krátkodobý test

H O N D A  C i v i c  5 D  1 , 4 i  L S 
Krok do nové dimenze

Modelová řada Civic se nám v této generaci utěšeně rozrostla na čtyři modely. Na našich stránkách jste již měli možnost blíže se seznámit s provedením Sedan,Coupé,3D a nyní přichází na řadu konečně varianta Civic 5D. Ta je z mého pohledu zřejmě nejpokrokovější z této generace. Některé novinky a inovace především vnitřního prostoru jsou toho nejlepším důkazem. Vůz vás na první pohled zřejmě nechytne tak, jako Sedan, či Coupé, ale věřte, že první zdání klame a u Hondy to platí dvojnásob.

Design: Ačkoli se jedná o klasický hatchback nižší střední třídy, svou délkou 4285mm by mohl vůz svádět k zařazení do kategorie větších vozů. K tomu mu však chybí dostatečná výška. Nicméně bezesporu originální přístup, co se majestátnosti týče, lze určitě přivítat. A to v této třídě i díky vnitřnímu prostoru ocení především rodiny s dětmi. Kompaktní dvouprostorová karoserie s táhlými liniemi hlavně v přední části vozu působí kultivovaným dojmem. Dominantou přední části je bezesporu dvojice sdružených světlometů, které udávají vozu jeho typicky výraz. O příslušnosti k ostatním modelům celé řady nám dává znát přední maska chladiče. Za zdařilý lze dále považovat design i konstrukci zadní části vozu. Strmá záď s pátými výklopnými dveřmi ještě více umocňuje přední partie. Při pohledu z boku tak vůz získává ještě více majestátnosti díky svému "netradičnímu" pojetí. U vcelku pěkných zadních světlometů jsem ocenil, kromě jejich uspokojivé svítivosti, především integraci mlhového světla. To u soukmenovců bylo řešeno zapuštěním do zadního nárazníku a to podle mého názoru nepůsobilo vždy stylisticky pěkným dojmem. Oproti standardní verzi má vůz v provedení LS v základní výbavě metalízu a vnější zrcátka v barvě vozu. Trochu jsem postrádal, stejně jako u Coupé, ochranné boční lišty na dveřích, které je více chrání před nechtěným odřením.

Interiér: Při pohledu do interiéru vozu pochopíte má slova z úvodu. Zde proběhlo proti předchozí generaci asi nejvíce změn. Nejedná se ani tak o uspořádání ovládacích prvků jako především o uspořádání palubní desky s řadící pákou. Z tohoto důvodu a díky změněné trase a uspořádání výfukového systému z vozu zcela zmizel centrální tunel. Řadící páka se přestěhovala do středové konzole na palubní desce, což na ní vytváří jakýsi pultík. Toto řešení většina řidičů jistě ocení, neboť tak mají řadící páku perfektně po ruce. Každopádně Civic 5D je prvním vozem Hondy v její produkci s takovýmto řešením řadící páky. Když do vozu usednete poprvé je to malinko nezvyk, ale při druhé, či třetí jízdě vám výše umístěná řadící páka přijde zcela běžná a řazení s ní příjemné. Ostatní ovládací prvky jsou zcela totožné se standardem ostatních modelů. Všemu dominuje jednoduchost a účelnost. Umístění řadící páky přineslo uvolnění centrálního prostoru pod palubní deskou. Navíc vůz má zcela plochou podlahu, což interiéru spolu z výše zmíněnými prvky propůjčuje pocit jedinečného prostoru a průchodnosti. To přináší všem cestujícím dokonalý požitek z jízdy a dostatek místa nad hlavou i na zadních sedadlech. Jediným nedostatkem u tohoto provedení je absence opěrky hlavy pro cestujícího vzadu uprostřed. Ve výbavě LS je samozřejmostí výškové seřízení volantu a sedadla řidiče. Sedadla jsou dosti pohodlná a zajišťují také uspokojivé boční vedení.Zadní jsou tradičně o něco tužší. V této výbavě kupující získá dále bez příplatku například čelní i boční airbagy, elektrické ovládání bočních oken a vnějších zpětných zrcátek, centrální zamykání s dálkovým řízením, či integrovanou audiosoustavu. Ve voze je také docela slušné množství odkládacích schránek. Zavazadlový prostor nabízí svému majiteli základní objem 370 l, po sklopení zadních sedadel až 732 l, což není málo. Co se týče rezervy, vůz disponuje pouze dojezdovým náhradním kolem.

Motor a jízdní vlastnosti: Všeobecně lze říci, že všechny motory Honda se mezi širokou veřejností těší vysokému stupni uznání. Srdce mnohých si získaly agregáty především systémem proměnného časování ventilů VTEC, jenž se objevil již v druhé generaci a začíná být implementován i do motocyklů řady VFR. Bohužel tento systém čtyřválci 1,4i s čtyřventilovou technikou SOHC v námi testovaném voze chyběl. I přes to jsme byli s tímto motorem spokojeni a ocenili jsme především jeho nízkou hlučnost a spotřebu. Agregát o objemu 1396 ccm dosahuje svého maxima 66kW(90k) při 5600 ot/min. Maximální kroutící moment 130 Nm dosahuje vůz potom při 4300 ot/min. Někdo by se mohl divit výšce otáček, ale o agregátech od Hondy všeobecně platí, že se točí o něco výše. Osobně bych do vozu vzhledem k hmotnosti volil asi silnější 1,6 motor. Je pravdou, že při rovnoměrné jízdě vám 1,4 bohatě stačí a nebudete nuceni tak často jezdit k čerpací stanici, nicméně při předjíždění je slabší motor znát a nevyhnete se aktivní spolupráci s přesnou pětistupňovou převodovkou. Průměrná spotřeba paliva v testu činila 6,8 l/100km(nádrž Civicu 5D pojme 50l).Na silnici si Civic 5D vedl uspokojivě. Brzdová soustava je ve standardu vybavena ABS a poskytuje dostatečný brzdný účinek. Vůz se vyznačuje stejně jako jeho soukmenovci propracovaným podvozkem. Příjemné a nezáludné chování vozu, jak v přímé jízdě, tak při jízdě v zatáčkách je určitě jednou z jeho hlavních deviz. I při ostřejším tempu je vůz v zatáčkách dobře ovladatelný a nedochází k přílišnému náklonu, či nedotáčivosti. Jedinou výtku bychom mohli mít k někdy až příliš účinnému posilovači řízení ve vyšších rychlostech, ale i na to se dá časem zvyknout. Pérování je spíše komfortnější a průjezd výmolu, či zdolání železničního přejezdu tedy téměř nepocítíte.

Honda Civic 5D 1,4i LS

Motor zážehový 1396 cm3, 16V řadový čtyřválec SOHC
Největší výkon 66 kW (90 k) při 5600 ot/min
Točivý moment 130 Nm při 4300 ot/min
Pohon přední
Převodovka pětistupňová manuál
Vnější rozměry 4285 × 1695 × 1495 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1120/500 kg
Objem zavazadlového prostoru 370 l
Objem palivové nádrže 50 l
Maximální rychlost 176 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 11,9 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
6,8 l/6,4 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 459 000 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 29. květnu 2002.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Závěr: Honda Civic 5D je typickým představitelem automobilu rodinného typu. Důraz je kladen především na jízdní komfort a pocit bezpečí všech cestujících, což vůz plní dokonale. Druhým faktorem, jenž mu zaručuje dobrou pozici mezi rodinnými vozy, je skutečně dostatek místa pro všech pět pasažerů. V tomto bodě bych si dovolil tvrdit, že nemá Civic 5D ve své třídě konkurenci. Námi testovaný model, co se ceny týče druhý v osmičlenné nabídce, lze pořídit za 459 000 Kč. Nabídka začíná na modelu 1,4i S za 419 000 Kč a končí na 1,6i VTEC ES za 589 000 Kč. Nově jsou v nabídce obě provedení také se vznětovým motorem 1,7CTDi. Mezi konkurenty patří např. Peugeot 307 1,6 XR Présence, či Škoda Fabia Combi 1,4 16V.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch