T o y o t a L a n d C r u i
s e r 9 0 3 , 0 D - 4 D
Elegán,
co projede všude
Toyota Land Cruiser nepatří k
těm "teréňákům", které se tváří značně drsně, ale když potom dojde
na lámání chleba, brzy odpadnou. Tento vůz je totiž off-roadem se vším všudy a
nezklame vás ani v těžkém terénu.
Design:
Majestátní a robustní vzhled mohutného automobilu přitahuje pohledy jako silný
magnet. Proporce karoserie působí vyváženým dojmem, chromovaná maska chladiče a
efektní litá kola dodávají vozu výraz luxusu.
Interiér: Interiér, který pojme až sedm osob, nabízí cestujícím v prvních dvou
řadách sedadel pořádnou porci prostoru. V kůží potažených pohodlných sedadlech
nepocítíte únavu ani po celodenní cestě. Zásluhu na tom má i značně plavné
odpružení. Dílenské zpracování je na vysoké úrovni, design přístrojové desky a
odstíny barev (od hnědé až po světle béžovou) činí vnitřní prostor útulným.
Je evidentní, že návháři byli při své práci vedeni snahou o dosažení co možná
největšího komfortu pro posádku, který je - i díky bohaté základní výbavě -
srovnatelný s luxusními sedany vyšší střední třídy. V kapličce uprostřed
přístrojové desky nechybí sklonoměr, kompas, ukazatel vnější teploty a tlaku a
nadmořské výšky. Zadní dvě sedadla (vzhledem k malému místu pro nohy spíše
nouzová) lze v zavazadlovém prostoru snadno sklopit nebo složit. To samé platí i o
druhé řadě sedadel, což umožňuje vytvoření velkého prostoru pro náklad. Zadní
dveře s náhradním kolem, vyklápějící se do strany, zpřístupňují zavazadlový
prostor.
Motor a jízdní vlastnosti: Silný (tedy výkonný a pružný) vznětový agregát s přeplňováním je pro
terénní vůz tím nejlepším řešením, neboť při relativně nízké spotřebě
paliva disponuje mohutným točivým momentem (a tedy tahem, potřebným při
překonávání nejrůznějších terénních nástrah), již od nízkých otáček.
Novinkou pod kapotou land cruiseru však samozřejmě není použití turbodieselu
obecně, ale právě motoru s vysokotlakým přímým vstřikováním paliva systémem
Common Rail a čtyřventilovou technikou, který je označován jako D-4D. Agregát o
objemu 3 l má výkon 120 kW (163 k) při 3400 ot/min a točivý moment 343 Nm při
1600-3200 ot/min. Pohonná jednotka je dobře odhlučněna a po zahřátí se projevuje
kultivovaným zvukem. Rozměrný vůz se jednoduše ovládá, dobrý výhled a velká
vnější zpětná zrcátka zajišťují řidiči dokonalý přehled o dění kolem
vozidla. Ani parkování v úzkých uličkách velkoměst - i když k tomuto účelu
automobil není prvořadě určen - mu nečiní nejmenší problém. Snad jen rejd
předních kol by mohl být větší a taktéž bych přivítal strmější převod jinak
velmi přesného řízení, který by umožnil rychlejší korekci směru zejména v mimo
silnice. Toyota Land Cruiser patří v terénu k absolutní špičce, což je dáno
zejména nosným žebřinovým rámem, dostatečnou světlou výškou (u testovaného
automobilu plných 245 mm, a to zásluhou použiýtých ráfků 265/70 R 16),
nájezdovými úhly, vyspělým systémem stálého pohonu všech čtyř kol s
uzavíratelným mezinápravovým diferenciálem a uzávěrkou diferenciálu zadní
nápravy. Vhod řidiči samozřejmě přijde i ABS. Pro nejtěžší terén je k dispozici
redukční převodovka. Automobil však není doma pouze v terénu, avšak i na silnici -
vždyť maximální rychlost 170 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h jsou srovnatelné s
řadou běžných osobních vozů. Jízdní vlastnosti hodnotím jako velmi dobré,
správným řešením je podle mého názoru stálý pohon všech kol, který je v
krizových situacích bezpečnějším řešením než pohon přiřaditelný. Off-road
výborně drží stopu i v rychle projížděných zatáčkách a boční vítr nemá
navzdory velké ploše karoserie tak velký vliv. Pozor je však třeba si dát v terénu,
kde kvůli měkkému naladění povozku na nerovnostech odskakuje. Spotřeba paliva v
testu dosáhla hodnoty 12,1 l/100 km, byla však do značné míry ovlivněna velkým
množstvím jízd po městě a v terénu.
Toyota Land Cruiser 90
3,0 D-4D |
Motor |
přeplňovaný vznětový 3,0 l
V4 16V |
Největší výkon |
120 kW (163 k) při 3400 ot/min |
Točivý moment |
343 Nm při 1600-3200 ot/min |
Pohon |
stálý 4×4 |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4730 × 1730 × 1860 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1900/850 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
742 l |
Objem palivové nádrže |
90 l |
Maximální rychlost |
170 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
12,9 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
12,1 l/9,5 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
1 434 000 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 21. září 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr: Toyota Land Cruiser je nejen výborným vozidlem pro jízdu v terénu,
poslouží však svému majiteli stejně dobře i k reprezentaci. Na koupi zkoušeného
provedení si připravte 1 434 000 Kč. V základní výbavě dostanete ABS, dva airbagy,
hliníková kola, manuální klimatizaci, kontrolní panel (venkovní teplota, tlak,
kompas, sklonoměr, nadmořská výška), výškově stavitelný volant, kožené potahy
sedadel (vpředu vyhřívaných a výškově stavitelných), vnější chromovanou sadu,
rozšířené blatníky a boční schůdek, kryt rezervy na zadních dveřích, elektricky
ovládaná okna a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, autorádio s šesti
reproduktory, přední mlhovky, centrální zamykání, střešní lišty či ostřikovače
světlometů.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb