D a e w o o M a t i z S E
Drobeček dospělejší
Miniautomobil Daewoo Matiz, představený v roce 1998,
doznal před koncem loňského roku řady změn k lepšímu. Jeho výhody přitom zůstávají:
přístupná cena, pětidvéřová karoserie a malé vnější a velké vnitřní rozměry.
Design:
Jedinečný a nepřehlédnutelný roztomilý vzhled zajistil pro matize tým italských
designérů vyhlášeného studia Ital Design. Na tom, jak vůz vypadá, má také velký
vliv celková koncepce karoserie, a to nejen z hlediska vnějších rozměrů, ale i
pojetím coby jednoprostorového vozu, což je u tak malého automobilu vskutku
netradiční řešení. Faceliftovaný matiz na první pohled uopoutá zejména pozměněnou
přídí, u níž byly směrové svítilny přemístěny z nárazníku blíže zvětšeným
hlavním světlometům, přední mlhovky jsou více zapuštěny do dynamičtěji tvarovaného
nárazníku. Na boku vozu byly přidány výraznější boční lišty, dodávající vozu
dojem robustnosti a nakonec na zádi byla přesunuta tabulka registrační značky výše,
do zadních dveří.
Interiér: Stejně jako exteriér, i interiér příjemně překvapí vzhledem, který má
šarm a je navíc vytvořen maximálně ergonomicky. Nové jsou výplně dveří s loketními
opěrkami, do nichž jsou integrovány ovladače elektrického stahování oken. Vylepšena
je rovněž středová konzola, obsahující další odkládací prostor Velmi pohodlná
sedadla s přidaným bočním vedením a novými potahovými matreriály, v nichž
tělo nebolí ani po namáhavé, dlouhé jízdě nemají ani leckterá auta
několikrát dražší. Sympatická jsou dlouhá opěradla, kratší sedák překvapivě
není na škodu. Zadní sedadla lze snadno sklopit a zvětšit tak prostor na zavazadla ze
skromných 167 l na použitelných 624 l. Ovládací prvky jsou umístěny tak, aby byly
co nejlépe přístupné a jejich nalezení v pravou chvíli co nejpřirozenější.
Trochu legrační se mi zpočátku jevil subtilní volant s tenoučkým věncem a
úzká hlavice řadicí páky, ale časem jsem si zvykl a zjistil, že je to
z hlediska komfortu pro řidiče v tomto případě možná i lepší. Nový
vzhled a grafiku mají přístroje, kvalitnější jsou opoužité plasty. Interiér
považuji za promyšlený a pro posádku komfortní. Co je na matizovi třeba pochválit,
je určitě dostatek místa pro cestující, a to i na zadních sedadlech, která jsou u
malých vozů v řadě případů pouze nouzová (zejména co se místa pro hlavu u
vyšších postav týče). Přístup k sedadlům zajišťují dostatečně velké
dveře. Zadní místa jsou navíc vyvýšena, tak, aby zajistila lepší rozhled. Taktéž
dostatek prostoru mezi čelním sklem a posádkou vpředu významně přispívá
k pocitu bezpečí.
Daewoo Matiz SE |
Motor |
zážehový 0,8 l V3 6V |
Největší výkon |
38 kW (51 k) při 5900 ot/min |
Točivý moment |
69 Nm při 4600 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
3495 × 1495 × 1485 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
785/434 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
167 l |
Objem palivové nádrže |
38 l |
Maximální rychlost |
144 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
17,0 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
6,0 l/6,1 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
223 900 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 8. dubna 2002. |

|
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: Jízdní vlastnosti odpovídají velikosti vozu. Díky krátkému rozvoru není
dobré projíždět nerovnosti vozovky ve vyšších rychlostech. Při razantnější
jízdě totiž (nezatíženému) vozu odskakuje záď, kvůli měkčímu vyladění
podvozku se zase u příčných nerovností objevuje znatelné houpání a při jízdě po
dálnici je vůz náchylnější na působení bočního větru. Nicméně promyšlená
konstrukce minimalizuje negativní vlivy a rozhodně musím matiz za jeho chování
pochválit. Zcela úžasná je manévrovatelnost a tedy excelentní možnost
k zaparkování takřka kdekoli. S průměrem otáčení 9 m a svou
bezkonkurenční šířkou se vejde do každé skulinky. Nyní ještě lépe odhlučněný
motor o objemu 0,8 l nemá sice výkonu na rozdávání, naproti tomu jej zdobí
bezkonkurenční hodnota spotřeby paliva (oproti předchozí verzi úspornější o 0,3
l), jež v testu ani při značně sportovní jízdě nepřesáhla hodnotu 6,5 l/100 km.
Jezdíte-li méně dynamicky, není těžké udržet spotřebu na hranici 5 l/100 km,
popřípadě i méně. Agregát je velice dobře vyladěný a rozumně krátké
zpřevodování (ve spojení s nízkou hmotností vozu), umožňuje matizovi podávat
přijatelné výkony v městském provozu, pro který je prvořadě určen. Při vytáčení
vozítko skutečně překvapivě akceleruje, takže se často i majitelé mnohem výkonnějších
vozů nestačí divit.
Závěr:
Daewoo Matiz je podle mého názoru jako stavěný pro český trh: má nízkou cenu, jeho
karoserie je pětidvéřová (takže může sloužit jako rodinné auto), zaparkujete s
ním skoro všude a provozní náklady příliš nezatíží váš rozpočet. Komfortní
jízdní vlastnosti i pohodlná sedadla umožňují cestování i na delší vzdálenosti
bez výraznějšího pocitu únavy. Testovaná verze SE stojí 223 900 Kč.
Text: Daniel Srb / foto: Daewoo