krátkodobý test

C i t r o ë n  X s a r a  2 , 0  H D I  S X
Malá princezna
z Francie

Po dlouhé době, kdy Citroën nabízel sice značně šarmantní, ale vzhledově spíše střízlivé automobily, se rozhodl zákazníkům nabídnout o poznání výraznější styling. Nejinak tomu je u modelu Xsara.

Design: Rozměrné přední světlomety s čirou optikou, maska chladiče s nepřehlédnutelným logem automobilky a klenutá kapota dávají vozu dynamickou a moderní tvář. Rovněž zadní partie působí sportovním dojmem. Xsara získala větší osobitost a neztratila přitom svůj půvab.

Interiér: Vnitřní prostor je nejen ergonomicky bezchybný, ale i elegantní a mimořádně příjemný. Všestranně nastavitelná, velkoryse dimenzovaná pohodlná měkká sedadla dobře drží tělo v zatáčkách. U testovaného pětidvéřového provedení byl přístup na všechna sedadla snadný. Velice musím pochválit praktické detaily, jako uzavřenou odkládací přihrádku integrovanou do loketní opěrky v předních dveřích, dvanáctivoltovou zásuvku vedle spolujezdce či dobře viditelnou kontrolku dětské pojistky v zadních dveřích. Rovněž jsem ocenil stírače s integrovanými tryskami ostřikovače. Zavazadlový prostor disponuje slušným objemem 408 l, je navíc skladný a dobře přístupný zadními výklopnými dveřmi.

Motor a jízdní vlastnosti: Zkoušená xsara byla osazena moderním turbodieselem HDI koncernu PSA. Tento výborný agregát o objemu 2,0 l s výkonem 66 kW (90 k) při 4000 ot/min a maximem točivého momentu 205 Nm při 1900 ot/min má zvláště tichý a kultivovaný chod. Je pružný a ochotně se vytáčí. Díky delšímu zpřevodování však nemohl naplno ukázat, co v něm doopravdy je. Na druhou stranu se však odvděčil nízkou průměrnou spotřebou paliva, která v testu dosáhla slušné hodnoty 5,6 l/100 km. Navzdory komfortnímu odpružení, které je velice příjemné pro pohodlí posádky, nejsou jízdní vlastnosti vůbec špatné. Zásluhu na tom má i přiřiditelná zadní náprava. Spokojen jsem byl s účinnými brzdami s rychlým nástupem účinku.

Citroën Xsara 2,0 HDI SX

Motor přeplňovaný vznětový 2,0 l V4 8V
Největší výkon 66 kW (90 k) při 4000 ot/min
Točivý moment 205 Nm při 1900 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4188 × 1705 × 1405 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1200/525 kg
Objem zavazadlového prostoru 408 l
Objem palivové nádrže 54 l
Maximální rychlost 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 11,6 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
5,6 l/5,4 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 500 000 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 11. květnu 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Závěr: Citroën Xsara je příjemným automobilem s líbivým designem a v případě motoru HDI je výkonný a úsporný zároveň. Cena 500 000 Kč odpovídá použití technicky vyspělé pohonné jednotky i poměrně bohaté standardní výbavě. Ta mimo jiné zahrnuje ABS, čtyři airbagy, výškově i osově nastavitelný volant i sedadlo řidiče, posilovač řízení s proměnným účinkem, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, velurové potahy sedadel, elektricky ovládaná přední okna, přední mlhovky, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka a palubní počítač.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001