krátkodobý test

D a e w o o  M a t i z  S E
Drobeček dospělejší

Miniautomobil Daewoo Matiz, představený v roce 1998, doznal před koncem loňského roku řady změn k lepšímu. Jeho výhody přitom zůstávají: přístupná cena, pětidvéřová karoserie a malé vnější a velké vnitřní rozměry.

Design: Jedinečný a nepřehlédnutelný roztomilý vzhled zajistil pro matize tým italských designérů vyhlášeného studia Ital Design. Na tom, jak vůz vypadá, má také velký vliv celková koncepce karoserie, a to nejen z hlediska vnějších rozměrů, ale i pojetím coby jednoprostorového vozu, což je u tak malého automobilu vskutku netradiční řešení. Faceliftovaný matiz na první pohled uopoutá zejména pozměněnou přídí, u níž byly směrové svítilny přemístěny  z nárazníku blíže zvětšeným hlavním světlometům, přední mlhovky jsou více zapuštěny do dynamičtěji tvarovaného nárazníku. Na boku vozu byly přidány výraznější boční lišty, dodávající vozu dojem robustnosti a nakonec na zádi byla přesunuta tabulka registrační značky výše, do zadních dveří.

Interiér: Stejně jako exteriér, i interiér příjemně překvapí vzhledem, který má šarm a je navíc vytvořen maximálně ergonomicky. Nové jsou výplně dveří s loketními opěrkami, do nichž jsou integrovány ovladače elektrického stahování oken. Vylepšena je rovněž středová konzola, obsahující další odkládací prostor Velmi pohodlná sedadla s přidaným bočním vedením a novými potahovými matreriály, v nichž tělo nebolí ani po namáhavé, dlouhé jízdě nemají ani leckterá auta několikrát dražší. Sympatická jsou dlouhá opěradla, kratší sedák překvapivě není na škodu. Zadní sedadla lze snadno sklopit a zvětšit tak prostor na zavazadla ze skromných 167 l na použitelných 624 l. Ovládací prvky jsou umístěny tak, aby byly co nejlépe přístupné a jejich nalezení v pravou chvíli co nejpřirozenější. Trochu legrační se mi zpočátku jevil subtilní volant s tenoučkým věncem a úzká hlavice řadicí páky, ale časem jsem si zvykl a zjistil, že je to z hlediska komfortu pro řidiče v tomto případě možná i lepší. Nový vzhled a grafiku mají přístroje, kvalitnější jsou opoužité plasty. Interiér považuji za promyšlený a pro posádku komfortní. Co je na matizovi třeba pochválit, je určitě dostatek místa pro cestující, a to i na zadních sedadlech, která jsou u malých vozů v řadě případů pouze nouzová (zejména co se místa pro hlavu u vyšších postav týče). Přístup k sedadlům zajišťují dostatečně velké dveře. Zadní místa jsou navíc vyvýšena, tak, aby zajistila lepší rozhled. Taktéž dostatek prostoru mezi čelním sklem a posádkou vpředu významně přispívá k pocitu bezpečí.

Daewoo Matiz SE

Motor zážehový 0,8 l V3 6V
Největší výkon 38 kW (51 k) při 5900 ot/min
Točivý moment 69 Nm při 4600 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 3495 × 1495 × 1485 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 785/434 kg
Objem zavazadlového prostoru 167 l
Objem palivové nádrže 38 l
Maximální rychlost 144 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 17,0 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
6,0 l/6,1 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 223 900 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 8. dubna 2002.

Motor a jízdní vlastnosti: Jízdní vlastnosti odpovídají velikosti vozu. Díky krátkému rozvoru není dobré projíždět nerovnosti vozovky ve vyšších rychlostech. Při razantnější jízdě totiž (nezatíženému) vozu odskakuje záď, kvůli měkčímu vyladění podvozku se zase u příčných nerovností objevuje znatelné houpání a při jízdě po dálnici je vůz náchylnější na působení bočního větru. Nicméně promyšlená konstrukce minimalizuje negativní vlivy a rozhodně musím matiz za jeho chování pochválit. Zcela úžasná je manévrovatelnost a tedy excelentní možnost k zaparkování takřka kdekoli. S průměrem otáčení 9 m a svou bezkonkurenční šířkou se vejde do každé skulinky. Nyní ještě lépe odhlučněný motor o objemu 0,8 l nemá sice výkonu na rozdávání, naproti tomu jej zdobí bezkonkurenční hodnota spotřeby paliva (oproti předchozí verzi úspornější o 0,3 l), jež v testu ani při značně sportovní jízdě nepřesáhla hodnotu 6,5 l/100 km. Jezdíte-li méně dynamicky, není těžké udržet spotřebu na hranici 5 l/100 km, popřípadě i méně. Agregát je velice dobře vyladěný a rozumně krátké zpřevodování (ve spojení s nízkou hmotností vozu), umožňuje matizovi podávat přijatelné výkony v městském provozu, pro který je prvořadě určen. Při vytáčení vozítko skutečně překvapivě akceleruje, takže se často i majitelé mnohem výkonnějších vozů nestačí divit.

Závěr: Daewoo Matiz je podle mého názoru jako stavěný pro český trh: má nízkou cenu, jeho karoserie je pětidvéřová (takže může sloužit jako rodinné auto), zaparkujete s ním skoro všude a provozní náklady příliš nezatíží váš rozpočet. Komfortní jízdní vlastnosti i pohodlná sedadla umožňují cestování i na delší vzdálenosti bez výraznějšího pocitu únavy. Testovaná verze SE stojí 223 900 Kč.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daewoo

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch