K e n t o y a
Z O O M
Skrytý trumf
Stále populárnějším dopravním prostředkem se v evropských městech
stávají různé mopedy a skútry. Jsou zřejmě nejrychlejší alternativou často dost přeplněné hromadné dopravy.
Pomyslnou velmocí v tomto směru jsou bezesporu státy jižní Evropy, kde svoji nezanedbatelnou úlohu hraje
příznivější klima, dovolující jízdu takřka celoročně. V České republice je však často kromě počasí důležitým
faktorem brzdícím prodej i nesrovnatelně vyšší pořizovací cena nového stroje. Důkazem toho, že i toto tvrzení
nemusí vždy platit, je nový skútr Kentoya ZOOM.
Vývoj a design:
I když to možná není z názvu hned patrné, Kentoya s.r.o. je Českou motocyklovou firmou. Společnost je sice
Českou firmou a také obchodní značka je registrována u nás, nicméně původ motocyklů samotných musíme hledat
v Číně. Tam jsou vyráběny pod obchodní značkou Zongshen a dováženy jsou do České republiky v dílech, kde jsou
následně kompletovány a laděny tak, aby splňovaly naše homologační normy. V současné nabídce společnosti jsou
především skútry ZOOM a od června SLIDE (redakční test se chystá). Od nového roku přibude ještě novinka Flash.
Kentoya mnoho svých plánů tají, nicméně známá nám je například příprava terénní čtyřkolky. I přes to, že společnost
nepůsobí na trhu dlouho, má velkorysé plány. Budoucnost vidí v expanzi do celé Evropy a na trh do Egypta.
V Čechách by mělo vzniknout několik výrobních linek. Všechny modely se dodávají v široké škále barev. Taktéž
veškeré záruční a pozáruční služby jsou srovnatelné s konkurencí.Skútr Kentoya ZOOM, jenž jsme dostali k
dispozici na redakční test, je spíše menších rozměrů s atraktivním vzhledem. Jeho přednosti spočívají především
v líbivém jednoduchém designu. Skútr je koncipován tak, aby nabídl co nejširší praktické využití. Důkazem toho
je uzamykatelná schránka pod sedlem, držáky zavazadel, či otevřená schránka pod řidítky. Díky ní však jezdci
větší postavy mají problém se srovnáním nohou za kompaktní kapotáž. Motocykl je standardně vybaven dvěma
stojánky, což lze považovat za užitečné, nicméně vzhledem k slabšímu výkonnostnímu potenciálu to je možná
zbytečná zátěž navíc. Celý stroj je koncipován podle tvaru sedla pro dvě osoby, ale jezdit se spolujezdcem
na delší vzdálenost je takřka nemyslitelné, jak po stránce pohodlí tak výkonu. Pěkného vzhledu je dvojice
zpětných zrcátek, která jezdci poskytují dostatečný přehled o dění za strojem. Bohužel uchycení držáků
ovládacích prvků, do nichž jsou zrcátka montována, nebylo zcela ideální a dost často docházelo k jejich
povolení. Museli jsme je tak dost často štelovat do optimální polohy. Je však možné, že to byla závada pouze
testovaného stroje. Ovládací prvky jsou standardní, chybí pouze světelná houkačka. V poněkud netradiční žluté
je vyvedena kontrolka blinkrů. Samozřejmostí je ukazatel paliva. Za velice zdařilé lze považovat světlomety,
které mají velice slušnou svítivost. Navíc díky jejich větší velikosti Vás ostatní jen tak nepřehlédnou. Dalším
zajímavým prvkem je brzdová svítilna umístěná v zadním nosiči. Stejně jako u většiny konkurence má stroj kromě
elektrického startéru i mechanický. Ten se hodí hlavně v případě, kdy motocykl déle stojí a potřebujete natočit
motor se sytičem.
Motor a jízdní vlastnosti:
ZOOM pohání dvoudobý velice tichý a kultivovaný jednoválec se vzduchovým chlazením o
objemu 49 cm3. Maximální výkon je pouze 2,6 kW (3,5 k) při 6500 ot/min, což motocykl předurčuje k snadné
ovladatelnosti i pro méně zkušené jezdce. Maximální točivý moment 3,7 Nm při 6050 ot/min je také hodnota,
z které nemusí mít nikdo strach. Pozitivním, i když dnes již samozřejmým prvkem je automatický přímaz (Autolube).
Co se týče běhu motoru, nejvíce mi připomínal starou dobrou babetu. Není divu, u skútru je použita odstředivá
samočinná převodovka. Díky ní není rozjezd zrovna tou nejsvižnější částí jízdy a šlapky zde bohužel nenajdete.
Hnací síla je přenášena přímo na zadní kolo řetězem,který je v pouzdře. Motor je vzadu součástí kyvné vidlice. ZOOM má velice
dobré jízdní vlastnosti. Vzhledem k tomu, že baterie je umístěna v přední části pod nohama jezdce, je celkové
těžiště stroje velice nízko vpředu. To velice usnadňuje manévry se strojem v přímém směru, kdy vcelku lehkým
náklonem stroj velice poslušně uskočí nenadálé překážce, či díře ve vozovce. Vzhledem k 10” kolům si člověk
musí zpočátku zvykat, aby to s náklonem nepřehnal a nehodil tlamu. Brzdy jsou sice bubnové, ale na stroj tohoto
typu zcela postačující.S testovaným skútrem jsem v redakčním testu najeli celkem 205 km s velice příznivou
kombinovanou spotřebou 1,6 l/100km. Vyzkoušeli jsme jízdu i na delší vzdálenost zhruba v rozsahu jedné hodiny
nepřetržitého provozu. Nutno podotknout, že ZOOM si vedl dobře a nejevil sebemenší známky únavy. Horší to bylo s
jezdcem, který toho měl opravdu dost. Vzhledem k maximální rychlosti, která se pohybuje kolem 45-50 km/h bychom
tedy motocykl na delší vzdálenosti spíše nedoporučili. ZOOM Vám dobře poslouží především jako alternativní dopravní
prostředek na kratší vzdálenost. Ideální využití je do měst s hustou dopravou, kde plně využijete dobrou
ovladatelnost a malé rozměry. Nevýhodou je pomalejší start a nižší maximální rychlost, která bývá obvykle u
konkurence vyšší.
Kentoya
ZOOM |
Motor |
dvoudobý jednoválec chlazený vzduchem,objem 49cm3
|
Největší výkon |
2,6 kW
(3,5 k) při 6500 ot/min |
Točivý moment |
3,7 Nm při
6050 ot/min |
Kompresní poměr |
? |
Vrtání × zdvih |
49 ×
39,2 mm |
Převodovka |
odstředivá samočinná |
Vnější rozměry |
1660 ×
680 × 1100 mm |
Světlá výška |
? |
Rozvor kol |
1200 mm |
Výška sedla |
772 mm |
Hmotnost |
76 kg |
Objem palivové nádrže |
5 l |
Maximální rychlost |
45-50 km/h |
Rám |
z ocelových trubek |
Přední vidlice/zdvih |
teleskopická/? |
Zavěšení zadního kola/zdvih |
kyvná vidlice v bloku s motorem/? |
Pneumatiky vpředu/vzadu |
3,00-10/
3,00-10 |
Brzdy vpředu/vzadu |
bubnové |
Sekundární převod |
uzavřený - přenos uskutečněn řetězem |
Průměrná spotřeba palivav testu |
1,6 l / 100 km |
Základní cena testovaného modelu |
29 900 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 14. srpnu 2002. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr:
Pokud sháníte skútr za velice rozumnou cenu a navíc chcete i líbivý vzhled s prvky, které
najdete u dražší konkurence, pak je pro Vás Kentoya ZOOM tou správnou volbou. Tento skútr je vhodným adeptem
pro začínající jezdce, kteří si potřebují osvojit základní jízdní dovednosti. Stejně dobře Vám poslouží jako
každodenní pomocník při jízdě na kratší vzdálenost. Nevýhodou je pomalejší rozjezd a nižší výkon. Jestliže dáváte
přednost praktičnosti a na 50 cm3 se nechystáte závodit, není za 29 900 Kč takřka co řešit.
volbou.
Text: Lukas
Růžička / foto: Lukáš Růžička |
|
|
|