krátkodobý test

F i a t  S t i l o  1 , 9   J T D  A c t i v e
V novém stylu

Nástupcem úspěšných dvojčat bravo/brava se v modelové nabídce Fiatu stal zbrusu nový vůz, pojmenovaný Fiat Stilo. K redakčnímu testu nám byla zapůjčena pětidvéřová verze, poháněná úsporným vznětovým motorem.

Design: Fiat u svých nových vozů čím dál tím více uplatňuje hodnoty vlastní doposud zejména automobilům německým. A tak je vzhled sice atraktivní a designérsky čistý, avšak již ne tolik emocionální a rozevlátý. Namísto extravagance se ke slovu dostává spíše robustnost, preciznost, účelnost a funkčnost. Zkrátka, časy se mění. Nechci ale v žádném případě tvrdit, že novému fiatu chybí elegance. Obliny minulé generace nahradily ostré hrany a vůz tak vzbuzuje dojem dravosti.

Interiér: Rovněž vnitřní prostor postrádá dřívější jižanský nápaditý design, neboť návrháři se vydali cestou volkswagenovské strohosti. Avšak materiály jsou velice kvalitní, totéž lze říci o dílenském zpracování a ergonomii. Navíc zásluhou nemalé výšky automobilu je v interiéru nebývale mnoho místa, a to platí i o prostoru pro hlavu vzrostlejších cestujících vzadu. Zadní sedadla lze navíc posouvat vpřed a vzad (dokonce i měnit sklon jejich opěradel) a uzpůsobovat tak podle potřeby rozdělení prostoru mezi zadní cestující a zavazadla. Objem zavazadlového prostoru se tedy pohybuje mezi 335 a 410 l.

Motor a jízdní vlastnosti: Dostatečně výkonný a přitom značně úsporný - takový je zkoušený motor, přeplňovaná vznětová devatenáctistovka s výkonem 85 kW (115 k) při 4000 ot/min a točivým momentem 255 Nm při 2000 ot/min. Zdařile odhlučněný agregát se vstřikováním paliva Common Rail táhne již od nejnižších otáček, rád se nechává vytáčet (ocenil jsem kratší zpřevodování) a i při razantnější jízdě spotřeba nestoupá do závratných výšin: v testu si z nádrže odčerpal v průměru 6,4 l/100 km, a to jsem stilo vůbec nešetřil. Jen samou chválu zaslouží jízdní vlastnosti. Komfortní odpružení zajišťuje posádce dokonalé pohodlí, ale zároveň není větší překážkou sportovní jízdě. Jen posilovač řízení by mohl být při větších rychlostech méně účinný. Výborná je manévrovatelnost automobilu, snadný pohyb v úzkých uličkách přeplněných měst zajišťuje výborný výhled z vozidla a tím i přehled o okolním provozu.

Fiat Stilo 1,9 JTD Active

Motor přeplňovaný vznětový 1,9 l V4 8V
Největší výkon 85 kW (115 k) při 4000 ot/min
Točivý moment 255 Nm při 2000 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4253 × 1756 × 1525 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1395/435 kg
Objem zavazadlového prostoru 370 l
Objem palivové nádrže 58 l
Maximální rychlost 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 10,7 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
6,4 l/5,4 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 539 000 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 8. dubnu 2002.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Závěr: Fiat Stilo je veskrze moderním automobilem, mezi jehož přednosti patří dynamický a přitom elegantní vzhled, prostorný a pohodlný interiér, výborné jízdní vlastnosti, vysoká úroveň bezpečnosti, snadné ovládání a u testovaného provedení rovněž velice nízká spotřeba paliva. Jako milovníkovi aut, vzbuzujících emoce, mi ale trochu chybí méně upjatý, nápaditější styling. Cena zkoušeného vozu činí 539 000 Kč. Bohatá základní výbava zahrnuje ABS+EBD, ASR+MSR, airbagy řidiče, spolujezdce, okenní a boční vpředu, posilovač řízení Dualdrive, výškově a podélně nastavitelný volant, elektrické ovládání předních oken a vnějších zpětných zrcátek či autorádio s kazetovým přehrávačem.

    
Text: Daniel Srb / foto: Fiat

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch