krátkodobý test

Y a m a h a  Y Z F  R 6
R6: Druhá generace útočí

Uplynulo něco málo přes dva roky od doby, kdy Yamaha uvedla na trh svou novinku R6. Na svou dobu to byla mezi šestistovkami téměř bezkonkurenční záležitost. Ovšem i ostatní výrobci zapracovali a posunuli technologii opět o něco kupředu, a tak ani Yamaha nemohla zůstat pozadu a přišla pro letošní rok s modernizovanou R6-kou.

Design nové R6 se na první pohled od starší až zas tak neliší. Přední maska se světlomety zůstala beze změn, zrovna tak jako i celá přední kapotáž. Jen zrcátka jsou delší a přehlednější a mají původ v R1. Zcela nová je však podsedlová část, která má ladnější tvary a je zakončena do špičky. Plynule do ní zapadají dvě zadní kruhová, na venek bílá světla, v nichž svítí LED-diody. Zajímavým dojmem působí atypický držák SPZ. Původní zadní blatníček vystřídal nový a delší.

Pohonnou jednotkou je stále kapalinou chlazený řadový čtyřdobý čtyřválec DOHC o objemu 600 cm3. Změny jsou však v podobě delších pístů a kratších ojnic. Nová je také lehčí CDI jednotka a akumulátor. Beze změn zůstaly karburátory značky Keihin. Motor je zavěšen v páteřovém hliníkovém rámu typu Deltabox II. Nový je hliníkový čep řízení.

Odpružení, brzdy i obutí zůstalo beze změn. Vzadu je kolo umístěno do hliníkové kyvné vidlice. Odpružení je zde o zdvihu 120mm. Vpředu je kolo uloženo do teleskopické vidlice o zdvihu 130mm. Sedmnáctipalcová kola jsou obuty do pneumatik rozměrů vpředu 120/60, vzadu 180/55.

Posed je vcelku shodný ze starším modelem, pouze do ruky lépe padnou vhodněji natočená řídítka. Sedlo spolujezdce je na motocyklu opět spíše tak pro nouzové přejetí. Ovšem naleznete pod ním praktické popruhy pro uchycení zavazadla a nově navržený držák pro U-zámek.

V kapotáži, jako u každých jiných supersportů dnešní doby, je integrován digitální panel s multifunkčním ukazatelem a klasickým kulatým otáčkoměrem.

Yamaha YZF R6

Motor kapalinou chlazený, řadový čtyřdobýčtyřválec DOHC o objemu 600 cm3
Největší výkon 88,2 kW při 13000 ot/min
Točivý moment 68,1 Nm při 11500 ot/min
Kompresní poměr 12,4:1
Vrtání × zdvih 65,5 × 44,5 mm
Převodovka šestistupňová
Vnější rozměry 2075 × 690 × 1105 mm
Světlá výška 135 mm
Rozvor kol 1380 mm
Výška sedla 820 mm
Hmotnost 167,5 kg
Objem palivové nádrže 17 l
Maximální rychlost 250 km/h
Rám páteřový
Přední vidlice/zdvih teleskopická, plně seřiditelná/130 mm
Zavěšení zadního kola/zdvih monocross/120 mm
Pneumatiky vpředu/vzadu 120/60-ZR17 / 180/55-ZR17
Brzdy vpředu/vzadu dvojkotoučová čtyřpístková 295 mm/jednoduchá kotoučová 220 mm
Sekundární převod řetěz
Průměrná spotřeba paliva
v testu
6,5 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 349 508 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 14. prosinci 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Jelikož jsme měli před nedávnem zapůjčenou CBR 600F Sport, tak bych si dovolil závěrem malé srovnání. R6-ka má bez pochyb znatelnější vyšší výkon ve vysokých otáčkách, CBR zase v nižších otáčkách plynulejší chod. Avšak Honda se vydala směrem nové technologie a použila elektronicky řízené vstřikování, naproti tomu Yamaha se stále drží klasických karburátorů. Honda je nepatrně těžší, ale díky o něco širší nádrži mi dávala větší jistotu při prudkém projíždění zatáček, Yamaha zase působí celkově lehčím dojmem. Brzdy jsou u obou strojů vynikající, podobně jako převodovky. Yamaha je o něco dražší a vycházela nám u ní o něco vyšší spotřeba. Tento údaj je však nutno brát s rezervou, protože jak už je u šestistovek známo, spotřeba se výrazně liší při klidné jízdě a při jízdě sportovní, kde se motor vytáčí do těch nejvyšších otáček. Posoudit tedy, který motocykl je lepší, je tedy spíše otázkou individuálního hodnocení. Každý dává přednost něčemu jinému. A nesmíme samozřejmě zapomínat na to, že na trhu jsou i jiní výrobci, kteří mají připraveny také silné zbraně, které soutěž mezi šestistovkami činí ještě zajímavější.

    
Text: Pavel Růžička / foto: Lukáš Růžička

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch