krátkodobý test

R e n a u l t C l i o  S p o r t  2,0  16V 
Ostrý jako žiletka

Když se prvně podíváte na tento malý vůz, zřejmě vás na první pohled ničím zvláštním nepřekvapí. Pokud by stálo toto Clio v řadě před vaším oblíbeným supermarketem, zřejmě byste ho snadno přehlédli. První zdání však klame, pod mírumilovným novým faceliftem se skrývá pěkně divoké stádo koní. Od vozů této kategorie zpravidla většina z nás nečeká sportovní výkony, avšak automobilky mezi plejádou konvenčních variant téměř vždy vyšlechtí jednu tzv. pro nadšence. Renault Clio Sport je toho zdárným příkladem. I když je nutno podotknout, že v případě Renaultu se zdaleka nejedná v této kategorii o model nejprestižnější, o tento post se stará Renault Clio V6 Sport. I tak lze směle tvrdit, že tento vůz patří do kategorie těch, na které se těžko zapomíná.

Design: Renault Clio bylo podrobeno řádnému faceliftu, z kterého je patrná snaha o dodržení nového stylistického trendu, jenž byl v koncernu nastolen. Zdárným příkladem tohoto tvrzení jsou vozy Avantime, či Vel Satis. Je pravdou, že nové Clio je opravdu fešného stylu a nová tvář, patrná především v přepracované přední masce, mu opravdu sluší. Díky nově tvarované mřížce chladiče a především díky velkým, v krajích ostře řezaným trojúhelníkovým světlometům vůz působí nyní větším dojmem, než ve skutečnosti je. Mimochodem, vzhledem k totožným součástem, které jsou montovány do vozů Thalia, se tato změna vztahuje i na design tohoto vozu. Opravdu originální vzhled podtrhují integrované ukazatele směru, jenž jsou pod společným krytem součástí hlavního světlometu. Netypické záďi s vybouleným oknem se dostalo také změn v podobě nových skupinových svítilen a zvětšeného loga značky. To v sobě skrývá také otevírání zadního víka. Co se týče námi testované sportovní verze, ta se liší od ostatních modelů v řadě z vnějšího pohledu v několika detailech. Renault Clio Sport disponuje extra mohutnějšími nárazníky, šesnáctipalcovými koly z lehkých slitin a xenonovými světlomety. O tom, s kým máte tu čest, Vám mimo jiné dá najevo i drobný nápis Sport na zádi. Sportovní verze Clio je standardně osazena koly o rozměrech 195/45 R16, v našem případě typem pneumatik Continental Sport Contact 2.

Interiér: Renault Clio Sport se vyrábí pouze v třídvéřovém provedení. To však příznivcům tohoto vozu ve sportovním naladění určitě vadit nebude. Pro řidiče a spolujezdce na předním sedadle je ve voze místa dostatek. Pro cestující vzadu je to již s prostorem horší. Opravdoví dlouháni se vzadu hlavně díky nedostatečnému prostoru pro nohy svezou zřejmě jen na velmi krátkou vzdálenost. Jakkoliv se navenek chová Clio Sport nenápadně a střídmě, uvnitř je již sportovnější koncepce vozu náležitě patrná. Najdeme zde výborná kožená sedadla s bočním vedením, která zaujmou originální opěrkou hlavy. Pro řidiče Clio dále nabízí kůží potažený nově tvarovaný volant, opravdu pěkné odlehčené hliníkové pedály a do ruky dobře padnoucí řadící páku pětistupňové převodovky. Všechny modely nové řady Clio mají v základní výbavě výškově nastavitelný volant i sedadlo řidiče s bederní opěrkou, což je zárukou slušného pohodlí za jízdy. Zcela nová je také palubní deska, která je náležitě přepracována a nechybí na ni ve všech modelech nově např. otáčkoměr., či v lepší výbavě palubní počítač. Ve standardu je také montován brzdný systém ABS + asistenční systém brzd. Uvnitř vozu jsou standardem airbagy pro oba jezdce na předních sedadlech doplněné dále o boční airbagy v sedadlech. U verze sport jsou navíc v sérii další vychytávky zpříjemňující jízdu, jako je automatická klimatizace, senzory deště, audio s CD changerem a další. Já osobně jsem u testovaného vozu uvítal ovládání radia na volantu (to je u Renaultu standard - má např. i Thalia), dobře osvícený interiér a v neposlední řadě např. možnost vypínání airbagu spolujezdce, či automatické zamykání při jízdě. Zejména posledně jmenovaná funkce dnes získává na aktuálnosti vzhledem k velkému množství zlodějů na silnicích, kteří mají tu drzost okrádat lidi za bílého dne. Vzhledem k celkové koncepci s dosti velkými skleněnými plochami je z vozu náležitý výhled všemi směry, což v dost velké míře přispívá k bezpečnosti a dobrému pocitu z jízdy. Zavazadlový prostor dle očekávání nedisponuje přílišnou velikostí, nicméně s objemem 255 l je zcela srovnatelný s konkurencí v této třídě.

Motor a jízdní vlastnosti: Renault Clio sport je poháněno zážehovým čtyřválcem DOHC o objemu 1998 cm3, jenž disponuje šestnáctiventilovou technikou. Již po startu dává divoká šelma skrytá uvnitř dunivým hlasem najevo, že se jen tak zkrotit nenechá. U takto malého vozu je 124 kW (172k) při 6250 ot/min opravdu adrenalinovou záležitostí. Hodnota točivého momentu 200 N.m při 5400 ot/min také myslím hovoří za vše. Vůz se chová přesně tak, jak byste zřejmě od takto malého vozu s tímto motorem očekávali. Realita nemá od předpokladů u tohoto vozu daleko. Tak do hranice 5000 ot/min je hlučnost v normě. Vůz má dostatečný zátah v celém spektru otáček a ani s řazením si nemusíte lámat příliš hlavu. Zrychlení nastává téměř z jakékoli rychlosti. Opravdové oživení však přichází v rozmezí 5000-7000 ot/min, kdy se z vozu stává doslova řízená střela. Hranice 7000 ot/min je strop, kdy zasáhne omezovač. V tomto spektru otáček již značně stoupá hlučnost ve voze a jinak dobře provedené odhlučnění motoru již nemá šanci. Nutno dodat, že i při ostřejší jízdě se vůz nechová nijak záludně a řidič má vše náležitě pod kontrolou.Velkou zásluhu na stabilitě celého vozu má hodně tvrdě dimenzovaný podvozek. (Načechrané dortíky se šlehačkou s cukrárny skutečně nedovezete.) Díky němu a dostatečně širokým kolům sedí vůz v zatáčkách jak přibitý. Je pravdou, že na nepříliš kvalitních vozovkách vůz občas nepříjemně odskočil, nicméně to se dá snadno korigovat ubráním plynu a nepatrnou korekcí volantu. Naladění vozu je opravdu v náležitě sportovním stylu, takže pro adekvátní požitek s jízdy to chce hodně kvalitní silnice nebo okruh. S těmi si Clio rozumí úplně nejvíc a jen těžko ho něco odlepí kromě řidičovy chyby. S našimi silnicemi je to potíž, i zdánlivě rovná silnice bez děr se rázem zdá jak boulovatý ukrajinský tankodrom. Jízda v přímém směru tak vyžaduje na takových to silnicích dosti soustředění a udržet volant jednou rukou při vyšší rychlosti vyžaduje dosti velkou fyzickou sílu. Jak jsem psal výše, vůz je standardně vybaven brzdným systémem ABS s EBD a brzdovým asistentem. Brzdová soustava byla opravdu kvalitní, zcela adekvátní sportovnímu charakteru celého vozu. Vzhledem k jejich velké účinnosti a malým rozměrům vozu lze směle tvrdit, že dokážou zastavit doslova na pětníku. Co se týče spotřeby, je třeba mít na mysli, že ačkoliv se jedná o malý vůz, o radost z jízdy se stará dvoulitrový motor. Tomu samozřejmě odpovídá i spotřeba, která se při jízdě na hraně může v průměru dostat i přes 10 l/100 km. Nám v testu se dlouhodobá kombinovaná spotřeba ustálila na 8,3 l/100km, ale nutno podotknout, že to stojí hodně přemáhání a člověk si musí držet nohu hodně z plynu.

Renault Clio 2,0 16V Sport

Motor zážehový 1998cm3,16V čtyřválec DOHC
Největší výkon 124 kW (172 k) při 6250 ot/min
Točivý moment 200 Nm při 5400 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová
Vnější rozměry 3773 × 1940 × 1417 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1035/455 kg
Objem zavazadlového prostoru 255 l
Objem palivové nádrže 50 l
Maximální rychlost 220 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 7,3 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
8,3 l/8,1 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 695 000 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 8. srpnu 2002.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Závěr: Renault Clio Sport je vůz pro sportovně smýšlející nadšence. Ve své třídě patří mezi ty nejlepší. Bohužel díky ceně 695 000 Kč i mezi ty nejdražší. Pokud ovšem nepočítáme extrémní, již téměř závodní variantu Renault Clio V6 s 3,0 l motorem, která je šlechtěna technologií z Formule 1. Ta stojí 1 330 000 Kč. Renault Clio Sport nabízí pro svého kupce opravdu náležitý jízdní zážitek, který byste těžko hledali i u soka z vyšší třídy. Pokud máte sportovnějšího ducha, na kontě 700 000 Kč a přemýšleli jste o nějakém sportovněji laděném voze, pak vězte, že Renault Clio Sport za to určitě stojí.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch