K e n t o y a
S L I D E
Mobydick
To je asi nejlepší možné přirovnání, které mě
napadá při vzpomínce na jízdu s tímto zajímavým skútrem. Kentoya SLIDE je zdárným
příkladem mnohoúčelového univerzálního skútru dnešní doby. Tento malý motocykl v
sobě kombinuje koncepci klasického skútru na kratší vzdálenost a zdatného průzkumníka
terénních úseků, který se jen tak nějaké překážky nezalekne. Navíc v podání české
firmy Kentoya je tento 125 cm3 "drobek" za velice slušný peníz, a to se také počítá.
Vývoj a design:
Vzhledově je podle mého názoru Kentoya Slide velice vydařenou záležitostí. Již na první pohled
je zřejmé, že tento skútr má slušné terénní ambice, což dokazuje např. zvednutý
přední blatník, kola s terénním vzorkem, chrániče rukou na řidítkách, či mřížka
předního světlometu. Stroj působí velmi robustním dojmem. Pěkné jsou také v kapotáži
integrované imitace chlazení a sání vzduchu. Skútr je vybaven vcelku slušným úložným
uzamykatelným prostorem pod sedlem a masivním zadním nosičem s přípravou pro kufr.
Ten bohužel zatím v nabídce firmy není, nicméně jak jsme se informovali, v brzké
době by měl být k dostání. Jezdec má navíc k dispozici ještě další uzamykatelnou
úložnou schránku pod řidítky, ta však poněkud zmenšuje prostor pro nohy a jezdec
větších proporcí tak může mít problém s koleny. Poněkud ledabylé je i přes viditelnou
snahu dílenské zpracování. Dvířka jsou dost volná v uchycení a např. sedlo, i když
je zvedáno hydraulickou vzpěrou, je také v jejím uchycení dost volné díky použití
větší závlačky. Velice pěkně působily u námi testovaného modelu dvě bodové přední
svítilny. Bohužel jejich použití je vzhledem k problémům s homologací nemožné. Proto
výrobce osazuje motocykly standardně jednou větší svítilnou i nadále doplněnou praktickou
mřížkou. Velkou zvláštností výbavy, s kterou jsem se u stroje tohoto ražení opravdu
nikdy nesetkal, je nabízený koberec na podlážku a zvuková signalizace blinkrů
(stejný zvuk jako při couvání tahače). Je pravdou, že využití koberce je velice
diskutabilní (možná jako podložka na piknik), ale hlasitá zvuková signalizace
blinkrů je myslím vcelku dobrý nápad vzhledem k menším rozměrům stroje. Slide je
dále vybaven standardní dvojicí stojánků. Pokud bych ovšem stroj vlastnil, "centrál"
bych asi sundal. Při větším zatížení nebo při ostrém průjezdu zatáčkou jsem o něj
díky měkčímu odpružení dost často brousil. Co se týče ovládacích prvků, nespatřuji
žádný větší problém. Všechny ovládací prvky padnou dobře do ruky a kontrolní panel
je dobře čitelný. Snad jen trochu více kreativity ve ztvárnění by nezaškodilo.
Zpětná zrcátka mě trochu zklamala, sice výhled na dění za strojem byl vcelku
dostatečný, ale neustále docházelo k jejich uvolňování. Je pravdou, že námi
testovaný stroj toho měl dost za sebou (stržený závit jednoho z nich nepočítám) i
nějaký ten pád, nicméně obdobný problém jsem měl již při testování modelu ZOOM.
Doufám tedy, že to byla jen shoda náhod. Slide v pohodě uveze druhého jezdce bez
toho, aby se musel nějak omezovat. Koncepčně je o jeho nohy postaráno dvojicí
výklopných stupaček doplněných o pěkně vyvedenou chromovou ochranu proti jejich
sklouznutí do prostoru motoru.
Motor a jízdní vlastnosti:
Pohonná jednotka je podle mého názoru nejsilnější zbraní tohoto skútru.
Jedná se o čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec o objemu 124,4 cm3 o výkonu 7,3 k
při 8000 ot/min. Vzhledem k tomu,že se jedná o jednoválec, dává o sobě docela vědět
a i při vyšších rychlostech ho slyšíte, mě osobně to však nijak zvlášť nevadilo.
Převodovka je automatická s variátorem. Pozitivním prvkem pro papírově mladší jezdce
je také fakt, že díky svému výkonu hravě splňuje normu o 11kW. Je pravdou, že Slide
má dostatečně razantní nástup a zátah, nicméně je situován více do síly a terénu než
do maximální rychlosti, ta se pohybuje lehce přes 80km/h, kdy skútr začíná ztrácet
dech. Nutno však dodat, že svůj díl v tomto ohledu hrají také pneumatiky spíše s
terénním vzorkem. I když ztrácí na silnici, v terénu jsou naopak spolu s měkkým
odpružením neocenitelným pomocníkem. Slide projede takřka všude a vzhledem k
dostatečné síle, není problém písčitá ani lehce blátivá cesta, kde na stroji
rozhodně neztrácíte stabilitu. Trochu větší by mohla být na tento objem motoru nádrž,
která pojme přibližně 5,5 l. Na druhou stranu nechybí poměrně přesný ukazatel paliva
a dá se tedy docela dobře odhadnout správný okamžik pro tankování při delší cestě.
To je hlavně vzhledem k menší nádrži poměrně časté i přes slušnou spotřebu
3,5 l/100km v testu. Lehké výhrady bych měl pouze k tvaru sedla, které není úplně
vhodně tvarované a jezdec tak neustále sklouzává dopředu. Jízda na silnici je vcelku
kultivovaná, jen musíte dát větší pozor v zatáčkách vzhledem k zmiňovanému obutí.
Brzdy jsou podle mého názoru dostatečné a zcela standardní k tomuto typu motocyklu
o hmotnosti lehce přes 100kg by byl vzadu kotouč zbytečným komfortem.
V redakčním testu jsem jezdil v doprovodu kolegy se starší Aprilia
Leonardo, která je rovněž 125 cm3. Musím konstatovat, že na běžné silnici jsem mu
nemohl konkurovat, jelikož Leonardo má maximálku kolem 110 km/h a vyloženě silniční
pneu. Avšak jakmile jsme vjeli na polní cestu, karta se značně obrátila. Slide projel
takřka všude, zatímco obutí Leonarda se potýkalo s ranní rosou na louce, já jsem se
již na kopci kochal okolní krajinou. Ačkoli se motocykly proporčně a objemově takřka
shodovaly, jejich jízdní vlastnosti byly diametrálně odlišné. To je názorný příklad
toho, že by člověk při koupi nového skútru neměl sledovat pouze objem, maximální rychlost
a cenu. Při volbě skútru platí dvojnásob okřídlené dvakrát měř a jednou řež, hlavně
podle toho, co od svého nového stroje očekáváš. I když z vlastní zkušenosti musím
přiznat, že ta cenová položka je zpravidla bohužel tou nejožehavější a nejvíce
rozhodující.
Kentoya
SLIDE |
Motor |
čtyřdobý jednoválec se vzduchovým chlazením, objem 124,4 ccm
|
Největší výkon |
5,4 kW
(7,3 k) při 8000 ot/min |
Točivý moment |
7,5 Nm při
6000 ot/min |
Kompresní poměr |
? |
Vrtání × zdvih |
52,4 ×
57,8 mm |
Převodovka |
automatická s variátorem |
Vnější rozměry |
1850 ×
730 × 1090 mm |
Světlá výška |
? |
Rozvor kol |
1310 mm |
Výška sedla |
? |
Hmotnost |
103 kg |
Objem palivové nádrže |
5,5 l |
Maximální rychlost |
80-90 km/h |
Rám |
z ocelových trubek |
Přední vidlice/zdvih |
teleskopická/? |
Zavěšení zadního kola/zdvih |
kyvná vidlice v bloku s motorem/? |
Pneumatiky vpředu/vzadu |
120/90-10/
130/90-10 |
Brzdy vpředu/vzadu |
kotoučová/bubnová |
Sekundární převod |
uzavřený - přenos uskutečněn řetězem |
Průměrná spotřeba palivav testu |
3,5 l / 100 km |
Základní cena testovaného modelu |
59 990 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 2. listopadu 2002. |
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr:
Kentoya Slide je univerzální stroj velice vhodný pro cestování
v českých podmínkách. Najde své uplatnění, jak v hustší dopravě velkoměsta s horší
silnicí, tak na venkově v horších cestách mezi polem, lesem, či chatovou oblastí. Je
třeba však zdůraznit, že se zcela jistě nejedná o vysloveně terénní stroj, což si
zřejmě mysleli jezdci, kteří sedlali testovaný Slide přede mnou. Dali mu tak zabrat,
že jsem musel s některými závěry počkat až do vrácení, kde jsem si některé názory
ujasnil až po odzkoušení zcela nového stroje ve firemní prodejně. Kentoya Slide je
v prodeji od 1.6. 2002 a můj celkový dojem je až na některé drobné nedostatky ve
zpracování pozitivní. V tomto objemu a provedení se bude mezi novými stroji za cenu
59 900 Kč jen stěží hledat zdatný konkurent.
Text: Lukas
Růžička / foto: Lukáš Růžička |