krátkodobý test

D a c i a  S u p e R N o v a   C l i m a
Levný vůz pro méně náročné

Rumunská Dacia se předloni vrátila na náš trh po více než desetileté odmlce. Kromě žádaných - na našem trhu nejlevnějších - pick-upů má dovozce, společnost LUM-ORIS, v nabídce pětidvéřový hatchback nižší střední třídy s názvem Dacia SupeRNova. Velice rád jsem souhlasil se zapůjčením automobilu k testování, abych tak zjistil podrobnosti o voze s velice lákavou cenou.

Design: Většinovým vlastníkem rumunské automobilky je francouzský Renault, a tak se kvalita dacií oproti minulosti postupně zlepšuje, přesto má ke svému západoevropskému vzoru stále hodně daleko. Vnější vzhled supernovy je dosti fádní a zastaralý. Vzdáleně připomíná Peugeot 309. Dílenské zpracování karoserie podstatně pokulhává za srovnatelnými, na druhou stranu však značně dražšími vozy. Slícování dílů je nedokonalé, o čemž svědčí velké spáry a k zavření dveří je třeba vynaložit značnou sílu.

Interiér: Jakmile nastoupíte do vozu, jako byste se ocitli v dobách dávno minulých. V interiéru byl cítit zápach benzínu a také materiály nebyly příliš kvalitní. Naopak ve zkoušené výbavě byla obsažena výkonná klimatizace, která vytvářela i za vysokých teplot snesitelné prostředí pro cestování. Jen ventilátor topné a větrací soustavy by mohl být o něco méně hlučný. Všechny ovládací prvky jsou uspořádány přehledně a v dobrém dosahu. Pochválit musím rovněž pohodlná sedadla, poskytující i částečné boční vedení. Zaujetí optimální polohy, obzvlášť v případě řidiče vyšší postavy, ale není snadné. I navzdory výškově nastavitelnému volantu se 180 cm vysoká osoba se správně pokrčenýma nohama a zápěstími na horní části věnce volantu dotýká hlavou střechy. Cestující na zadních sedadlech taktéž nemají místa nazbyt, ať již se jedná o prostor pro hlavu či nohy. Nelíbilo se mi uchycení vnitřního zpětného zrcátka, na něž se během jízdy přenášely vibrace, naopak konvexní vnější zrcátka jsou výborně tvarovaná a celkově povedená. Velice spokojen jsem byl také s výhledem z vozidla, snadný byl i odhad vzdálenosti při parkování. Plasty použité v interiéru patří k těm levnějším a méně kvalitním. Přední stírače bohužel otírají jen dosti omezenou plochu čelního skla, zadní stírač chybí úplně. Přístup do zavazadlového prostoru je prostřednictvím pátých dveří velice snadný, samotný zavazadelník však je dosti mělký a neohromí ani svým objemem.

Motor a jízdní vlastnosti: Pohonná jednotka a převodovka jsou tím na voze vůbec nejlepším. Čtyřválcová čtrnáctistovka, známá z Renaultu Clio, disponuje výkonem 55 kW (75 k) při 5250 ot/min a točivým momentem 114 Nm při 2800 ot/min. Agregát (který by mohl být lépe odhlučněn) má masivní zátah odspodu a rozhýbání relativně lehkého automobilu (950 kg) mu nečiní větší problém. Při vytáčení do otáček lze hovořit i o značně sportovní jízdě. Avšak zde jste limitováni zejména pneumatikami, takže automobil jde brzy do smyku. Komfortní odpružení je na našich rozbitých silnicích sice nadmíru příjemné, ale vůz se v zatáčkách citelně naklání a charakteristika se z nedotáčivosti brzy mění v přetáčivost. Řízení vzhledem k absenci posilovače vyžaduje vynaložení značného úsilí, zvláště při parkování. Naproti tomu řazení prostřednictvím příjemně tvarované řadicí páky jde zlehka a je snadné a přesné. Výsledná průměrná spotřeba paliva činila v testu 7,4 l/100 km, což považuji za přijatelnou hodnotu.

Dacia SupeRNova Clima

Motor zážehový 1,4 l V4 8V
Největší výkon 55 kW (75 k) při 5250 ot/min
Točivý moment 114 Nm při 2800 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4030 × 1640 × 1395 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 950/435 kg
Objem palivové nádrže 44 l
Maximální rychlost 162 km/h
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
7,4 l/6,7 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 255 000 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 1. červnu 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Závěr: Pokud se smířite se zmiňovanými nedostatky, získáte nový automobil za velice zajímavou cenu. Dacia SupeRNova je na našem trhu určena zejména pro ty, kteří se obejdou bez moderních vymožeností jakými jsou kupříkladu ABS, airbagy či posilovač řízení a kteří před ojetým automobilem preferují vůz nový, byť hlučnější a méně komfortní. Navíc ceny náhradních dílů a servisních prací jsou sympaticky nízké. V základní výbavě Confort lze supernovu (v současné době v rámci speciální nabídky) získat již za 199 000 Kč, testované nejlépe vybavené provedení Clima má (opět nyní v rámci slevy) za cenu 255 000 Kč v základní výbavě tónovaná skla, výškově nastavitelný volant, otáčkoměr, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, asymetricky dělená zadní sedadla, nárazník a masku chladiče v barvě karoserie, přední mlhovky, boční ochranné lišty, ozdobné kryty disků kol, autorádio, alarm, zadní spoiler a klimatizaci.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001