krátkodobý test

H y u n d a i  H - 1  V A N   L W B  2 , 5 D  T C I
Příjemné překvapení

Užitkové automobily jsou obvykle konstruovány především s ohledem na co nejlepší užitné vlastnosti, hůře na tom však bývají s dílenským zpracováním a pohodlím pro posádku. Ačkoli v poslední době věnují výrobci pozornost i této otázce, stále existují značné rezervy. O to více mne zaujala dodávka H-1 VAN od jihokorejské automobilky Hyundai, která má společný základ se stejnojmenným velkoprostorovým automobilem, a proto poskytuje stejnou úroveň pohodlí i komfortu.

Design: Karoserie každého rozměrného automobilu jednoduše musí nést výrazné designérské prvky, pokud vůz nemá vypadat jako neohrabaná krabice. Návrhářům H-1 se podařilo vytvořit osobitý, výrazný celek, jenž půobí moderně a dynamicky. Přední část vykazuje dokonce značně sportovní znaky. Vůz charakterizují oblé tvary, opticky zmenšující velikost a mohutnost automobilu.

Interiér: Prostor kabiny ani vzdáleně nepřipomíná užitkový automobil. Precizní dílenské zpracování, kvalitní materiály či vhodné tmavé barevné ladění interiéru vytvářejí útulné místo, v němž je pro řidiče radostí pracovat. Všechny přístroje jsou patřičně při ruce, pochválit musím pohodlná sedadla s optimální délkou sedáku i délkou opěradla a v neposlední řadě dostatečným bočním vedením. Faktem je, že jakkoli je H-1 VAN ve zkoušené verzi vozidlem třímístným, prostřední místo je spíše nouzové, o čemž svědčí i absence opěrky hlavy. Nákladový prostor o objemu 5,72 m3 zpřístupňují zadní dvoukřídlé a boční posuvné dveře. Nakládání je snadné, podběhy kol umístění nákladu překážejí jen minimálně. K upevnění nákladu slouží řada úchytných ok na podlaze. Užitečná hmotnost činí 1343 kg.

Motor a jízdní vlastnosti: Přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2,5 l s nepřímým, elektronicky řízeným vstřikováním nafty disponuje výkonem 73 kW (99 k) při 3800 ot/min a točivým momentem 225 Nm při 2000 ot/min. Agregát má solidní zátah už od nízkých otáček a ve spojení s optimálním zpřevodováním pětistupňové převodovky zaručuje dostatečný výkon a přitom rozumnou spotřebu paliva (v testu 9,4 l/100 km). Odpružení je typicky korejsky plavné, a to i v nezatíženém stavu. Avšak na jízdních vlastnostech se to nikterak nepříznivě neprojevuje. Použitý pohon zadních kol je podle mého názoru při této velikosti automobilu již lepším řešením než poháněná přední náprava. Mimo jiné je výhodou vyšší užitečná hmotnost. Protože rozvážkové automobily se často musejí proplétat přeplněnými centry měst, otáčet se na minimálním prostoru a často se rozjíždět a brzdit, řidič víc než cokoli jiného ocení obratnost vozidla. H-1 VAN je na tom v tomto ohledu mimořádně dobře - posilovač řízení má správný účinek, řazení s krátkými drahami jde značně zlehka, minimální jsou potřebné ovládací síly na pedály. Taktéž poloměr otáčení 6 m nebo výhled z kabiny jsou dalšími pozitivy.

Hyundai H-1 VAN LWB 2,5D TCI

Motor přeplňovaný vznětový 2,5 l V4 8V
Největší výkon 73 kW (99 k) při 3800 ot/min
Točivý moment 225 Nm při 2000 ot/min
Pohon zadní
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 5035 × 1820 × 1880 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1707/1343 kg
Objem nákladového prostoru 5,72 m3
Objem palivové nádrže 65 l
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
9,4 l/9,6 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 479 900 Kč  (bez DPH)

Veškeré údaje jsou platné
k 14. prosinci 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Závěr: Hyundai H-1 VAN po jeho vyzkoušení cením velmi vysoko. Nabízí totiž nejen užitné vlastnosti, ale i komfort a snadné ovládání. Testovaná verze s delším rozvorem stojí 479 900 Kč (bez DPH). Základní výbava zahrnuje airbag řidiče, posilovač řízení, výškově stavitelný volant, otáčkoměr, přípravu na rádio, elektricky ovládaná okna a vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání, zadní dvoukřídlé dveře či nárazníky v barvě karoserie.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch