krátkodobý test

F o r d  F o c u s  K o m b i   1 , 8  T D d i
Z nového světa

Jeho odvážně nádherný vzhled přiměl navzdory ekonomické recesi celou řadu lidí k jeho koupi. Již první pohled na něj vám vyrazí dech a potom existuje pouze jedna cesta: šíleně se do něj zamilujete. Věřte mi.

Úvodem: Ford Focus se stal mým jednoznačným favoritem ve své třídě už vloni na podzim, kdy jsem se zúčastnil oficiálního představení tohoto modelu pro české motoristické novináře na severočeském zámku Sychrov nedaleko Liberce. Nezklamal mne při prvním redakčním testu v dubnu ani při druhém v listopadu. Ford přišel s něčím tak dobrým a tak nečekaným, že jistě přidělal konstruktérům konkurenčních automobilek kupu práce. Mají totiž co dohánět. Nesporné kvality nového fordu stvrdilo i vítězství v anketě Auto roku 1999. Focus se zkrátka líbí. To je fakt. Toto auto se však nejen obdivuje, ale i úspěšně prodává.

Design: Průkopnickému designu karoserie dominují světlomety: rozměrné přední, zasahující až do zhruba jedné čtvrtiny kapoty a zadní skupinové. Každý detail na voze má své opodstatnění a je proveden působivě a stylisticky čistě. Mezi ostatními auty focus rozhodně nepřehlédnete. Je středem pozornosti všude, kudy projede. I majitelé luxusních sedanů vyšší třídy či off-roadů na něj často hledí jako na "sobě rovného". To mě potěšilo, ale zároveň trochu překvapilo.

Interiér: Možná znáte ten pocit, když usednete do automobilu, v němž jste ještě nikdy nejeli. Musíte si zvykat na různé odlišnosti, chování vozu při jízdě, atd. Když si sednete do focusu, máte pocit, jako byste ho řídili už roky. Jízda s ním je od prvních okamžiků příjemným zážitkem. A po bližším seznámení zjistíte, že je to celé ne trochu, ale úplně o něčem jiném. Sedíte uvnitř a přesto jste jakoby někde úplně jinde. Veškeré okolní dění jde hodně mimo vás. Myslím, že při výběru sloganu nemohl Ford vybrat lépe ("Zasloužíte si víc"). Celá filosofie focusu je o novém světě. O novém pohledu na lidi, na auta, na interiér, na styling. Je to především o pocitu. Ani se nechce věřit, že tohle je nástupce starého dobrého escortu. Zdá se mi to být skok minimálně o dvě generace vpřed. Mimořádně rozměrný interiér se zcela nese v duchu vnějšího vzhledu, tedy designové filosofie New Edge. Nad hlavami cestujících je tolik prostoru, že lidé z marketingu Fordu s nadsázkou říkají, že focus je určen pro cestování v klobouku. Automobil byl navrhován zevnitř ven, čili vývojáři nejprve vytvořili vnitřek, který potom obestavěli karoserií. Posádce je uvnitř nabídnuto maximální využitelné místo, zabalené v útulném hávu. Na zadních sedadlech se necítí stísněně ani cestující vyššího vzrůstu. To je dáno zejména nadprůměrně dlouhým rozvorem náprav v této třídě. Kvalitní sedadla s dlouhými sedáky i opěradly mají dobré boční vedení a necítíte se v nich unaveni. Vyšší posaz zajišťuje cestujícím dobrý přehled o dění na silnici. Dobře rozvržená, patřičně hluboká přístrojová deska s řadou odkládacích ploch zaujme krásou i účelností. Důmyslně tvarovaný volant, podélně i výškově stavitelný, přesně padne do ruky. Zaujalo mne příjemné klapání kontrolky směrových světel – na rozdíl od obvyklého nervózního cvakání, na něž jsme zvyklí u jiných automobilů – které přispívá k lepší pohodě při jízdě. Interiér působí svěžím, vzdušným a optimistickým dojmem. Použitý plast je hladký a na dotek velmi příjemný. Dílenské zpracování vnitřního prostoru je nadmíru precizní. Dobře přístupný zavazadelník má využitelný objem 520 l, po sklopení zadních sedadel lze získat mimořádných 1580 l. Motorový prostor se otevírá netradičně zvenku, klíčkem (zámek je umístěn na masce chladiče, pod oválným logem Fordu).

Ford Focus Combi 1,8 TDdi

Motor přeplňovaný vznětový 1,8 l V4 8V
Největší výkon 66 kW (90 k) při 4000 ot/min
Točivý moment 200 Nm při 2000 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4438 × 1699 × 1447 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1232/523 kg
Objem zavazadlového prostoru 520 l
Objem palivové nádrže 55 l
Maximální rychlost 184 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 12,9 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
5,8 l/5,1 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 495 000 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k 20. prosinci 1999.

Motor a jízdní vlastnosti: Pohonnou jednotkou byl u testovaného vozu nový přeplňovaný vznětový čtyřválec o výkonu 90 k. Je to první naftový motor s přímým vstřikováním, instalovaný automobilkou Ford do osobního automobilu. Úsporný agregát má rozumné dynamické schopnosti, jeho výhodou je samozřejmě spotřeba. Ne zcela jsem však byl spokojen s vibracemi a hlukem, který motor vydával. Při testu si tento nikterak žíznivý automobil řekl v průměru o 5,8 l nafty na 100 km. Citlivější jízdou pak lze spotřebu ještě o něco snížit. V oblasti jízdních vlastností patří focus, který jsem měl možnost vyzkoušet, k těm hodně dobrým, i když pro skutečně dravou jízdu by asi lépe vyhovoval některý z modelů sportovní řady Trend (nejlépe s dvoulitrovým motorem). Řada Ambiente (k níž náležel i mnou testovaný vůz) je určena pro "běžné využití" a Ghia tradičně poskytuje špičkový komfort. Auto perfektně sedí na silnici (naladění podvozku je totiž příjemně tuhé), v zatáčkách ukázkově drží stopu a chová se neutrálně, i když je znát hmotnost automobilu a větší délka oproti karosářskému provední hatchback, jež jsem měl rovněž tu čest vyzkoušet. Svůj podíl na jízdních vlastnostech má mimo jiné i netradiční technické řešení, nezávislé zavěšení zadní nápravy v pěti bodech. K bezpečnosti při rychlé jízdě napomáhají účinné brzdy s rychlým náběhem, jejichž účinnost nepolevuje ani po několikerém sešlápnutí brzdového pedálu.

Závěr: Za 495 000 Kč je možné získat vůz, který ani jako objekt reprezentace svého majitele v nejmenším nezahanbí, a to ani v provedení kombi, s nímž toho oproti variantě se strmou zádí převezete mnohem více. Nabídne vám nevtíravou eleganci a zvláštní pocit vnitřního uspokojení, který bývá obvyklý u vozů minimálně o třídu výše. Dynamický focus je moderním automobilem úchvatného vzhledu, prostorného interiéru a skvělých jízdních vlastností. Může vám přinést trochu klidu a pohody do dnešní hektické doby. Je však nejen ojedinělý vzhledem a technickým řešením, je také funkční a praktický, což je třeba náležitě ocenit. Tento vůz se stal synonymem pro něco hodně dobrého, kvalitního a samozřejmě dokonalého za přístupnou cenu. Pokud bude nová éra, kterou Ford Focus předznamenává, stejně dobrá jako on sám, máme se už teď na co těšit.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    

    


F o r d  F o c u s  K o m b i   1 , 8  1 6 V
Vzhled
na prvním místě

Neznám snad nikoho, kdo by zcela jednoznačně nedokázal rozpoznat focus. Jeho netradiční nadčasový vzhled přitáhne pohled každého, komu mu zkříží cestu. Je zcela lhostejné, jak silnou, barevnou, či karosářsky derivovanou verzi potkáte, ale buďte si jisti, že váš zrak na něm zcela jistě spočine. Odlišnost a jedinečnost se tomuto automobilu opravdu nedá upřít. Druhou stranou mince takto odvážného vzhledu může být následná prodejnost a obliba u zákazníků, ale i tyto dvě veličiny hovoří zcela jasně pro tento model.

Design: Konstruktéři Fordu přinesli opravdu revoluční prvky do designu automobilů na sklonku tohoto tisíciletí. Nepřehlédnutelnou dominantou focusu jsou přední trojúhelníkové světlomety, které zasahují hluboko do kapoty a dávají celku výraz mírumilovnosti. Celý design působí geometricky přesně a ačkoli by se mohla zdát na první pohled určitá hrubost v rysech, při bližším prozkoumání detailů je vidět, že do sebe vše bezchybně zapadá a působí čistým dojmem. To je podle mne patrné ještě více právě u provedení kombi, které díky své rozšířené zadní části dovolilo designérům ještě více experimentovat ve spodních partiích vozu.

Interiér: Co se týče interiéru, oba modely, jež se postupně dostaly do naší redakce k testování, byly v provedení Ambiente a tudíž v mnohém musím dát za pravdu svému kolegovi. Usazení ve voze na mne působilo opravdu příjemným dojmem a nebyl problém se s vozem rychle sžít. Vše bylo ušito příslovečně na míru a ovládací prvky byly dosažitelné bez zbytečného hledání. Pohodlí řidiče umocňuje dálkové ovládání rádia na volantu a elektricky vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, tento komfort je však již za příplatek. V automobilu je opravdu hodně místa, a to skutečně hlavně v horních partiích a po stranách. To však není nijak na škodu, pohodlné usazení a dobrý výhled je často nad všechny bezpečnostní prvky. Čtyřramený volant vybavený ve standardu airbagem také nečinil větších problémů při požadované změně směru. Vše šlo hladce a v kombinaci s dobře nastaveným posilovačem řízení to byla jedna báseň. Za příplatek lze získat i další vymoženosti, jako je např. klimatizace či ABS a TCS. Provedení kombi disponuje snadno přístupným zavazadlovým prostorem o objemu 520 l, jehož otevírání jistě zpříjemní dálkové ovládání.

Ford Focus Combi 1,8 16V

Motor zážehový 1,8 l V4 16V
Největší výkon 85 kW (115 k) při 5500 ot/min
Točivý moment 160 Nm při 4400 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4438 × 1699 × 1447 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1232/523 kg
Objem zavazadlového prostoru 520 l
Objem palivové nádrže 55 l
Maximální rychlost 198 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 10,7 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
7,8 l/7,5 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 485 000 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k 22. květnu 2000.

Motor a jízdní vlastnosti: Obě testovaná kombi byla vybavena agregátem 1.8 l. V mnou testované verzi však šlo o živější zážehový 85 kW (115 k) Zetec-16V, jenž bych si představoval jako adekvátní pohonnou jednotku pro mnou koupený vůz této kategorie. Motor netrpí přílišným hlukem a je dostatečně silný v nízkých otáčkách. Na druhou stranu ani rychlejší jízda mu nedělá při plném naložení problémy. Živost s plným nákladem je pro vůz těchto rozměrů velice důležitá a řidič ji ocení především při předjíždění. Spotřeba je samozřejmě vyšší než u vznětového bratra, nicméně s kombinovanou spotřebou 7,8 l/100 km v testu na tom vzhledem ke konkurenci vůz není špatně. Focus sedí dobře na silnici, za což vděčí především poměrně tužšímu naladění podvozku. V zatáčkách nepodniká nic neobvyklého a drží nekompromisně stopu. O jiná nemilá zpestření v podobě smyku či nečekaného uskočení či prokluzu kol se stará bezpečnostní systém ESP (ABS+TCS), jenž bych doporučil za příplatek všem řidičům (nelze pro 1,4 a 1,8 TDdi). Zajímavostí pro odvážlivce může být fakt, že tento systém lze po nastartování vozu vypnout tlačítkem za řadicí pákou. Nicméně vzhledem k bezpečnosti a výdrži vašich pneumatik se to často příliš nevyplácí.

Závěr: Shrnuto a podtrženo, Ford Focus Combi je vůz originální především svým designem. Na druhou stranu přesvědčí užitným prostorem a výbavou. Jedná se spíše o rodinný vůz pro početnější rodiny, ale stejně dobře se hodí i do menších firem. Zde by však přišel na řadu asi spíše ekonomičtější vznětový agregát. Sportovněji založeným řidičům v tomto případě doporučuji obrátit svůj zrak na sportovně koncipovanou řadu Trend, která je určitě uspokojí více. V průběhu testu jsem kupodivu neobjevil závažnějších nedostatků, které by zde bylo třeba sdělit a pokud se vám tedy Focus líbí (někdy problém avantgardních vozů), záleží jen na vás, jestli bude pro vás tím pravým. Provedení Combi s 1,8 l zážehovým motorem je k dostání za 485 000 Kč a nezbývá mi, než vám ho doporučit.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička

    

    


F o r d  F o c u s  S e d a n   2 , 0  1 6 V
Samozřejmost dokonalosti

Mé další svezení s Fordem Focus mělo za cíl seznámit se s nejsilnější dodávanou pohonnou jednotkou, benzínovým dvoulitrem a karosářskou variantou sedan.

Dvoulitrový agregát se čtyřventilovou technikou s maximálním výkonem 96 kW (130 k) při 5750 ot/min a nejvyšším točivým momentem 174 Nm při 3750 ot/min je díky dlouhému zpřevodování relativně úsporný (v testu jsem dosáhl průměru 10,7 l/100 km) a přitom lze jeho vytáčením dosáhnout velice rozumného zrychlení, což se hodí zejména při předjíždění. Vyznavače nekompromisně sportovní jízdy však zřejmě zklame: "rodinné" tempo je mu totiž značně bližší. Karoserie typu sedan dává focusu nový rozměr využitelnosti - jak objemem zavazadlového prostoru (490 l), tak reprezentativním vzhledem s notnou dávkou osobitosti testované verze Ghia. U vozu jsem znovu ocenil příjemný, prostorný a po designové i funkční stránce povedený interiér, stejně tak jako výtečný podvozek, díky němuž má automobil výborné jízdní vlastnosti, řadící ho v tomto ohledu na pomyslný vrchol v nižší střední třídě. Cena zkoušeného focusu činí 560 000 Kč.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    

    


F o r d  F o c u s  K o m b i  1 , 8  T D C i
Tichý a výkonný

V nedávné době se do focusu začal montovat nový moderní vznětový motor. Jako jedna z prvních redakcí jsme měli možnost jej vyzkoušet.

Nový turbodiesel o objemu 1,8 l s výkonem 85 kW (115 k) a točivým momentem 250 Nm již při 1750 ot/min, využívající systém Common Rail, dodal focusu novou krev do žil. Agregát je mimořádně tichý, má plynulý záběr již od nízkých otáček a plochou křivku točivého momentu. Rovněž zásluhou výborného zpřevodování je jízda s ním velice příjemná. Moderní technika jde však ruku v ruce s nemalou cenou: ve výbavě Ghia a verzi Kombi přijde vůz na 680 000 Kč.

    
Text: Daniel Srb / foto: Ford

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch