Y a m a h a
F J R 1 3 0 0
Za vůní dálek
Pokud máte rádi cestování, dostatečný komfort a
svižnější tempo je vaše krevní skupina, potom vás tento stroj určitě nenechá
dlouho v klidu. Na tento typ "cesťáku" od Yamahy mnozí již delší dobu čekali.
Když se v loňské sezóně 2001 objevil na trhu, zaplnil určitě jistou modelovou
propast silného cestovního stroje, který po ukončení výroby FJ 1200 v roce 1997 u
Yamahy chyběl. Ačkoliv charakterem FJR 1300 navazuje na tuto kultovní řadu,
technicky vzato se jedná o úplně nový stroj, který s FJ 1200 nemá nic společného.
S motorem supersportu a komfortem cestovního stroje se tak zcela určitě začala
psát další velká kapitola z knihy - pohodlně a svižně na konec světa.
Design:
Vzhledově se Yamaha blíží spíše přerostlému supersportu, který se však dokáže náležitě rozhýbat.
O žádného lenocha se opravdu nejedná a ostré tempo dá na požádání motocykl pěkně
znát. Ostřeji řezané hrany kapotáže přecházejí v ladně zakřivené větší části, které
nabízejí jezdci tu správnou dávku ochrany proti větru. Nic není ponecháno náhodě a
vaše vyšší postava, či netypické usazení není žádným problémem. Optimální obtékání
vzduchu kolem helmy hravě zajistí velké elektricky nastavitelné plexi. Pocit z jízdy
je tak velice komfortní a díky kvalitnímu podvozku je pro jezdce dost často velice
složité odhadnout skutečnou rychlost. V takovém případě není nic snažšího, než se
trochu soustředit na tachometr ve středu přístrojové desky, který je u FJR 1300
řešen velice přehledně. Kokpit je tvořena dvěma analogovými budíky, jedním
multifunkčním digitálním displayem a řadou standardních kontrolek. Zajímavým prvkem
je zcela jistě digitální ukazetel paliva, který jezdci nabízí vždy dokonalý přehled
o stavu paliva v nádrži, či možnost spustit stejně jako např. u Fazera výstražné
blinkry. Pro Yamahu typickou záležitostí jsou vpředu dva světlomety, které se svým
tvarem blíží současnému továrnímu stylu. Spolu se zmiňovaným plexi tvoří hlavní
tvář přední části stroje. Naopak světlo na zádi je čistokrevným originálem, který
zaujme především svým netypickým tvarem a díky velké ploše jednotlivých částí i
účelností. Dvě mohutné koncovky výfuků spolu se zadním 180/55 - 17 obutím potom
jen dokreslují konečný výraz zádě. Vzhledem k cestovním ambicím lze použít širokou
škálu továrních doplňků. Na ocelovou nádrž o 25l lze umístit magnetický tankvak.
Další uložení zavazadel je možné ve dvou bočních kufrech. Náležitě prostorný je
také zadní nosič. Přídavné kufry stejně jako např. alarm, nižší plexi, či chránič
nádrže jsou tradičně, ostatně stejně jako u konkurence, za příplatek. Pro snažší
parkování a údržbu je v této třídě samozřejmostí kromě tzv. policajta také
centrální stojan.
Motor a jízdní vlastnosti:
Srdcem FJR 1300 je poctivá třináctistovka o přesném objemu 1298 cm3.
I požadavky na cestovní měřítka jsou dnes stále zvyšovány a nikoho tedy nepřekvapí
105,5 kW (143,5 k) při 8000 ot/min, což je na cesťák opravdu slušná porce výkonu. Čtyři vodou
chlazené válce jsou plněny pomocí šestnácti ventilů. Situace v oblasti moderních
trendů a také stav u konkurence si vyžádal náhradu klasických karburátorů elektrickou
vstřikovací jednotkou. Podle mého názoru, však hlavní přednost FJR je kromě výkonu
a moderní koncepce především v neuvěřitelném rozpětí a elasticitě zátahu motoru.
Točivý moment 134 Nm při 7000 ot/min a velký objem zajišťují motocyklu výborné
vlastnosti v zátahu v jakémkoli jízdním režimu. Není problém jet na pátý rychlostní
stupeň kolem 50 km/h, jelikož při větším pootočení plynové rukojeti motor ihned bez
větších problémů a cukání pohodově zrychlí. I při tomto objemu motoru se motocykl
vůči jezdci nechová nijak záludně. Jedinou výtku, na které jsme se v redakci shodli,
je odstupňování převodovky, kde bychom v pohodě snesli šestý rychlostní stupeň.
Významnou předností je pohodlný podvozek, který je výborně naladěn na cestovní vlnu
a při delší cestě nejste i díky kvalitnímu dvoudílnému sedlu příliš unaveni, což platí
stejnou měrou také pro spolujezdce. Za velmi praktické považuji lehce nastavitelné
odpružení zadního kola do dvou poloh pomocí páky po levé straně motocyklu. Jedinou
nevýhodou při delších cestách mohou být vcelku citelné vibrace motoru ve vyšších
otáčkách, které se nepodařilo zcela eliminovat ani za použití dvou vyvažovacích
hřídelů. Tento drobný neduh však na delších tratích jistě zastíní vcelku příznivá
spotřeba a nízké emise na čemž se jistou měrou podepisuje také třícestný katalyzátor.
Co se týče ovladatelnosti, je vzhledem k hmotnosti stroje kolem 240 kg vcelku bezproblémová
a stroj tak zvládnou i jezdci nižší postavy. Pravdou však zůstává, že pro začátečníky
stroj příliš určen není. Jeho hmotnost vůči výkonu a délce vyžaduje alespoň základní
dávku zkušeností s jízdou na motocyklu bez zbytečně zbrklých jednání. Na druhou stranu
jízdní vlastnosti jsou výborné. Hliníkový rám zajišťuje dokonalou torzní stabilitu
stroje, což se spolu s výborným naladěním podvozku výrazně podepisuje na kvalitních
jízdních vlastnostech, jak při průjezdu v zatáčkách ,tak na delších rovinkách. Na dobrých
jízdních vlastnostech se kromě jiného jistě značnou měrou podepisuje použití kardanu
pro sekundární převod, což je u cestovních strojů vcelku zavedená praxe. Výhody tohoto
provedení pro cestovní stroje jiště nemusím popisovat. Brzdy jsou bezproblémovou
záležitostí. Původem pochází z modelu R1 a jsou vybaveny čtyřpístkovými třmeny.
Někdo by snad mohl namítat, že takto velkému cesťáku by možná ještě navíc slušel
ABS, s čímž by se dalo souhlasit,ale nezbytnost to v tomto případě není. Průměrná
spotřeba v testu se pohybovala kolem 6,5 až 7 l/100km.
Yamaha
FJR 1300 |
Motor |
kapalinou chlazený, čtyřdobý
řadový čtyřválec s 16 ventily DOHC o objemu 1298 cm3 |
Největší výkon |
105,5 kW
(143,5 k) při 8000 ot/min |
Točivý moment |
134,4 Nm při
7000 ot/min |
Kompresní poměr |
10,8:1 |
Vrtání × zdvih |
79 ×
66,2 mm |
Převodovka |
pětistupňová |
Vnější rozměry |
2195 ×
758 × 1304 mm |
Světlá výška |
135 mm |
Rozvor kol |
1515 mm |
Výška sedla |
805 mm |
Hmotnost |
237 kg |
Objem palivové nádrže |
25 l |
Maximální rychlost |
245 km/h |
Rám |
dvojitý páteřový rám |
Přední vidlice/zdvih |
teleskopická 48 mm/135mm |
Zavěšení zadního kola/zdvih |
kyvná vidlice z hliníkové slitiny (pružící a tlumící jednotka
s pákovým systémem) /120 mm |
Pneumatiky vpředu/vzadu |
120/70-17 /
180/55-17 |
Brzdy vpředu/vzadu |
dva kotouče 298
mm/jeden kotouč 282 mm |
Sekundární převod |
kloubový hřídel |
Průměrná spotřeba paliva
v testu |
6,5 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
488 569 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 6. květnu 2002. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr:
FJR 1300 je zcela určitě stroj, jenž je špičkou ve své kategorii.
Navíc, kromě tradičních hodnot cestovního stroje jako je jízdní komfort, výdrž, či
užitná hodnota, nabízí pocit i svižnější jízdy známé spíše z oblasti sportovních
motocyklů. Osobně mě stroj asi nejvíce zaujal nabízeným pohodlím a ochranou proti
nesnázím počasí. Za pozornost jistě stojí i široké spektrum zátahu motoru. Troufám
si tvrdit, že našinci na druh těchto strojů určitě slyší, nicméně většímu rozšíření
těchto motocyklů u nás brání bez pochyby také jejich cena. V případě FJR 1300 činí
488 569 Kč.
Video ke stažení zde:
FJR 1300(detail 360°),
FJR 1300(jízda)
Přehrávač videa *.mov

Text: Lukas
Růžička / foto: Lukáš Růžička |