krátkodobý test

M a z d a  T r i b u t e  3 , 0  V 6  S p o r t
Všude jako doma

Řada lidí obdivuje vozy kategorie off-road, ale kupříkladu horší jízdní vlastnosti na silnici či vysoká cena je od koupě takového automobilu odrazují. Proto vznikla kategorie sportovně užitkových vozidel, k nimž se svým modelem Tribute nedávno zařadila i japonská Mazda.

Design: Spíše konzervativnější linie této mazdy jsou líbivé a stylisticky čisté. Vozu dominuje výrazná pětiúhelníková maska s velkým logem jasně prokazující příslušnost k japonské značce. Rozměrné přední světlomety s čirou optikou dodávají automobilu přátelský výraz. Jednoduše ztvárněný profil přechází ve střízlivě pojatou záď s rozměrným oknem v zadních dveřích. Testovanému vozu na vzhledu přidal přední chromovaný rám i boční stupačky.

Interiér: Uvnitř je automobil dostatečně prostorný ve všech směrech. Celý vůz je orientován na komfort, takže počínaje měkkými sedadly nebo chcete-li spíše křesly, přes výborný výhled až po zcela intuitivní ovládání. Dílenské zpracování je velmi dobré, snad jen barva plastů by mohla být tmavší, aby interiér nepůsobil tak šedým dojmem V celém interiéru se nachází spousta odkládacích míst, počínaje schránkami na brýle a objemným boxem mezi předními sedadly konče. Pochválit je třeba zdařilé odhlučnění. Zavazadlový prostor, přístupný pátými dveřmi se zvlášť výklopným oknem, má základní objem 457 l, který lze zvětšit až na úctyhodných 2245 l. Zcela rovná podlaha a minimální výstupky činí zavazadelník maximálně skladným. Ocenil jsem čtyři pevná oka k fixaci nákladu.

Motor a jízdní vlastnosti: Třílitrový šestiválec, pohánějící testovaný automobil, se vyznačoval sametovým chodem a se svým výkonem 145 kW (197 k) při 6000 ot/min a točivým momentem 265 Nm při 4750 ot/min si s těžkým vozem dokázal vždy hravě poradit. Motor se dodává výhradně ve spojení se čtyřstupňovou automatickou převodovkou (s ovládáním v americkém stylu pod volantem). Řazení je měkké a bez rázů. Negativem silného agregátu je ovšem průměrná spotřeba paliva, která se v testu v kombinovaném režimu vyšplhala na 14,4 l/100 km. Co se pohonu týče, vůz je vybaven systémem Select 4WDrive, tedy viskózní spojkou, nacházející se v přední části zadního diferenciálu, reagující na rozdíly v obvodových rychlostech jednotlivých kol změnou svornosti. Při běžné jízdě je většina točivého momentu přenášena na přední kola, pomocí tlačítka na přístrojové desce lze zapojit elektromagnetickou uzávěrku mezinápravového diferenciálu, jež zajistí trvalý rovnoměrný přenos točivého momentu mezi obě nápravy (50 : 50). Pohodlná houpavá jízda je příjemná pro posádku, chování vozu je jisté a náklon v zatáčkách je na rozumné úrovni. Podvozek pochopitelně dává najevo sklon k nedotáčivosti, ale ta se dá snadno zvládnout. Svými vlastnostmi a velkou světlou výškou vůz obstojí i v lehčím terénu - na polních či lesních cestách či na sněhu. Ke zdolávání náročných pasážích však určen není: samonosná karoserie bez pevného příhradového rámu, nezávislé zavěšení kol vpředu a víceprvková zadní náprava a absence redukční převodovky nebo uzávěrů diferenciálů to jednoduše neumožňuje.

Mazda Tribute 3,0 V6 Sport

Motor zážehový 3,0 l V4 16V
Největší výkon 145 kW (197 k) při 6000 ot/min
Točivý moment 265 Nm při 4750 ot/min
Pohon stálý 4×4
Převodovka samočinná čtyřstupňová
Vnější rozměry 4395 × 1825 × 1765 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1590/485 kg
Objem zavazadlového prostoru 368 l
Objem palivové nádrže 62 l
Maximální rychlost 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 11,8 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
14,4 l/12,8 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 1 059 900 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 8. dubnu 2002.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Závěr: SUV Mazda Tribute dobře poslouží všem, kteří občas potřebují vyjet někam mimo silnice nebo se jim líbí styl terénních vozů, ale ke zdolávání nejtěžších překážek se nikdy nedostanou. V testovaném provedení je vůz k mání za 1 059 900 Kč, zkoušený automobil měl navíc příplatkové kožené čalounění sedadel, které vás vyjde na 40 000 Kč. Základní výbava zahrnuje ABS, EBD, čtyři airbagy, centrální zamykání, manuální klimatizaci, výškově stavitelný volant i sedadlo řidiče, kožený potah volantu, tempomat, elektricky ovládaná okna a vnější zpětná zrcátka, kola z lehkých slitin, přední mlhovky a střešní ližiny s nastavitelnými příčníky.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch