V o l v o S60 D5
Svižně a úsporně
Po redakčním testu
, který proběhl v loňském roce, jsme uvítali znovu možnost vyzkoušet S60
tentokrát s jedním z řady nových vznětových motorů, které automobilka nabízí.
Předností S60 se vznětovým pětiválcem je kromě uspokojivé hospodárnosti i
náležitá dravost, která je zpravidla vlastní spíše benzínovým rivalům.
Vývoj a design:
Tři ze čtyř nových osobních automobilů, které se prodají v zemích Evropské
unie, jsou poháněné vznětovým motorem. Vyjma sportovních vozů jsou žádaným
artiklem ve všech třídách. To byl také jeden z hlavních důvodů, proč v
loňském roce přišla automobilka Volvo poprvé na trh s řadou vznětových
motorů své vlastní konstrukce. V evropských měřítcích je kategorie vyšší
střední třídy, kam Volvo S60 spadá, v tomto ohledu jednou z nejžádanějších.
Mimo jiné sem z modelové nabídky Volvo patří ještě S80 a V70, do kterých se
vznětové motory montují také. Postupem času se počítá s jejich rozšířením
do celé nabídky automobilky. Dnešní evropský zákazník vzhledem k cenám pohonných
hmot očekává od vozů se vznětovým motorem především hospodárnější provoz při
zachování téměř srovnatelné jízdní dynamiky a nákladů benzínových verzí, což v
současné době nejmodernější z nich hravě splňují. Zahájení vlastní výroby vznětových
motorů automobilky Volvo, lze tedy považovat jednoznačně za cestu kupředu. Také
tradičně dobrá kvalita odvedené práce a pověst jí zaručují v tomto ohledu i nadále
dostatečnou konkurence schopnost na trhu.
Co se týče vzhledu, je na tom D5 úplně shodně jako ostatní
verze s benzínovým motorem. Stejně jako při předchozím testu mě upoutal především
celkový komfort, pocit bezpečí a dokonalé dílenské zpracování spíše konzervativnějšího
interiéru. Vnitřní výbava je do značné míry záležitost Vašeho vkusu a peněz.
V zásadě lze však vybírat z ucelené řady paketů, které lze dále kombinovat,
či doplňovat prvky volitelné výbavy. To znamená, že každý vůz je, co se interiéru
týče, do jisté míry originálem. Jednotlivé prvky volitelné výbavy jsou již zpravidla
součástí jednotlivých paketů a některé je z pochopitelných důvodů možné montovat
pouze v kombinaci s určitými provedeními (pakety) výbavy. Z vnitřní výbavy stojí
u testovaného vozu mimo jiné za povšimnutí integrovaný telefon, který u předchozího
testovaného vozu chyběl, a proto jsme uvítali možnost jeho vyzkoušení.
Jeho pořizovací cena činí 39 900 Kč a není součástí žádného z paketů. Podmínkou
jeho instalace je navíc nutnost dovybavit vůz multifunkčním volantem,
který přijde na dalších 6000Kč. Celý modul funguje velice bezchybně a jeho
celkové ovládání je velice intuitivní. Přístroj je integrován do palubní desky,
kde najdeme standardní ovládací panel mobilního telefonu a zdířku na SIM kartu.
Ano, napadá Vás správně, v praxi to znamená buď pořídit si další SIM kartu
přímo do vozu nebo instalovat kartu z Vašeho osobního mobilního přístroje před
každou jízdou. Osobně bych volil asi první variantu. Vyřizování telefonů je velice
snadnou záležitostí. Procházení menu, zvedání a pokládání telefonu lze řešit
prostřednictvím kláves umístěných na volantu. V hlavové opěrce sedadla řidiče
je integrovaný reproduktor, který zajišťuje dokonalou reprodukci hlasu osoby na
druhé straně. V případě nutnosti a většího hluku ve voze např. při vyšší rychlosti,
lze využít klasické sluchátko, které je umístěno ve středové přihrádce. Jako display
pro zobrazování menu telefonu, či pro psaní SMS slouží obrazovka palubního počítače na
levé straně přístrojové desky. Co se týče hladiny hluku ve voze oproti benzínové verzi,
rozdíl není téměř patrný. Jen při startu je motor o trochu hlučnější a řidič pociťuje
drobné chvění na řadící páce. Dostatečný prostor na předních sedadlech a pěkný
aerodynamický tvar je vykoupen horším přístupem do jinak prostorného zavazadlového prostoru
a menším místem pro nohy cestujících na zadních sedadlech.
Motor a jízdní vlastnosti: Již z označení je patrné, že srdcem modelu D5, je vznětový
pětiválec. D5 je řadový motor uložený vpředu napříč. Konstrukčně vychází z
pětiválcového bloku motoru, který byl poprvé uveden na trh v roce 1991 v automobilu Volvo
850 a již tehdy se počítalo, že jeho základ bude sloužit v budoucnu pro konstrukci
vznětového motoru. D5 se vyznačuje vcelku nízkou hmotností kolem 185 kg. Maximálního
výkonu 120 kW (163 k) dosahuje při 4000 ot/min, což je na vznětový agregát tohoto
objemu slušná hodnota. Zajímavostí je také točivý moment 340 N.m, který je k dispozici
již od 1740 ot/min. Touto hodnotou D5 překonává dokonce nejsilnějšího benzínového
rivala o výkonu 184kW s označením T5. Nutno však podotknou, že veškerá síla je
přenášena na vozovku bez větších problémů a zbytečného prokluzu kol. Hlavním
zdrojem rozsáhlých rezerv točivého momentu motoru je především turbodmychadlo typu
VNT (proměnlivá geometrie rozváděcích lopatek) a systém vstřikování paliva Common Rail.
Ačkoliv se u Volva v tomto ohledu jedná o premiéru, automobilka může být na
odvedenou práci právem hrda. Co se týče jízdních vlastností měkčí podvozek spolu
s nízkou hladinou hluku zaručuje všem ve voze dostatek klidu a pohodlí. Vůz rozhodně
nerozhodí žádná nekvalitní silnice, či menší výmol. Sedadla mají dobré boční vedení
a vzhledem k tomu, že vůz se v zatáčkách téměř nenaklání je cestování zpravidla
velice poklidnou záležitostí. Jen ve velice prudkých zatáčkách vůz zřejmě díky
těžší přídi trpí lehkou nedotáčivostí. Brzdy jsou tradičně velice kvalitní a zcela
dostačují poměrně velké hmotnosti vozu. Člověk si musí zpočátku na tento vůz zvykat.
Jeho robustnost řidič zpočátku dost vnímá, mimo jiné díky palubní desce, která je
pootočená s ovládacími prvky k řidiči. Severské vozy a Volvo zvláště jsou známy svou
vysokou bezpečností, nikoho tedy nepřekvapí 6 standardně montovaných airbagů a systém
Sips a Whips, který chrání cestující proti nárazu z boku a zezadu. Výraznou devizou
vůči konkurenci je velice příznivá kombinovaná spotřeba, která v testu činila 6,2 l/100 km,
což je při objemu 2401 cm3 myslím více než slušná hodnota.
Volvo S60 D5 |
Motor |
přeplňovaný vznětový 2401 cm3, 20 V pětiválec, uložený napříč DOHC |
Největší výkon |
120 kW (163 k) při 4000 ot/min |
Točivý moment |
340 Nm při 1750-3000 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová |
Vnější rozměry |
4576 × 1840 × 1428 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1570/2030 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
424 l |
Objem palivové nádrže |
70 l |
Maximální rychlost |
210 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
9,5 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
6,2 l/ 6,5 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
1 175 000 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 15. září 2002. |
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr: Volvo S60 D5 je výkonný automobil s velice nízkými provozními
náklady. Jeho přednosti ocení náročnější řidiči, kteří často cestují a pro
které jsou náklady na provoz nezanedbatelnou položkou. Navíc slušný výkon vznětového
pětiválce, dobré odhlučnění a v neposlední řadě zátah od nízkých otáček v každé
situaci to jsou parametry, které se počítají. Komfortní výbava interiéru a široké
spektrum volitelných doplňků také není myslím k zahození. Osobně se domnívám, že s
příchodem vznětových motorů automobilka Volvo směle vykročila do konkurenčního boje
především na evropském trhu. Cena vozu v základní výbavě s motorem D5 činí 1 175 000 Kč.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička |
|
|
|