C h r y s l e r 3 0 0 M 3 ,
5 l
Amerika
s rodokmenem
Chrysler 300M je zatím poslední
z dlouhé řady legendárních "třístovek". Úspěšná řada má své kořeny
v padesátých a šedesátých letech, kdy pojem automobil pro většinu Američanů
znamenal i něco víc, než jen dopravní prostředek. Tehdejší generace v automobilech
doslova vyrůstala a obrovské výkonné vozy s patřičnou dávkou chromu byly často i
jejich životním stylem. První model s označením 300S vyjel v roce 1955 a hned v prvním
roce vyhrál 23 z 45 velkých cen série NASCAR. Modely jako 300C "Crown Jewel"
(57) s motorem Hemi V8S (1955-58), či 300E (59) tehdy s novým motoremWedge V8S (1959) se
staly doslova nesmrtelnými.
Design:
Současný model 300M navázal na předešlou tradici po delší přestávce koncem
devadesátých let. K oficiálnímu představení široké veřejnosti došlo v roce 1998
na detroitském autosalonu. Od svých předchůdců podědil tento luxusní sedan především
jízdní dokonalost, majestátní výraz a samozřejmě nezbytný komfort interiéru. 300M
je první ze zcela nové generace automobilů Chrysler určených pro Evropu. Kromě tradičních
hodnot je tvořen tak, aby splňoval požadavky evropského stylu cestování. Stylisticky
čisté linie dodávají vozu dostatečnou aerodynamiku, kterou tento pět metrů dlouhý
kolos skutečně potřebuje. Uhlazené tříprostorové karoserii však v žádném případě
nechybí dravost. Na té má podíl především přední část vozu s výrazně ztvárněnou
maskou chladiče a kulatými světlomety. Svou měrou se na dokonalosti vzhledu podílejí
i efektní litá kola. Díky předsunutí čelního skla dopředu a posunutí kol co nejvíce
do rohů karoserie působí vůz velice nízkým až sportovnějším dojmem. Těmito
konstrukčními prvky se podařilo dosáhnout výrazně prostornější kabiny a výsledný
široký rozchod a rozvor zlepšil také ovládání a jízdní charakteristiku. I přes
značně novodobý design lze objevit i některé klasické prvky, jako je např. pro
"ameriky" typicky tvarovaná záď do velkých ploch bez větších prolisů.
Interiér: Pro vozy ze zámoří je charakteristický bohatý stupeň výbavy interiéru a
300M v tomto ohledu není žádnou výjimkou. Vše bývá zpravidla ve standardu a jen
opravdu úzce vyhraněné součásti jsou za příplatek. V případě 300M je to pouze
satelitní navigační systém, elektricky ovládané střešní okno a speciální
17" kola v provedení leštěný chrom. Důmyslný interiér vozu potěší všechny
cestující především dostatečným prostorem pro nohy a velice pohodlnými sedadly,
která jsou v případě provedení s motorem o obejmu 3,5 l standardně potažena kůží.
Ta vpředu jsou navíc vybavena vyhříváním a jsou plně elektricky nastavitelná s možností
uložení dvou poloh nastavení do paměti. U sedadel bych měl jen výtku k zadní středové
opěrce rukou, která po vyklopení působí dost lacině a nedá se zafixovat do jedné
polohy. Samozřejmostí jsou airbagy řidiče a spolujezdce. Obyvklý je potom počet odkládacích
ploch. Nechybí klasická uzavíratelná přihádka v palubní desce a kapsy ve dveřích.
Navíc mezi předními sedaly je vcelku objemná schránka na CD, jejíž víko zároveň
dobře slouží jako loketní opěrka pro řidiče. Klasickou parkovací brzdu byste
hledali marně. Ta je podobně jako např. u vozů Mercedes-Benz nožní a je umístěna
vedle pedálu spojky. Pěkným a klidným dojmem působí tvarovaná palubní deska v
kombinaci s imitací dřeva. Nepřehlédnutelným prvkem jsou bíle podbarvené budíky a
ve středu umístěné hodiny v retro stylu, evokující příslušnost k slavné řadě
"třístovek". Pro čistý a nerušený výraz jsou budíky - vyjma ukazatele zařazeného
rychlostního stupně a tachometru - oproštěny všech elektronických vymožeností. Ty
včetně palubního počítače jsou (zřejmě po vzoru letadel) umístěny do LCD panelu
na stropě, v místě otevírání střešního okna a lampiček. Palubní počítač se
od běžného standardu odlišuje dvěmi zvláštnostmi. Tou první ne tak překvapující
je, že veškeré údaje včetně rychlosti lze sledovat ve dvou odlišných měrných
soustavách. Druhou, u vozů nepříliš vídanou záležitostí je plně funkční digitální
kompas. Pro mne osobně však byla opravdovým překvapením míra hluku ve voze. Vzhledem
k tomu, že se jednalo o motor s objemem 3,5 l umístěný vpředu, čekal jsem patřičnou
zvukovou kulisu. Ta se ovšem nekonala. Vnitřek vozu je téměř stoprocentně odhlučněn
a tento fakt mě zpočátku i trochu vyváděl z míry, ale časem jsem si bez problémů
zvykl. V takto odhlučněném voze člověk teprve dokáže ocenit kvalitní
audiosoustavu. V případě 300M se jedná o nášup v podobě 320 W jedenácti
reproduktorů INFINITY, které zaručeně profouknou uši i neslyšícím. Co se zavazadel
týče, nabízí 300M 476 l úložného prostoru.. Potěšující skutečností je možnost
rozdělit zavazadlový prostor na dvě části za pomocí dodávané síťky.
Crysler 300M 3,5 l |
Motor |
zážehový 3,5 l V6 24V |
Největší výkon |
187 kW (254 k) při 6400 ot/min |
Točivý moment |
340 Nm při 4000 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
automatická čtyřstupňová s možností
řazení jednotlivých rychlostních stupňů |
Vnější rozměry |
5000 × 1920 × 1416 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1660/495 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
475 l |
Objem palivové nádrže |
65 l |
Maximální rychlost |
230 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
8,8 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
10,5 l/10,7 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
1 582 000 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 9. srpnu 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: Chrysler 300M je poháněn novou generací hliníkových vidlicových šestiválců.
Výkonné a hospodárné agregáty jsou nabízeny ve dvou objemových variantách o
zdvihovém objemu 2,7 l a 3,5 l. Námi testovaný model byl osazen silnějším z nabídky,
třiapůllitrovým agregátem o výkonu 185 kW (252 k) při 6400 ot/min s úctyhodným točivým
momentem 340 N.m při 4000 ot/min. Oba motory jsou standardně dodávány s automatickou převodovkou
se systémem Autostick, který vám umožní vybrat si mezi plně automatickým chodem či
variantou s možností sekvenčního řazení. Převodovka má ve všech režimech
naprosto bezchybný chod a vůz s ní vzhledem k hmotnosti plynule zrychlí z 0 na 100km/h
za necelých 9 s. Obecně lze říci, že 300M díky své obrovitosti vybízí spíše k
poklidné jízdě a ačkoliv dispozice agregátu jsou dostatečně dimenzovány, sportovní
výkony od něho nikdo neočekává. Vozu nejlépe svědčí delší cesty po dálnicích,
kde se projeví jeho přednosti luxusního korábu dálek s dostatečným výkonem. Nejde
však o žádného cvalíka, pokud si budete přát, vůz se s vámi vcelku svižně
vyhoupne hodně přes 200 km/h, ale potom budete muset zákonitě počítat s vyšší
spotřebou. Nádrž pojme 65 l paliva. Podvozek chrysleru je tvořen nezávislým zavěšením
všech kol, vpředu na vzpěrách McPherson a příčných ramenech, vzadu je použito víceprvkové
uspořádání. Měkčí a pohodlnější pérování zajišťují vinuté pružiny společně
s teleskopickými tlumiči. Vůz díky svému vyladění a hmotnosti nepřekvapí ani ostřejší
zatáčka a rozhodně vás nezaskočí nějakou záludností. Pravdou ovšem zůstává,
že se jedná o velký vůz s velkým výkonnostním a brzdným potenciálem na který si
chvíli musí zvykat každý. Vzhledem k objemu a hmotnosti vozu jsou na všech kolech
samozřejmostí kotoučové brzdy, vpředu navíc s vnitřním chlazením. Ve výbavě
nechybí ani brzdový systém ABS.
Závěr:
Chrysler 300M je vůz, který nabízí veškerý myslitelný komfort i pro nejnáročnějšího
zákazníka, a to i ve slabší motorové verzi. Originální interiér s retro prvky
navazujícími na slávu modelů z padesátých a šedesátých let určitě také potěší.
300M není vůz pro každého, avšak pokud je pro vás automobil tak trochu kanceláří,
máte rádi pohodlí a luxus, bude pro vás tento chrysler určitě správnou volbou. Cena
testovaného modelu je 1 582 000 Kč.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička