krátkodobý test

F i a t  S e i c e n t o  S X
Zlatíčko

S nejmenšími fiátky mají čeští motoristé dlouholeté pozitivní zkušenosti. Proto myslím, že jejich pokračovatel, nynější zástupce minivozů ze stáje turínské automobilky - Fiat Seicento, má na co navázat.

Design: Přestože rozměry jeho předků byly ještě o něco skromnější, patří seicento v současné době k nejmenším vozům na trhu. Po letmém pohledu by nezasvěcený člověk jen těžko uvěřil, že se do tohoto broučka s trochou námahy naskládá pět dospělých osob a ještě převezou nějaké to drobnější zavazadlo. Dále jistě nemusím zdůrazňovat, jaké výhody má mimořádně úzká a krátká karoserie s minimálními převisy při parkování ve městě. Zvenčí pozorovatele upoutají roztomilá světla, v mém případě výsledný dojem dotvořila oranžovozlatá barva, která byla vskutku nepřehlédnutelná.

Interiér: Ačkoli svou postavou nepatřím k nejmenším, musím se přiznat, že jsem se uvnitř fiátka necítil nijak zvlášť stísněně. Co mi však zpočátku vadilo, byly příliš malé pedály, umístěné navíc dosti blízko sebe. Časem jsem si ale zvykl. I když je Fiat proslulý výborným využitím obestavěného prostoru, není vzhledem k velikosti vozu ani na předních, tím méně na zadních sedadlech místa nazbyt. Stejně tak nevelký zavazadelník (přístupný příjemně vysoko se otevírajícími dveřmi) poslouží k odložení dvou, tří tašek, ne ke stěhování rodiny na chatu. Nicméně autíčko je prvořadě určeno pro městský provoz a tam je bezpochyby králem. Vnitřní prostor má zajímavé designové ztvárnění: kapličkou s rychloměrem, ukazatelem stavu paliva a hodinami počínaje a velikou praktickou prohlubní (sloužící k uložení věcí) před spolujezdcem konče. Použitá sedadla s alespoň částečným bočním vedením mají správně dlouhé opěradlo (sedák by mohl být o něco delší). Dílenské zpracování nemá - navzdory očekáváním - žádné viditelné vady.

Motor a jízdní vlastnosti: Pohonná jednotka, zážehová čtyřválcová jedenáctistovka s výkonem 40 kW (54 k) vozu udílí rozumnou dynamiku zejména v městském provozu, při vytáčení do otáček je až nečekaně agilní. Jízdní vlastnosti jsou díky nižší stavbě karoserie a širokému rozchodu kol na dobré úrovni. Hodnotu průměrné spotřeby 6,5 l naturalu na 100 km při převážné většině jízd ve městě potom považuji za rozumnou.

Fiat Seicento SX

Motor zážehový 1,1 l V4 8V
Největší výkon 40 kW (54 k) při 5500 ot/min
Točivý moment 86 Nm při 2750 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 3337 × 1508 × 1420 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 735/465 kg
Objem zavazadlového prostoru 170 l
Objem palivové nádrže 37 l
Maximální rychlost 150 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 14,5 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
6,7 l/6,0 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 217 900 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 29. lednu 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  

Závěr: Fiat Seicento je ideální vozítko do města: malé rozměry, dobrá manévrovatelnost (i bez posilovače řízení) a příjemný interiér hovoří jednoznačně pro tento miniautomobil. Testovaný vůz v ceně 217 900 Kč byl ve výbavě SX, která v sobě mimo jiné zahrnuje centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken, tónovaná skla, imobilizér, dělené zadní sedadlo a nárazníky v barvě karoserie. Malý fiátek však můžete mít již od 203 900 Kč se slabším motorem a o něco chudší výbavou.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    

    

    

    

    

    


F i a t  S e i c e n t o  S p o r t i n g
Drakoušek

Nejmenší fiátek nepřichází k zákazníkům jen v "civilní" verzi, ale má i své sportovně laděné provedení, které zachovává praktické vlastnosti vozu a přidává možnost svižného svezení.

Seicento Sporting po designové stránce odlišuje jinak tvarovaný přední i zadní nárazník a kola z lehkých slitin (o rozměru 165/55 R13). V mém případě to byla ještě jásavě žlutá barva, která malému ďáblíkovi opravdu slušela. Nápaditě pojatý interiér s výborně využitým obestavěným prostorem působí příjemně a přehledně. Nečekaně pohodlná sedadla, která vás podrží i v zatáčkách, se velice povedla. Ocenil jsem do ruky padnoucí kůží obšitý volant i hlavici řadicí páky, zvykat jsem si však musel na velice blízko sebe umístěné pedály. Zavazadelník sice poskytuje skromný objem pouhých 170 l, ale je skladný a dobře přístupný zadními výklopnými dveřmi. Je třeba zmínit, že pod jeho podlahou se skrývá plnohodnotné rezervní kolo, a to zdaleka není samozřejmostí ani u několikrát dražších automobilů. Pohonná jednotka, zážehový čtyřválec o objemu 1,1 l (nově s vícebodovým vstřikováním paliva) poskytuje výkon 40 kW (54 k) při 5000 ot/min a točivý moment 88 Nm při 2750 ot/min. Díky kratšímu odstupňování převodovky než u standardního seicenta, tužšímu odpružení, účinným brzdám a pohotovostní hmotnosti pouhých 735 kg můžete jezdit dosti dynamicky, a to zejména ve městě, kde budou řidiči mnohem "nadupanějších" vozů dlouho nevěřícně kroutit hlavou, až je předjede tento italský trpaslík. Přitom i když si budete do sytosti dopřávat možností sportovní jízdy, průměrná spotřeba stěží překročí hranici 8 l/100 km. Já jsem dosáhl hodnoty 6,9 l/100 km. Velmi praktický je elektrický posilovač řízení, jenž umožňuje ještě snazší manévrování ve městě. Líbivé malé autíčko stojí ve verzi Sporting 251 900 Kč. Základní výbava zahrnuje centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna, volant a hlavici řadicí páky potažené kůží, sportovní plynový pedál, anatomická sedadla, otáčkoměr, elektrický posilovač řízení, litá kola, nárazníky a vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie a přední mlhovky.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    


F i a t  S e i c e n t o  S p o r t i n g
Suverénní mini

Dalším testovaným Fiatem Seicento byla opět verze Sporting. Tak jako ani v předešlých dvou případech vozítko nezklamalo a dalo všem najevo, že malý rozhodně nemusí znamenat také pomalý.

Ačkoli je malý fiátek určen především pro městský provoz, ani v nejmenším nezklame na silnicích či dálnicích. Zatáčky umožňuje projíždět velmi svižně a přitom výborně zvolené zpřevodování nenutí řidiče jet s pedálem plynu na podlaze ani když pospíchá. Tím pádem jistě každého potěší spotřeba, jež v testu dosáhla hodnoty 6,6 l/100 km.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch