krátkodobý test

L a d a  2 1 1 0  1 , 5 i
Užitečná
a praktická

Lada je pro řadu (zejména starších) motoristů synonymem spolehlivosti a odolnosti. Tyto za časů minulých velice oblíbené vozy si své majitele získávaly dlouhou životností, bezproblémovým provozem, robustností a vůči ostatním automobilům na trhu relativně výkonnými motory.

Úvodem: Po roce 1989 se zájem motoristů přesunul spíše na nepřeberné množství na našem trhu nových značek a odpor proti čemukoli ruskému byl rovněž silný. Nyní však prodeje vozidel Lada opět stoupají, a to zejména díky novým modelům 2110 (sedan) a 2111 (kombi), nástupcům samary. Oba vozy jsou k mání s osmi- i šestnáctiventilovými motory a nabízejí příznivý poměr ceny a užitné hodnoty. K testu jsem od českého dovozce CS AutoLADA, s. r. o. převzal 110ku s osmiventilovým agregátem. Během jejího zkoušení jsem se často stal svědkem nečekaného zájmu ostatních řidičů i kolemjdoucích, kteří byli zvědavi na mé poznatky a uvažovali o tom, že si ladu koupí. Tolik pozornosti jako nové ladě se žádnému doposud testovanému automobilu prozatím nedostalo.

Design: Karoserie tohoto tříprostorového sedanu je pojata v netradičním duchu, na první pohled zaujmou její výrazně oblé tvary. Zajímavě působí mohutná záď vozu se sdruženými svítilnami, kterou v mém případě zkrášloval ještě spoiler s třetím brzdovým světlem. Rovněž kola z lehkých slitin přispěla ke zlepšení dojmu ze 110ky.

Interiér: Vnitřní prostor se bohužel nemůže chlubit nejkvalitnějšími materiály (zejména plasty), zato je velmi praktický. Cestující vpředu i vzadu mají dostatek místa pro nohy, použitá široká sedadla jsou veskrze pohodlná (avšak bez bočního vedení). Trochu mne ale zklamal poněkud hlučnější ventilátor. Přehledná přístrojová deska obsahuje i otáčkoměr. Řada kontrolních svítilen našla své místo na středovém panelu a protože nejsou při jízdě v zorném poli řidiče, rozsvícení kterékoli z nich je provázeno akustickým signálem. Zajímavostí je větrací/vytápěcí soustava s automatickým udržováním teploty v interiéru či systém palubní kontroly (prověřující hladiny provozních kapalin, opotřebení brzd, nedovření dveří či nezapnutí bezpečnostního pásu řidiče). Zavazadlový prostor o objemu 450 l je v této třídě (a především cenové hladině) vskutku unikátem. Jeho víko je elektricky otevíratelné z místa řidiče a otevírání i zavírání jde zlehka. Stejně tak při zvedání kapoty motoru na plynokapalinových vzpěrách nebudete muset vynaložit sebemenší sílu.

Motor a jízdní vlastnosti: Vůz poháněl zážehový čtyřválec o objemu 1,5 l s výkonem 57 kW (78 k). Motor, nedávno modernizovaný vícebodovým vstřikováním paliva Bosch, se ukázal jako dostatečně živý, a to i při plně naloženém vozidle. Bylo nutné jej trochu více vytáčet (i když solidní tah byl nabízen ve všech režimech otáček), to se ale neprojevilo negativně na spotřebě paliva. V testu jsem totiž dosáhl velice příznivé hodnoty 7,2 l/100 km, a to jsem se ani v nejmenším nesnažil o úspornou jízdu. Spíše měkké odpružení se více hodí na české rozbité silnice, přitom v zatáčkách vůz sedí obstojně. Horší je to s manévrováním například ve městě, neboť řízení bez posilovače jde poměrně ztuha. Naproti tomu řazení pětistupňové převodovky s kratším zpřevodováním, prostřednictvím níž se točivý moment přenáší na přední poháněná kola automobilu, je přesné a snadné. Brzdy (vpředu kotoučové, vzadu bubnové) dodávají dostatečný brzdný účinek.

Lada 2110 1,5i

Motor zážehový 1,5 l V4 8V
Největší výkon 57 kW (78 k) při 4800 ot/min
Točivý moment 115 Nm při 2800 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4265 × 1680 × 1420 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1040/440 kg
Objem zavazadlového prostoru 450 l
Objem palivové nádrže 43 l
Maximální rychlost 165 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 14,0 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
7,1 l/7,3 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 246 300 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 29. květnu 2000.

Závěr: Lady se v dnešní době rozhodně neztratí. Kromě vskutku nízké ceny (od 246 300 Kč) nabízejí především praktické vlastnosti: prostornost, robustnost, solidní výkon a pružnost motoru a nízkou spotřebu paliva. Rovněž si nechají líbit hrubější zacházení než většina ostatních vozů na našem trhu. Oproti svým konkurentům ze třídy minivozů se 110ka hodí nejen do města, ale díky vyšší světlé výšce překoná i kdejakou lesní či polní cestu. Základní výbava zahrnuje imobilizér, dělená zadní sedadla se středovou opěrkou (a otvorem pro delší předměty), otevírání zavazadlového prostoru z místa řidiče, bodovou svítilnu v interiéru, výškově nastavitelný volant i bezpečnostní pásy, integrovaný spoiler v předním nárazníku, elektrické stahování oken a centrální zamykání. Objednat zatím bohužel nelze posilovač řízení, airbagy ani ABS. Z nabízených doplňků měl testovaný vůz navíc 14" litá kola (2300 Kč), střešní okno (7600 Kč), zadní spoiler (4900 Kč), sportovní volant (3150 Kč) a boční plastové lišty (1500 Kč). Pokud byste měli zájem kupříkladu o tažné zařízení, přijde vás na 3700 Kč. Dovozce poskytuje na vůz tříletou záruku na neprorezivění karoserie.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    

    


L a d a  2 1 1 1  1 , 5 i
Levné řešení

Po sedanu s označením 2110 jsem měl příležitost se projet i v kombi 2111. Třebaže je tento vůz oproti konkurenci v lecčem trochu zastaralý, nabízí jedinečný poměr ceny a užitné hodnoty.

Stejně jako u jmenovaného sedanu se pod kapotou nacházel osmiventilový čtyřválec o objemu 1,5 l s výkonem 57 kW (78 k) při 5200 ot/min a točivým momentem 119 Nm při 2800 ot/min. Opět jsem ocenil solidní dynamické vlastnosti i rozumnou spotřebu (v testu 7,5 l/100 km při poměrně razantní jízdě většinou po městě). Agregát má dobrý zátah od nízkých otáček a rád se nechá vytáčet; vůz je s ním schopen dosahovat vysokých jízdních průměrů a trvalé jízdy rychlostí vyšší než 160 km/h. Ovládací síly na volant a pedály jsou větší než u jiných vozů, avšak jedná se i o otázku zvyku. Dostatečně účinné brzdy jdou ruku v ruce s dynamickou jízdou, k níž svádí pohonná jednotka. Podvozek by se dal charakterizovat jako spíše tužší, přesto se ale lada v zatáčkách bohužel znatelně naklání. Dobrý přístup do zavazadlového prostoru (objem 450 l) zajišťují zadní dveře, zdvíhané za pomoci plynokapalinových vzpěr, jež je možné odjistit i z místa řidiče. Svými rozměry se kombi od sedanu liší jen nepatrně - je o 2 cm delší a 6 cm vyšší. Lada 2111 má k dokonalosti daleko, vzhledem k tomu, co nabízí, je však levná (a to se týká i spotřeby paliva a ceny náhradních dílů) a snese i méně šetrné zacházení. Základní výbava vozu zahrnuje imobilizér, zadní sedadla sklopná v poměru 2:1, systém automatického udržování teploty v interiéru, systém palubní kontroly, bodovou lampičku, hodiny, otáčkoměr, výškově nastavitelný volant a bezpečnostní pásy, elektrické ovládání oken, centrální zamykání a nárazníky v barvě karoserie. Cena činí 259 500 Kč.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    

    


L a d a  2 1 1 1  1 , 5 i   1 6 V
Dynamika za solidní cenu

Kombi nižší střední třídy s motorem o výkonu 91 k je za cenu 272 700 Kč na českém trhu skutečně ojedinělou nabídkou. Rád jsem proto vyzkoušel další z vozů ze stáje firmy CS AutoLADA.

Srdcem této lady může být dle vaší volby totožný motor buď s dvou- nebo čtyřventilovou technikou. Záleží jen na vašich preferencích a samozřejmě rovněž finančních možnostech. U nás je o šestnáctiventily s hydraulickým vymezováním ventilové vůle docela velký zájem, což potvrzuje fakt, že Češi chtějí jezdit svižně. Jak již jsem měl možnost poznat u předešlých dvou testovaných vozů, lada s osmiventilovým agregátem není ani v nejmenším brzdou provozu. Avšak v případě, že často jezdíte v plném zatížení (což je v případě provedení kombi velice pravděpodobné), je rozdíl v dynamice dosti patrný. Naproti tomu u motoru se čtyřmi ventily na válec je zvýšený točivý moment (s maximem 128 Nm při 3700 ot/min) a při vytáčení solidní výkon (vrcholící hodnotou 67 kW/91 k při 5600 ot/min) hodně znát. Přitom spotřeba, přes kratší zpřevodování, v testu nedosáhla ani hodnoty udávané výrobcem (7,4 l/100 km) - naměřil jsem pouhých 6,2 l/100 km, a to jsem nejezdil nikterak pomalu ani s lehkou nohou na plynovém pedálu. Udávanou maximální rychlost 185 km vůz bez problémů překročí a pokud je obsazen pouze řidičem, vyšplhá se rafička tachometru klidně k magické hranici 200 km/h a přitom stále znatelně akceleruje. Automobil samozřejmě není na dlouhodobou jízdu takovou rychlostí stavěn, jen tím chci demonstrovat kvality agregátu, připraveného ve spolupráci s firmou Porsche. Jelikož lada byla opět v karosářské variantě kombi, znovu jsem ocenil příjemně nízko umístěnou nakládací hranu velkého a skladného zavazadlového prostoru (zasahující hluboko do zadního nárazníku) či zcela rovnou plochu, která vznikne po sklopení zadních sedadel. Hlavní nevýhodou automobilu zůstává slabá úroveň dílenského zpracování i použitých plastů. Kdo je však ochoten se s tím smířit, získá prostorný, silný a zároveň neobyčejně levný vůz.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    

    


L a d a  2 1 1 2  1 , 5 i  1 6 V
AUTO za cenu minivozu

Zatím poslední novinkou automobilky lada na našem trhu je karosářská verze hatchback, jež zákazníky láká velice příjemnou cenou.

Designově sportovněji vyhlížející hatchback s označením 2112 je pro zákazníky, uvažující o nákupu vozu za cenu jen lehce přesahující hranici 200 000 Kč, zajímavou alternativou k minivozům. Je totiž k mání již od 228 900 Kč (s osmiventilovým motorem) a přitom se jedná o plnohodnotný automobil nižší střední třídy. Já jsem měl k testu zapůjčenou variantu se čtyřventilovou technikou, u níž cena činí 242 900 Kč. Karoserie 112ky je o 9,5 cm kratší než základní provedení sedan. Objem zavazadlového prostoru, dobře přístupného vysoko výklopnými pátými dveřmi, činí 400 litrů, po sklopení zadních sedadel je možné jej zvýšit na 700 litrů. Oproti sedanu řidič ocení lepší výhled vzad a také snazší odhad vzdálenosti při parkování, stejně jako stírač zadního okna. Na druhou stranu není na zadních sedadlech příliš mnoho místa ani pro hlavu ani pro nohy vzrostlejších cestujících. Průměrná spotřeba při jízdě pouze po Praze dosáhla rozumné hodnoty 7,6 l/100 km.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch