krátkodobý test

F o r d  G a l a x y  2 , 8  C D  V R 6  G h i a
Galaxie prostoru

Velkoprostorové automobily se i u nás stávají stále oblíbenějšími. Komfortní cestování ve větším počtu lidí se hodí jak pro pracovní účely, tak pro volný čas. Opravdu masovému rozšíření však v mnoha případech stále brání především nemalá cena těchto vozů.

Úvodem: Galaxy je plodem spolupráce Fordu s automobilkami Volkswagen a Seat, z níž vznikly tři téměř totožné vozy – Ford Galaxy, Volkswagen Sharan a Seat Alhambra. Všechny tři automobily se nedávno představily ve zbrusu novém hávu, s inovovaným designem, propracovanějším interiérem s vynikajícím zpracováním. Vozy se tak kvalitativně posunuly zase o něco výše (bohužel i cenově). K testu mi byla poskytnuta špičková verze verze Galaxy Ghia, která s testovaným motorem 2,8 l/150 kW a automatickou převodovkou vyšroubuje cenu auta až na 1 141 500 Kč.

Design: Ford využil faceliftu ke sjednocení vzhledu galaxy s ostatními svými vozy prvky ve stylu New Edge - asi nejviditelnější jsou trojúhelníkové světlomety a "drátěná" mřížka chladiče.

Interiér: To nejlepší je na galaxy bezpochyby královská porce prostoru, servírovaná posádce ze všech stran. Na nedostatek místa si, myslím, nemohou stěžovat ani ti největší dlouháni. V interiéru lze pohodlně přespat, vést obchodní jednání nebo se - ve větším počtu - třeba rozjet někam na výlet. O prostoru vskutku nelze než hovořit jen v superlativech. Z novinek zmíním výborný čtyřramenný volant a analogové hodiny uprostřed přístrojové desky. Středová konzola umožňuje montáž značkových autorádií od Fordu. Manipulace se sedadly (kterých se do interiéru vejde až sedm) je úžasně jednoduchá, mimo jiné i díky jejich nízké hmotnosti. Můžete s nimi dělat divy: vyklápět, sklápět, posouvat, otáčet, úplně vyjmout... Sezení je navíc velice pohodlné (díky optimální délce i šířce sedáku, a výšce opěradla) a přitom je cestujícím v zatáčkám poskytováno náležité boční vedení (v případě, že se řidič neudrží a zvolí sportovnější styl jízdy). Díky vyššímu posazu máte s galaxy daleko lepší výhled kolem vozidla a tím příjemnější pocit z jízdy než u běžných automobilů. Velké vzdálenosti jednotlivých členů posádky od stěn auta i od sebe navzájem umocňují pocit bezpečí. Navíc vás neruší hluk okolí, neboť interiér je velmi dobře odhlučněn. Podle vnitřního uspořádání a počtu sedadel se samozřejmě mění i velikost zavazadlového prostoru, který je zpřístupněn ohromnou výklopnou zadní stěnou. V případě použití dvou řad sedadel činí objem zavazadelníku 810 l (zarovnáno po spodní hranu bočních oken).

Motor a jízdní vlastnosti: Šestiválcové srdce galaxy, agregát o objemu 2,8 l a maximálním výkonu 150 kW (204 k) při 6200 ot/min umožňuje vozu nezůstat v pozadí, pořádně se rozohnit a předvést, co je v něm. Z 0 na 100 km/h zrychlíte za 10,4 s (berte prosím v potaz pohotovostní hmotnost 1931 kg) a spotřeba vás sice zřejmě nepotěší, ale ani zvlášť nepřekvapí - já jsem v testu jezdil v průměru za 14,0 l/100 km. Překrásný sytý (ale přitom kultivovaný) zvuk motoru musí uchvátit každého milovníka rychlých kol. Satčí jen sešlápnout pedál akcelerátoru až k podlaze, pětistupňová automatická převodovka podřadí a automobil se vyřítí vpřed. Nebo můžete využít sekvenčního řazení a užívat si až do libolsti vytáčení motoru. Maximální rychlost 212 km/h atakuje vůz zcela bez problémů a ti, kteří mají rádi rychlost a dynamiku, si ji jistě patřičně vychutnají. Agregát jako by v sobě spojoval výhody vznětových a zážehových motorů: díky značnému točivému momentu s maximem 265 Nm při 3400 ot/min má velice solidní tah již od nejnižších otáček, přitom však neztrácí dech ani při vytáčení. Spíše měkčí odpružení přispívá - navzdory rozměrům auta - k pocitu, že jedete běžným osobním vozem a ne skoro dodávkou. Je to komfortní koráb, který vás v plném pohodlí dopraví takřka kamkoli. Jízdním vlastnostem lze jen stěží něco vytknout: vůz sedí jako přibitý a ani v zatáčkách nedává příliš znát svoji úctyhodnou hmotnost. Když galaxy zvenku obejdete, bude vám jistě připadat dosti velká a neskladná. Opak je pravdou. Třebaže je automobil tohoto typu primárně určen pro delší cestování, v žádném případě to neznamená, že v městském provozu neobstojí. Díky velmi dobrým manévrovacím schopnostem a účinnému posilovači řízení tak nevznikají problémy ani při parkování. To bylo v mém případě usnadněno ještě parkovacími senzory v předním i zadním nárazníku.

Ford Galaxy 2,8 CD VR6 Ghia

Motor zážehový 2,8 l V6 24V
Největší výkon 150 kW (204 k) při 6200 ot/min
Točivý moment 265 Nm při 3400 ot/min
Pohon přední
Převodovka automatická pětistupňová s možností sekvenčního řazení
Vnější rozměry 4641 × 1810 × 1820 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1931/539 kg
Objem zavazadlového prostoru 810 l
Objem palivové nádrže 70 l
Maximální rychlost 212 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 10,4 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
14,0 l/12,0 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 1 141 500 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 5. březnu 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  

Závěr: Ford Galaxy je výborný automobil s pohodlí skýtajícím, variabilním interiérem, zajímavými pohonnými jednotkami a skvělými jízdními vlastnostmi. Testované provedení má v základní výbavě mimo jiné ABS, čtyři airbagy, všestranně nastavitelný volant a sedadlo řidiče, palubní počítač, manuální klimatizaci s vyhříváním zadní části interiéru, šest luxusních sedadel (2+2+2), dvojité centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládáná okna, vyhřívané přední sklo a trysky ostřikovačů, přední mlhovky, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, nárazníky a kliky v barvě karoserie či střešní lyžiny.

    
Text: Daniel Srb / foto: Ford

    
    

    

    

    


F o r d  G a l a x y  1 , 9  T D I  G h i a
Navždy a daleko

V pořadí druhá testovaná galaxy byla osazena úsporným moderním přeplňovaným vznětovým agregátem z dílny VW Group se systémem čerpadlo-tryska.

Výtečný motor o výkonu 85 kW (115 k) při 4000 ot/min a točivém momentu 310 Nm při 1900 ot/min sice z vozu (především díky velké pohotovostní hmotnosti 1645 kg) nedělá sportovního rekordmana - což je patrné zejména při plném zatížení - uděluje mu však solidní dynamiku, postačující pro komfortní jízdu na delší vzdálenosti, k níž je automobil prvořadě určen. V testu jsme naměřili průměrnou spotřebu 7,5 l/100 km, a to je myslím vzhledem k velikosti vozu slušná hodnota (na výsledku se do značné míry projevila šestistupňová převodovka). Pochvalu zaslouží prostornost, variabilita uspořádání a prvotřídní dílenské zpracování interiéru, výborná je ovladatelnost. Základní cena testované galaxy činí 999 500 Kč.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001