krátkodobý test

A l f a  1 4 7  1 , 6  T . S .  P r o g r e s s i o n
Milenka

V nižší střední třídě asi stěží naleznete krásnější auto. Už při prvním pohledu zvedne vlnu emocí a bližším zkoumáním přicházíte na stále nová báječná designérská řešení. Přitom nejen líbivý vzhled, ale především úchvatné jízdní vlastnosti jsou silnou stránkou Alfy 147, vozu s neopakovatelným kouzlem osobnosti.

Design: Jedním slovem úchvatné je dílo návrháře Waltera de Silvy. Citlivě komponovaný celkový vzhled i nejmenší detaily jsou pravým požitkem pro automobilové labužníky. Přední části vévodí trojúhelníková maska s šesti chromovanými lištami a znakem automobilky, připomínající Alfu Romeo Villa d´Este z roku 1949. Při pohledu ze strany zjistíte, že linie se vzdáleně podobají většímu modelu 156. Vizuálním středem je hliníková klika dveří. Boční okna a lesklý černý sloupek vytvářejí dojem oválu. Zužující se kuželová záď se velice povedla. Zadní okno zachovává tvar "V", odrážející podobnou linii jako u předních partií. Široce rozkročený vůz s tradičně malou zasklenou plochou působí nesmírně dynamicky, ale přitom velice sexy, a spíše než hatchback připomíná kupé.

Interiér: Atraktivně ztvárněný, dostatečně dimenzovaný vnitřní prostor působí opravdu příjemným dojmem. Použity jsou kvalitní plasty i potahové materiály, interiér je navržen ergonomicky. Zaoblená originální přístrojová deska s trojicí kruhových přístrojů podtrhuje sportovní charakter vozu. Výtečně tvarovaný volant jen přispívá k vzrušujícímu pocitu z jízdy. Komfortní přední sedadla s dostatečně dlouhým sedákem i opěradlem poskytují tělu v zatáčkách výbornou boční oporu, rovněž vzadu naleznou cestující dostatek pohodlí a komfortu. Nastupování na zadní sedadla nečiní větší problémy, neboť boční dveře jsou dostatečně široké a přední sedadla se snadno sklopí a posunou vpřed. Naštěstí si pamatují původní polohu, takže ji není třeba zvovu nastavovat jako u konkurence. I dvoumetrová postava má vzadu dostatek místa pro hlavu a nohy, což zdaleka není samozřejmostí ani ve střední třídě. Nevelký (avšak pro běžné potřeby dostačující) zavazadlový prostor o objemu 280 l je skladný a dobře přístupný, po sklopení zadních sedadel vznikne zcela rovná plocha a využitelný objem se zvýší na 1030 l. Navíc jeho podlahu lze otočit a přepravit špinavé či mokré věci (například sportovní vybavení).

Motor a jízdní vlastnosti: Srdcem testované 147ky byl nejslabší motor v nabídce, zážehová šestnáctistovka Twin Spark se čtyřventilovou technikou o výkonu 77 kW (105 k) při 5200 ot/min a točivém momentu 140 Nm při 4200 ot/min. Ačkoli pravověrné sportovce na silnicích tento agregát asi nijak zvlášť neoslní, vězte, že nedělá milánské automobilce pražádnou ostudu a při vytáčení za hranici 4000 ot/min nabízí dokonce dosti svižné svezení včetně nezbytného zvukového doprovodu a na nedostatek temperamentu si nelze stěžovat. Přitom spotřebu paliva lze snadno udržet na rozumné hodnotě. V testu činila 10,9 l/100 km a nebylo by velkým problémem ji výrazně snížit, ovšem připravili byste se o nevšední řidičské zážitky. Jelikož Alfa 147 využívá podvozku z větší sestry stopadesátšestky, má jízdní vlastnosti, které skutečně berou dech. Jako by pro vůz platily jiné než pozemské fyzikální zákony. Zvláště přesné, typicky strmé řízení (mezi krajními polohami stačí pouze o něco více než dvě otočení volantu) umožňuje manévry, o nichž si ostatní automobily mohou nechat jen snít. Ještě na hranici smyku je vůz dobře ovladatelný.

Alfa 147 1,6 T.S. Progression

Motor zážehový 1,6 l V4 16V
Největší výkon 77 kW (105 k) při 5600 ot/min
Točivý moment 140 Nm při 4200 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4170 × 1729 × 1442 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1190/520 kg
Objem zavazadlového prostoru 280 l
Objem palivové nádrže 60 l
Maximální rychlost 185 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 11,3 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
10,9 l/8,1 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 529 000 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 6. dubnu 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Závěr: Alfa 147, vítěz evropské ankety o Automobil roku 2001, je nejen výjimečně krásná, ale i pohodlná, komfortní a má špičkové jízdní vlastnosti. V základní výbavě naleznete ABS + EBD, 6 airbagů, mechanickou klimatizaci, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládané stahování oken, výškově a podélně nastavitelný volant a sedadlo řidiče, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie ostřikovače světlometů, volant a rukojeť řadicí páky v kůži, přední mlhovky a audiosoupravu s osmi reproduktory.

    
Text: Daniel Srb / foto: Lukáš Růžička    

    
    

    
    
    

    
    

    


A l f a  1 4 7  1 , 9  J T D  P r o g r e s s i o n  5 D
Srdce & rozum

Praktičtější, pětidvéřové provedení italského klenotu Alfy 147 přišlo na trh o něco později než třídvéřová verze. Já jsem měl možnost jej vyzkoušet v kombinaci s úsporným vznětovým motorem.

Pět dveří namísto tří kompaktní alfě významně přidalo na užitné hodnotě aniž by přitom jakkoli utrpěla - v tomto případě skvostná - estetická stránka. Návrháři prokázali pravé mistrovství, když se jim podařilo zachovat silnou osobnost a neopakovatelný sportovní vzhled vozu, připomínající kupé. Tomu pomohl i protažený a elegantně se snižující profil okna zadních bočních dveří a zamaskování kliky do okenního rámu po vzoru starší sestry s označením 156. Nápaditě pojatý, designérsky výrazný, komfortní a zároveň ergonomicky bezchybný - takový je interiér svůdné Alfy 147. O čem se nemohu nezmínit, jsou téměř dokonalá sedadla, patřící k dnešní špičce, dostatek prostoru pro všechny cestující a kvalitní dílenské zpracování. Jak jsem ověřil v praxi, nastupování na přední i zadní sedadla je snadné i pro starší osoby (což bývá u většiny konkurenčních vozů libovolné třídy a velikosti obvykle problém). Pohonná jednotka skýtá slast znalcům a potěší běžné řidiče - temperamentní turbodiesel s technologií Common Rail a variabilním nastavováním lopatek turbodmychadla se do značné míry projevuje jako zážehový agregát: má velice tichý a kultivovaný chod. Přitom dostatečný výkon 85 kW (115 k) při 4000 ot/min a zejména pak úctyhodný točivý moment vrcholící hodnotou 275 Nm při 2000 ot/min, nabízí dostatek potenciálu i pro skutečně sportovní jízdu. O tomto faktu vás snad přesvědčí i maximální rychlost 191 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 9,9 s. Je pravdou, že si neužijete vytáčení motoru k hranici 6000 ot/min jako u výtečných zážehových motorů Twin Spark, na druhou stranu vás velice příjemně překvapí průměrná spotřeba nafty, jež totiž i při razantní jízdě stěží přesáhne hodnotu 8 l/100 km (já jsem jezdil za 7,2 l/100 km). Nadprůměrné jízdní vlastnosti stejně jako neobvykle přesné a přímé řízení nemohou nikoho nechat v klidu, aniž by vyzkoušel, co malá alfa dokáže. Projíždění zatáček ve vysokých rychlostech či rozumově stěží vysvětlitelné zatvrzelé vzdorování smyku umožňuje užít si něco ze skutenčného závodění na běžné silnici. Tento vzrušující automobil není nijak přehnaně drahý: cena zkoušené alfy činí 664 000 Kč. Bohatá základní výbava zahrnuje ABS + EBD, ASR, 6 airbagů, elektricky ovládaná přední okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná zpětná zrcátka s odmlžováním, mechanickou klimatizaci, přední mlhovky, volant a rukojeť řadicí páky v kůži a autorádio.

    
Text: Daniel Srb
Foto: Daniel Srb (4), Lukáš Růžička (2)

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001