H o n d a
V T R 1000F F i r e s t o r m
Neposedný mazlíček
Je tomu již pár let, co nabídku Hondy zdobí
dvouválec VTR 1000F Firestorm. V roce 2001 doznal tento model některých změn a v
letošním roce jsme dostali tuto hračičku zapůjčenou k redakčnímu testu i my. Měl
už jsem tu možnost svést se na VTR 1000 SP-1, ale věřte mi, že toto je úplně o
něčem jiném.
Vývoj a design:
I přes změny, které proběhly v loňském roce, si drží VTR pořád svůj typický vzhled.
Štíhlá a lehká polokapotáž, která umožňuje nahlédnout do oblasti strojovny, přední
světlomet, jehož parkovací světlo je umístěno samostatně nad a podsedlová část
kopírující tvary sportovního sedla vyústěná na konci do špičky. Celkový design
stroje dotvářejí dva výfuky, každý na jedné straně.
Motor a jízdní vlastnosti:
Sportovní styl Firestormu je namíchán s nejnovější technologií
uplatněnou v kompaktním čtyřdobém kapalinou chlazeném vidlicovém dvouválci s rozvodem
DOHC o objemu 996ccm, jenž slouží zároveň jako centrální nosná část lehkého bezčepového
rámu z hliníkové slitiny, který eliminuje úchyt čepu a nechává tak prostor pro uchycení
kyvné vidlice na skříni motoru. VTR je vybaven mnoha dalšími sportovně koncipovanými
konstrukčními prvky, které přispívají k nižší hmotnosti a umožňují lehké a přesné
ovládání tohoto stroje. Z důvodu minimalizace emisí ve výfukových plynech je zde
použit systém vstřikování přídavného vzduchu. Tento systém přivádí při fázi výfuku
do výfukového kanálu čerstvý vzduch, který umožní dodatečné spálení vyfukovaných
zbytků paliva a škodlivin. Hodnoty emisí pak plní současnou evropskou normu EURO-1.
Vcelku dobře je odstupňovaná převodovka, která umožňuje kvalitní zátah hned od
nízkých otáček, jen mezi jedničkou a dvojkou je podle mého názoru trochu větší mezera
a je nutno si na to chvíli zvyknout.Podvozek je vcelku tuhý a umožňuje jak svižnou
ostrou jízdu, tak i pohodový turistický výlet. Zadní odpružení Pro-Link s
nastavitelným předpětím pružiny a expanzním útlumem plyno-kapalinového tlumiče
systému H.M.A.S a přední teleskopická vidlice stejného systému umožňují opravdu
individuální nastavení pro každého jezdce. Je nutno podotknout, že u tohoto modelu
mysleli konstruktéři více na turisty, než tomu bylo před renovací. Překvapit může
poměrně velký úložný prostor pod sedlem a výklopné háčky pro uchycení zavazadel.
Nová jsou zvýšená řídítka, která umožňují uvolněnější posed jezdce a více pohodlí
pro delší jízdy a zároveň větší volnost při ovládání. Ani spolujezdec se necítí
špatně. Řidič má trochu problém s pohledem za sebe, protože zpětná zrcátka jsou sice
perfektního vzhledu, ale není toho v nich příliš vidět. Díky trošku větší žíznivosti
stroje, jen s větším úsilím se dá dostat pod sedm litrů, je jistě přínosem i nová
zvětšená palivová nádrž, do které se nyní vejde o tři litry benzinu více. Díky tomu
se však taky trochu zvětšil akční rádius motocyklu. Možná, že by se problém s větší
spotřebou dal vyřešit i náhradou karburátorů s velkým průměrem difuzorů za vstřikovací
jednotku,ale zase by třeba vzrostla o trochu cena.Toto je však jen má spekulace a
odborníci v Hondě jistě ví, proč to tak neučinili. Brzdy, vpředu dvoukotoučová a
vzadu jednokotoučová, jsou střední kvality a pro tento stroj plně dostačující.
K celkově dobré stabilitě a ovladatelnosti tohoto méně subtilního stroje přispívají
velkou měrou i kola rozměrů vpředu 120/70 ZR17 a vzadu 180/55 ZR17. V kapotáži je
integrována nová lehčí přístrojová deska s ručičkovým bíle podbarveným otáčkoměrem
uprostřed a vlevo umístěným rychloměrem. Napravo je potom multifunkční display s
digitálním ukazatelem paliva, teploty, počtu ujetých kilometrů a hodinami. Motocykl
je vybaven bezpečnostním systémem zapalování H.I.S.S. Vyznavači srazů a různých
jiných podobných akcí, kde není lehké najít vhodnou polohu na to, aby motocykl dobře
stál, mohou ocenit i možnost zamykání řídítek na obě strany.
Honda VTR 1000F
Firestorm |
Motor |
kapalinou chlazený vidlicový dvouválec DOHC, 8 ventilů, objem 996 ccm
|
Největší výkon |
81 kW (110k) při 9000 ot/min |
Točivý moment |
97 Nm při 7000 ot/min |
Kompresní poměr |
9,4:1 |
Vrtání × zdvih |
98 x 66 |
Převodovka |
šestistupňová |
Vnější rozměry |
2050 ×
x 710 x 1155 |
Světlá výška |
135 mm |
Rozvor kol |
1430 mm |
Výška sedla |
810 mm |
Hmotnost |
193 kg |
Objem palivové nádrže |
19 l(včetně 3,5 l rezerva) |
Maximální rychlost |
241 km/h |
Rám |
páteřový |
Přední vidlice/zdvih |
teleskopická H.M.A.S průměr 41 mm /109 mm |
Zavěšení zadního kola/zdvih |
Pro-Link,H.M.A.S,s nastavením předpětí pružiny / 124mm |
Pneumatiky vpředu/vzadu |
120/70-17 / 180/55-17 |
Brzdy vpředu/vzadu |
dva kotouče průměr 296mm /jeden kotouč průměr 220mm |
Sekundární převod |
O-kroužkový řetěz |
Průměrná spotřeba palivav testu |
cca 7,0 l / 100 km |
Základní cena testovaného modelu |
299 000 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 29. srpnu 2002. |
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr:
VTR 1000F Firestorm rozhodně není určen do rukou začátečníků,
ačkoli působí velmi "hodným" dojmem a i přes jeho všestranné, třeba i turistické
využití je stále jedním z vůdčích představitelů sportovních motocyklů. Jeho postavení
na trhu a přilákání budoucích majitelů může ulehčit i o něco nižší cena, než tomu je
u konkurence a v současné době činí 299000 Kč.
Video ke stažení zde:
Honda VTR (detail 360°),
Honda VTR (jízda)
Přehrávač videa *.mov

Text: Pavel
Růžička / foto: Lukáš Růžička |