krátkodobý test

T o y o t a  C o r o l a  1 , 4  L B  L i n e a  T e r r a
Spolehlivé
rodinné auto

Japonský bestseller Toyota Corolla se svou modernizací, představenou na našem trhu počátkem letošního roku, vrátila k nenápadnému a konzervativnímu designu.

Úvodem: Osmá generace corolly navazuje na dlouholeté prodejní úspěchy svých přechůdkyň. Za 34 let její výroby prodala automobilka na celém světě již více než 25 milionů těchto vozů.

Design: Ze čtyř nabízených karosářských variant automobilu jsem k testu převzal pětidvéřový model se splývavou zádí (liftback). Střízlivé vzezření jde ruku v ruce s určením vozu zejména k rodinnému využití. Přední partie s jednoduchou maskou chladiče, výrazným logem automobilky a zdvojenými předními světlomety s čirou optikou činí corollu již na první pohled přívětivou. Zadní část vozu se dle mého názoru tolik nepodařila, zejména díky příliš prudkému zkosení, v mém případě však příplatkový zadní spoiler dodal pátým dveřím chybějící švih.

Interiér: Vnitřní prostor je pro cestující příjemný, celkový dojem by ale jistě vylepšilo využití méně plastových dílů, popřípadě jejich odlišná povrchová úprava. Z hlediska funkčnosti však nelze takřka nic vytknout. Pohodlná sedadla s dostatečně dlouhými sedáky poskytují slušnou boční oporu v zatáčkách. Místo pro nohy na zadních sedadlech odpovídá velikosti vozu. Standardní je potom problém s místem pro hlavu u vyšších osob, sedících vzadu. Uprostřed přístrojové desky našel své místo vícefunkční displej. Zavazadlový prostor o spíše průměrném objemu 372 litrů je snadno přístupný pátými dveřmi. Jejich otevírání by ale mohlo jít více zlehka.

Motor a jízdní vlastnosti: Zkoušený vůz byl vybaven moderním agregátem o objemu 1,4 l se čtyřventilovou technikou, rozvodem DOHC, přímým zapalováním (bez rozdělovače, se čtyřmi vysokonapěťovými cívkami) a především technologií proměnného časování ventilů VVT-i. Motor tak dosahuje velice nízké spotřeby i při dynamické jízdě. Přitom má tichý a vyrovnaný chod, do interiéru se přenáší minimum hluku i vibrací. Uvítal bych kratší zpřevodování pětistupňové převodovky, takto je třeba motor více vytáčet a spotřeba tím stoupá. Jízdní vlastnosti automobilu hodnotím jako dobré, ocenil bych ale menší účinek posilovače řízení při vyšších rychlostech. Odladění podvozku si dobře rozumí s českými nekvalitními silnicemi. V testu jsem dosáhl průměrné spotřeby 7,4 l/100 km.

Toyota Corolla 1,4 LB Linea Terra

Motor zážehový 1,4 l V4 16V
Největší výkon 71 kW (97 k) při 6000 ot/min
Točivý moment 130 Nm při 4800 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4290 × 1690 × 1385 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1085/495 kg
Objem zavazadlového prostoru 372 l
Objem palivové nádrže 50 l
Maximální rychlost 185 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 11,8 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
7,4 l/6,6 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 458 800 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 11. září 2000.

Závěr: Toyota Corolla je rodinným vozem s možností volby ze čtyř karosářských verzí a dvou motorů. Neokázalý zjev, příjemný interiér, dostatečný výkon motoru, přijatelná spotřeba a dobré jízdní vlastnosti činí z corolly zajímavou alternativu k evropské produkci ve třídě kompaktů. Základní výbava obsahuje ABS, dva airbagy, elektricky ovladatelná přední okna, posilovač řízení, výškově nastavitelný volant, tónovaná skla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově stavitelné sedadlo řidiče a palubní počítač.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    

    

   
    

    


T o y o t a  C o r o l l a  1 , 6  L B  G 6
Ve sportovním kabátě

Toyota v rámci modelové řady corolla nabízí i atraktivní, sportovně laděné provedení s magickým označením G6. Šokující dynamické a jízdní vlastnosti však od tohoto Japonce, osazeného  šestnáctistovkou se čtyřventilovou technikou, neočekávejte.

Verze G6 má svůj název odvozen od použité šestistupňové převodovky. Ta potěší milovníky častého přeřazování na ten optimální rychlostní stupeň, ale spíše zklame řidiče zbožňující značně svižné svezení, neboť je díky delšímu zpřevodování více než k oslňování okolí ďábelským zrychlením vhodná k úsporné jízdě. Pokud však otáčky držíte dostatečně vysoko, přijdete si na své, když budete moci druhým ukázat zadní partie vozu s efektním spoilerem. Moderní agregát o objemu 1,6 l s výkonem 81 kW (110 k) při 6000 ot/min a točivým momentem 150 Nm při 3800 ot/min těží z výhod sofistikovaného systému VVT-i (inteligentního variabilního časování ventilů), má kultivovaný chod a je dostatečně pružný.  V testu jsem s ním dosáhl průměrné spotřeby 7,7 l/100 km. Tuhý podvozek je zárukou téměř jízdních vlastností na vysoké úrovni, bohužel na úkor pohodlí cestujících. V případě zkoušeného vozu jsem navíc díky příplatkovým nízkoprofilovým pneumatikám doslova na vlastní kůži pocítil každý kamínek a každou nerovnost na silnici. Interiér se vyznačuje kvalitními materiály, zdařilou ergonomií a dobrým dílenským zpracováním. Každého musí zaujmout vydařený tříramenný kůží obšitý volant a řadicí páka z leštěného hliníku. Sedadla mají solidní boční vedení, navzory jejich nízkému umístění ale není v testované karosářské variantě liftback dostatek místa pro hlavu vzrostlejších cestujících na zadních sedadlech. Skladný zavazadelník poskytuje objem 372 l. Toyota Corolla, vůz s krásným sportovním zevnějškem i interiérem, solidními jízdními vlastnostmi a úsporným motorem může být váš za cenu 548 000 Kč. Bohatá základní výbava zahrnuje ABS, 4 airbagy, elektricky ovládaná okna a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, šestistupňovou převodovku, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, přípravu pro audio (6 reproduktorů), zadní spoiler, kola z lehkých slitin a přední mlhovky.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001