krátkodobý test

T o y o t a  L a n d  C r u i s e r  9 0  3 , 0  D - 4 D
Elegán,
co projede všude

Toyota Land Cruiser nepatří k těm "teréňákům", které se tváří značně drsně, ale když potom dojde na lámání chleba, brzy odpadnou. Tento vůz je totiž off-roadem se vším všudy a nezklame vás ani v těžkém terénu.

Design: Majestátní a robustní vzhled mohutného automobilu přitahuje pohledy jako silný magnet. Proporce karoserie působí vyváženým dojmem, chromovaná maska chladiče a efektní litá kola dodávají vozu výraz luxusu.

Interiér: Interiér, který pojme až sedm osob, nabízí cestujícím v prvních dvou řadách sedadel pořádnou porci prostoru. V kůží potažených pohodlných sedadlech nepocítíte únavu ani po celodenní cestě. Zásluhu na tom má i značně plavné odpružení. Dílenské zpracování je na vysoké úrovni, design přístrojové desky a odstíny barev (od hnědé až po světle béžovou) činí vnitřní prostor útulným. Je evidentní, že návháři byli při své práci vedeni snahou o dosažení co možná největšího komfortu pro posádku, který je - i díky bohaté základní výbavě - srovnatelný s luxusními sedany vyšší střední třídy. V kapličce uprostřed přístrojové desky nechybí sklonoměr, kompas, ukazatel vnější teploty a tlaku a nadmořské výšky. Zadní dvě sedadla (vzhledem k malému místu pro nohy spíše nouzová) lze v zavazadlovém prostoru snadno sklopit nebo složit. To samé platí i o druhé řadě sedadel, což umožňuje vytvoření velkého prostoru pro náklad. Zadní dveře s náhradním kolem, vyklápějící se do strany, zpřístupňují zavazadlový prostor.

Motor a jízdní vlastnosti: Silný (tedy výkonný a pružný) vznětový agregát s přeplňováním je pro terénní vůz tím nejlepším řešením, neboť při relativně nízké spotřebě paliva disponuje mohutným točivým momentem (a tedy tahem, potřebným při překonávání nejrůznějších terénních nástrah), již od nízkých otáček. Novinkou pod kapotou land cruiseru však samozřejmě není použití turbodieselu obecně, ale právě motoru s vysokotlakým přímým vstřikováním paliva systémem Common Rail a čtyřventilovou technikou, který je označován jako D-4D. Agregát o objemu 3 l má výkon 120 kW (163 k) při 3400 ot/min a točivý moment 343 Nm při 1600-3200 ot/min. Pohonná jednotka je dobře odhlučněna a po zahřátí se projevuje kultivovaným zvukem. Rozměrný vůz se jednoduše ovládá, dobrý výhled a velká vnější zpětná zrcátka zajišťují řidiči dokonalý přehled o dění kolem vozidla. Ani parkování v úzkých uličkách velkoměst - i když k tomuto účelu automobil není prvořadě určen - mu nečiní nejmenší problém. Snad jen rejd předních kol by mohl být větší a taktéž bych přivítal strmější převod jinak velmi přesného řízení, který by umožnil rychlejší korekci směru zejména v mimo silnice. Toyota Land Cruiser patří v terénu k absolutní špičce, což je dáno zejména nosným žebřinovým rámem, dostatečnou světlou výškou (u testovaného automobilu plných 245 mm, a to zásluhou použiýtých ráfků 265/70 R 16), nájezdovými úhly, vyspělým systémem stálého pohonu všech čtyř kol s uzavíratelným mezinápravovým diferenciálem a uzávěrkou diferenciálu zadní nápravy. Vhod řidiči samozřejmě přijde i ABS. Pro nejtěžší terén je k dispozici redukční převodovka. Automobil však není doma pouze v terénu, avšak i na silnici - vždyť maximální rychlost 170 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h jsou srovnatelné s řadou běžných osobních vozů. Jízdní vlastnosti hodnotím jako velmi dobré, správným řešením je podle mého názoru stálý pohon všech kol, který je v krizových situacích bezpečnějším řešením než pohon přiřaditelný. Off-road výborně drží stopu i v rychle projížděných zatáčkách a boční vítr nemá navzdory velké ploše karoserie tak velký vliv. Pozor je však třeba si dát v terénu, kde kvůli měkkému naladění povozku na nerovnostech odskakuje. Spotřeba paliva v testu dosáhla hodnoty 12,1 l/100 km, byla však do značné míry ovlivněna velkým množstvím jízd po městě a v terénu.

Toyota Land Cruiser 90 3,0 D-4D

Motor přeplňovaný vznětový 3,0 l V4 16V
Největší výkon 120 kW (163 k) při 3400 ot/min
Točivý moment 343 Nm při 1600-3200 ot/min
Pohon stálý 4×4
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4730 × 1730 × 1860 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1900/850 kg
Objem zavazadlového prostoru 742 l
Objem palivové nádrže 90 l
Maximální rychlost 170 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 12,9 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
12,1 l/9,5 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 1 434 000 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 21. září 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Závěr: Toyota Land Cruiser je nejen výborným vozidlem pro jízdu v terénu, poslouží však svému majiteli stejně dobře i k reprezentaci. Na koupi zkoušeného provedení si připravte 1 434 000 Kč. V základní výbavě dostanete ABS, dva airbagy, hliníková kola, manuální klimatizaci, kontrolní panel (venkovní teplota, tlak, kompas, sklonoměr, nadmořská výška), výškově stavitelný volant, kožené potahy sedadel (vpředu vyhřívaných a výškově stavitelných), vnější chromovanou sadu, rozšířené blatníky a boční schůdek, kryt rezervy na zadních dveřích, elektricky ovládaná okna a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, autorádio s šesti reproduktory, přední mlhovky, centrální zamykání, střešní lišty či ostřikovače světlometů.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001