krátkodobý test

F i a t  D o b l ó  E L X   1 , 9  D
Krásné a praktické

Trendu víceúčelových velkoprostorových vozů neodolal ani Fiat a vytvořil model dobló, vzhledově atraktivní a přitom nesmírně praktické vozidlo.

Design: Italským návrhářům se podařilo dokázat, že proporčně fádní "krabicovitý" vůz může být na první pohled osobností. Mladistvě působící styling překypující invencí se musí líbit snad každému. Přední partie s mohutně žebrovanou maskou chladiče jsou jakoby převzaty z terénního automobilu, vertikálně umístěné koncové skupinové svítilny s čirou optikou zatraktivňují zcela plochou záď. Poškození laku při parkování brání mohutné plastové nárazníky, zasahující až do boků karoserie.

Interiér: Vnitřní prostor je i zásluhou jeho výborného využití překvapivě rozměrný. To navozuje pocit vzdušnosti a pohodlí. Zajímavé je svěží barevné ladění interiéru. Rozměrná, příjemná přední sedadla mají dostatečné boční vedení. Avšak ani cestující vzadu si nemohou nikterak stěžovat, místa a komfortu je k dispozici dost. Všechna sedadla jsou umístěna až nezvykle vysoko, a tak nastupování a vystupování (vzadu prostřednictvím bočních posuvných dveří) jde snadno, ocenit je třeba také související velmi dobrý přehled o dění okolo vozidla. Míst k odložení nejrůznějších věcí nabízí dobló skutečně hodně. Zavazadlový prostor, skrývající se za obřím zadním výklopným víkem, svým objemem 750 l skýtá značné možnosti využití. Pokud by to stále nebylo dost, je pochopitelně možné sklopit zadní sedadla a získat tak až 3000 l.

Motor a jízdní vlastnosti: Zkoušený vůz poháněla atmosférická vznětová devatenáctistovka o výkonu 46 kW (63 k) a s točivým momentem 118 Nm při 2500 ot/min. Tento skromný agregát poskytuje vozu, zejména díky optimálnímu zpřevodování, překvapivé dynamické vlastnosti. Pochválit musím i nízkou hladinu hluku (kromě zdařilého odhlučnění danou i použitím nepřímého vstřikování paliva). Jízdní vlastnosti mne potěšily: díky tužšímu naladění podvozku je chování dobla jisté a předvídatelné, ani citlivost na boční vítr není přehnaná. Pro řidiče je potom příjemné přesné, nezvykle strmé řízení; rovněž řazení prostřednictvím joysticku na přístrojové desce jde snadno. Spotřeba paliva se v testu vyšplhala k hranici 7,3 l/100 km.

Fiat Dobló ELX 1,9 D

Motor vznětový 1,9 l V4 8V
Největší výkon 46 kW (63 k) při 4500 ot/min
Točivý moment 118 Nm při 2500 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4159 × 1714 × 1800 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1290/710 kg
Objem zavazadlového prostoru 750 l
Objem palivové nádrže 60 l
Maximální rychlost 141 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 20,9 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
7,3 l/7,2 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 462 258 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 28. lednu 2002.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Závěr: S přihlédnutím k obrovské užitné hodnotě, bohaté výbavě a atraktivitě vozidla je cena testovaného Fiatu Dobló, jež činí 462 258 Kč, příznivá. Základní výbava provedení ELX zahrnuje airbag řidiče, boční posuvné dveře na obou stranách karoserie, přední mlhovky, stavitelné sedadlo řidiče s loketní opěrkou, elektricky ovládaná okna a dálkově ovládané centrální zamykání, výškově nastavitelný volant, otáčkoměr a přípravu pro rádio.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch