče asi potěší spíše ručně řazená převodovka, případně novinka SEQUENTRONIC. Automatická převodovka má jistě hodně příznivců a předností, nicméně má z mého pohlednu také jednu výraznou nevýhodu, a to je značná prodleva při rozjezdu. Atˇjsem se snažil sebevíc, jednoduše jsem se nedostal při svižném sešlápnutí přes 2000 ot/min, což mělo za následek relativně šnečí nástup při rozjezdech. Je však také pravdou, že při dobré vůli se na to dá časem zvyknout a vůz se Vám za to odmění bezproblémovou pohodlnou jízdou a plynulým chodem. Navíc nehrozí zbytečné přetáčení motoru, a tudíž i spotřeba nedosahuje závratných výšin. Podle mého názoru tuhle variantu přivítají zejména ženy řidičky, které jistě ocení přednosti automatu a pěkného vzhledu vozu více, než jeho sportovních možností. To však neznamená, že by vůz v tomto provedení byl nějakým odpadlíkem. Při plynulém chodu lze bez problémů dosáhnout velice svižné jízdy a využít tak veškerého potenciálu dieslového agregátu. Jízdní vlastnosti jsou na úrovni, hlavní předností coupé v tomto směru spatřuji v podvozku. Na druhou stranu je třeba počítat s tvrdým odpružením, což ještě více umocňují zmiňovaná nízkoprofilová kola z příplatkové sady Evolution. Vůz sedí v zatáčkách jak přibitý a jen tak něco ho ze silnice neutrhne. Na kostkách však počítejte s pěknou masáží a opatrnou jízdou díky níže položenému podvozku hlavně v přední části. Na kvalitní silnici si lze jízdu opravdu užít, ale při zhoršených podmínkách, či při nekvalitní vozovce si je třeba počínat obezřetněji, jelikož vůz má náhon na zadek a je na něj oproti přední části s motorem o dost lehčí. Brzdový systém je naprosto dostačující a rozhodně jsme nepociťovali ani při ostřejší, či delší jízdě, že by jejich účinek nějak ochaboval. Za pozornost stojí i bezpečnostní systém ESP, který je výtečným pomocníkem v krizových situacích za běžného provozu. Samozřejmostí je i možnost jeho vypnutí při sportovní jízdě, či při nutnosti jízdy s prokluzem kol např. na bahnitém podkladu. Průměrná spotřeba v testu se ustálila na velice příznivých 7,3 l/100km nafty.

Mercedes-Benz C 220 CDI coupé

Motor vznětový 2148cm3,Common-Rail řadový 4-válec,4-ventily na válec
Největší výkon 105 kW (143 k) při 4200 ot/min
Točivý moment 315 Nm při 1800-2600 ot/min
Pohon zadní
Převodovka automatická
Vnější rozměry 4343 x 1728x 1406 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1505/425 kg
Objem zavazadlového prostoru 310 l
Objem palivové nádrže 62 l
Maximální rychlost 215 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 10,5 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
7,3 l/ 6,7 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu / s výbavou 916 000 Kč / 1 388 162 Kč


Veškeré údaje jsou platné k 14.dubnu 2003.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Závěr: Mercedes-Benz C 220 CDI coupé je v tomto provedení zajímavým vozem hlavně pro ty, kteří preferují sportovní dvoudvéřové vozy v kombinaci s hospodárným turbodieselem. Kromě svěžího sportovního vzhledu potěší i na tuto kategorii vcelku uspokojivý zavazadlový prostor. Řada jeho příznivců bude zřejmě značně různorodá, i když si troufám tvrdit, že bude spíše situovaná z movitější skupiny řidičů. Tradičním kladem této značky je vysoká kvalita zpracování a špičkový interiér. Nevýhodou je tradičně vyšší pořizovací cena samotného vozu a doplňkové výbavy. Za kvalitu a značku se bohužel platí, o čemž vypovídá i cena testovaného vozu, jenž je v základu stanovena na 916 000 Kč.

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch