krátkodobý test

H o n d a  C B 9 0 0 F  H O R N E T 
Schopný kaskadér

Motocykly kategorie naked získávají čím dál tím více příznivců na evropském kontinentu, kteří je používají jak ke každodennímu užívání tak jako sportovní náčiní. Honda má ve výrobním programu tuto kategorii vcelku vyrovnaně zastoupenou od své, začátečníky obdivované CB500 až po skutečně technologicky vyspělou X11. Trochu vybočil z kategorie klasických naháčů už menší Hornet, ve kterém byl, jak je dobře známo, použit motor ze starší CBR 600F, a letos přišla Honda i s velkým Hornetem, který je rovněž opatřen motorem z CBR, tentokrát však z 900RR Fireblade "98".

Vývoj a design: V oblasti designu přebírá devítistovka základní rysy malého Horneta. Ty se vyznačují elegantní štíhlostí boků a svalnatě tvarovanou palivovou nádrží. Celá záď je velice štíhlá a vykukují pod ní dva mohutné tlumiče výfuků, jenž dávají na první pohled najevo, že tato vzhledem malá šelmička má síly na rozdávání.

Motor a jízdní vlastnosti: Jak už jsem zmínil na začátku, tahounem je motor z CBR 900RR Fireblade. Ten je patřičně přepracován pro tento styl motocyklu. Je zde kladen větší důraz na dojem z akcelerace a točivý moment v nízkých až středních otáčkách na místo výkonu v těch nejvyšších. Výkon i přes svoji dynamiku a výbušnost je lehce zvládnutelný i při každodenním provozu. Jeho průběh je plynule narůstající po celém rozsahu otáček a není soustředěn do otáček nejvyšších, jak je tomu u supersportovních motocyklů, a tím zaručuje i kvalitní pocit z jízdy. Nejvíce změn oproti originálnímu motoru Fireblade bylo provedeno v oblasti hlavy válců a rozvodů. Karburátory byly nahrazeny digitálním počítačem řízeným vstřikováním paliva PGM-FI. Je tak dosaženo silnější a přesnější reakce na otevření škrtících klapek a samozřejmě je i nižší hladina emisí. Upraven je tvar a průměr sacích kanálů, těleso vstřikování je blíže motoru a díky tomu je plynulejší nárůst otáček při prudkém otočení plynové rukojeti. Snížen byl i kompresní poměr. Výfukový systém mající konfiguraci 4-2-1-2 vyústěný do dvou velkoobjemových tlumičů vydává vcelku skvostný zvuk. Příspěvkem k tomuto hluku je solenoidem ovládaná klapka zabudovaná do sacího otvoru komory vzduchového filtru, která se otevírá a zavírá v nízkých otáčkách motoru a redukuje rušivý hluk sání během prudké akcelerace zatím, co udržuje lineární výkon motoru. I u tohoto modelu, jako i u mnoha ostatních, je přiváděn do výfukového kanálu čerstvý vzduch garantující kompletní shoření vystupujících škodlivých plynů a lehce je tak splněna přísná emisní norma EURO-1.

Podvozek zajišťuje velkou tuhost a citlivé ovládání. Lehký, jednoduchý páteřový rám je tvořen čtyřhrannou, ocelovou trubkou Mono-Backbone. Tloušťka této trubky je 2,3mm. Vyztužená je hlava řízení a přispívá tak k jistějšímu ovládání i v těch největších náklonech. Posed jezdce i jeho partnera je vcelku uspokojivý. Je však pravda, že jezdec sedí na motocyklu dost vepředu a tak je nutno si na to agresivnější vedení v zatáčkách trochu déle zvykat. Naopak tento posed zabezpečuje, že i při prudkém otočení plynu nedochází tak lehko k zvednutí předního kola. Řídítka padnou dobře do ruky, jsou dost široká a dávají tak větší jistotu při ovládání v malých rychlostech. Tento model je podle mého názoru schopen zvládat i kaskadérské kousky bez větších úprav, ale musí být v sedle ten správný jezdec. Kaskadérská show SFD je toho důkazem. Odpružení je vpředu obstaráno teleskopickou vidlicí průměru 43mm a vzadu je kyvná vidlice tvořena velkou odlitou partií uložení čepu a dvěmi rameny z tříkomorového profilu zakončenými drobnými úchyty osy zadního kola. Rám si díky této vidlici zachová špičkově vyváženou tuhost a ovladatelnost s výtečným držením stopy. Brzdy jsou shodné jako na CBR 900RR Fireblade "96". Ráfky jsou obuté do širokoprofilových pneumatik shodné s těmi, co používá Hornet 600.

Trochu horší, teda spíš žádná není ochrana proti větru a dešti, ale to je u naháčů vcelku pochopitelné. Třeba časem i zde přijde na trh verze S. Příliš se mi nelíbí kulaté budíky, které jsou v černém plastovém krytu, a myslím si, že chromovaná imitace by jim slušela lépe. Také jsou dost položené a postrádám na nich ukazatel paliva, který někteří konkurenční výrobci na srovnatelných modelech mají. Hůře se sundává sedlo, ale tento problém byl už i u malého Horneta. Přehledná jsou zpětná zrcátka a svým vzhledem tak napravují, již zmiňované, ne příliš zdařené provedení budíků.

Závěr: Můj osobní názor je takový, že CB 900F Hornet je jedním z nejvšestrannějších motocyklů na českém trhu. Je schopen zvládat cestování ve dvou, pomalou jízdu v městském provozu, rychlejší dovádění v zatáčkách a snad i ty nejdivočejší kaskadérské kousky. To poslední nemůžu osobně potvrdit, ale alespoň se to o něm mezi odborníky říká. Mezi konkurencí je mu asi nejblíže Yamaha FZS 1000 Fazer, která je ale na trhu pouze ve verzi s polokapotáží.

Honda CB 900 F Hornet

Motor kapalinou chlazený řadový čtyřdobý čtyřválec DOHC, 16 ventilů, objem 919 ccm
Největší výkon 81 kW (110 k) při 9000 ot/min
Točivý moment 92 Nm při 6500 ot/min
Kompresní poměr 10,8:1
Vrtání × zdvih 71× 58 mm
Převodovka šestistupňová
Vnější rozměry 2125 × 750 × 1085 mm
Světlá výška 145 mm
Rozvor kol 1460 mm
Výška sedla 795 mm
Hmotnost 194 kg
Objem palivové nádrže 19 l (včetně 4 l rezerva)
Maximální rychlost >230 km/h
Rám páteřový
Přední vidlice/zdvih teleskopická 43 mm/120 mm
Zavěšení zadního kola/zdvih monoshock/128 mm
Pneumatiky vpředu/vzadu 120/70-17/ 180/55-17
Brzdy vpředu/vzadu dva kotouče 296 mm/jeden kotouč 240 mm
Sekundární převod O-kroužkový řetěz
Průměrná spotřeba palivav testu cca 6 l / 100 km
Základní cena testovaného modelu 279 000 Kč


Veškeré údaje jsou platné k 2. listopadu 2002.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

    
Text: Pavel Růžička / foto: Lukáš Růžička

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch