C h r y s l e r S e b r i n g 2,7
V6 24V LX 
Nástupce Stratusu
Sebring byl oficiálně uveden
na český trh koncem ledna 2001. Uvedením tohoto modelu automobilka navázala na
představení velkého sedanu Chrysler 300M (1998) a nového modelu Neon (1999). Chrysler
Sebring je nástupcem známého modelu Stratus, amerického vozu roku 1995, kterých se v
Evropě prodalo přes třicet tisíc kusů. Uvedením Sebringu na trh začal výrobce nejen
zkracovat cykly modelové obměny, ale také posilovat svou přítomnost na evropských
trzích.
Vývoj a design:
Sebring je čtyřdveřový sedan vyšší střední třídy. Vůz upoutá na první pohled slušným
vnitřním prostorem. Komfort cestujících byl však z části vykoupen na úkor zavazadlového
prostoru, který však i tak disponuje slušnými 406 l. Koncepce designu dominuje
především stupňovitou zádí a výraznou maskou přídě ve stylu sportovních automobilů.
Aerodynamický tvar a mohutná přední mřížka jako přívod vzduchu pro chladič jsou
bezesporu nejnápadnější částí celého vozu. Stranou však nezůstává ani jemné lemování
výřezů blatníků, či boční prolisy. Celkové pojetí ctižádostivého vzhledu dokreslují
mohutné, do středu se stahující světlomety, mezi nimiž se hrdě vyjímá nové logo
značky. Název Sebring nebyl také zvolen náhodou, má připomínat slavnou závodní trať
na Floridě, kde se v březnu jezdí vytrvalostní závody sportovních automobilů za
aktivní tovární účasti s legendárním modelem Viper GTS-R. Pomyslnou třešničkou na
dortu fešného sportovního designu jsou 16" AL kola v leštěném chromu, jenž spolu s
elektricky stahovatelným střešním oknem znamenají jedinou příplatkovou položku tohoto
vozu.
Interiér: Nový Sebring splňuje všechny bezpečnostní normy. Již v základní výbavě jsou
montovány přídavné boční airbagy (tzv. hlavové airbagy) známé z vozů Mercedes-Benz,
chránící při bočním nárazu cestující na předních i zadních sedadlech. Za zajímavé
řešení bych dále považoval použití těsnění po celém obvodu dveří v místech jejich styku
s karosérií z důvodu zabránění špinění prahů a vnitřních částí vozu při blátivém
počasí. Celkově lze říci, že Sebring disponuje komfortně zpracovaným interiérem.
Elektricky ovládaná sedadla v kůži, uzamykatelná schránka na CD, interiér v barvě
dřeva, CD changer 4CD (u verze LX v základu) a v neposlední řadě pro Chrysler typické
kulaté budíky bílé barvy lemované chromovanou obroučkou. Nelze také nezmínit
multifunkční ukazatel ve středové konzoli, který ukazuje tradiční hodnoty známé z
podobných zařízení. Zajímavostí pro někoho může být integrovaný kompas a možnost
volby mezi EU a US soustavou. Tento palubní počítač je totožný, co se funkcí týče, s
tím, jenž je použit v 300M. Vše v interiéru se vyznačuje kvalitním zpracováním jednotlivých
dílů a jednoduchostí. Účelnost jednotlivých prvků bych u vozu této kategorie
hodnotil velice kladně, jelikož v záplavě všemožných elektronických vymožeností to je
velice praktické. Jen u klimatizace to možná s tou strohostí designéři trochu
přehnali, jelikož v jinak velice stylovém interiéru působí poněkud lacině. Další
drobnou připomínku bych měl k absenci podsvícení tlačítek tempomatu, o kterých tak v
noci ztrácíte přehled. Interiér působí zevnitř větší, než se z venku na první pohled
zdá. I tak však díky sportovnějšímu pojetí je vůz trochu nižší, což může do jisté míry
působit drobné potíže lidem vyšší postavy. Odkládací schránka spolujezdce je díky
většímu airbagu menší, než by se dalo očekávat. Konstruktéři, vědomi si zřejmě tohoto
nedostatku, vymysleli vcelku úspěšnou kompenzaci v podobě větších schránek ve dveřích
a poměrně velkým prostorem pod středovou opěrkou. Komu ani tyto schránky nestačí,
bude muset využít služeb slušného 406 l zavazadlového prostoru, jenž lze otevírat
dálkovým ovládáním. Zajímavým a možná taky trochu zbytečným prvkem pro většinu
situací je možnost jeho otevírání zevnitř vozu.
Motor a jízdní vlastnosti: V nabídce pro Evropu jsou dva motory, čtyřválec 2.0 DOHC a celohliníkový
šestiválec 2.7 DOHC (známý z modelu 300M). Oba mají čtyřventilový rozvod, pod kapotou
jsou uloženy napříč a pohánějí přední nápravu. Menší dvoulitrový motor o výkonu
104 kW (141k) při 5700 ot/min a největším točivém momentu 188 N.m při 4350 ot/min se
alternativně dodává s pětistupňovou manuální převodovkou (v nabídce od roku 2002)
nebo čtyřstupňovou samočinou AUTOSTICK s možností přímého řazení. Námi testovaný
větší šestiválec 2.7 l s výkonem 149 kW (203k) při 5900 ot/min a točivým momentem
262 N.m při 4300 ot/min je k dispozici pouze s převodovkou AUTOSTICK. Ve srovnání se
starším šestiválcem 2.5 l pro Chrysler Stratus nabízí tento motor o 29 kW výkonu a
44 N.m točivého momentu víc. U nového agregátu byla dosažena nižší spotřeba paliva a
díky variabilní délce sání také příznivější průběh točivého momentu od nižších otáček.
Motor se vyznačuje velice tichým chodem a hlučnější se stává pouze při maximálním
vytočení ve vysokých otáčkách. Co se řazení týče, samočinná čtyřstupňová převodovka
fungovala bez větších potíží. Velice jsem ocenil možnost přímého řazení, kdy pohybem
vlevo vpravo měníte rychlosti. Při tomto modu vůz do jisté míry ukáže své sportovnější
ambice a ačkoli to možná zprvu tak nevypadá, dokáže to ve sportovním duchu i s hmotností
1500kg náležitě rozhýbat. Rozjezd z 0 - 100km/h zvládne Sebring zhruba za 9,2 s. Mně
osobně na předváděném voze zaujal především nový systém ABS Plus, který je vyspělou
softwarovou nadstavbou klasického protiblokovacího zařízení. Tento systém pracuje za
všech podmínek (nejen při krizové situaci) a na každém kole zvlášť. Nové ABS Plus v
kombinaci s EBD (rozděluje brzdný tlak na obě nápravy a kola s cílem optimální adheze
pro účinné brzdění) tak dosahuje ještě lepších brzdných účinků. Všechny brzdy
Sebringu jsou u všech variant kotoučové o průměru 381 mm. Podle výrobce bylo použito
při výrobě kotoučů speciální technologie používané u Mercedesu k snížení jejich hluku.
Pneumatiky 195/65 VR15 ve výbavě LE nahrazují větší 205/60 VR16 v námi testované
verzi LX. Spolu s tvrdším naladěním podvozku Vás vůz nezklame ani při prudším vyjetí
zatáčky, či při prudkém vybočení ze směru jízdy. Na druhou stranu tužší podvozek je
do značné míry znát na výmolech a nerovnostech vozovky. U vozu s velkým objemem je
vždy tak trochu neznámou spotřeba, která se v mnoha případech dost liší mezi
jednotlivými výrobci. Ovšem v tomto případě Sebring vcelku splnil naše očekávání.
Kombinovaná spotřeba během celého testu se ustálila na 11 l/100km, což je dle našeho
názoru vzhledem k objemu vozu přijatelná hodnota. Při dlouhodobější plynulé jízdě se
lze dostat i na 9,5 l/100km, avšak při jízdě ve městě nebo při ostřejším sportovním
pojetí se vyšplhá spotřeba bez problémů i přes 14 l/100km.
Chrysler Sebring 2,7 V6 24V LX |
Motor |
zážehový 2736cm3, 24V šestiválec DOHC-uložený napříč |
Největší výkon |
149 kW (203 k) při 5900 ot/min |
Točivý moment |
262 Nm při 4300 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
automatická-systém AutoStick |
Vnější rozměry |
4844 × 1792 × 1394 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1500/490 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
406 l |
Objem palivové nádrže |
61 l |
Maximální rychlost |
216 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
9,2 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
11 l/10,6 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
995 000 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 25. červenci 2002. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr:Námi testovaný model LX s 2,7 l šestiválcem na nás zanechal celkově
pozitivní dojem. I když jsme objevili i některé drobné nedostatky, jenž zmiňuji výše.
Především vnitřní výbava a jízdní potenciál, který nabízí v ceně začínající na
995 000 Kč u této verze a v této třídě vozů stojí za uvážení. Je jasné, že vůz tohoto
kalibru se v našich končinách zřejmě nedočká masového prodeje, nicméně mezi konkurencí
v tomto segmentu trhu si jistě své zákazníky najde. Na všechny vozy je poskytována
dvouletá záruka bez limitu km a sedmiletá záruka na karoserii.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička