krátkodobý test

J .  H .  P e n t o  S p o r t
Šampion
krátkých tratí

Od roku 2002 zahájí jihomoravská společnost Jaroslav Holík-Pento výrobu dvoumístného minimotocyklu pro sportovně založené jezdce. Koncepčně bude stroj vycházet z osvědčené řady J. H. Pento Duo, avšak podstatnou změnou této verze je přechod k novému, výkonnějšímu motoru "Franco Morini GS aria" s čtyřstupňovou manuální převodovkou. My jsme měli tu čest, jako jedna z prvních redakcí vůbec, vyzkoušet jeden z prozatím vyrobených prototypů. Testovací verze měla samozřejmě některé počáteční neduhy, avšak celkově v nás motocykl zanechal příznivý dojem.

Vzhledově je zatím motocykl téměř shodný s modelem J. H. Pento Duo, avšak některé drobnější změny v kapotáži se jistě v sériové výrobě objeví. První modifikací, jenž se dostavila již u tohoto prototypu, je nově stylizovaná maska předního světlometu. Ta má oproti verzi Duo jemnější oblé rysy, které vtiskly motocyklu celkově přátelštější výraz. Další menší změnou jsou stupačky, které mají kulatý tvar a jdou lépe sklápět. To je u tohoto motocyklu obzvláště důležité, jelikož díky délce startovací páky je nutné stupačku vždy před startem sklopit. U motocyklu je nadále použit páteřový rám, kde hlavní trubka současně tvoří palivovou nádrž. V prostoru pod sedlem tak vzniká zavazadlový prostor. Finální verze bude mít podle pana Holíka opět chráněnou podvozkovou část práškovou barvou Komaxit. Odpružení zadního kola je řešeno dobře známou kyvnou vidlicí s centrální pružící jednotkou (systém pro-link).

Nový motor Franco Morini GS aria je stejně jako jeho předchůdci maloobjemový, vzduchem chlazený agregát italského výrobce. Zajímavostí je jistě i fakt, že agregáty tohoto výrobce pohání mnohé vcelku známé minimotocykly pocházející z asijské produkce. Konkrétní typ GS aria je dvoudobý jednoválec s rozvodem sání membránami o výkonu 5 k. Je ovládán mechanickou spojkou s mechanickou čtyřstupňovou převodovkou. Jedná se vůbec o první stroj jihomoravského výrobce s manuální převodovkou. Díky tomu se naskýtá příležitost pro začínající jezdce pořídit si lehce ovladatelný stroj jednoduché konstrukce, který může dobře posloužit k osvojení techniky jízdy. I když by se mohlo na první pohled zdát, že výkonově stroj zaostává, opak je pravdou. Maximální rychlost motocyklu se hravě vyšplhá až na 70 km/h. To je bohatě dostačující na kličkování hustou dopravou měst, či pro svižnou jízdu na nákup. Jízdními vlastnostmi se testovaný prototyp příliš nelišil od typu Pento Duo. Jen vyšší rychlost vyžadovala větší soustředěnost při průjezdu výmolů a prudších zatáček vzhledem k použitým 10" kolům. Použita jsou kola z lehké slitiny italské firmy Bernardo Mozzi obutá do pneumatik Mitas 90/90-10. Oproti verzi Pento Duo jsme ocenili velmi dobré startování stroje bez nutnosti používání sytiče. Naopak trochu tužší byl plyn a také řazení rychlostních stupňů vyžadovalo větší razanci. Bubnové brzdy byly bezchybné. Nutno však podotknout, že testovaný prototyp v době našeho testu měl za sebou již pěknou řádku zatěžkávacích kilometrů, mimo jiné přes rakouské Alpy.

J. H. Pento Sport

Motor vzduchem chlazený, dvoudobý jednoválec Morini GS aria s membránovým rozvodem, objem 49,8 cm3
Největší výkon 3,7 kW (5 k) při 7500 ot/min
Točivý moment 4,7 Nm při 7250 ot/min
Kompresní poměr 9:1
Vrtání × zdvih 39 × 41,7 mm
Převodovka čtyřstupňová manuální
Vnější rozměry 1500 × 640 × 750 mm
Světlá výška 150 mm
Rozvor kol 1050 mm
Výška sedla 750 mm
Hmotnost 53 kg
Objem palivové nádrže 3 l
Maximální rychlost 70 km/h
Rám páteřový z ocelových trubek kruhového průřezu
Přední vidlice/zdvih teleskopická/70 mm
Zavěšení zadního kola/zdvih kyvná vidlice s centrální pružící jednotkou/120 mm
Pneumatiky vpředu/vzadu 90/90-10 / 90/90-10
Brzdy vpředu/vzadu bubnová 90 mm/bubnová 90 mm
Sekundární převod řetěz
Průměrná spotřeba paliva
v testu
2 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 34 990 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 5. říjnu 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Závěr: J. H. Pento Sport je minimotocykl, který má mnoho pozitivních předností. Mezi ty hlavní patří jistě dostatečně vitální agregát, lehká ovladatelnost, skladnost a v neposlední řadě možnost jízdy ve dvou. Na druhou stranu jeho menší rozměry vám paradoxně mohou způsobit i jisté potíže v podobě přehlížení od pstatních řidičů. To ale není jistě problém Penta samotného. Cena testovaného prototypu by činila zhruba 34 990 Kč a podle slov výrobce se cena finální verze nebude příliš lišit.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001