krátkodobý test |
F o r d F o c u s K o m b i
1 , 8 T D d i
Z nového světa
Jeho odvážně nádherný vzhled přiměl navzdory
ekonomické recesi celou řadu lidí k jeho koupi. Již první pohled na něj vám vyrazí
dech a potom existuje pouze jedna cesta: šíleně se do něj zamilujete. Věřte mi.
Úvodem:
Ford Focus se stal mým jednoznačným favoritem ve své třídě už vloni na podzim, kdy
jsem se zúčastnil oficiálního představení tohoto modelu pro české motoristické
novináře na severočeském zámku Sychrov nedaleko Liberce. Nezklamal mne při prvním
redakčním testu v dubnu ani při druhém v listopadu. Ford přišel s něčím tak
dobrým a tak nečekaným, že jistě přidělal konstruktérům konkurenčních
automobilek kupu práce. Mají totiž co dohánět. Nesporné kvality nového fordu
stvrdilo i vítězství v anketě Auto roku 1999. Focus se zkrátka líbí. To je
fakt. Toto auto se však nejen obdivuje, ale i úspěšně prodává.
Design:
Průkopnickému designu karoserie dominují světlomety: rozměrné přední, zasahující
až do zhruba jedné čtvrtiny kapoty a zadní skupinové. Každý detail na voze má své
opodstatnění a je proveden působivě a stylisticky čistě. Mezi ostatními auty focus
rozhodně nepřehlédnete. Je středem pozornosti všude, kudy projede. I majitelé
luxusních sedanů vyšší třídy či off-roadů na něj často hledí jako na
"sobě rovného". To mě potěšilo, ale zároveň trochu překvapilo.
Interiér: Možná znáte ten pocit, když usednete do automobilu, v němž jste
ještě nikdy nejeli. Musíte si zvykat na různé odlišnosti, chování vozu při
jízdě, atd. Když si sednete do focusu, máte pocit, jako byste ho řídili už roky.
Jízda s ním je od prvních okamžiků příjemným zážitkem. A po bližším
seznámení zjistíte, že je to celé ne trochu, ale úplně o něčem jiném. Sedíte
uvnitř a přesto jste jakoby někde úplně jinde. Veškeré okolní dění jde hodně
mimo vás. Myslím, že při výběru sloganu nemohl Ford vybrat lépe ("Zasloužíte
si víc"). Celá filosofie focusu je o novém světě. O novém pohledu na lidi, na
auta, na interiér, na styling. Je to především o pocitu. Ani se nechce věřit, že
tohle je nástupce starého dobrého escortu. Zdá se mi to být skok minimálně o dvě
generace vpřed. Mimořádně rozměrný interiér se zcela nese v duchu vnějšího
vzhledu, tedy designové filosofie New Edge. Nad hlavami cestujících je tolik prostoru,
že lidé z marketingu Fordu s nadsázkou říkají, že focus je určen pro
cestování v klobouku. Automobil byl navrhován zevnitř ven, čili vývojáři
nejprve vytvořili vnitřek, který potom obestavěli karoserií. Posádce je uvnitř
nabídnuto maximální využitelné místo, zabalené v útulném hávu. Na zadních
sedadlech se necítí stísněně ani cestující vyššího vzrůstu. To je dáno
zejména nadprůměrně dlouhým rozvorem náprav v této třídě. Kvalitní sedadla
s dlouhými sedáky i opěradly mají dobré boční vedení a necítíte se v nich
unaveni. Vyšší posaz zajišťuje cestujícím dobrý přehled o dění na silnici.
Dobře rozvržená, patřičně hluboká přístrojová deska s řadou odkládacích
ploch zaujme krásou i účelností. Důmyslně tvarovaný volant, podélně i výškově
stavitelný, přesně padne do ruky. Zaujalo mne příjemné klapání kontrolky
směrových světel – na rozdíl od obvyklého nervózního cvakání, na něž jsme
zvyklí u jiných automobilů – které přispívá k lepší pohodě při jízdě.
Interiér působí svěžím, vzdušným a optimistickým dojmem. Použitý plast je
hladký a na dotek velmi příjemný. Dílenské zpracování vnitřního prostoru je
nadmíru precizní. Dobře přístupný zavazadelník má využitelný objem 520 l, po
sklopení zadních sedadel lze získat mimořádných 1580 l. Motorový prostor se
otevírá netradičně zvenku, klíčkem (zámek je umístěn na masce chladiče, pod
oválným logem Fordu).
Ford Focus Combi 1,8
TDdi |
Motor |
přeplňovaný vznětový 1,8 l
V4 8V |
Největší výkon |
66 kW (90 k) při 4000 ot/min |
Točivý moment |
200 Nm při 2000 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4438 × 1699 × 1447 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1232/523 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
520 l |
Objem palivové nádrže |
55 l |
Maximální rychlost |
184 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
12,9 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
5,8 l/5,1 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
495 000 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 20.
prosinci 1999. |
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: Pohonnou jednotkou byl u testovaného vozu nový přeplňovaný vznětový
čtyřválec o výkonu 90 k. Je to první naftový motor s přímým vstřikováním,
instalovaný automobilkou Ford do osobního automobilu. Úsporný agregát má rozumné
dynamické schopnosti, jeho výhodou je samozřejmě spotřeba. Ne zcela jsem však byl
spokojen s vibracemi a hlukem, který motor vydával. Při testu si tento nikterak
žíznivý automobil řekl v průměru o 5,8 l nafty na 100 km. Citlivější jízdou pak
lze spotřebu ještě o něco snížit. V oblasti jízdních vlastností patří
focus, který jsem měl možnost vyzkoušet, k těm hodně dobrým, i když pro
skutečně dravou jízdu by asi lépe vyhovoval některý z modelů sportovní řady
Trend (nejlépe s dvoulitrovým motorem). Řada Ambiente (k níž náležel i mnou
testovaný vůz) je určena pro "běžné využití" a Ghia tradičně poskytuje
špičkový komfort. Auto perfektně sedí na silnici (naladění podvozku je totiž
příjemně tuhé), v zatáčkách ukázkově drží stopu a chová se neutrálně, i
když je znát hmotnost automobilu a větší délka oproti karosářskému provední
hatchback, jež jsem měl rovněž tu čest vyzkoušet. Svůj podíl na jízdních
vlastnostech má mimo jiné i netradiční technické řešení, nezávislé zavěšení
zadní nápravy v pěti bodech. K bezpečnosti při rychlé jízdě napomáhají
účinné brzdy s rychlým náběhem, jejichž účinnost nepolevuje ani po
několikerém sešlápnutí brzdového pedálu.
Závěr:
Za 495 000 Kč je možné získat vůz, který ani jako objekt reprezentace svého
majitele v nejmenším nezahanbí, a to ani v provedení kombi, s nímž toho oproti
variantě se strmou zádí převezete mnohem více. Nabídne vám nevtíravou eleganci a
zvláštní pocit vnitřního uspokojení, který bývá obvyklý u vozů minimálně o
třídu výše. Dynamický focus je moderním automobilem úchvatného vzhledu,
prostorného interiéru a skvělých jízdních vlastností. Může vám přinést trochu
klidu a pohody do dnešní hektické doby. Je však nejen ojedinělý vzhledem a
technickým řešením, je také funkční a praktický, což je třeba náležitě
ocenit. Tento vůz se stal synonymem pro něco hodně dobrého, kvalitního a samozřejmě
dokonalého za přístupnou cenu. Pokud bude nová éra, kterou Ford Focus
předznamenává, stejně dobrá jako on sám, máme se už teď na co těšit.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb
F o r d F o c u s K o m b i
1 , 8 1 6 V
Vzhled
na prvním místě
Neznám snad nikoho, kdo by zcela jednoznačně
nedokázal rozpoznat focus. Jeho netradiční nadčasový vzhled přitáhne pohled
každého, komu mu zkříží cestu. Je zcela lhostejné, jak silnou, barevnou, či
karosářsky derivovanou verzi potkáte, ale buďte si jisti, že váš zrak na něm zcela
jistě spočine. Odlišnost a jedinečnost se tomuto automobilu opravdu nedá upřít.
Druhou stranou mince takto odvážného vzhledu může být následná prodejnost a obliba
u zákazníků, ale i tyto dvě veličiny hovoří zcela jasně pro tento model.
Design:
Konstruktéři Fordu přinesli opravdu revoluční prvky do designu automobilů na sklonku
tohoto tisíciletí. Nepřehlédnutelnou dominantou focusu jsou přední trojúhelníkové
světlomety, které zasahují hluboko do kapoty a dávají celku výraz mírumilovnosti.
Celý design působí geometricky přesně a ačkoli by se mohla zdát na první pohled
určitá hrubost v rysech, při bližším prozkoumání detailů je vidět, že do sebe
vše bezchybně zapadá a působí čistým dojmem. To je podle mne patrné ještě více
právě u provedení kombi, které díky své rozšířené zadní části dovolilo
designérům ještě více experimentovat ve spodních partiích vozu.
Interiér: Co se týče interiéru, oba modely, jež se postupně dostaly do naší redakce
k testování, byly v provedení Ambiente a tudíž v mnohém musím dát za pravdu svému
kolegovi. Usazení ve voze na mne působilo opravdu příjemným dojmem a nebyl problém
se s vozem rychle sžít. Vše bylo ušito příslovečně na míru a ovládací prvky
byly dosažitelné bez zbytečného hledání. Pohodlí řidiče umocňuje dálkové
ovládání rádia na volantu a elektricky vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, tento
komfort je však již za příplatek. V automobilu je opravdu hodně místa, a to
skutečně hlavně v horních partiích a po stranách. To však není nijak na škodu,
pohodlné usazení a dobrý výhled je často nad všechny bezpečnostní prvky.
Čtyřramený volant vybavený ve standardu airbagem také nečinil větších problémů
při požadované změně směru. Vše šlo hladce a v kombinaci s dobře nastaveným
posilovačem řízení to byla jedna báseň. Za příplatek lze získat i další
vymoženosti, jako je např. klimatizace či ABS a TCS. Provedení kombi disponuje snadno
přístupným zavazadlovým prostorem o objemu 520 l, jehož otevírání jistě
zpříjemní dálkové ovládání.
Ford Focus Combi 1,8 16V |
Motor |
zážehový 1,8 l V4 16V |
Největší výkon |
85 kW (115 k) při 5500 ot/min |
Točivý moment |
160 Nm při 4400 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4438 × 1699 × 1447 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1232/523 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
520 l |
Objem palivové nádrže |
55 l |
Maximální rychlost |
198 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
10,7 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
7,8 l/7,5 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
485 000 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 22.
květnu 2000. |
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: Obě testovaná kombi byla vybavena agregátem 1.8 l. V mnou testované verzi
však šlo o živější zážehový 85 kW (115 k) Zetec-16V, jenž bych si představoval
jako adekvátní pohonnou jednotku pro mnou koupený vůz této kategorie. Motor netrpí
přílišným hlukem a je dostatečně silný v nízkých otáčkách. Na druhou stranu
ani rychlejší jízda mu nedělá při plném naložení problémy. Živost s plným
nákladem je pro vůz těchto rozměrů velice důležitá a řidič ji ocení
především při předjíždění. Spotřeba je samozřejmě vyšší než u vznětového
bratra, nicméně s kombinovanou spotřebou 7,8 l/100 km v testu na tom vzhledem ke
konkurenci vůz není špatně. Focus sedí dobře na silnici, za což vděčí
především poměrně tužšímu naladění podvozku. V zatáčkách nepodniká nic
neobvyklého a drží nekompromisně stopu. O jiná nemilá zpestření v podobě smyku
či nečekaného uskočení či prokluzu kol se stará bezpečnostní systém ESP
(ABS+TCS), jenž bych doporučil za příplatek všem řidičům (nelze pro 1,4 a 1,8
TDdi). Zajímavostí pro odvážlivce může být fakt, že tento systém lze po
nastartování vozu vypnout tlačítkem za řadicí pákou. Nicméně vzhledem k
bezpečnosti a výdrži vašich pneumatik se to často příliš nevyplácí.
Závěr:
Shrnuto a podtrženo, Ford Focus Combi je vůz originální především svým designem.
Na druhou stranu přesvědčí užitným prostorem a výbavou. Jedná se spíše o
rodinný vůz pro početnější rodiny, ale stejně dobře se hodí i do menších firem.
Zde by však přišel na řadu asi spíše ekonomičtější vznětový agregát.
Sportovněji založeným řidičům v tomto případě doporučuji obrátit svůj zrak na
sportovně koncipovanou řadu Trend, která je určitě uspokojí více. V průběhu testu
jsem kupodivu neobjevil závažnějších nedostatků, které by zde bylo třeba sdělit a
pokud se vám tedy Focus líbí (někdy problém avantgardních vozů), záleží jen na
vás, jestli bude pro vás tím pravým. Provedení Combi s 1,8 l zážehovým motorem je
k dostání za 485 000 Kč a nezbývá mi, než vám ho doporučit.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička
F o r d F o c u s S e d a n
2 , 0 1 6 V
Samozřejmost dokonalosti
Mé další svezení s Fordem Focus mělo za cíl
seznámit se s nejsilnější dodávanou pohonnou jednotkou, benzínovým dvoulitrem a
karosářskou variantou sedan.
Dvoulitrový agregát se čtyřventilovou technikou s
maximálním výkonem 96 kW (130 k) při 5750 ot/min a nejvyšším točivým momentem 174
Nm při 3750 ot/min je díky dlouhému zpřevodování relativně úsporný (v testu jsem
dosáhl průměru 10,7 l/100 km) a přitom lze jeho vytáčením dosáhnout velice
rozumného zrychlení, což se hodí zejména při předjíždění. Vyznavače
nekompromisně sportovní jízdy však zřejmě zklame: "rodinné" tempo je mu
totiž značně bližší. Karoserie typu sedan dává focusu nový rozměr využitelnosti
- jak objemem zavazadlového prostoru (490 l), tak reprezentativním vzhledem s notnou
dávkou osobitosti testované verze Ghia. U vozu jsem znovu ocenil příjemný, prostorný
a po designové i funkční stránce povedený interiér, stejně tak jako výtečný
podvozek, díky němuž má automobil výborné jízdní vlastnosti, řadící ho v tomto
ohledu na pomyslný vrchol v nižší střední třídě. Cena zkoušeného focusu činí
560 000 Kč.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb
F o r d F o c u s K o m b
i 1 , 8 T D C i
Tichý a výkonný
V nedávné době se do focusu začal montovat nový
moderní vznětový motor. Jako jedna z prvních redakcí jsme měli
možnost jej vyzkoušet.
Nový turbodiesel o objemu 1,8 l s výkonem 85 kW (115 k) a
točivým momentem 250 Nm již při 1750 ot/min, využívající systém Common Rail,
dodal focusu novou krev do žil. Agregát je mimořádně tichý, má plynulý záběr
již od nízkých otáček a plochou křivku točivého momentu. Rovněž zásluhou
výborného zpřevodování je jízda s ním velice příjemná. Moderní technika jde však
ruku v ruce s nemalou cenou: ve výbavě Ghia a verzi Kombi přijde vůz na 680 000 Kč.
Text: Daniel Srb / foto: Ford |
|
|
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov
|
|
|
|
|