krátkodobý test

H o n d a  A c c o r d  S e d a n  2 , 0 i  V T E C  E S
Dynamika na uzdě

Na sklonku roku dostala naše redakce k otestování dárek v podobě Hondy Accord 2.0i ES VTEC a věřte, že bylo opravdu co testovat. Především tichost a jakoby lehkost, s jakou dokázal nový accord rozhýbat bezmála dvě tuny své hmotnosti a zároveň smršť při jízdě ve vysokých otáčkách, která nás v rytmu burácejícího tornáda v režii audio soustavy Bose doslova tlačila do sedaček.

Design: Accord, vyráběný v britském závodě Swindon, působí vskutku osobitým dojmem, který nezůstává nic dlužen své pověsti. Elegantní dlouhé linie, táhnoucí se po celé délce vozu a vtiskující celé mase výraz dravosti a luxusu, nikoho nenechají ani na okamžik na pochybách, kdo je na silnici pánem. Když se ještě ke všemu přidá lehčí tunning cca za 70 000 Kč v podobě rozšířených prahových lišt, předního a zadního spoileru s parkovacími senzory a bonbónku v podobě spoileru s přídavným brzdovým světlem, rázem se před námi objeví automobil, jenž stoprocentně podtrhne vaši individualitu.Výraz celého vozu navíc jistě umocní litá kola 17×7JJ obutá do 215/45 (standardně dodávaná pouze pro sportovní derivát Type-R). Námi testovaný model měl 15×6jj a zimní obutí od firmy Dunlop 185/65, což jsme ocenili hlavně při jízdě po zasněžených neošetřených cestách.

Interiér: Vnitřní prostor našeho accordu byl zkrášlen doplňky v tmavohnědé imitaci dřeva a nutno říci, že celý působil poměrně uklidňujícím dojmem. Co je však třeba zejména podtrhnout, je přehlednost a dostupnost všech ovládacích prvků, které vás intuitivně vedou k tomu, co potřebujete, i přesto, že ve voze nesedíte denně. Osobně mám na mysli především ovládání elektronické klimatizace a tempomatu. O zábavu ve voze se vám stará audio soustava Bose se čtyřmi reproduktory a zadním centrálně uloženým subwooferem, jenž vydává opravdu libé zvuky, obalené dostatečným výkonem. Pohodlná anatomická sedadla s dobrým bočním vedením ukázkově drží tělo v zatáčkách. Nízký posaz umocňuje dojem z jízdy. Na zadních sedadlech ale není dostatek místa na nohy ani hlavu pro dlouhány. V automobilu jsme ocenili dostatečné množství různých odkládacích ploch. Bezpečnostní výbava zahrnuje již od nejlevnějšího provedení oba přední airbagy, boční airbagy na předních sedadlech a předpínače bezpečnostních pásů. Všechny dveře bylo možné zavírat s příslovečnou lehkostí, snad jedinou výhradu jsme měli k otevírání kufru, kde pokud víko nebylo otevřeno až do horní polohy, samo se opět zabouchlo. Díky tomuto nedostatku, jenž mohl být záležitostí pouze konkrétního vozu, ono víko málem rozpůlilo našeho kolegu právě ve chvíli, když se kochal zavazadlovým prostorem o spíše průměrném objemu 427 l.

Honda Accord Sedan 2,0i VTEC ES

Motor zážehový 2,0 l V4 16V
Největší výkon 108 kW (147 k) při 6000 ot/min
Točivý moment 184 Nm při 4800 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4595 × 1750 × 1430 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1330/560 kg
Objem zavazadlového prostoru 427 l
Objem palivové nádrže 65 l
Maximální rychlost 210 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 9,9 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
10,2 l/8,6 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 809 900 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 15. květnu 2000.

Motor a jízdní vlastnosti: V testovaném accordu byl použit šestnáctiventilový zážehový motor o objemu 2,0 l a výkonu 108 kW (147 k). Ten autu i přes jeho poměrně vysokou hmotnost udílí dobré zrychlení, jež se zastaví až na maximální rychlosti 215 km/h, čemuž odpovídají kvalitní kotoučové brzdy. Pohonná jednotka je orientována na výkon, do otáček, mimo jiné i díky použité čtyřventilové technice. S accordem lze jezdit pomalu a pohodlně, bez častého řazení, při využívání pružnosti motoru. Honda chce však závodit. Za to, že jí to dovolíte, se vám odmění pořádnou dynamikou. Výkonnostní potenciál čtyřválce - pěkné stádo koní pod kapotou - je totiž opravdu škoda nevyužít. Nechte naplno rozvinout temperament motoru, umožněte mu předvést, co umí a dopřejte okolí trochu radosti z jadrného burácení agregátu. Ideální akcelerace dosáhnete při 4800 ot/min, a to už je znát: adrenalin a bušení srdce vám připraví kulisu pro jedinečný sportovní zážitek. Agresivnější jízdě napomáhá kratší zpřevodování pětistupňového manuálního ústrojí. Báječně tvarovaná řadicí páka s koženou hlavicí skvěle padne do ruky a řazení (které je přesné a tuhé, zkrátka na míru vozu tohoto typu) se tak stává skutečnou radostí. Honda Accord se dodává s širokou škálou pohonných agregátů a pokud přemýšlíte o jeho koupi, jistě si vyberete. Za zmínku stojí také rozvod SOHC VTEC, který byl původně vyvinut pro Formuli 1, či elektronicky řízené vstřikování paliva PGM-FI. K motoru, který je opravdu skvostem accordu a Hondy vůbec lze snad jen dodat, že splňuje přísné emisní normy EU 2000. Vůz vyniká dobrými jízdními vlastnostmi, které i v zimním období - také díky kvalitním pneumatikám - drží bezpečně stopu. Odpružení je tužší, ale to v kombinaci s pětiprvkovým zavěšením zadních kol do pěti ramen podle tzv. Wattova principu není vůbec na škodu. Díky tomuto zavěšení dosahují zadní kola optimální geometrie při všech režimech jízdy, což eliminuje rázy, přenášené do kabiny a zavazadlového prostoru. Všechny modely accordu jsou vybaveny brzdami s ABS+EDB, k nimž jsme neměli nejmenších připomínek. Během testu dosáhla průměrná spotřeba (v kombinovaném režimu) vzhledem k úžasné dynamice nikoli přehnaných 10,2 l/100 km. Ale přesto: hondy se nekupují kvůli spotřebě, ale kvůli vášni.

Závěr: Bohatá výbava vozu, široká nabídka pohonných jednotek, komfort a tradice značky by měly snad každého z nás při výběru nového vozu ovlivnit. Honda Accord vás v tomto směru určitě nezklame, a to i přesto, že cena testovaného vozu se vyšplhala (hlavně díky doplňkům) až na 867 000 Kč. Vůz si jistě najde v každé své nabízené kategorii své příznivce. Ať už jako reprezentativní/rodinný vůz, kupé či sportovní verze Type-R (o níž si můžete přečíst níže) pro dravé individualisty stojí tento vůz rozhodně za pozornost. Stejně jako je akord souzvukem tónů, je Honda Accord dokonalým spojením báječných jízdních vlastností, skvělého motoru, pohodlí a sportovního vzhledu.

    
Text: Lukáš Růžička, Daniel Srb / foto: Lukáš Růžička

    

    


H o n d a  A c c o r d  5 D  2 , 0 i  V T E C  E S
Vlk v rouše beránčím

Po testu sedanu Honda Accord jsem měl příležitost vyzkoušet i karosářskou verzi pětidvéřový liftback.

Novinka je určena zejména pro praktičtěji zaměřené zákazníky (tedy zřejmě většinou rodiny s dětmi), přičemž vybírat lze ze dvou pohonných jednotek a dvou stupňů výbavy. Testovaný vůz s povedeným dvoulitrovým šestnáctiventilovým čtyřválcem (o výkonu 108 kW při 6000 ot/min a točivým momentem 184 Nm při 4800 ot/min) v luxusní výbavě ES vzbuzoval dojem spíše uhlazeného elegána než sportovce duší i tělem, jak bývá u Hondy zvykem. Při jízdě se ale automobil projevil přesně podle mých očekávání a výtečný agregát umožňoval patřičně dravé svezení. Hlavní změnou na voze však byla zadní část karoserie, a proto se pojďme zaměřit právě na ni. Liftback má shodné vnější rozměry i rozvor jako sedan, liší se však tvarováním zádi, kterou tvoří páté dveře, vyklápějící se vysoko vzhůru a usnadňující tak manipulaci s nákladem. Zavazadelník má spíše podprůměrný objem 430 litrů. Vůz ve zkoušené výbavě lze pořídit za 829 000 Kč, což je relativně nemalá částka, zahrnuje však téměř kompletní výbavu. Průměrná spotřeba dosáhla hodnoty 11 l/100 km.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    

    


H o n d a  A c c o r d  2 , 0 i  V T E C  T y p e - R
Ostrý břit

Jestliže mi u "civilního" provedení accordu jen stěží stačily superlativy při popisu sportovních jízdních vlastností, pořádně nabroušená (téměř závodní) verze - pod označením Type-R - mi málem vyrazila dech.

Tento vůz si nepotřebuje na nic hrát. Stačí jediný pohled a je vám nad slunce jasné, s kým máte tu čest. Vyznavači sportovní jízdy a notoričtí závodníci podklesnou v kolenou a i oko toho, kdo motorismu příliš nefandí, se rádo pokochá dravými tvary. Na rozdíl od ostatních sportovních verzí vozů, odvozených od běžně prodávaných automobilů střední třídy, se však s tímto výtečníkem skutečně nedá jezdit "normálně". Pokud vás nebaví motor neustále vytáčet (nejlépe až k maximální hodnotě 8000 ot/min), za každou cenu všechny předjíždět a co chvíli předvádět, kde až jsou hranice možností pro váš vůz, pak si "tajpára" nekupujte - byli byste patrně hodně zklamaní. Zvolte raději některou z jiných verzí accordu. Máte-li ale závodění v krvi, může to být pro vás to pravé ořechové. Hlavní zbraň automobilu se skrývá pod kapotou. Čtyřválec o objemu 2,2 l s proměnným časováním ventilů, využívající čtyřventilové techniky, má vzhledem ke svému objemu opravdu nadprůměrný výkon 156 kW (212 k) při 7200 ot/min. Velice slušná je i hodnota točivého momentu, vrcholícího hodnotou 215 Nm při 6700 ot/min. Hodnoty myslím dostatečně ilustrují fakt, že pokud chcete dynamickou jízdu, musíte agregát držet v pořádně vysokých otáčkách. Agresivní vzhled vozu dodávají zejména překrásná pětipaprsková litá kola, obutá do pneumatik Bridgestone Potenza S 02 o rozměru 215/45 R17 a rozměrný spoiler na zádi. Při pohledu zepředu tato honda evokuje dojem přikrčené šelmy, vždy připravené vyrazit vpřed, navíc světlo xenonových světlometů je při jízdě nepřehlédnutelné. Zezadu je potom nejvýraznější ono "přítlačné křídlo" a dále dvě leštěné koncovky výfuku. Interiéru dominují sportovní sedadla Recaro s výborným bočním vedením a tříramenný volant Momo s airbagem. Závodní image je vidět rovněž na světle probarvených kruhových přístrojích a na hlavici řadicí páky z leštěného kovu. Pochválit je třeba i dostatek místa na zadních sedadlech či objemný zavazadelník. Při seznamování se Type-R chová zcela nevinně: spojka je sice znatelně tužší, ale její záběr ničím nepřekvapí a ani zátah motoru v nízkých otáčkách nenasvědčuje, že by se snad mělo dít něo mimořádného. Jakmile však pořádně přišlápnete pedál akcelerátoru a necháte jednotlivé rychlosti vytočit až téměř k 8000 ot/min, poznáte, zač je toho loket. Hladina adrenalinu v krvi jde nahoru spolu s ručičkou otáčkoměru a přímo výkonovou extázi zažijete po překročení hranice cca 5800 ot/min, kdy se ke slovu dostane variabilní časování ventilů. Zvuk motoru se zcela změní a doslova vystřelí automobil vpřed. Pedál akcelerátoru je třeba pořádně prošlapovat, ne jen lechtat, aby se dosáhlo nejen efektního zvukového doprovodu, ale také patřičného zrychlení a dynamiky jízdy. Poté, co "vytočíte" i pátý rychlostní stupeň, letmým pohledem na rychloměr zjistíte, že se právě pohybujete rychlostí ne menší než 228 km/h. To bude důvod, proč se vám zdálo, že se ostatní auta po dálnici tak loudají. Výkonnému motoru zkušeně sekunduje zcela nekompromisně tuhý podvozek. Pokud i jen trochu toužíte po pohodlí, u tohoto automobilu jej nenajdete. Tady se závodí. Jízdní vlastnosti jsou velmi dlouho neutrální, při razantním projíždění zatáček napomáhá samosvorný diferenciál na přední poháněné nápravě. Jeho působení při střízlivější jízdě není zrovna příjemné (dá se přirovnat k jízdě ve vyjetých kolejích), avšak v tomto případě si musíte vybrat: buď komfort nebo sport. V zatáčkách dochází pouze k minimálnímu náklonu, vůz rovněž není citlivý na působení bočního větru. Co se mi nelíbilo, byl zcela nedostatečný otěr předního skla při stírání. Vůz měl ale při testování najeto již téměř 50 000 km, takže problém mohl být pouze v opotřebené sírací liště. Spotřeba u podobného vozu není na prvním místě a rovněž je dost těžké získat obvyklý průměr, neboť s tímto autem se dá jezdit různě. Při mém testování se hodnota ustálila na 13,2 l/100 km (údaj výrobce: 9,6 l/100 km), avšak nedivil bych se ani dvacetilitrovému průměru. Honda Accord Type-R je výjimečným vozem pro pravověrné sportovní řidiče, kterým dodá neopakovatelný požitek z jízdy. Pokud k nim patříte, možná je Type-R za cenu 929 000 Kč pro vás tou pravou volbou.

    
Text: Daniel Srb / foto: Honda (6), autotesty.cz (2)

    

    


H o n d a  A c c o r d  S e d a n  2 , 3 i  V T E C  E S
S novým srdcem

Honda Accord je nyní nově nabízena i se zážehovým čtyřválcem o objemu 2,3 l, který v nabídce automobilky nahradil dvoulitr o výkonu 108 kW. Nový agregát přitom svou charakteristikou vyhoví požadavkům širší skupiny zákazníků.

Honda své automobily tradičně osazuje nadprůměrně výkonnými, vysokootáčkovými motory se čtyřventilovou technikou a systémem VTEC (elektronicky ovládané variabilní časování a zdvih ventilů), které uspokojí všechny, kdo mají rádi dravou a sportovní jízdu. Nová pohonná jednotka pro model accord však nabízí nejen dostatečný výkon (113 kW/154 k při 5700 ot/min, maximální rychlost 212 km/h), ale i rozumně rozložené hodnoty točivého momentu (s maximem 206 Nm při 4700 ot/min). Díky pružnosti agregátu tedy vůz umožňuje jak poklidnou jízdu při nízkých otáčkách bez nároků na časté řazení, tak ďábelský sprint s rafičkou otáčkoměru těsně před červeným pásmem. Ale asi každý, komu svižná jízda alespoň trochu něco říká, s tímto vozem brzy propadne touze zažívat fascinující zrychlení (0-100 km/h za 9,8 s) včetně efektní zvukové kulisy častěji a častěji. Tak se ale průměrná spotřeba paliva dostane z výrobcem uváděných 8,7 l/100 km třeba až na mnou dosaženou hodnotu 11,7 l/100 km. Při testu vozu jsem znovu ocenil jeho snadné ovládání, výborné jízdní vlastnosti a perfektně dílensky zpracovaný, útulný interiér s povedenými sedadly. Pochvalu zaslouží rovněž skvělá manévrovatelnost (poloměr otáčení 6 m). Základní cena testovaného automobilu činí 899 000 Kč.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001