krátkodobý test

C h r y s l e r  S e b r i n g  2,7 V6  24V  LX 
Nástupce Stratusu

Sebring byl oficiálně uveden na český trh koncem ledna 2001. Uvedením tohoto modelu automobilka navázala na představení velkého sedanu Chrysler 300M (1998) a nového modelu Neon (1999). Chrysler Sebring je nástupcem známého modelu Stratus, amerického vozu roku 1995, kterých se v Evropě prodalo přes třicet tisíc kusů. Uvedením Sebringu na trh začal výrobce nejen zkracovat cykly modelové obměny, ale také posilovat svou přítomnost na evropských trzích.

Vývoj a design: Sebring je čtyřdveřový sedan vyšší střední třídy. Vůz upoutá na první pohled slušným vnitřním prostorem. Komfort cestujících byl však z části vykoupen na úkor zavazadlového prostoru, který však i tak disponuje slušnými 406 l. Koncepce designu dominuje především stupňovitou zádí a výraznou maskou přídě ve stylu sportovních automobilů. Aerodynamický tvar a mohutná přední mřížka jako přívod vzduchu pro chladič jsou bezesporu nejnápadnější částí celého vozu. Stranou však nezůstává ani jemné lemování výřezů blatníků, či boční prolisy. Celkové pojetí ctižádostivého vzhledu dokreslují mohutné, do středu se stahující světlomety, mezi nimiž se hrdě vyjímá nové logo značky. Název Sebring nebyl také zvolen náhodou, má připomínat slavnou závodní trať na Floridě, kde se v březnu jezdí vytrvalostní závody sportovních automobilů za aktivní tovární účasti s legendárním modelem Viper GTS-R. Pomyslnou třešničkou na dortu fešného sportovního designu jsou 16" AL kola v leštěném chromu, jenž spolu s elektricky stahovatelným střešním oknem znamenají jedinou příplatkovou položku tohoto vozu.

Interiér: Nový Sebring splňuje všechny bezpečnostní normy. Již v základní výbavě jsou montovány přídavné boční airbagy (tzv. hlavové airbagy) známé z vozů Mercedes-Benz, chránící při bočním nárazu cestující na předních i zadních sedadlech. Za zajímavé řešení bych dále považoval použití těsnění po celém obvodu dveří v místech jejich styku s karosérií z důvodu zabránění špinění prahů a vnitřních částí vozu při blátivém počasí. Celkově lze říci, že Sebring disponuje komfortně zpracovaným interiérem. Elektricky ovládaná sedadla v kůži, uzamykatelná schránka na CD, interiér v barvě dřeva, CD changer 4CD (u verze LX v základu) a v neposlední řadě pro Chrysler typické kulaté budíky bílé barvy lemované chromovanou obroučkou. Nelze také nezmínit multifunkční ukazatel ve středové konzoli, který ukazuje tradiční hodnoty známé z podobných zařízení. Zajímavostí pro někoho může být integrovaný kompas a možnost volby mezi EU a US soustavou. Tento palubní počítač je totožný, co se funkcí týče, s tím, jenž je použit v 300M. Vše v interiéru se vyznačuje kvalitním zpracováním jednotlivých dílů a jednoduchostí. Účelnost jednotlivých prvků bych u vozu této kategorie hodnotil velice kladně, jelikož v záplavě všemožných elektronických vymožeností to je velice praktické. Jen u klimatizace to možná s tou strohostí designéři trochu přehnali, jelikož v jinak velice stylovém interiéru působí poněkud lacině. Další drobnou připomínku bych měl k absenci podsvícení tlačítek tempomatu, o kterých tak v noci ztrácíte přehled. Interiér působí zevnitř větší, než se z venku na první pohled zdá. I tak však díky sportovnějšímu pojetí je vůz trochu nižší, což může do jisté míry působit drobné potíže lidem vyšší postavy. Odkládací schránka spolujezdce je díky většímu airbagu menší, než by se dalo očekávat. Konstruktéři, vědomi si zřejmě tohoto nedostatku, vymysleli vcelku úspěšnou kompenzaci v podobě větších schránek ve dveřích a poměrně velkým prostorem pod středovou opěrkou. Komu ani tyto schránky nestačí, bude muset využít služeb slušného 406 l zavazadlového prostoru, jenž lze otevírat dálkovým ovládáním. Zajímavým a možná taky trochu zbytečným prvkem pro většinu situací je možnost jeho otevírání zevnitř vozu.

Motor a jízdní vlastnosti: V nabídce pro Evropu jsou dva motory, čtyřválec 2.0 DOHC a celohliníkový šestiválec 2.7 DOHC (známý z modelu 300M). Oba mají čtyřventilový rozvod, pod kapotou jsou uloženy napříč a pohánějí přední nápravu. Menší dvoulitrový motor o výkonu 104 kW (141k) při 5700 ot/min a největším točivém momentu 188 N.m při 4350 ot/min se alternativně dodává s pětistupňovou manuální převodovkou (v nabídce od roku 2002) nebo čtyřstupňovou samočinou AUTOSTICK s možností přímého řazení. Námi testovaný větší šestiválec 2.7 l s výkonem 149 kW (203k) při 5900 ot/min a točivým momentem 262 N.m při 4300 ot/min je k dispozici pouze s převodovkou AUTOSTICK. Ve srovnání se starším šestiválcem 2.5 l pro Chrysler Stratus nabízí tento motor o 29 kW výkonu a 44 N.m točivého momentu víc. U nového agregátu byla dosažena nižší spotřeba paliva a díky variabilní délce sání také příznivější průběh točivého momentu od nižších otáček. Motor se vyznačuje velice tichým chodem a hlučnější se stává pouze při maximálním vytočení ve vysokých otáčkách. Co se řazení týče, samočinná čtyřstupňová převodovka fungovala bez větších potíží. Velice jsem ocenil možnost přímého řazení, kdy pohybem vlevo vpravo měníte rychlosti. Při tomto modu vůz do jisté míry ukáže své sportovnější ambice a ačkoli to možná zprvu tak nevypadá, dokáže to ve sportovním duchu i s hmotností 1500kg náležitě rozhýbat. Rozjezd z 0 - 100km/h zvládne Sebring zhruba za 9,2 s. Mně osobně na předváděném voze zaujal především nový systém ABS Plus, který je vyspělou softwarovou nadstavbou klasického protiblokovacího zařízení. Tento systém pracuje za všech podmínek (nejen při krizové situaci) a na každém kole zvlášť. Nové ABS Plus v kombinaci s EBD (rozděluje brzdný tlak na obě nápravy a kola s cílem optimální adheze pro účinné brzdění) tak dosahuje ještě lepších brzdných účinků. Všechny brzdy Sebringu jsou u všech variant kotoučové o průměru 381 mm. Podle výrobce bylo použito při výrobě kotoučů speciální technologie používané u Mercedesu k snížení jejich hluku. Pneumatiky 195/65 VR15 ve výbavě LE nahrazují větší 205/60 VR16 v námi testované verzi LX. Spolu s tvrdším naladěním podvozku Vás vůz nezklame ani při prudším vyjetí zatáčky, či při prudkém vybočení ze směru jízdy. Na druhou stranu tužší podvozek je do značné míry znát na výmolech a nerovnostech vozovky. U vozu s velkým objemem je vždy tak trochu neznámou spotřeba, která se v mnoha případech dost liší mezi jednotlivými výrobci. Ovšem v tomto případě Sebring vcelku splnil naše očekávání. Kombinovaná spotřeba během celého testu se ustálila na 11 l/100km, což je dle našeho názoru vzhledem k objemu vozu přijatelná hodnota. Při dlouhodobější plynulé jízdě se lze dostat i na 9,5 l/100km, avšak při jízdě ve městě nebo při ostřejším sportovním pojetí se vyšplhá spotřeba bez problémů i přes 14 l/100km.

Chrysler Sebring 2,7 V6 24V LX

Motor zážehový 2736cm3, 24V šestiválec DOHC-uložený napříč
Největší výkon 149 kW (203 k) při 5900 ot/min
Točivý moment 262 Nm při 4300 ot/min
Pohon přední
Převodovka automatická-systém AutoStick
Vnější rozměry 4844 × 1792 × 1394 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1500/490 kg
Objem zavazadlového prostoru 406 l
Objem palivové nádrže 61 l
Maximální rychlost 216 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 9,2 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
11 l/10,6 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 995 000 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 25. červenci 2002.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Závěr:Námi testovaný model LX s 2,7 l šestiválcem na nás zanechal celkově pozitivní dojem. I když jsme objevili i některé drobné nedostatky, jenž zmiňuji výše. Především vnitřní výbava a jízdní potenciál, který nabízí v ceně začínající na 995 000 Kč u této verze a v této třídě vozů stojí za uvážení. Je jasné, že vůz tohoto kalibru se v našich končinách zřejmě nedočká masového prodeje, nicméně mezi konkurencí v tomto segmentu trhu si jistě své zákazníky najde. Na všechny vozy je poskytována dvouletá záruka bez limitu km a sedmiletá záruka na karoserii.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch