H O N D A C i v i c 5 D 1 ,
4 i L S 
Krok do nové dimenze
Modelová řada Civic se nám v této generaci utěšeně
rozrostla na čtyři modely. Na našich stránkách jste již měli možnost blíže se
seznámit s provedením Sedan,Coupé,3D a nyní přichází na řadu konečně varianta Civic 5D.
Ta je z mého pohledu zřejmě nejpokrokovější z této generace. Některé novinky a inovace
především vnitřního prostoru jsou toho nejlepším důkazem. Vůz vás na první pohled
zřejmě nechytne tak, jako Sedan, či Coupé, ale věřte, že první zdání klame a u Hondy
to platí dvojnásob.
Design:
Ačkoli se jedná o klasický hatchback nižší střední třídy, svou délkou 4285mm by mohl
vůz svádět k zařazení do kategorie větších vozů. K tomu mu však chybí dostatečná
výška. Nicméně bezesporu originální přístup, co se majestátnosti týče, lze určitě
přivítat. A to v této třídě i díky vnitřnímu prostoru ocení především rodiny s dětmi.
Kompaktní dvouprostorová karoserie s táhlými liniemi hlavně v přední části vozu působí
kultivovaným dojmem. Dominantou přední části je bezesporu dvojice sdružených
světlometů, které udávají vozu jeho typicky výraz. O příslušnosti k ostatním modelům
celé řady nám dává znát přední maska chladiče. Za zdařilý lze dále považovat design
i konstrukci zadní části vozu. Strmá záď s pátými výklopnými dveřmi ještě více
umocňuje přední partie. Při pohledu z boku tak vůz získává ještě více majestátnosti
díky svému "netradičnímu" pojetí. U vcelku pěkných zadních světlometů jsem ocenil,
kromě jejich uspokojivé svítivosti, především integraci mlhového světla. To u
soukmenovců bylo řešeno zapuštěním do zadního nárazníku a to podle mého názoru
nepůsobilo vždy stylisticky pěkným dojmem. Oproti standardní verzi má vůz v provedení
LS v základní výbavě metalízu a vnější zrcátka v barvě vozu. Trochu jsem postrádal,
stejně jako u Coupé, ochranné boční lišty na dveřích, které je více chrání před
nechtěným odřením.
Interiér: Při pohledu do interiéru vozu pochopíte má slova z úvodu. Zde proběhlo
proti předchozí generaci asi nejvíce změn. Nejedná se ani tak o uspořádání
ovládacích prvků jako především o uspořádání palubní desky s řadící pákou. Z tohoto
důvodu a díky změněné trase a uspořádání výfukového systému z vozu zcela zmizel
centrální tunel. Řadící páka se přestěhovala do středové konzole na palubní desce,
což na ní vytváří jakýsi pultík. Toto řešení většina řidičů jistě ocení, neboť tak
mají řadící páku perfektně po ruce. Každopádně Civic 5D je prvním vozem Hondy v její
produkci s takovýmto řešením řadící páky. Když do vozu usednete poprvé je to malinko
nezvyk, ale při druhé, či třetí jízdě vám výše umístěná řadící páka přijde zcela
běžná a řazení s ní příjemné. Ostatní ovládací prvky jsou zcela totožné se
standardem ostatních modelů. Všemu dominuje jednoduchost a účelnost. Umístění řadící
páky přineslo uvolnění centrálního prostoru pod palubní deskou. Navíc vůz má zcela
plochou podlahu, což interiéru spolu z výše zmíněnými prvky propůjčuje pocit
jedinečného prostoru a průchodnosti. To přináší všem cestujícím dokonalý požitek z
jízdy a dostatek místa nad hlavou i na zadních sedadlech. Jediným nedostatkem u
tohoto provedení je absence opěrky hlavy pro cestujícího vzadu uprostřed. Ve výbavě
LS je samozřejmostí výškové seřízení volantu a sedadla řidiče. Sedadla jsou dosti
pohodlná a zajišťují také uspokojivé boční vedení.Zadní jsou tradičně o něco tužší.
V této výbavě kupující získá dále bez příplatku například čelní i boční airbagy,
elektrické ovládání bočních oken a vnějších zpětných zrcátek, centrální zamykání s
dálkovým řízením, či integrovanou audiosoustavu. Ve voze je také docela slušné
množství odkládacích schránek. Zavazadlový prostor nabízí svému majiteli základní
objem 370 l, po sklopení zadních sedadel až 732 l, což není málo. Co se týče rezervy,
vůz disponuje pouze dojezdovým náhradním kolem.
Motor a jízdní vlastnosti: Všeobecně lze říci, že všechny motory Honda se mezi širokou veřejností těší
vysokému stupni uznání. Srdce mnohých si získaly agregáty především systémem
proměnného časování ventilů VTEC, jenž se objevil již v druhé generaci a začíná být
implementován i do motocyklů řady VFR. Bohužel tento systém čtyřválci 1,4i s
čtyřventilovou technikou SOHC v námi testovaném voze chyběl. I přes to jsme byli s
tímto motorem spokojeni a ocenili jsme především jeho nízkou hlučnost a spotřebu.
Agregát o objemu 1396 ccm dosahuje svého maxima 66kW(90k) při 5600 ot/min. Maximální
kroutící moment 130 Nm dosahuje vůz potom při 4300 ot/min. Někdo by se mohl divit
výšce otáček, ale o agregátech od Hondy všeobecně platí, že se točí o něco výše.
Osobně bych do vozu vzhledem k hmotnosti volil asi silnější 1,6 motor. Je pravdou,
že při rovnoměrné jízdě vám 1,4 bohatě stačí a nebudete nuceni tak často jezdit k
čerpací stanici, nicméně při předjíždění je slabší motor znát a nevyhnete se aktivní
spolupráci s přesnou pětistupňovou převodovkou. Průměrná spotřeba paliva v testu
činila 6,8 l/100km(nádrž Civicu 5D pojme 50l).Na silnici si Civic 5D vedl uspokojivě.
Brzdová soustava je ve standardu vybavena ABS a poskytuje dostatečný brzdný účinek.
Vůz se vyznačuje stejně jako jeho soukmenovci propracovaným podvozkem. Příjemné a
nezáludné chování vozu, jak v přímé jízdě, tak při jízdě v zatáčkách je určitě jednou
z jeho hlavních deviz. I při ostřejším tempu je vůz v zatáčkách dobře ovladatelný a
nedochází k přílišnému náklonu, či nedotáčivosti. Jedinou výtku bychom mohli mít k
někdy až příliš účinnému posilovači řízení ve vyšších rychlostech, ale i na to se dá
časem zvyknout. Pérování je spíše komfortnější a průjezd výmolu, či zdolání
železničního přejezdu tedy téměř nepocítíte.
Honda Civic 5D 1,4i LS
|
Motor |
zážehový 1396 cm3, 16V řadový čtyřválec SOHC |
Největší výkon |
66 kW (90 k) při 5600 ot/min |
Točivý moment |
130 Nm při 4300 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
pětistupňová manuál |
Vnější rozměry |
4285 × 1695 × 1495 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1120/500 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
370 l |
Objem palivové nádrže |
50 l |
Maximální rychlost |
176 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
11,9 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
6,8 l/6,4 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
459 000 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 29. květnu 2002. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr: Honda Civic 5D je typickým představitelem automobilu rodinného typu. Důraz
je kladen především na jízdní komfort a pocit bezpečí všech cestujících, což vůz plní
dokonale. Druhým faktorem, jenž mu zaručuje dobrou pozici mezi rodinnými vozy, je
skutečně dostatek místa pro všech pět pasažerů. V tomto bodě bych si dovolil tvrdit,
že nemá Civic 5D ve své třídě konkurenci. Námi testovaný model, co se ceny týče druhý
v osmičlenné nabídce, lze pořídit za 459 000 Kč. Nabídka začíná na modelu 1,4i S za
419 000 Kč a končí na 1,6i VTEC ES za 589 000 Kč. Nově jsou v nabídce obě provedení
také se vznětovým motorem 1,7CTDi. Mezi konkurenty patří např.
Peugeot 307 1,6 XR Présence, či Škoda Fabia Combi 1,4 16V.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička