H o n d a
V T X 1 8 0 0
Drobek, který vám bude slušet
Jak je o Hondě známo, co se týče nových
technologických postupů, či netradičních řešení, nebere si často
žádné servítky.Tudíž velkoobjemový streetbike VTX 1800 s největším
motorem v historii velkosériové výroby možná v jejím podání zas takovým
překvapením není. Ovšem impozantní vzhled a technické vymoženosti,
kterými se VTX pyšní, učinily z tohoto kolosu senzaci modelového
roku 2001, a to nejen v zámoří. Dva válce, objem 1795 cm3,
tedy skoro litr na válec, to je jistě hodnota, která ubije i toho
největšího skeptika. Když se do toho tenhle drobek dá, není divu,
že doslova kouše asfalt.
Design:
Mimořádnému pojetí VTX zdatně sekunduje i neméně impozantní vzhled.
Motocykl si nehraje na přílišnou extravaganci ani zbytečnou parádu.
VTX se drží spíše zavedených konvencí a zvyklostí typických pro styl
tohoto druhu motocyklů. Rozměry jednotlivých dílů stroje jsou svojí
robustností přímo úměrné mohutnému motoru, což jako celek vytváří
neuvěřitelně masivní výraz. Jednoznačnou dominantou jsou na VTX
mohutná litá kola z hliníkové slitiny. Dalším nepřehlédnutelným
prvkem je obří světlomet, který se pyšní náležitě chromovaným
pouzdrem, ve které můžete, jak v zrcadle pozorovat plynoucí krajinu.
Středová kaplička na 17 l nádrži se standardními kontrolkami překvapivě
nedisponuje rychloměrem. Ten se vcelku originálně přestěhoval na horní
můstek vidlice k řidítkům a máte ho tedy neustále na očích. Dlouhé
a nízké proporce s výškou sedla 693 mm jsou při hmotnosti 320 kg
opravdu neocenitelnou záležitostí. Tak trochu dragsterský výraz ještě
více podtrhuje mohutný tlumič výfuku, za jehož lauf by se nemusel
stydět ani kanón. Opravdu dokonalý vzhled doplňuje velké množství
chromovaných dílů a pěkně tvarovaná nádrž s fešným logem. Sekundární
převod kloubovým hřídelem, 18 palcové přední kolo, sporadické blatníky,
či široká řidítka a usazení jak v křesle, to vše je klasika, která
samozřejmě u stroje tohoto typu nemůže chybět. Částečně protažená
řidítka směrem dozadu, měkké rukojeti a již zmiňované pohodlné
usazení to je vždy záruka pohodové cesty i na delší tratě. Kupodivu
cestování je příjemné i pro spolujezdce, jelikož u VTX je sedlo
spolujezdce i zřejmě díky své větší velikosti oproti konkurenci
mezi choppery tím lepším průměrem. I přesto bych, však pokud nejezdíte
sólo, doporučoval dodatečnou montáž opěrky. Co se týče barevného provedení,
není příliš mnoho možností. K dispozici je "pouze" provedení v komorně černé
barvě a jako povinná alternativa se nabízí tmavorudá metla. Výrobce
dodává také širokou škálu volitelných doplňků, jako jsou např. podsedlové
brašny, větrný štítek, nosič zavazadel a spousta dalších v nabídce.
Rád bych zde ale zmínil, že většina doplňkových dílů kapotáže, jako
jsou např. blatníky, je zhotovena z poctivého kovu a plastových imitací byste
našli na motocyklu opravdu pomálu. A to je fakt, který v dnešní
době různých náhražek a alternativ opravdu potěší.
Motor a jízdní vlastnosti:
Hnací agregát je opravdovou klasikou. Nejedná
se však o žádnou předělávku, ale o čistokrevný motor originální
konstrukce, extra vyvinutý pro tento stroj. Technicky vzato se jedná
o vidlicový, kapalinou chlazený dvouválec V 52° o objemu 1795 cm3.
Výkon 79 kW při 5000 ot/minutu není na stroj tohoto objemu mnoho,
nicméně, co VTX ztrácí ve výkonu, to hravě dohání v brutálním
točivém momentu, který v jeho případě činí 163 N.m při 3000 ot/min.
A to je hodnota, která, myslím, mluví za vše. Navíc výkony supersportu
by příznivci tohoto stroje stejně neocenili. Mohu Vás však s klidem
ujistit, že přes 190 km/h se VTX vcelku hravě přehoupne. U takto velkých
motorů je samozřejmě velice často problém s vibracemi motoru.
Klikový hřídel je s předsazenými čepy a poskytuje tak perfektní
primární vyvážení. Následně další dvě vyvažovací závaží na primárním
hřídeli se starají o sekundární vibrace. Za výsledek má tato konfigurace
poté silný, vyvážený výkon v celém rozsahu otáček. Dokonalé zapálení
směsi v obou válcích s třemi ventily zajišťují dvě irídiové zapalovací
svíčky na každý válec. Ač to možná na první pohled tak nevypadá, VTX
disponuje nejnovějšími vymoženostmi, které dnes Honda nabízí. K dispozici
je vstřikování paliva PGM-FI s digitálním elektronickým zapalováním,
či HECS3 (osvědčené vtlačování vzduchu těsně za výfukové ventily a
třícestný katalyzátor s lambda sondou). Nikdo asi nebude pochybovat
o tom, že 320kg hmotnosti je třeba náležitě brzdit, a proto nepřekvapí
brzdová soustava ve stylu supersportu s brzdovým systémem Dual CBS.
Nutno dodat, že při jízdě je opravdu neocenitelným pomocníkem.
Cestování na VTX je opravdu zážitkem, na který se dlouho nezapomíná.
Ačkoliv je motor motocyklu konstruován a navržen tak, aby byla co
nejvíce eliminována míra vibrací přenášených na jezdce, motocykl dá
svou nezkrotnost jezdci pocítit mírným brněním hned po startu. Jízda
samotná je vcelku kultivovaná a 5-stupňová převodovka svým odstupňováním
jednoznačně přispívá k pohodové jízdě.Síla motoru je impozantní a lehce si dá říct od nízkých otáček i při zařazeném
vyšším rychlostním stupni. Pokud si přejete, VTX to za náležitého
hřmění dokáže i pěkně rychle rozjet, avšak stejně rychle Vás přesvědčí
o tom, že kdo se nedrží nejede. O tom se můj kolega coby spolujezdec
přesvědčil na vlastní kůži, když se při ostřejším záběru za plyn
odebral zkoumat kvalitu vozovky. Motocykl je i přes svůj výkonový
potenciál určen především k pohodové cestovní jízdě. Při vyšších
rychlostech je pochopitelně díky vzpřímenému usazení a absenci kapotáže
citelně znát odpor vzduchu. Průjezdy zatáček jsou srovnatelné s
ostatními motocykly tohoto typu, a tudíž si je neužijete jako na
cestovních strojích, či supersportu. Délka stroje a hmotnost je
patrná, nicméně díky nízko položenému sedlu je ovladatelnost vcelku
dobrá a nevyžaduje až tolik úsilí, jak by jezdec v prvním okamžiku
očekával. Motocyklu nejvíce sluší dlouhé rovné úseky silnice, kde za
mohutného brumlání maximálně vynikne impozantní pojetí tohoto stroje.
Vzhledem k tomu, že je motocykl určen především pro americký trh,
všechny ukazatele jsou primárně v mílích a ukazatele km jsou jen jako
povinný doplňek. S motocyklem jsme v testu najely 380 km při průměrné
kombinované spotřebě 7,3l/100km.
Honda
VTX 1800 |
Motor |
kapalinou chlazený vidlicový
dvouválec SOHC, 6 ventilů,objem 1795 cm3 |
Největší výkon |
78,9 kW
(107,3 k) při 5000 ot/min |
Točivý moment |
163 Nm při
3000 ot/min |
Kompresní poměr |
9:1 |
Vrtání × zdvih |
101 ×
112 mm |
Převodovka |
pětistupňová |
Vnější rozměry |
2456 ×
932 × 1128 mm |
Světlá výška |
130 mm |
Rozvor kol |
1715 mm |
Výška sedla |
693 mm |
Hmotnost |
320 kg |
Objem palivové nádrže |
17 l (3,5 l rezerva) |
Maximální rychlost |
>190 km/h |
Rám |
uzavřený dvojitý kolébkový |
Přední vidlice/zdvih |
převrácená teleskopická 45 mm/130 mm |
Zavěšení zadního kola/zdvih |
dva konvenční tlumiče s 5-ti stupňovým nastavením předpětí pružiny/100 mm |
Pneumatiky vpředu/vzadu |
130/70-18 /
180/70-16 |
Brzdy vpředu/vzadu |
CBS:dva kotouče 296
mm/jeden kotouč 316 mm |
Sekundární převod |
uzavřený kloubový hřídel |
Průměrná spotřeba palivav testu |
7,3 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
599 000 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 18. červnu 2002. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr:
Honda VTX je motocyklem, s kterým se určitě
neztratíte. Náležitý respekt, který si tento drobek u mnohých získá,
není jen věcí náhody. Motocykl je především pro náruživé jezdce,
kteří vědí, co chtějí a mají rádi opravdu silné stroje. Nedá se říci,
že by motocykl byl záludný, či neovladatelný, nicméně jeho nebezpečná
stránka, pokud se projeví, je právě v jeho robustnosti. Proto je vcelku
pochopitelné, že pro méně zkušené jezdce, či křehčí motorkářky by to asi
nebyla úplně ta správná volba. Pokud máte pocit, že objem pod 500 cm3
už je pro vás málo, máte rádi opravdu velké motocykly a chcete něco, co Vás
opravdu nadchne, je VTX pro Vás tou správnou volbou. Cena testovaného
modelu činí 589 000 Kč
Video ke stažení zde:
VTX 1800(detail 360°),
VTX 1800(jízda)
Přehrávač videa *.mov

Text: Lukas
Růžička / foto: Lukáš Růžička |