krátkodobý test

Y a m a h a  F J R  1 3 0 0
Za vůní dálek

Pokud máte rádi cestování, dostatečný komfort a svižnější tempo je vaše krevní skupina, potom vás tento stroj určitě nenechá dlouho v klidu. Na tento typ "cesťáku" od Yamahy mnozí již delší dobu čekali. Když se v loňské sezóně 2001 objevil na trhu, zaplnil určitě jistou modelovou propast silného cestovního stroje, který po ukončení výroby FJ 1200 v roce 1997 u Yamahy chyběl. Ačkoliv charakterem FJR 1300 navazuje na tuto kultovní řadu, technicky vzato se jedná o úplně nový stroj, který s FJ 1200 nemá nic společného. S motorem supersportu a komfortem cestovního stroje se tak zcela určitě začala psát další velká kapitola z knihy - pohodlně a svižně na konec světa.

Design: Vzhledově se Yamaha blíží spíše přerostlému supersportu, který se však dokáže náležitě rozhýbat. O žádného lenocha se opravdu nejedná a ostré tempo dá na požádání motocykl pěkně znát. Ostřeji řezané hrany kapotáže přecházejí v ladně zakřivené větší části, které nabízejí jezdci tu správnou dávku ochrany proti větru. Nic není ponecháno náhodě a vaše vyšší postava, či netypické usazení není žádným problémem. Optimální obtékání vzduchu kolem helmy hravě zajistí velké elektricky nastavitelné plexi. Pocit z jízdy je tak velice komfortní a díky kvalitnímu podvozku je pro jezdce dost často velice složité odhadnout skutečnou rychlost. V takovém případě není nic snažšího, než se trochu soustředit na tachometr ve středu přístrojové desky, který je u FJR 1300 řešen velice přehledně. Kokpit je tvořena dvěma analogovými budíky, jedním multifunkčním digitálním displayem a řadou standardních kontrolek. Zajímavým prvkem je zcela jistě digitální ukazetel paliva, který jezdci nabízí vždy dokonalý přehled o stavu paliva v nádrži, či možnost spustit stejně jako např. u Fazera výstražné blinkry. Pro Yamahu typickou záležitostí jsou vpředu dva světlomety, které se svým tvarem blíží současnému továrnímu stylu. Spolu se zmiňovaným plexi tvoří hlavní tvář přední části stroje. Naopak světlo na zádi je čistokrevným originálem, který zaujme především svým netypickým tvarem a díky velké ploše jednotlivých částí i účelností. Dvě mohutné koncovky výfuků spolu se zadním 180/55 - 17 obutím potom jen dokreslují konečný výraz zádě. Vzhledem k cestovním ambicím lze použít širokou škálu továrních doplňků. Na ocelovou nádrž o 25l lze umístit magnetický tankvak. Další uložení zavazadel je možné ve dvou bočních kufrech. Náležitě prostorný je také zadní nosič. Přídavné kufry stejně jako např. alarm, nižší plexi, či chránič nádrže jsou tradičně, ostatně stejně jako u konkurence, za příplatek. Pro snažší parkování a údržbu je v této třídě samozřejmostí kromě tzv. policajta také centrální stojan.

Motor a jízdní vlastnosti: Srdcem FJR 1300 je poctivá třináctistovka o přesném objemu 1298 cm3. I požadavky na cestovní měřítka jsou dnes stále zvyšovány a nikoho tedy nepřekvapí 105,5 kW (143,5 k) při 8000 ot/min, což je na cesťák opravdu slušná porce výkonu. Čtyři vodou chlazené válce jsou plněny pomocí šestnácti ventilů. Situace v oblasti moderních trendů a také stav u konkurence si vyžádal náhradu klasických karburátorů elektrickou vstřikovací jednotkou. Podle mého názoru, však hlavní přednost FJR je kromě výkonu a moderní koncepce především v neuvěřitelném rozpětí a elasticitě zátahu motoru. Točivý moment 134 Nm při 7000 ot/min a velký objem zajišťují motocyklu výborné vlastnosti v zátahu v jakémkoli jízdním režimu. Není problém jet na pátý rychlostní stupeň kolem 50 km/h, jelikož při větším pootočení plynové rukojeti motor ihned bez větších problémů a cukání pohodově zrychlí. I při tomto objemu motoru se motocykl vůči jezdci nechová nijak záludně. Jedinou výtku, na které jsme se v redakci shodli, je odstupňování převodovky, kde bychom v pohodě snesli šestý rychlostní stupeň. Významnou předností je pohodlný podvozek, který je výborně naladěn na cestovní vlnu a při delší cestě nejste i díky kvalitnímu dvoudílnému sedlu příliš unaveni, což platí stejnou měrou také pro spolujezdce. Za velmi praktické považuji lehce nastavitelné odpružení zadního kola do dvou poloh pomocí páky po levé straně motocyklu. Jedinou nevýhodou při delších cestách mohou být vcelku citelné vibrace motoru ve vyšších otáčkách, které se nepodařilo zcela eliminovat ani za použití dvou vyvažovacích hřídelů. Tento drobný neduh však na delších tratích jistě zastíní vcelku příznivá spotřeba a nízké emise na čemž se jistou měrou podepisuje také třícestný katalyzátor. Co se týče ovladatelnosti, je vzhledem k hmotnosti stroje kolem 240 kg vcelku bezproblémová a stroj tak zvládnou i jezdci nižší postavy. Pravdou však zůstává, že pro začátečníky stroj příliš určen není. Jeho hmotnost vůči výkonu a délce vyžaduje alespoň základní dávku zkušeností s jízdou na motocyklu bez zbytečně zbrklých jednání. Na druhou stranu jízdní vlastnosti jsou výborné. Hliníkový rám zajišťuje dokonalou torzní stabilitu stroje, což se spolu s výborným naladěním podvozku výrazně podepisuje na kvalitních jízdních vlastnostech, jak při průjezdu v zatáčkách ,tak na delších rovinkách. Na dobrých jízdních vlastnostech se kromě jiného jistě značnou měrou podepisuje použití kardanu pro sekundární převod, což je u cestovních strojů vcelku zavedená praxe. Výhody tohoto provedení pro cestovní stroje jiště nemusím popisovat. Brzdy jsou bezproblémovou záležitostí. Původem pochází z modelu R1 a jsou vybaveny čtyřpístkovými třmeny. Někdo by snad mohl namítat, že takto velkému cesťáku by možná ještě navíc slušel ABS, s čímž by se dalo souhlasit,ale nezbytnost to v tomto případě není. Průměrná spotřeba v testu se pohybovala kolem 6,5 až 7 l/100km.

Yamaha FJR 1300

Motor kapalinou chlazený, čtyřdobý řadový čtyřválec s 16 ventily DOHC o objemu 1298 cm3
Největší výkon 105,5 kW (143,5 k) při 8000 ot/min
Točivý moment 134,4 Nm při 7000 ot/min
Kompresní poměr 10,8:1
Vrtání × zdvih 79 × 66,2 mm
Převodovka pětistupňová
Vnější rozměry 2195 × 758 × 1304 mm
Světlá výška 135 mm
Rozvor kol 1515 mm
Výška sedla 805 mm
Hmotnost 237 kg
Objem palivové nádrže 25 l
Maximální rychlost 245 km/h
Rám dvojitý páteřový rám
Přední vidlice/zdvih teleskopická 48 mm/135mm
Zavěšení zadního kola/zdvih kyvná vidlice z hliníkové slitiny (pružící a tlumící jednotka s pákovým systémem) /120 mm
Pneumatiky vpředu/vzadu 120/70-17 / 180/55-17
Brzdy vpředu/vzadu dva kotouče 298 mm/jeden kotouč 282 mm
Sekundární převod kloubový hřídel
Průměrná spotřeba paliva
v testu
6,5 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 488 569 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 6. květnu 2002.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Závěr: FJR 1300 je zcela určitě stroj, jenž je špičkou ve své kategorii. Navíc, kromě tradičních hodnot cestovního stroje jako je jízdní komfort, výdrž, či užitná hodnota, nabízí pocit i svižnější jízdy známé spíše z oblasti sportovních motocyklů. Osobně mě stroj asi nejvíce zaujal nabízeným pohodlím a ochranou proti nesnázím počasí. Za pozornost jistě stojí i široké spektrum zátahu motoru. Troufám si tvrdit, že našinci na druh těchto strojů určitě slyší, nicméně většímu rozšíření těchto motocyklů u nás brání bez pochyby také jejich cena. V případě FJR 1300 činí 488 569 Kč.

    
Text: Lukas Růžička / foto: Lukáš Růžička

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch