krátkodobý test

H y u n d a i  A t o s  P r i m e  1 , 0 i  G L
Pohodové autíčko

Minivozy jsou v České republice v oblibě zvláště díky malé kupní síle obyvatelstva. Řada lidí dá přednost koupi nového vozu před ojetým (byť třeba větším a lépe vybaveným). Nové auto je zkrátka nové auto, navíc v tomto segmentu se vozidla vyznačují příkladnou obratností a úsporným provozem. Pokud také uvažujete o některém z dostupnějších automobilů, jednou z možností je atos ze stáje korejské automobilky Hyundai.

Design: Oproti předchozí generaci i konkurentům ve třídě minivozů aneb automobilů-trpaslíků má atos značně výrazný, odvážný až futuristický design. Ten je, stejně jako u ostatních automobilů značky, charakteristický okrouhlými a ladnými křivkami v protikladu s ostrými hranami. Při pohledu z boku vynikne značná výška automobilu. Zvláště výrazné jsou vertikálně umístěné zadní skupinové svítilny, za povedenou lze považovat mřížku chladiče a přední část obecně. Snad jedinou vadou na kráse je poněkud nešťastné umístění zadní mlhové svítilny do nárazníku, což nejen nepůsobí esteticky čistě, ale i při sebemenším "ťuknutí" například při parkování - riskujete poškození mlhovky.

Interiér: Vnitřní prostor působí přívětivým dojmem, plasty i čalounění jsou kvalitní, totéž lze prohlásit o dílenském zpracování. Jako člověk vyšší postavy jsem ocenil správně konstruovaná pohodlná sedadla. Nevšední vnější proporce (zejména výška vozidla) znamenají větší komfort cestování uvnitř. Totéž bohužel neplatí o příčném a podélném směru, avšak v tomto ohledu vůz rozhodně není horší než jeho konkurenti. Zkrátka i při maximálním využití obestavěného prostoru nelze dělat zázraky. Zavazadlový prostor je se svými 263 litry sice nevelký, ale - jak jsem mohl vyzkoušet - mimořádně skladný.

Motor a jízdní vlastnosti: Srdcem (nebo v tomto případě možná spíše srdíčkem) atosu je dvanáctiventilový litrový čtyřválec s výkonem 43 kW (59 k) při 5700 ot/min a točivým momentem 84 Nm při 3250 ot/min. Agregát je velice úsporný (spotřeba v testu dosáhla shodné hodnoty, kterou udává výrobce - 6,3 l/100 km), ale malý objem je znát, a tak zejména při vyšších rychlostech a v členité krajině je třeba častěji řadit a vytáčet motor do otáček. Jízdní vlastnosti samozřejmě odpovídají velikosti vozu a výše umístěnému těžišti, přesto je lze hodnotit jako slušné. Měkčí charakter odpružení pomáhá překonávat nerovnosti s nečekanou plavností. Pochopitelná je větší citlivost na boční vítr, způsobená velkou boční plochou karoserie. Zejména ve městě, kam je vozík určen, se projeví jeho klady jako solidní výhled z vozu, daný vyšší stavbou karoserie či dobrá manévrovatelnost - tu však trochu kazí absence posilovače řízení (je k dispozici jen u o 20 000 Kč dražšího provedení GLS), takže řízení jde dosti ztuha.

Hyundai Atos Prime 1,0i GL

Motor zážehový 1,0 l V4 12V
Největší výkon 43 kW (59 k) při 5700 ot/min
Točivý moment 84 Nm při 3250 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 3495 × 1495 × 1580 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 863/453 kg
Objem zavazadlového prostoru 263 l
Objem palivové nádrže 35 l
Maximální rychlost 142 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 15,1 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
6,3 l/6,3 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 239 900 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 9. listopadu 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Závěr: Hyundai Atos Prime je příjemným automboilem především do města, ale samozřejmě nejen tam. Přitažlivá je zejména jeho cena, která činí 239 900 Kč, jistě ale oceníte i kvalitní zpracování, vysokou užitnou hodnotu a minimální rozměry, usnadňující parkování. Základní výbava obsahuje airbag řidiče a přípravu na autorádio včetně reproduktorů.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001