krátkodobý test

Y a m a h a  F Z S  600 F a z e r 
Osvědčené náčiní v novém ohozu

Fazer FZS 600 je motocyklem, který není příliš dlouho na českém trhu, nicméně za dobu své působnosti si zde přesto získal mnoho desítek fanoušků. Pro letošní rok si Yamaha připravila modernizaci tohoto stroje. Především vzhledově Fazer nyní připomíná svého většího jmenovce, který je na trhu od loňského roku.

Vývoj a design: Hlavní změna se odehrála v oblasti designu, kde byla původní maska, která dávala motocyklu dojem agresivně vyhlížejícího streeta, nahrazena novou, téměř totožnou se silnější tisícovkou. Co se vzhledu týče, je to oproti starší verzi na první pohled výrazná změna a i když stroji taky velmi sluší, na mnoho lidí, kteří byli zvyklí na starší verzi, může působit dost nezvykle. Nádrž se jeví na první pohled podobně, i když se o něco zvětšila a již není na vrchní straně tak plochá. Osobně mám jisté výtky k černému krytu mezi nádrží a podsedlovou částí, který se tam podle mě moc nehodí. Na zádi k žádným výrazným změnám nedošlo.

Motor a jízdní vlastnosti: Motor nového Fazera zůstal zcela beze změn. Stále se jedná o řadový čtyřdobý kapalinou chlazený čtyřválec o výkonu 69,9 kW (95 k). Je pravda, že tomuto motocyklu tento motor plně postačuje a má výborný zátah po celém rozsahu otáček, i když k tomu největšímu výkonu dochází až při 11 500 ot/min. Podle mého názoru to je trochu způsobeno tím, že motor pochází původně z dnes už všem dobře známé YZF 600R Thundercat a to je spíš sportovní stroj. Převodovka je šestistupňová a lze na motocyklu řadit opravdu až nečekaně lehce a přesně.

Co si nový Fazer zachoval zcela bez problémů jsou také jízdní vlastnosti. Lehkost, s jakou se tento motocykl vodí zatáčkami, si můžete vychutnat jak sólo, tak i se spolujezdcem. Perfektně drží stopu a nemá sebemenší náklonnost k někdy nepříjemným vibracím. Brzdy, podvozek i pneumatiky zůstaly beze změn a plní svou funkci výtečně, i když předek motocyklu jde při brždění dost dolů, stejně jako u starší verze.

Při prvním usednutí za řidítka je pocit z jízdy vcelku příjemný. Řekl bych, že především sedlo je o dost lepší než dříve. Motocykl Vám padne skvěle do ruky a budíky v nové polokapotáži jsou nyní o trochu přehlednější. Problémem je, že díky zvětšení palivové nádrže z 20l na 22l benzínu, což je jistě pozitivní zpráva, může bohužel na druhou stranu někdo mít trochu problém srovnat podél ní nohy. Pro spolujezdce je i nadále cestování pohodlnou záležitostí, jen zadní stupačky díky vibracím brní občas trochu do nohou. Celkově lze říci,že nová polokapotáž ještě výrazněji chrání jezdce před větrem a deštěm. Také v zrcátkách je perfektně vidět za sebe jako u tisícovky, ale na úkor toho, že dost vyčnívají do stran. Ovšem já bych v tomto detailu zas až takový problém neviděl, přeci jen se nejedná o supersport.Budíky jsou převzaty ze silnějšího Fazera a jak již jsem nastínil výše, jsou perfektně přehledné. Ovládací prvky na řídítkách zůstaly beze změn. Zde bych měl trochu výhrady k tlačítku startéru, které by si zasloužilo novou podobu tak, aby padlo lépe pod palec. Co zůstává, tak jak bylo, je na tuto třídu ojedinělá možnost pouštět výstražné blinkry.

Závěr: Závěrem tedy zbývá tradiční hodnocení. Tak tedy FZS 600 Fazer je všestranně využitelný motocykl s dostatečným pohodlím pro oba jezdce i slušným výkonem. Od staršího modelu se tento nový příliš neliší. Změny jsou jen v oblasti vzhledu, osobně bych si troufl tvrdit, že spíše k lepšímu. Jak je u Yamahy zvykem, nehrne se do motorů s elektronickým vstřikováním a zůstává u mnoho let používaných karburátorů, což má své pro i proti. Současná aktuální cena na trhu je 238 890 Kč

Yamaha FZS 600 Fazer

Motor kapalinou chlazený řadový čtyřdobý čtyřválec DOHC, 16 ventilů, objem 599 ccm
Největší výkon 69,9 kW (95k) při 11500 ot/min
Točivý moment 61,2 Nm při 9500 ot/min
Kompresní poměr 12:1
Vrtání × zdvih 62 x 49,6
Převodovka šestistupňová
Vnější rozměry 2080 × x 710 x 1170
Světlá výška 130 mm
Rozvor kol 1415 mm
Výška sedla 790 mm
Hmotnost 189 kg
Objem palivové nádrže 22 l
Maximální rychlost 220 km/h
Rám kolébkový
Přední vidlice/zdvih teleskopická / 120 mm
Zavěšení zadního kola/zdvih monocross / 120 mm
Pneumatiky vpředu/vzadu 110/70-17 / 160/60-17
Brzdy vpředu/vzadu dva kotouče 298 mm / jeden kotouč 245 mm
Sekundární převod O-kroužkový řetěz
Průměrná spotřeba palivav testu cca 5,7 l / 100 km
Základní cena testovaného modelu 238 890 Kč


Veškeré údaje jsou platné k 15. září 2002.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch