S c o o t e r H o n d a @ 1
2 5
V rytmu Šneka
Kategorie skútrů zaznamenává v současné době
mohutný nárůst poptávky. Na jedné straně se na tom podílí v Evropě zaváděná
oprávnění kategorie A1, která nové jezdce omezuje v maximálním objemu 125
cm3 a výkonu
do 11 kW, a na straně druhé stále houstnoucí doprava. Ve velké míře právě doprava
a s tím spojený zájem o vyváženou jízdu je hlavní příčinou zájmu o tyto
motocykly. Výrobci reagují na vzniklou situaci širokou škálou skútrů o objemu od 50
cm3 až po maxi provedení s objemem kolem 600 cm3. @125 patří dle výkonu do kategorie
menších skútrů, splňujících předpisy pro oprávnění A1. Svým stylem a jízdními
vlastnostmi je však blízký spíše vyzrálejší skupině jezdců, hledající komfortní
alternativu pro jízdu do zaměstnání.
Vývoj:
Co se vzniku týče, pochází @125 z evropského vývojového centra Hondy. Cílem bylo
vytvoření skútru s evropským designem pro nové tisíciletí. Požadavky byly kladeny
především na vyšší výkon a dostatečný prostor pro jízdu ve dvou. Významnou
prioritou při vývoji se podle výrobce stala také úroveň emisí ve výfukových
plynech s požadavkem splnění nejpřísnějších evropských předpisů. Proto se nelze
divit, že je čtyřdobý, kapalinou chlazený jednoválcový motor doplněn o účinný
katalyzátor. Nutno dodat, že se to v žádném případě výkonu ani plynulého chodu
motoru nijak nedotklo. Všechny části mají na skútr až překvapivě vysokou úroveň
zpracování. Vše vypadá uhlazeně a čisté linie lehce narušují jen praktické šrouby
k uchycení kapotáže.
Design:
Jistě mi dáte za pravdu, že u skútrů je první dojem (vzhled) jedním z nejdůležitějších
faktorů jejich úspěchu na trhu. Toho jsou si samozřejmě u Hondy vědomi, a proto
zvolili odvážný design a styl, jenž je prezentován pod název "Neo-Emotional
Form". Skutečně originálně působí přední multireflexní světlomet, který má
nad sebou umístěny dva kruhové světlomety. Ty jsou překryty čirým sklem a na první
pohled vás upoutají svou rozdílnou velikostí. Celý světlomet stejně jako výrazné
boční směrovky jsou čistě integrovány do přední kapotáže. Oddělené od celku
jsou logicky jen řídítka s vlastní kapotovanou kapličkou, kterou lze za příplatek
vybavit vyšším větrným štítem. Kromě standardních ovládacích prvků v řídítkách
zde nalezneme atraktivní retro tachometr. Ten je zapuštěn společně s kombinovaným
ukazatelem paliva a teploty chladící kapaliny do pěkného chromovaného rámečku s
ostatními drobnými ukazateli (směrovky, dálková světla atd.). Za přijemné zpestření
lze mezi ovládacími prvky považovat samostatně oddělené digitální hodiny. Jako určitý
nadstandard působí také ve střední části po levé straně umístěná zamykatelná
schránka na rukavice a doklady. @125 samozřejmě nechybí pro skútry tradiční úložný
prostor pod sedlem, který pojme integrální přilbu a pár drobností. Větší
zavazadla je možno také umístit na háček ve střední části před sedlem nebo na
zadní nosič (volitelně doplněný o kufr na 45 l), který zároveň slouží jako madlo
pro spolujezdce. Celý koncept je zakončen kompaktní zadní svítilnou, jež je stejně
jako v předu plně integrovanou součástí kapotáže.
Scooter Honda @125 |
Motor |
kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec
SOHC o objemu 125 cm3, karburátor typu VK, 26 mm |
Největší výkon |
10,1 kW (13,7 k) při 9000 ot/min |
Točivý moment |
11,3 Nm při 7250 ot/min |
Kompresní poměr |
11:1 |
Vrtání × zdvih |
52,4 × 57,8 mm |
Převodovka |
variátor V-Matic |
Vnější rozměry |
1940 × 700 × 1170 mm |
Světlá výška |
115 mm |
Rozvor kol |
1330 mm |
Výška sedla |
800 mm |
Hmotnost |
120 kg |
Objem palivové nádrže |
9 l |
Maximální rychlost |
110 km/h |
Rám |
kompaktní z ocelových trubek |
Přední vidlice/zdvih |
teleskopická 33 mm/88 mm |
Zavěšení zadního kola/zdvih |
kyvná jednotka se dvěma tlumiči/75 mm |
Pneumatiky vpředu/vzadu |
110/90-13 / 130/70-13 (bezdušové |
Brzdy vpředu/vzadu |
kotoučová 220 mm dvoupístková/bubnová o
průměru 130 mm |
Sekundární převod |
klínovým řemenem |
Průměrná spotřeba paliva
v testu |
3,8 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
109 000 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 15. červnu 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: O plynulý chod @125 se stará nově navržený čtyřdobý, kapalinou chlazený
jednoválec SOHC. Motor se vyznačuje vcelku jednoduchým designem a díky kapalinovému
chlazení si udržuje konstantní pracovní teplotu, která zajišťuje stálý výkon a
stabilizovaný podíl emisí ve výfukových plynech. Co se zvuku agregátu týče, je
srovnatelný s ostatními jednoválci Hondy a svoji jadrností ve vyšších otáčkách dává
najevo svoji příslušnost k silnějším bratrům. Zmiňovaný chladič není přímo
součástí motoru, ale je umístěn více dopředu do spodní části podvozku, kde je
lepší proudění vzduchu a tedy zaručený odvod tepla pryč od jezdce. O nízký podíl
emisí ve výfukových splodinách se kromě katalyzátoru stará efektivní systém řízeného
vstřikování vzduchu. Přiváděný vzduch do plynů opouštějících spalovací komoru
tak zaručuje dodatečné spalování neshořelých částí paliva. U @125 je však tento
systém ještě vyspělejší. Množství vzduchu přiváděného do výfukového kanálu
je přesně regulováno elektromagnetickým ventilem mezi komorou sání a výfukovým kanálem.
Tento inovovaný systém umístěný v řídící jednotce je schopen sledovat otáčky
motoru a polohu škrtící klapky karburátoru a stanovit na základě získaných údajů
přesné množství vstřikovaného vzduchu. Díky tomu je zaručena plná efektivita výfukového
systému ve všech režimech. Celý systém vstřikováni paliva a vzduchu nese označení
PGM-AI. Pro bezpečný start má skútr přesné zapalování CDI a bezúdržbovou 12V
baterii. Stroj je vybaven variátorovou převodovkou, takže odpadá nutnost řazení. Převodové
ústrojí je nastaveno tak, že motocykl využívá maximální točivý moment jednoválce
v nízkých a středních otáčkách. Stroj dosahuje maximální rychlosti něco přes
100 km/h, ale podle našich zkušeností mu nejvíce svědčí i vzhledem ke spotřebě
klidná pohodová jízda v rozmezí 40-90 km/h. V kombinované spotřebě jsme se dostali
na velice slušných 3,8 l/100 km. Palivová nádrž pojme 9 l paliva. @125 se vyznačuje
dobrou ergonomií. Jezdec je v dostatečném zákrytu před poryvy větru a ani
spolujezdec v tomto směru nijak netrpí. Sedlo je komfortně dimenzováno pro oba jezdce
a dostatečný prostor pro nohy a relaxačně umístěná řídítka poskytují každému
možnost najít tu správnou polohu i na delší jízdu. Jediná nesnáz nastane při jízdě
v dešti, či na mokré silnici, kdy i přes vcelku dlouhý lapač nečistot vzadu vás
neminou mokrá záda. Díky novému ocelovému rámu, jenž se vyznačuje výbornou tuhostí
a nízkou hmotností, je 120 kg těžký stroj dobře ovladatelný i pro nižší a méně
korpulentní jezdce. Za sympatický prvek považujeme u skútru ne vždy typický boční
stojánek. Tradiční centrální stojan samozřejmě ve výbavě stroje nechybí. Jízdní
vlastnosti jsou na patřičně komfortní úrovni a ani drobné výmoly 13" hliníková
kola s bezdušovými pneumatikami nijak nepřekvapí. Svůj podíl na tom jistě má i v předu
použitá tuhá hydraulická teleskopická vidlice motocyklového typu. Zadní odpružení
používá dva tlumiče ukotvené na hliníkové kyvné jednotce, které i při plném zatížení
netrpí přílišným ponorem. Někoho mohou překvapit průjezdy zatáček, ale od stroje
tohoto typu navíc na menších kolech nemůžeme očekávat jízdní vlastnosti
supersportu. O bezpečné zastavení se stará osvědčený kombinovaný brzdný systém,
jenž je v tomto případě složen z předního dvoupístkového brzdového kotouče o průměru
220 mm a zadní brzdy bubnové. Systém funguje tak, že pravá brzdová páčka ovládá
přední kotouč stejně jako konvenční systém. Levá oproti tomu neovládá jen zadní
bubnovou brzdu, ale prostřednictvím redukce i přední brzdový třmen, a tak poskytuje
bezpečnou záruku vyrovnaného brzdění obou kol současně. Parkovací brzda je také
umístěna v levé páčce a je konstrukčně řešena stejně jako např. u modelu SFX
50.
Závěr:
Zbývá jen dodat, že @125 se vyrábí ve čtyřech barevných provedeních. Vždy se
jedná o metalickou barvu a volit můžete mezi stříbrnou, zelenou, modrou a hnědou.
Konečná úprava záleží jen na vás, doplňků je víc než dost. Já osobně bych
doporučil vyšší plexi na řidítka. Pokud se @125 stane vaším favoritem, můžete ho
v současné době v ČR koupit u všech dealerů Honda za 109 000 Kč.

Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička |
|
|
|