V o l v o S 6 0 2 , 4
T u r b o L T
Severská smršť
Automobily švédského výrobce Volvo patřily vždy na
špičku mezi světovými výrobci. Jejich hlavní předností, kterou zákazníci
především oceňují, je jejich bezpečnost, vysoká spolehlivost a precizní
zpracování všech komponent. Jedinou výhradou, kterou jim zákazníci v minulých
letech vytýkali, byl jejich nepříliš přitažlivý vzhled robustních karosérií.
Právě proto se na tuto oblast automobilka v posledních letech intenzivně soustředila.
I díky této skutečnosti se dnes námi testované Volvo S60 řadí mezi vozy z kategorie
nepřehlédnutelných. Navíc svým sportovně luxusním duchem se tento sedan střední
třídy stává pro své majitele doslova srdeční záležitostí.
Design:
Přední část vozu s typickou mřížkou chladiče a úzkými světlomety v kombinaci s
oblými přechody ploch působí velmi elegantně. Úzké spáry, velmi dobré
slícování a v neposlední řadě celková aerodynamika se podepsaly výrazně na
minimální hlučnosti při rychlé jízdě a dobré stabilitě proti větrným poryvům.
Dominantou mohutné zádě jsou velké světlomety originálních tvarů, které
kopírují její oblé linie. Sportovního ducha tohoto tříprostorového sedanu
podtrhuje protáhlé a notně skloněné přední a zadní sklo. Celková robustnost není
věcí náhody, ale dílem celé řady bezpečnostních prvků zahrnutých v konstrukci
vozu. Mohutné výstuhy, bezpečnostní klec vyztužená prvky z vysoce pevné oceli a
pečlivě navržené deformační zóny jsou zárukou maximální ochrany cestujících.
Testovaný vůz v barevném provedení "Ashgold" působil opravdu úchvatně.
Jedinou vadou na kráse našeho modelu byla absence předních bodových mlhovek, ale
tento drobný nedostatek lze snadno vyřešit jejich doobjednáním v rámci volitelné
výbavy.
Interiér: Volvo S60 i přes svoje sportovní ambice disponuje vcelku prostorným a
komfortním interiérem pro pět cestujících. Využívá stejnou podlahovou plošinu
jako větší S 80, V70 a Cross Country. Co se velikosti týče, spadá S60 mezi modely
S40 a S80. Rozvor je oproti verzim S80 a V70 zkrácen o 75 mm, což se trochu podepsalo na
prostoru pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Ve srovnání s konkurencí je na
tom vůz ve své třídě velice dobře a nám osobně při testu zmenšení nečinilo
žádný problém ani při plném obsazení. Veškeré potahové materiály a plasty se
podle očekávání vyznačují velice kvalitním zpracováním. Sedadla jsou komfortní a
člověka nepustí ani při větším náklonu. Pro extrémisty je zde samozřejmě
možnost příplatku sportovních sedaček. Osobně si však myslím, že v tomto
případě je to zbytečný luxus. Ovládací prvky jsou vcelku přehledné a snadno
dostupné. Zde bych chtěl upozornit na středový panel, který je prakticky natočen
směrem k řidiči. Když prvně usednete za volant, hned je vám jasné, že máte čest
s velkým množstvím moderní elektroniky. Tak trochu jsem si poprvé připadal jak v
kokpitu letadla, ale to byl samozřejmě jen první dojem. Do rukou vám okamžitě padne
tříramenný volant, v němž nemůže chybět, jak je u Volva zvykem ve standardu,
airbag. Dle výbavy je doplněn ovládacími prvky elektronického příslušenství. Rád
bych podotkl, že jeho tříramennost je u Volva tak trochu staronovou premiérou,
jelikož naposledy byl použit, pokud se nepletu, někdy v sedmdesátých letech u
sportovního coupé 1800 ES. Úroveň výbavy je již ve standardu velice obsáhlá a jen
její výčet by dal na další článek, proto zde zmíním jen věci, které nás
obzvláště zaujaly. Co se týče bezpečnosti, již ve standardu je k dispozici sada
šesti airbagů. Inovativním řešením je tzv. systém "WHIPS", který
chrání proti zranění krční páteře. Je spuštěn při nárazu do vozu zezadu a
instalován v předních sedadlech. Samostatnou kapitolou je audio soustava, kterou
můžete vyšperkovat až do varianty s třinácti reproduktory v systému Dolby Surround
Pro Logic se zesilovačem 4× 75 W. V této sestavě potom můžete s ledovým klidem
prohlásit, že vnímáte hudbu celým tělem. Přijemná je dělená klimatizace s
možností rozdílného nastavení pro řidiče a spolujezdce. Zavazadlový prostor
disponuje vcelku slušnými 424 l a potěšitelnou skutečností je možnost jeho
rozdělení sklápěcí přepážkou. Spolehlivým přítelem vám bude také palubní
počítač, který vás informuje mimo jiné o dílčích závadách na voze. Zbývá snad
jen dodat, že Volvo S60 je vyráběno jen na objednávku a finální podoba ve všech
směrech závisí tedy pouze na vás.
Motor a jízdní vlastnosti: Sportovnímu charakteru vozu odpovídá i náležitě upravená nabídka
pětiválcových motorů v rozmezí od 140-250 k. Náš vůz byl vybaven druhým
nejsilnějším pětiválcovým agregátem v nabídce o objemu 2,4 l s 20V technikou.
Tento benzínový přeplňovaný motor podává výkon 147 kW (200 k) při 6000 ot/min.
při max. kroutícím momentu 285 Nm při 1800-5000 ot/min. Nutno říci, že radost
začíná hned po usednutí za volant. Trocha skepse na mne sice padla, když mé oko
zabrousilo na samočinnou převodovku, ale radost nebrala mezí po zjištění, že se
jedná o Geartronic. Jde vlastně o dvě převodovky v jedné - buď pětistupňová
adaptivní automatická převodovka pro uvolněnou jízdu s možností bezpečného
zimního režimu nebo manuálně řazená převodovka pro ty, kdo preferují aktivnější
styl jízdy (jen motory 200 k a 250 k). V případě manuálního režimu se jedná
opravdu o extrémní zážitek. Rychlostní stupně se řadí pouze pohybem nahoru na
vyšší a dolu na nižší rychlostní stupeň. Potěšení a zátah je o to
razantnější díky tomu, že vše probíhá tzv. pod plným plynem. Agregát je dobře
odhlučněn a dává o sobě uvnitř vozu znát až tak v 5-6 tisících otáčkách.
Když však člověk zrychluje (v případě tohoto vozu až na 225 km/h), je třeba mít
stále na paměti, že se musí taky bezpečně a včas brzdit. S60 je proto vybavena na
všech kolech kotoučovými brzdami s protiblokovacím systémem ABS doplněným o systém
EDB (rozdělování brzdné síly). Navíc přední kotouče disponují vlastním
vnitřním chlazením. Nástup brzdného systému je opravdu rychlý a musím přiznat,
že mne jeho účinnek zpočátku překvapil. Jízdní vlastnosti jsou na velmi vysoké
úrovni. Naladění podvozku má spíš tužší sportovnější charakter a průjezd
každé zatáčky je doslova potěšením. Svou měrou se na tom podílela i kola 205/55
R16 Dunlop (Wintersport). Jediným problémem mohou být širší sloupky karosérie, jež
občas trochu brání výhledu, ale na druhou stranu je to vyváženo bezpečností, jenž
nám poskytují. K větší bezpečnosti je k dispozici stabilizační systém STC, nebo
propracovanější DSTC. Naměřená kombinovaná spotřeba v testu činila vcelku
očekávaných 10,9 l/100km.
Volvo S60 2,4 Turbo LT |
Motor |
zážehový 2,4 l V5 20V |
Největší výkon |
147 kW (200 k) při 6000 ot/min |
Točivý moment |
285 Nm při 1800-4980 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
pětistupňová automatická se sekvenčním
řazením |
Vnější rozměry |
4576 × 1804 × 1428 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1490/540 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
424 l |
Objem palivové nádrže |
80 l |
Maximální rychlost |
225 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
8,0 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
10,9 l/10,0 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
1 170 800 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 13. dubnu 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr: Volvo S60 je elegantní vůz, v němž dřímá notný kus sportovního ducha a
záleží jen na vás, jestli ho probudíte. Poslouží vám stejně dobře k reprezentaci
na důležité schůzce i jako praktický společník na dlouhé cestě s Vaší rodinou.
Dobrý dojem z vozu vytvářejí i tak nepatrné detaily, jako např. doprovodná světla,
jenž se spustí stisknutím tlačítka dálkového ovládání při nočním nástupu do
vozu, či elektricky sklápěná zrcátka z interiéru. Základní cena testovaného
modelu činí 1 170 800 Kč (1 405 900 Kč naše provedení s příplatkovou výbavou). Od
jara 2001 se objeví v nabídce také přeplňovaný naftový agregát systému
Common-Rail.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička