krátkodobý test

H o n d a  C i v i c  C o u p é  1 , 7  V T E C  E S
Ambiciózní individualista

Počátkem února se na českém trhu objevila předem avizovaná karosářská verze modelové řady civic v provedení coupé. Jeho vývoj byl svěřen do rukou amerického týmu, který vozu vtiskl i přes mnohé totožné prvky s verzí sedan vlastní sportovní design. Avšak vzhled je jedna věc a výkonnostní potenciál druhá, a proto pod kapotou jistě nikoho nepřekvapí nové agregáty o objemu 1,7 l. Námi testovaný vůz se silnějším z dvojice dodávaných motorů disponuje výkonem 125 k a je vybaven proměnným časováním ventilů VTEC-II.

Design: Krátká příď a dlouhé táhlé linie, zakončené nově stylizovanou zádí představují sportovní potenciál tohoto coupé. Oproti verzi sedan jsou u coupé podle mého názoru lépe koncipovány zadní světlomety. Nezasahují až do víka zavazadlového prostoru, ale pouze ho kopírují po jeho hraně. Celkově jsou zapuštěny naopak níže do boků vozu, což podle mého názoru působí vyváženějším dojmem. Ovšem i zde je trochu neohleduplně k celkovému designu zapuštěno nepříliš pohledné mlhové světlo v zadním plastovém nárazníku. Určitě by mu to lépe slušelo přímo v zadním světlometu, stejně jako je tomu například u karosářského provedení 5D. Horní hrana zadního víka je celkově mírně zkosena dozadu, což dává ještě více znát již tak dost patrný sportovní výraz. Dostatečně velká a protáhlá skla dávají pocit větší otevřenosti a vzdušnosti, což zajišťuje následně i dostatečný výhled z vozu. Na zadních sedadlech se díky protáhlým liniím dostává skleněná plocha až nad hlavy cestujících. S verzí sedan najdeme shodu v přední části, kde především světlomety a mřížka chladiče jsou naprosto identické a dávají jasně najevo, že se jedná o civic. Díky totožné přídi jako u sedanu bylo i zde z hlediska střetu zapotřebí rozdělení energie v případě nárazu do dvou paralelních drah. Vysoce pevné nosníky a pomocný rám přídě dosahují také zde výborných charakteristik absorbce energie.

Interiér: Ačkoliv byl podle výrobce kladen velký důraz na vnitřní prostor, jedná se samozřejmě o coupé, a to je kategorie, kde jsou dána jistá neměnná kritéria, a proto pasažéři vzadu s přílišným prostorem počítat nemohou. Je však pravdou, že o proti staršímu provedení je na tom nový model o trochu lépe. Na předních sedadlech je ale místa dostatek. I přes zkrácení celkové délky se podařilo konstruktérům dosáhnout dostatečného vnitřního prostoru novým uspořádáním konstrukčních prvků. V přední části vozu je použito nové zavěšení vzpěrami Mc Pherson, převodka řízení je uložena výše a pohonná jednotka je kompaktnější. To vše umožnilo minimalizovat přední převis vozu a dosáhnout tak více prostoru pro cestující. Většímu pohodlí přispívá i plochá podlaha a pohodlná, vpředu dobře nastavitelná sedadla. O bezpečí ve sportovněji laděném voze se stará čtveřice SRS airbagů umístěných v palubní desce a bocích sedadel. Tvar volantu, řadící páky a umístění ovládacích prvků a ukazatelů je zcela totožné s verzí sedan. Drobná odlišnost je pouze v barevném provedení kliček a obroučky řadící páky. Design interiéru se tradičně vyznačuje strohou účelností a vysokou kvalitou zpracování a slícování jednotlivých komponent. V námi testovaném provedení "ES" nechyběla kupříkladu elektronická klimatizace, elektricky ovladaný posuv bočních oken a zrcátek, či lité disky kol. Zavazadlový prostor nabízí u coupé slušných 441 l.

Motor a jízdní vlastnosti: Jak již jsem nastíníl v úvodu, coupé je na českém trhu dodáváno se dvěmy agregáty o objemu 1,7 l. Oba celohliníkové šestnáctiventilové čtyřválce jsou oproti předchůdcům lehčí, ekonomičtější a mají lepší průběh kroutícího momentu. Námi testovaný vůz byl osazen tím silnějším o výkonu 92 kW (125 k) při 6300 ot/min. Oproti svému soukmenovci disponuje tento motor kromě vyššího výkonu především systémem proměnlivého časování a zdvihu ventilů VTEC-II. Dosahovaná hodnota kroutícího momentu činí 153 Nm při 4800 ot/min. Podle výrobce je výsledkem nové generace motorů nižší spotřeba paliva přibližně o 10 %. Oba motory podstatnou měrou převyšují limity emisní normy EU 2000. Převodovka je stejně jako o verze sedan přesná a spíše kratší zpřevodování podtrhuje sportovnější naladění vozu. Motor má dostatečný zátah a podobně jako většina ostatních současných agregátů od Hondy se nebrání výletům do vyšších otáček. Jízdní vlastnosti tíhnou k sportovnějšímu charakteru jízdy, avšak vysloveně o sportovně naladěný vůz se nejedná. Podvozek je spíše tužší a celková aerodynamika a průjezdy zatáček jsou na patřičné úrovni. Samozřejmostí je brzdový systém ABS + EDB. Naopak TCS (omezovač prokluzu kol) není v nabídce výrobce ani za příplatek. Vůz je standardně vybaven 15" koly s obutím 195/60. Jako rezerva je pouze dojezdové kolo, avšak to je u vozů této kategorie vcelku běžný jev. Objem palivové nádrže činí 50 l. Průměrná spotřeba v testu se pohybovala kolem 7 l /100 km.

Honda Civic Coupé 1,7 VTEC ES

Motor zážehový 1,7 l V4 16V
Největší výkon 92 kW (125 k) při 6300 ot/min
Točivý moment 153 Nm při 4800 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4460 × 1690 × 1400 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1123/467 kg
Objem zavazadlového prostoru 441 l
Objem palivové nádrže 50 l
Maximální rychlost 201 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 9,5 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
7,0 l/6,8 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 689 000 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 9. listopadu 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  

Závěr: Nová Honda Civic Coupé je podle výrobce primárně určena zámožnějším řidičům ve věku 25-40 let. Zdaleka však není pouze pro individualisty se sportovním duchem. Vzhledem k vcelku prostornému zavazadlovému prostoru a systému uchycení dětských sedaček ISOFIX lze bez větších potíží vůz využívat i pro rodinné účely. Cena testovaného vozu ve výbavě ES činí 689 000 Kč.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička

    

    

    

    

    

    

    

    

    


    

  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch