krátkodobý test

K i a  R i o  1 , 3  L S   -  S p o r t  V a n
Krásná
a cenově výhodná

Kia Motors Corporation je nejstarší korejskou automobilkou, která vznikla již v roce 1944. V dnešní době je společnost, v níž má podíl mimo jiné také Ford a Mazda, jedním z nejvýznamnějších výrobců automobilů v Jižní Koreji. Kromě automobilového průmyslu firma sdružuje i mnoho dalších samostatných podniků působících v různých odvětvích (např. bankovnictví, lokomotivy aj.). První skutečně velký vůz značky vyjel z bran automobilky v roce 1974 a nesl označení Kia Brisa S-1000. Od té doby uplynulo dost času na to, aby se automobilka stačila vypracovat na koncern s vozy světového formátu. Vozy Kia Sportage, Carnival, Sephia, či užitková řada Pregio si získaly velkou oblibu mezi řidiči, potažmo náležitý respekt u konkurence. Námi testovaná žhavá novinka Kia Rio, jenž je podle výrobce modelem aktivního životního stylu, rozhodně za svými soukmenovci nezaostává.

Design: Kia Rio míří svým pojetím jednoznačně do kategorie nižší střední třídy. Tento segment trhu je velice nahuštěn a obecně se dá říci, že výrazného úspěchu zde dosahují především vozy s širokým potenciálem užitných vlastností. Na druhou stranu neméně důležitou roli i zde hraje pojetí designu. Zákazník je daleko více vybíravý, přehazuje z ruky do ruky doslova každou minci, a tudíž nadstandardní prvky v základní výbavě, příznivé záruční podmínky, či uhrančivý vzhled na něj působí doslova jako magnet. Právě posledně zmiňovaný vzhled je jednou z hlavních devíz tohoto vozu. Celý design je koncipován s notnou dávkou živosti a lehkosti, elegantní táhlé linie v sobě nezapřou sportovního ducha. Výrazným prvkem celého vozu je dozadu se svažující oblá záď, doplněná o netypicky tvarované koncové svítilny. Ty jsou jednoznačně hlavní dominantou vozu a jsou pro celou koncepci velice určující. Dalším důležitým prvkem jsou stranové vystouplé lišty v barvě vozu, které lze kromě ochranné funkce chápat jako pomyslnou spojnici mezi robustními nárazníky. To vše spolu s vystouplými prahy tvoří jakoby opticky oddělenou spodní část vozu. Přední partie, jenž jsou trochu kratší než bychom očekávali, zvýrazňují charakteristické rysy typické i pro ostatní vozy značky. Mohutné, ladně tvarované svítilny a svažující se příď s úzkou mřížkou chladiče jsou toho příkladem. Co se karosářských provedení týče, na českém trhu je k dispozici pouze provedení "van". Ve světě pak dále probíhá také výroba varianty "sedan". K dispozici je kromě základních barevných odstínů také metalický či perleťový lak, který je v nabídce výrobce za příplatek 7000 Kč. Testovaná verze LS má navíc z vnějšího pohledu oproti zatím prodávaným variantám RS a RSX lakovaná elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka a chromovaný rámeček přední masky.

Interiér: Vnitřní výbava vozu je podle našeho očekávání na vysoké úrovni zpracování. Troufnu si zde říci, že to platí pro asijské automobilky téměř vždy bez rozdílu značky. Tyto vozy vynikají především vysokou úrovní čalounických prací a snahou o neustálou invenci v různorodosti barev a tvarů interiéru. Kia Rio  v mnoha aspektech není výjimkou. Sedadla jsou ve voze pohodlná a lehce seřiditelná. V námi testovaném provedení LS je navíc výškově nastavitelné sedadlo řidiče. Standardní je také rozdělení sklopného opěradla zadní řady sedadel, zde v poměru 60/40. Za dobrý nápad, který je typický spíše pro vozy kategorie MPV, lze považovat pohodlnou sklápěcí opěrku v místě pravé ruky řidiče. Dále je nutné ocenit, že všechny tři opěrky hlavy na zadních sedadlech jsou výškově nastavitelné. Přístrojová deska je přehledná a intuitivní. Z klasických prvků, na které jsme zvyklí od konkurence, jsme takřka nic nepostrádali. Ergonomie palubní desky lze bez nadsázky považovat za zdařilou. Nechybí odkládací prostory na drobnosti, ale především barevné odlišení části určené pro řidiče vypadá velice efektně. Za jediný nedostatek považuji absenci zvukové signalizace při opuštění vozu se zapnutými světly. Oproti zatím nejlépe vybavené prodávané verzi RSX je testovaná verze LS vybavena navíc klimatizací, kůží obšitým volantem a hlavicí řadící páky, el. otvíráním zadních oken a kazetovým radiopřehrávačem Pioneer. O vaši bezpečnost se ve voze stará dvojice airbagů a bezpečnostní vzpěry dveří. Nechybí samozřejmě výškově nastavitelný volant, imobilizér a v neposlední řadě také výškově stavitelné bezpečnostní pásy s předpínači. Jediným závažným nedostatkem, který bych chtěl zmínit, je vnitřní prostor. Z pohledu řidiče a spolujezdce není žádné nepohodlí patrné. Do vozu je snadný přístup a ani na šířku nejste nijak omezeni. Problém nastává na zadních sedadlech. Pokud jste většího vzrůstu budete mít jistě v plně obsazeném voze problém srovnat nohy za přední sedadla. Také zavazadlový prostor na tom není příliš dobře. Kladem jsou bezesporu páté výklopné dveře, které vám velice usnadní přístup do zadní části vozu, avšak objem zavazadlového prostoru 296 l je podle mého názoru nedostačující. Na druhou stranu lze jeho velikost snadno zvětšit snadným sklopením zadní řady sedadel. Bohužel cenově srovnatelná konkurence je na tom v tomto ohledu ve většině případů o trochu lépe.

Kia Rio 1,3 LS - Sport Van

Motor zážehový 1,3 l V4 16V
Největší výkon 55 kW (75 k) při 5400 ot/min
Točivý moment 115 Nm při 3000 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4215 × 1675 × 1440 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1052/395 kg
Objem zavazadlového prostoru 296 l
Objem palivové nádrže 45 l
Maximální rychlost 165 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 14,3 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
7,5 l/7,1 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 419 900 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 24. srpnu 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Motor a jízdní vlastnosti: Vůz je na náš trh dodáván zatím pouze s motorem o objemu 1,3 l v provedení RS a RSX. Zajímavou skutečností je však určitě fakt, že právě nejkomfortnější, zatím nenabízenou verzi LS, kterou jsme měli možnost vyzkoušet, zamýšlí dovozce uvést na trh od druhé poloviny roku 2001 se silnějším motorem o objemu 1,5 l. Současný slabší řadový zážehový čtyřválec se však určitě neztratí. Motor o objemu 1343 ccm a výkonu 55 kW (75 k) při 5400 ot/min dokáže vůz rozhýbat na dostatečných 165 km/h. Agregát je vybaven rozvody SOHC a největšího točivého momentu 115 Nm dosahuje při 3000 ot/min. Zde bych chtěl upozornit, že motor má opravdu velice slušný zátah v širokém spektru otáček, což potvrzuje i velice plochá křivka kroutícího momentu. To vše při kombinované spotřebě v testu 7,5 l/100 km. Objem palivové nádrže činí 45 l. Převodové ústrojí disponuje ručně řazenou pětistupňovou převodovkou s jednokotoučovou suchou spojkou ovládanou lanovodem. Řazení je vcelku přesné a neměl jsem s ním žádné problémy. Co se jízdních vlastností týče, drobných výhrad bych měl pouze na můj vkus k poněkud měkčímu naladění podvozku, které je znát především při ostřejším průjezdu zatáček. Na druhou stranu měkčí naladění je přínosem na naše ne vždy zcela kvalitní silnice s výmoly. Podvozek je bezrámové konstrukce s nezávisle zavěšenými koly. Brzdy, jenž jsou dostatečně dimenzovány vzhledem k hmotnosti vozidla, byly u testovaného vozu vybaveny systémem ABS spolu s elektronickým systémem rozdělování brzdné síly EBD. Z vozu je při jízdě dostatečný výhled všemi směry a tedy i díky standardně dodávanému posilovači řízení by s ovládáním vozu neměli mít problém i méně zkušení řidiči či řidičky. Snad jen v případě montáže klimatizace, která je jinak vcelku uspokojivá, bych osobně volil silnější 1,5 l motor. Při jejím spuštění je ve voze s 1,3 l motorem patrný pokles výkonu. Vůz také díky svému objemu motoru začíná být dost hlučný při rychlostech kolem 110 km/h.

Závěr: Kia Rio Sport Van je vůz, jenž vás na první pohled upoutá svým pěkným moderním designem. Za vcelku přijatelnou cenu kolem 350 000 Kč získáte moderní vůz dospělého vzhledu. Musíte však počítat, že na dovolenou ve čtyřech to zřejmě nebude. Rio je vhodné spíše jako vůz pro mladý pár, či jako druhý doplňkový vůz do rodiny. Za své peníze však získáte spolehlivý vůz, jenž vám poskytne dostatečně přístupný a pěkný interiér, i když se budete muset trochu uskromnit, ale na velký nákup to rozhodně stačí. Přibližná cena testovaného modelu v provedení LS by na českém trhu činila přibližně 419 900 Kč.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001