krátkodobý test

C h r y s l e r  3 0 0 M  3 , 5  l
Amerika
s rodokmenem

Chrysler 300M je zatím poslední z dlouhé řady legendárních "třístovek". Úspěšná řada má své kořeny v padesátých a šedesátých letech, kdy pojem automobil pro většinu Američanů znamenal i něco víc, než jen dopravní prostředek. Tehdejší generace v automobilech doslova vyrůstala a obrovské výkonné vozy s patřičnou dávkou chromu byly často i jejich životním stylem. První model s označením 300S vyjel v roce 1955 a hned v prvním roce vyhrál 23 z 45 velkých cen série NASCAR. Modely jako 300C "Crown Jewel" (57) s motorem Hemi V8S (1955-58), či 300E (59) tehdy s novým motoremWedge V8S (1959) se staly doslova nesmrtelnými.

Design: Současný model 300M navázal na předešlou tradici po delší přestávce koncem devadesátých let. K oficiálnímu představení široké veřejnosti došlo v roce 1998 na detroitském autosalonu. Od svých předchůdců podědil tento luxusní sedan především jízdní dokonalost, majestátní výraz a samozřejmě nezbytný komfort interiéru. 300M je první ze zcela nové generace automobilů Chrysler určených pro Evropu. Kromě tradičních hodnot je tvořen tak, aby splňoval požadavky evropského stylu cestování. Stylisticky čisté linie dodávají vozu dostatečnou aerodynamiku, kterou tento pět metrů dlouhý kolos skutečně potřebuje. Uhlazené tříprostorové karoserii však v žádném případě nechybí dravost. Na té má podíl především přední část vozu s výrazně ztvárněnou maskou chladiče a kulatými světlomety. Svou měrou se na dokonalosti vzhledu podílejí i efektní litá kola. Díky předsunutí čelního skla dopředu a posunutí kol co nejvíce do rohů karoserie působí vůz velice nízkým až sportovnějším dojmem. Těmito konstrukčními prvky se podařilo dosáhnout výrazně prostornější kabiny a výsledný široký rozchod a rozvor zlepšil také ovládání a jízdní charakteristiku. I přes značně novodobý design lze objevit i některé klasické prvky, jako je např. pro "ameriky" typicky tvarovaná záď do velkých ploch bez větších prolisů.

Interiér: Pro vozy ze zámoří je charakteristický bohatý stupeň výbavy interiéru a 300M v tomto ohledu není žádnou výjimkou. Vše bývá zpravidla ve standardu a jen opravdu úzce vyhraněné součásti jsou za příplatek. V případě 300M je to pouze satelitní navigační systém, elektricky ovládané střešní okno a speciální 17" kola v provedení leštěný chrom. Důmyslný interiér vozu potěší všechny cestující především dostatečným prostorem pro nohy a velice pohodlnými sedadly, která jsou v případě provedení s motorem o obejmu 3,5 l standardně potažena kůží. Ta vpředu jsou navíc vybavena vyhříváním a jsou plně elektricky nastavitelná s možností uložení dvou poloh nastavení do paměti. U sedadel bych měl jen výtku k zadní středové opěrce rukou, která po vyklopení působí dost lacině a nedá se zafixovat do jedné polohy. Samozřejmostí jsou airbagy řidiče a spolujezdce. Obyvklý je potom počet odkládacích ploch. Nechybí klasická uzavíratelná přihádka v palubní desce a kapsy ve dveřích. Navíc mezi předními sedaly je vcelku objemná schránka na CD, jejíž víko zároveň dobře slouží jako loketní opěrka pro řidiče. Klasickou parkovací brzdu byste hledali marně. Ta je podobně jako např. u vozů Mercedes-Benz nožní a je umístěna vedle pedálu spojky. Pěkným a klidným dojmem působí tvarovaná palubní deska v kombinaci s imitací dřeva. Nepřehlédnutelným prvkem jsou bíle podbarvené budíky a ve středu umístěné hodiny v retro stylu, evokující příslušnost k slavné řadě "třístovek". Pro čistý a nerušený výraz jsou budíky - vyjma ukazatele zařazeného rychlostního stupně a tachometru - oproštěny všech elektronických vymožeností. Ty včetně palubního počítače jsou (zřejmě po vzoru letadel) umístěny do LCD panelu na stropě, v místě otevírání střešního okna a lampiček. Palubní počítač se od běžného standardu odlišuje dvěmi zvláštnostmi. Tou první ne tak překvapující je, že veškeré údaje včetně rychlosti lze sledovat ve dvou odlišných měrných soustavách. Druhou, u vozů nepříliš vídanou záležitostí je plně funkční digitální kompas. Pro mne osobně však byla opravdovým překvapením míra hluku ve voze. Vzhledem k tomu, že se jednalo o motor s objemem 3,5 l umístěný vpředu, čekal jsem patřičnou zvukovou kulisu. Ta se ovšem nekonala. Vnitřek vozu je téměř stoprocentně odhlučněn a tento fakt mě zpočátku i trochu vyváděl z míry, ale časem jsem si bez problémů zvykl. V takto odhlučněném voze člověk teprve dokáže ocenit kvalitní audiosoustavu. V případě 300M se jedná o nášup v podobě 320 W jedenácti reproduktorů INFINITY, které zaručeně profouknou uši i neslyšícím. Co se zavazadel týče, nabízí 300M 476 l úložného prostoru.. Potěšující skutečností je možnost rozdělit zavazadlový prostor na dvě části za pomocí dodávané síťky.

Crysler 300M 3,5 l

Motor zážehový 3,5 l V6 24V
Největší výkon 187 kW (254 k) při 6400 ot/min
Točivý moment 340 Nm při 4000 ot/min
Pohon přední
Převodovka automatická čtyřstupňová s možností řazení jednotlivých rychlostních stupňů
Vnější rozměry 5000 × 1920 × 1416 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1660/495 kg
Objem zavazadlového prostoru 475 l
Objem palivové nádrže 65 l
Maximální rychlost 230 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 8,8 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
10,5 l/10,7 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 1 582 000 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 9. srpnu 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Motor a jízdní vlastnosti: Chrysler 300M je poháněn novou generací hliníkových vidlicových šestiválců. Výkonné a hospodárné agregáty jsou nabízeny ve dvou objemových variantách o zdvihovém objemu 2,7 l a 3,5 l. Námi testovaný model byl osazen silnějším z nabídky, třiapůllitrovým agregátem o výkonu 185 kW (252 k) při 6400 ot/min s úctyhodným točivým momentem 340 N.m při 4000 ot/min. Oba motory jsou standardně dodávány s automatickou převodovkou se systémem Autostick, který vám umožní vybrat si mezi plně automatickým chodem či variantou s možností sekvenčního řazení. Převodovka má ve všech režimech naprosto bezchybný chod a vůz s ní vzhledem k hmotnosti plynule zrychlí z 0 na 100km/h za necelých 9 s. Obecně lze říci, že 300M díky své obrovitosti vybízí spíše k poklidné jízdě a ačkoliv dispozice agregátu jsou dostatečně dimenzovány, sportovní výkony od něho nikdo neočekává. Vozu nejlépe svědčí delší cesty po dálnicích, kde se projeví jeho přednosti luxusního korábu dálek s dostatečným výkonem. Nejde však o žádného cvalíka, pokud si budete přát, vůz se s vámi vcelku svižně vyhoupne hodně přes 200 km/h, ale potom budete muset zákonitě počítat s vyšší spotřebou. Nádrž pojme 65 l paliva. Podvozek chrysleru je tvořen nezávislým zavěšením všech kol, vpředu na vzpěrách McPherson a příčných ramenech, vzadu je použito víceprvkové uspořádání. Měkčí a pohodlnější pérování zajišťují vinuté pružiny společně s teleskopickými tlumiči. Vůz díky svému vyladění a hmotnosti nepřekvapí ani ostřejší zatáčka a rozhodně vás nezaskočí nějakou záludností. Pravdou ovšem zůstává, že se jedná o velký vůz s velkým výkonnostním a brzdným potenciálem na který si chvíli musí zvykat každý. Vzhledem k objemu a hmotnosti vozu jsou na všech kolech samozřejmostí kotoučové brzdy, vpředu navíc s vnitřním chlazením. Ve výbavě nechybí ani brzdový systém ABS.

Závěr: Chrysler 300M je vůz, který nabízí veškerý myslitelný komfort i pro nejnáročnějšího zákazníka, a to i ve slabší motorové verzi. Originální interiér s retro prvky navazujícími na slávu modelů z padesátých a šedesátých let určitě také potěší. 300M není vůz pro každého, avšak pokud je pro vás automobil tak trochu kanceláří, máte rádi pohodlí a luxus, bude pro vás tento chrysler určitě správnou volbou. Cena testovaného modelu je 1 582 000 Kč.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001