Y a m a h a
F Z S 1 0 0 0 F A Z E R
Společník
pro každý den
Je tomu už přes rok, kdy jsme měli možnost svézt se na motocyklu Yamaha FZS 600S FAZER. Letos jsme měli půjčeného jeho silnějšího bratříčka a je nutno podotknout, že nezaostával vůbec v ničem. Fazer 1000 vznikl jakýmsi zkřížením výkonu a agresivity proslulé R1 s lehkostí a ovladatelností malého
fazera.
Výraz ve tváři tohoto stroje ledacos napovídá o jeho kvalitách. Přední, agresivně vyhlížející polokapotáž nakloněná dopředu, se světlomety pocházejícími
z R1 vytváří dojem, jako by chtěl motocykl co nejrychleji vyrazit kupředu. Zploštělá nádrž, kopírující masivní trubkový rám a plastový kryt pod sedlem připomínají spíše slabšího
fazera. Celá zadní podsedlová část se postupně zužuje do špičky, pod níž je zakončena dvěmi kulatými světly.
Pohonná jednotka pochází ze sportovního stroje YZF R1. Jedná se o kapalinou chlazený řadový čtyřdobý čtyřválec DOHC. Je však přizpůsoben této kategorii stroje, takže výkon ve vysokých otáčkách je o něco nižší, ale zase narostl v otáčkách středních a nízkých. Je zde použita odlehčená spojka, lehčí chladič a zcela odlišné jsou karburátory a air-box. Nechybí zde ani systém EXUP,
který přispívá ke zvětšení kroutícího momentu v nejnižších otáčkách. Motor je uložen do masivního trubkového kolébkového rámu.
Celý motocykl je konstruován tak, aby jezdec pociťoval dostatečné pohodlí jak při každodenním používání, tak při jízdě na dlouhé vzdálenosti. Přední teleskopická vidlice i zadní kyvná vidlice jsou plně seřiditelné a mají zdvih
120 mm. Brzda je vpředu dvoukotoučová o průměru 298 mm a vzadu jednokotoučová o průměru
267 mm. Třípaprskové ráfky kol jsou obuty do pneumatik značky Pirelli o rozměrech vpředu 120/70 ZR17 a vzadu 180/55 ZR17. Před tím, než si člověk sedne na tento motocykl,
by si měl opravdu rychle osvěžit svoji sebekontrolu, protože tah stroje, obzvlášť na jedničku a dvojku je obrovský, hmotnost
nízká a posed zcela odlišný od sportovních motocyklů. Při prvním usednutí na stroj mi příliš
nesedla do ruky poněkud širší řídítka. Vcelku rychle jsem si však na ně zvykl a pravda je, že při pomalém městském provozu se díky nim dá motocykl poměrně lehce ovládat. Ovladatelnost je dobrá i ve vyšších rychlostech. Příjemně mě překvapilo, s jakou lehkostí lze řadit. Stroj drží poměrně dobře stopu a lze ho bez jakýchkoli potíží naklánět do zatáček i při prudším průjezdu. Při razantnějším používání brzd mi přišlo, že zadní kolo se poměrně lehce zablokuje. Motocykl však není stavěn na závodní okruh a na delších cestách opravdu oceníte jeho pohodlí. I spolujezdec se cítí vcelku dobře. Stroj je možno dovybavit originálními díly, jako jsou například cestovní kufry, padáky, nosič, větší větrný štít, a nebo různé karbonové díly. V polokapotáži jsou integrovány kulaté budíky rychloměru a otáčkoměru. Pak zde nechybí ani palivoměr a potřebné kontrolky.
Stejně jako u slabšího fazera naleznete na řídítkách spínač výstražných
blikačů.
Yamaha
FZS 1000 Fazer |
Motor |
kapalinou chlazený, čtyřdobý
čtyřválec DOHC o objemu 998 cm3 |
Největší výkon |
105,2 kW
(143 k) při 10000 ot/min |
Točivý moment |
105,9 Nm při
7500 ot/min |
Kompresní poměr |
11,4:1 |
Vrtání × zdvih |
74 ×
58 mm |
Převodovka |
šestistupňová |
Vnější rozměry |
2085 ×
740 × 1175 mm |
Světlá výška |
140 mm |
Rozvor kol |
1430 mm |
Výška sedla |
795 mm |
Hmotnost |
208 kg |
Objem palivové nádrže |
21 l |
Maximální rychlost |
230 km/h |
Rám |
kolébkový |
Přední vidlice/zdvih |
teleskopická,
plně seřiditelná/120 mm |
Zavěšení zadního kola/zdvih |
kyvná vidlice,
plně seřiditelná/120 mm |
Pneumatiky vpředu/vzadu |
120/70 ZR17 /
180/55 ZR 17 |
Brzdy vpředu/vzadu |
dvojkotoučová298
mm/jednoduchá kotoučová 267 mm |
Sekundární převod |
řetěz |
Průměrná spotřeba paliva
v testu |
6 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
395 392 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 14. prosinci 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr: Yamaha FZS 1000 Fazer je jedním z nejvšestrannějších motocyklů, určený pro každodenní používání, na kterém můžete snadno cestovat nebo se prostě jen tak projíždět.
Text: Pavel
Růžička / foto: Lukáš Růžička