krátkodobý test

O p e l  Z a f i r a  V a n   2 , 0  D t i  1 6 V
Van do každé situace

Opel Zafira - Auto roku 2000 - nezískal v loňském roce svůj titul náhodou. Kompaktní velkoprostorový vůz kategorie MPV vzbuzuje stále pozornost. Mezi jeho hlavní přednosti patří především promyšlená koncepce variability vnitřního prostoru, kvalitní zpracování a v neposlední řadě hospodárnost a vitalita nabízených agregátů. Verze Van, jenž nám byla nabídnuta k redakčnímu testu, přichází na trh po běžných rodinných verzích. Provedenými úpravami v zájmu užitkovosti je tak směřována především do sféry vozů určených pro menší firmy a podnikatele.

Design: Ačkoliv se jedná, jak titulek napovídá, o provedení Van, veškeré změny se projevily jen uvnitř vozu. Vnější rozměry a tvar karoserie je naprosto shodný se sedmimístným běžným provedením. Důležitým aspektem tak i nadále zůstává bezpečnost cestujících. Díky širokému využití vysoce pevné oceli v konstrukci skeletu je kolem cestujících vytvořena velmi pevná klec. Spolu s bočními výztuhami a pomocným rámem motoru se tak zlepšuje celková pasivní bezpečnost. Vysoká torzní tuhost zlepšuje celkový komfort z jízdy a do jisté míry má vliv i na míru vibrací a hluku přenášených do vozu. Vzhledově si zafira nezadá nic se svými konkurenty v této kategorii. Působí značně elegantním dojmem. Hlavním rysem designu jsou mohutné přední svítilny s čirou optikou a decentní mřížkou chladiče přesně ve stylu automobilky Opel. Výrazným prvkem celého konceptu jsou drobné prolisy, jenž jsou patrné hlavně v přední části. Samozřejmostí u vozů této kategorie jsou integrované střešní lyžiny a zadní stírač. Oproti konkurenci má však zafira jednoznačně navrch, protože má nejnižší koeficient aerodynamického odporu v této třídě. To samozřejmě přispělo k nižší spotřebě a vyššímu jízdnímu komfortu. Jistý vliv na spotřebu má i vcelku nízká hmotnost, které je dosaženo hlavně výběrem plechů různé tloušťky podle toho, na jak namáhané a zatížené části vozu jsou použity.

Interiér: Na tomto místě si troufám říci, že z pohledu řidiče a spolujezdce nabízí provedení Van totožný komfort výbavy a ovládacích prvků jako verze klasická. Hlavním rozdílem je nemožnost otevírání oken zadních dveří a mříž oddělující zavazadlový prostor. Mřížování je také instalováno na třetí řadě bočních oken. Ačkoli jsou i u této verze vzadu v podlaze zakotvené nouzové sedačky pro další dva pasažéry, jejich použití je omezeno díky zmiňované mříži zapuštěné do druhé řady sedadel a patřičnému předpisu. I přes jistou užitkovost zůstává interiér na vysoké úrovni. Zpracování a použití potahových materiálů stejně jako výplně dveří jsou totožné s osobním provedením. To vždy nebývá u upravených užitkových verzí zvykem. Také ovládací prvky jsou patřičné promyšleny. Tříramenný volant padne dobře do ruky, potěší integrované ovládání rádia. Drobných výhrad bychom měli jen k délce ovládacích páček, které jsou poněkud v zákrytu za velkým věncem volantu a někteří řidiči by tak s nimi mohli mít potíže. V námi zkoušené výbavě Elegance nechyběly v základu dodávané boční airbagy v tzv. provedení "SMART" (čidlo detekuje obsazení sedadla spolujezdce). Za zmínku stojí také pro Opel typický a velmi přehledný počítač kombinovaný s displejem rádia umístěný ve střední části palubní desky. I přes jisté omezení užitkové verze i zde je použito uchycení sedadel systémem "Flex7". Velmi prakticky působí středová opěrka druhé řady sedadel, za níž je odklápěcí přepážka, jejímž sklopením vzniká malý otvor, kterým lze bez nutnosti sklopení celé řady sedadel pohodlně protáhnout např. dlouhé lišty, přesahující ze zavazadlového prostoru. Celková velikost zavazadlového prostoru činí 575 l a lze jej rozšířit až na velmi slušných 1705 l . Zajímavým prvkem je umístění sady nářadí a trojúhelníku ve speciální schránce v podlaze.

Opel Zafira Van 2,0 Dti 16V

Motor přeplňovaný vznětový 2,0 l V4 16V
Největší výkon 74 kW (100 k) při 4300 ot/min
Točivý moment 185 Nm při 1800-2500 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4317 × 1742 × 1684 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1535/615 kg
Objem zavazadlového prostoru 575 l
Objem palivové nádrže 58 l
Maximální rychlost 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 14,0 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
7,4 l/6,6 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 635 770 Kč  (bez DPH)

Veškeré údaje jsou platné
k 20. dubnu 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Motor a jízdní vlastnosti: Testovaný vůz byl vybaven přeplňovaným vznětovým čtyřválcem ECOTEC o objemu 2,0 l. Tento naftový motor disponuje velice slušným výkonem 74 kW (100 k) při 4300 ot/min. Maximálního točivého momentu 185 Nm dosahuje v rozmezí 1800-2500 ot/min. Svými výkonnostními parametry a hlučností si nic nezadá s běžným zážehovým motorem. Jeho předností je však hospodárnost a slušný zátah v každém režimu otáček. Jistou nevýhodou, kterou však podle našich informací trpí všechny motory, je značná spotřeba oleje v záběhu. Náš vůz díky nízkému počtu najetých km nebyl výjimkou a tato skutečnost nás nemile zaskočila při testu. Naštěstí, díky dealerovi Opelu v Kolíně v Havlíčkově ulici jsme olej v dostatečné míře doplnili. Tímto bych jim chtěl poděkovat za profesionální a vstřícný přístup. Zajímavostí jsou jistě exhalační limity, jenž vyhovují normě Euro III. Tomu jistě u dieslových motorů napomáhá speciální oxidační katalyzátor. Standardně jsou všechny vozy vybaveny mechanickou pětistupňovou převodovkou. Náš vůz na tom v tomto ohledu nebyl jinak. Co se jízdních vlastností týče, nelze k jejímu bezproblémovému chodu mít žádných výhrad. Od vozů této kategorie není možné očekávat úchvatné sportovní výkony, ale kultivovanou a vyváženou jízdu ve všech režimech. Přesně v těchto aspektech vůz splnil naše očekávání a rozhodně nás nepřekvapil nějakou záludností. Podvozek je spíše tužšího naladění a díky tomu je průjezd zatáček vcelku kultivovaný bez větších náklonů. Co se brzdového systému týče, v základu jsou všechny vozy vybaveny ABS a za příplatek (cca 16000 Kč) lze dostat stabilizační systém ESP. Jistou nevýhodou může být při parkování poněkud horší výhled a také menší poloměr otáčení. Standardně jsou vozy vybavovány koly o rozměrech 195/16 R15. Kombinovaná spotřeba v testu činila i přes záběh vcelku slušných 7,4 l /100 km, po zajetí lze očekávat hodnoty ještě příznivější (výrobce udává 6,6 l/100 km). Velikost palivové nádrže činí na vůz této třídy poněkud skromných 58 l.

Závěr: Opel Zafira Van je svými parametry předurčen pro převoz středně velkých nákladů při zachování relativně slušné ovladatelnosti srovnatelné s běžnými osobními vozy. Stejně jako náklad může však v tomto provedení převézt bez problémů pět dospělých osob při zachování maximálního komfortu, a to bez nutnosti jízdy v montérkách. Základní cena testovaného modelu činí 635 770 Kč (bez DPH).

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001