T o y o t a C o r o l a 1 ,
4 L B L i n e a T e r r a
Spolehlivé
rodinné auto
Japonský bestseller Toyota Corolla se svou
modernizací, představenou na našem trhu počátkem letošního roku, vrátila k
nenápadnému a konzervativnímu designu.
Úvodem:
Osmá generace corolly navazuje na dlouholeté prodejní úspěchy svých přechůdkyň.
Za 34 let její výroby prodala automobilka na celém světě již více než 25 milionů
těchto vozů.
Design:
Ze čtyř nabízených karosářských variant automobilu jsem k testu převzal
pětidvéřový model se splývavou zádí (liftback). Střízlivé vzezření jde ruku v
ruce s určením vozu zejména k rodinnému využití. Přední partie s jednoduchou
maskou chladiče, výrazným logem automobilky a zdvojenými předními světlomety s
čirou optikou činí corollu již na první pohled přívětivou. Zadní část vozu se
dle mého názoru tolik nepodařila, zejména díky příliš prudkému zkosení, v mém
případě však příplatkový zadní spoiler dodal pátým dveřím chybějící švih.
Interiér: Vnitřní prostor je pro cestující příjemný, celkový dojem by ale jistě
vylepšilo využití méně plastových dílů, popřípadě jejich odlišná povrchová
úprava. Z hlediska funkčnosti však nelze takřka nic vytknout. Pohodlná sedadla s
dostatečně dlouhými sedáky poskytují slušnou boční oporu v zatáčkách. Místo
pro nohy na zadních sedadlech odpovídá velikosti vozu. Standardní je potom problém s
místem pro hlavu u vyšších osob, sedících vzadu. Uprostřed přístrojové desky
našel své místo vícefunkční displej. Zavazadlový prostor o spíše průměrném
objemu 372 litrů je snadno přístupný pátými dveřmi. Jejich otevírání by ale
mohlo jít více zlehka.
Motor a jízdní vlastnosti: Zkoušený vůz byl vybaven moderním agregátem o objemu 1,4 l se
čtyřventilovou technikou, rozvodem DOHC, přímým zapalováním (bez rozdělovače, se
čtyřmi vysokonapěťovými cívkami) a především technologií proměnného
časování ventilů VVT-i. Motor tak dosahuje velice nízké spotřeby i při dynamické
jízdě. Přitom má tichý a vyrovnaný chod, do interiéru se přenáší minimum hluku
i vibrací. Uvítal bych kratší zpřevodování pětistupňové převodovky, takto je
třeba motor více vytáčet a spotřeba tím stoupá. Jízdní vlastnosti automobilu
hodnotím jako dobré, ocenil bych ale menší účinek posilovače řízení při
vyšších rychlostech. Odladění podvozku si dobře rozumí s českými nekvalitními
silnicemi. V testu jsem dosáhl průměrné spotřeby 7,4 l/100 km.
Toyota Corolla 1,4 LB
Linea Terra |
Motor |
zážehový 1,4 l V4 16V |
Největší výkon |
71 kW (97 k) při 6000 ot/min |
Točivý moment |
130 Nm při 4800 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4290 × 1690 × 1385 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1085/495 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
372 l |
Objem palivové nádrže |
50 l |
Maximální rychlost |
185 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
11,8 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
7,4 l/6,6 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
458 800 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 11. září 2000. |

|
|
|
Závěr: Toyota Corolla je rodinným vozem s možností volby ze čtyř karosářských
verzí a dvou motorů. Neokázalý zjev, příjemný interiér, dostatečný výkon
motoru, přijatelná spotřeba a dobré jízdní vlastnosti činí z corolly zajímavou
alternativu k evropské produkci ve třídě kompaktů. Základní výbava obsahuje ABS,
dva airbagy, elektricky ovladatelná přední okna, posilovač řízení, výškově
nastavitelný volant, tónovaná skla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním,
výškově stavitelné sedadlo řidiče a palubní počítač.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb
T o y o t a C o r o l l a 1
, 6 L B G 6
Ve sportovním kabátě
Toyota v rámci modelové řady corolla nabízí i
atraktivní, sportovně laděné provedení s magickým označením G6. Šokující
dynamické a jízdní vlastnosti však od tohoto Japonce, osazeného šestnáctistovkou
se čtyřventilovou technikou, neočekávejte.
Verze G6 má svůj název odvozen od použité
šestistupňové převodovky. Ta potěší milovníky častého přeřazování na ten
optimální rychlostní stupeň, ale spíše zklame řidiče zbožňující značně
svižné svezení, neboť je díky delšímu zpřevodování více než k oslňování
okolí ďábelským zrychlením vhodná k úsporné jízdě. Pokud však otáčky držíte
dostatečně vysoko, přijdete si na své, když budete moci druhým ukázat zadní partie
vozu s efektním spoilerem. Moderní agregát o objemu 1,6 l s výkonem 81 kW (110 k) při
6000 ot/min a točivým momentem 150 Nm při 3800 ot/min těží z výhod sofistikovaného
systému VVT-i (inteligentního variabilního časování ventilů), má kultivovaný chod
a je dostatečně pružný. V testu jsem s ním dosáhl průměrné spotřeby 7,7
l/100 km. Tuhý podvozek je zárukou téměř jízdních vlastností na vysoké úrovni,
bohužel na úkor pohodlí cestujících. V případě zkoušeného vozu jsem navíc díky
příplatkovým nízkoprofilovým pneumatikám doslova na vlastní kůži pocítil každý
kamínek a každou nerovnost na silnici. Interiér se vyznačuje kvalitními materiály,
zdařilou ergonomií a dobrým dílenským zpracováním. Každého musí zaujmout vydařený
tříramenný kůží obšitý volant a řadicí páka z leštěného hliníku. Sedadla
mají solidní boční vedení, navzory jejich nízkému umístění ale není v
testované karosářské variantě liftback dostatek místa pro hlavu vzrostlejších
cestujících na zadních sedadlech. Skladný zavazadelník poskytuje objem 372 l. Toyota
Corolla, vůz s krásným sportovním zevnějškem i interiérem, solidními jízdními
vlastnostmi a úsporným motorem může být váš za cenu 548 000 Kč. Bohatá základní
výbava zahrnuje ABS, 4 airbagy, elektricky ovládaná okna a vyhřívaná vnější
zpětná zrcátka, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, šestistupňovou převodovku,
centrální zamykání s dálkovým ovládáním, přípravu pro audio (6 reproduktorů),
zadní spoiler, kola z lehkých slitin a přední mlhovky.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb |
|