krátkodobý test

D a e w o o  T a c u m a  2 , 0  CDX 
Velkorysá prostornost jí sluší

Uvedením modelu Tacuma dala jihokorejská značka Daewoo jednoznačně najevo, že se hodlá také ucházet o své místo v kategorii velkoprostorových vozů MPV. V nedávné době, kdy téměř každá automobilka přišla se svým vlastním vozem do tohoto segmentu trhu, se vždy s napětím očekávalo, co každý z výrobců přinese nového. V tomto ohledu Tacuma asi trochu zklame, nicméně některými prvky, jako je nejširší šířka karoserie ve své třídě, či spolupráce na designu vozu s Pininfarinem a interieru s firmou Ital Design slavného Giugiara, stojí určitě za povšimnutí. Ostatně i v dalších ohledech, i když se vždy nejedná přímo o vlastní invenci, Tacuma určitě nezklame. Mnoho prvků, které jsou obvyklé pro MPV konkurence, tak v lepším či horším provedení objevíme samozřejmě i u tohoto vozu.

Design: Daewoo Tacuma právem patří mezi velkoprostorové vozy. Svým cestujícím dokáže bez problémů poskytnut maximální jízdní komfort a pohodlí. U nás byl vůz představen prvně na loňském autosalonu v Brně. V současné době se prodává pouze ve dvou provedeních 1,6 SX a 2,0 CDX. V průběhu letošního roku by se měla na trhu objevit také verze se vznětovým agregátem. Ačkoli se to možná nezdá, Tacuma zas tak úplnou novinkou není. Prvně jste o ni mohli slyšet již na jaře v roce 1997, kdy byla představena v Soulu, tehdy ještě jako Koncept Tacuma. Dnešní finální verze se samozřejmě od tehdejšího provedení podstatně liší, ale jistý náznak budoucího vozu a směr kudy se bude sériová výroba ubírat byl již tehdy patrný. Vzhledově je podle mého názoru Tacuma jedním z nejzdařilejších vozů MPV poslední doby. Oblé tvary tohoto velikána dávají znát moderní pojetí a propracovanou aerodynamiku celého vozu. Drobné linky na přední kapotě a především v bocích vozu, potom spolu s úžícími se skleněným plochami zadních dveří , opticky ještě více umocňují celkovou délku tohoto kolosu. Jako punc majestátnosti pak působí na zádi svisle umístěné velké skupinové svítilny. Za zdařilé lze dále považovat ve verzi CDX kliky dveří a kryty vnějších zpětných zrcátek standardně v laku karoserie. Naopak osobně mě příliš nenadchla chromovaná přední maska, jenž si Daewoo podrželo i u tohoto modelu. Více střídmosti by možná v této části vozu prospělo více, na druhou stranu touhu po rodové příslušnosti je třeba respektovat. Vůz je standardně obut do litých kol s rozměry pneumatik 195/60 R15, jenž byly logicky v našem zimním testu nahrazeny běžnými plechovými koly s poklicemi.

Interiér: Stejně jako u jiných modelů značky Daewoo je také u Tacumy kladen velký důraz na interiér a pohodlí cestujících. Ti si opravdu nemohou stěžovat na nedostatek prostoru ve voze. Tacuma poskytuje dostatečnou variabilitu sedadel-křesel. Snadno je lze sklápět, vytvářet lůžkovou úpravu, či otočit sedadlo spolujezdce o 180°. Této konfigurace lze však využít jen v klidu, jelikož při otočení nelze využít bezpečnostního pásu. Cestující ocení především velký prostor mezi zadními a předními sedadly a potom také dostatek místa v bocích, což souvisí již se zmiňovanou šířkou vozu. Vzhledem k dostatečnému prostoru lze využít vyklápěcí stolky, které jsou připevněné na předních sedadlech, či stolek, který získate vyklopením středního opěradla zadních sedadel vpřed. Ve voze dále nechybí například držák brýlí a nápojů, či dvě elektrická zásuvky jedna pod přístrojovou deskou a druhá v zavazadlovém prostoru. Ovládání vozu je na standardní úrovni. Za povšimnutí stojí zdařilá elektronická klimatizace a potěší v základu montované elektrické ovládání oken. Centrální zamykání je také samozřejmostí. Naopak z hlediska bezpečnosti je trochu zklamáním absence možnosti dovybavit vůz bočními airbagy. Osobně jsem velice ocenil dostatečný výhled z vozu a díky výšce i dokonalý přehled o dění na vozovce. Velice příjemné je také nasedání do vozu. Není nutné se příliš při nasedání krčit, či naopak šplhat do velké výšky, sedadla jsou tak akorát v té správné výšce. To by podle mně mohli ocenit především řidiči invalidé s potížemi pohybové aparátu. Sedadla jsou dostatečně měkká a pohodlná u řidiče navíc s ruční výškovou i sklonovou regulaci, nicméně díky jejich větší šířce trochu ztrácí při bočním vedení v prudším náklonu. Dostatečná výška vozu dále umožnila využít dutin v podlaze pro další odkládací schránky, které se výborně hodí na různé drobnosti, či nářadí. Trochu na kráse interiéru ubírají některé použité plasty, které jsou lehce náchylné na poškrábání. V zavazadlovém prostoru je znát, že bylo myšleno na pohodlné a praktické cestování, a proto ani zde nechybí přihrádka např. na lano, či síť na zavazadla. Zavazadlový prostor se slušným přístupem nabízí objem 485 l , který lze sklopením sedadel zvětšit až na velice příznivých 1847 l. Potěšitelné je také to, že ve výbavě nechybí plnohodnotné rezervní kolo.

Motor a jízdní vlastnosti: O pohon námi testované verze CDX se staral osvědčený dvoulitr australského původu z Leganzy. Ten byl sice trochu okleštěn na výkonu, ale zase disponuje větším točivým momentem v nízkých otáčkách. Agregát zážehový čtyřválec o objemu 1998 ccm s čtyřventilovou technikou DOHC dosahuje maximálního výkonu 89 kW (121 k ) při 5600 ot/min. Je pravdou, že od dvoulitrového motoru jsme možná očekávali trochu svižnější tempo, ale na druhou stranu vzhledem k vyšší hmotnosti vozu podával výkony na hranicích svých možností. Na jeho obranu je také třeba říci, že určitě drží krok s klasickými vozy podobných parametrů. Maximum točivého momentu 176 N.m dosahuje Tacuma při 4000 ot/min. Spokojeni jsme byli rovněž z jeho nástupem při předjíždění, na čemž má jistě velký podíl zdařilé sladění motoru a převodovky. Řidiči také rovněž ocení kromě zmiňovaného rozhledu také velká zpětná zrcátka a slušný rejd, což je velice praktické při parkování takto velkého vozu. Jízdními vlastnostmi Tacuma nijak zvlášť nepřekvapí ani vás nezradí nějakou záludností. Jednoznačně patří do kategorie nezáludných rodinných vozů. V zatáčkách je však třeba počítat vzhledem ke komfortnějšímu měkčímu podvozku s větším náklonem karoserie. Avšak i při tomto náklonu a ostřejší jízdě drží vůz stopu dobře. Velice dobře jsou dimenzovány brzdy standardně doplněné o ABS a nelze k nim mít sebemenší připomínku. Totéž platí pro řízení s přiměřeně účinným posilovačem řízení, jenž se do vozu montuje také ve standardu. Výraznější výtku bych si dovolil snad jen k zvýšené hlučnosti vozu, která je již patrná v pásmu středních otáček motoru. Je pravdou , že ani kombinovaná spotřeba 9,2l /100 km není asi pro našince ideálem spotřeby pro vůz rodinného typu, nicméně na dvoulitr je to spotřeba vcelku pochopitelná, ovšem pravdou je, že při ostřejší jízdě se spotřeba ještě o trochu zvýší.

Daewoo Tacuma 2,0 CDX

Motor zážehový1998cm3,16V čtyřválec DOHC - uložený napříč
Největší výkon 89 kW (121 k) při 5600 ot/min
Točivý moment 176 Nm při 4000 ot/min
Pohon přední
Převodovka pětistupňová manuál
Vnější rozměry 4350 × 1775 × 1580 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1381/481 kg
Objem zavazadlového prostoru 485 l
Objem palivové nádrže 60 l
Maximální rychlost 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 10,5 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
9,2 l/9,0 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 564 900 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 29. květnu 2002.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Závěr: Tacuma nabízí především své posádce komfortní příležitost cestování se všemi moderními vymoženostmi automobilů této třídy. Řidiči poskytuje dobrý pocit z usednutí za volant a dobrý pocit při jízdě z dostatečným přehledem z vozu za každé situace. Ocenili jsme také pohodlí a velký prostor pro každého cestujícího. Tímto aspektem je Tacuma velice zdatným konkurentem ostatním vozům na trhu. Je pravdou, že jako vůz pro business si ji lze asi těžko představit. Lépe je už na tom představa rodinného vozu s širokou škálou použití, která je schopná pobrat různorodou prázdninovou výbavu. Ne náhodou znamená Tacuma v překladu "život plný her". O to zajímavější jistě bude její varianta se vznětovým motorem, která se má na trhu objevit v letošním roce. Testovaná verze CDX s dvoulitrovým motorem je na trhu za 564 900 Kč.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch