krátkodobý test

V o l v o  S 6 0  2 , 4   T u r b o  L T
Severská smršť

Automobily švédského výrobce Volvo patřily vždy na špičku mezi světovými výrobci. Jejich hlavní předností, kterou zákazníci především oceňují, je jejich bezpečnost, vysoká spolehlivost a precizní zpracování všech komponent. Jedinou výhradou, kterou jim zákazníci v minulých letech vytýkali, byl jejich nepříliš přitažlivý vzhled robustních karosérií. Právě proto se na tuto oblast automobilka v posledních letech intenzivně soustředila. I díky této skutečnosti se dnes námi testované Volvo S60 řadí mezi vozy z kategorie nepřehlédnutelných. Navíc svým sportovně luxusním duchem se tento sedan střední třídy stává pro své majitele doslova srdeční záležitostí.

Design: Přední část vozu s typickou mřížkou chladiče a úzkými světlomety v kombinaci s oblými přechody ploch působí velmi elegantně. Úzké spáry, velmi dobré slícování a v neposlední řadě celková aerodynamika se podepsaly výrazně na minimální hlučnosti při rychlé jízdě a dobré stabilitě proti větrným poryvům. Dominantou mohutné zádě jsou velké světlomety originálních tvarů, které kopírují její oblé linie. Sportovního ducha tohoto tříprostorového sedanu podtrhuje protáhlé a notně skloněné přední a zadní sklo. Celková robustnost není věcí náhody, ale dílem celé řady bezpečnostních prvků zahrnutých v konstrukci vozu. Mohutné výstuhy, bezpečnostní klec vyztužená prvky z vysoce pevné oceli a pečlivě navržené deformační zóny jsou zárukou maximální ochrany cestujících. Testovaný vůz v barevném provedení "Ashgold" působil opravdu úchvatně. Jedinou vadou na kráse našeho modelu byla absence předních bodových mlhovek, ale tento drobný nedostatek lze snadno vyřešit jejich doobjednáním v rámci volitelné výbavy.

Interiér: Volvo S60 i přes svoje sportovní ambice disponuje vcelku prostorným a komfortním interiérem pro pět cestujících. Využívá stejnou podlahovou plošinu jako větší S 80, V70 a Cross Country. Co se velikosti týče, spadá S60 mezi modely S40 a S80. Rozvor je oproti verzim S80 a V70 zkrácen o 75 mm, což se trochu podepsalo na prostoru pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Ve srovnání s konkurencí je na tom vůz ve své třídě velice dobře a nám osobně při testu zmenšení nečinilo žádný problém ani při plném obsazení. Veškeré potahové materiály a plasty se podle očekávání vyznačují velice kvalitním zpracováním. Sedadla jsou komfortní a člověka nepustí ani při větším náklonu. Pro extrémisty je zde samozřejmě možnost příplatku sportovních sedaček. Osobně si však myslím, že v tomto případě je to zbytečný luxus. Ovládací prvky jsou vcelku přehledné a snadno dostupné. Zde bych chtěl upozornit na středový panel, který je prakticky natočen směrem k řidiči. Když prvně usednete za volant, hned je vám jasné, že máte čest s velkým množstvím moderní elektroniky. Tak trochu jsem si poprvé připadal jak v kokpitu letadla, ale to byl samozřejmě jen první dojem. Do rukou vám okamžitě padne tříramenný volant, v němž nemůže chybět, jak je u Volva zvykem ve standardu, airbag. Dle výbavy je doplněn ovládacími prvky elektronického příslušenství. Rád bych podotkl, že jeho tříramennost je u Volva tak trochu staronovou premiérou, jelikož naposledy byl použit, pokud se nepletu, někdy v sedmdesátých letech u sportovního coupé 1800 ES. Úroveň výbavy je již ve standardu velice obsáhlá a jen její výčet by dal na další článek, proto zde zmíním jen věci, které nás obzvláště zaujaly. Co se týče bezpečnosti, již ve standardu je k dispozici sada šesti airbagů. Inovativním řešením je tzv. systém "WHIPS", který chrání proti zranění krční páteře. Je spuštěn při nárazu do vozu zezadu a instalován v předních sedadlech. Samostatnou kapitolou je audio soustava, kterou můžete vyšperkovat až do varianty s třinácti reproduktory v systému Dolby Surround Pro Logic se zesilovačem 4× 75 W. V této sestavě potom můžete s ledovým klidem prohlásit, že vnímáte hudbu celým tělem. Přijemná je dělená klimatizace s možností rozdílného nastavení pro řidiče a spolujezdce. Zavazadlový prostor disponuje vcelku slušnými 424 l a potěšitelnou skutečností je možnost jeho rozdělení sklápěcí přepážkou. Spolehlivým přítelem vám bude také palubní počítač, který vás informuje mimo jiné o dílčích závadách na voze. Zbývá snad jen dodat, že Volvo S60 je vyráběno jen na objednávku a finální podoba ve všech směrech závisí tedy pouze na vás.

Motor a jízdní vlastnosti: Sportovnímu charakteru vozu odpovídá i náležitě upravená nabídka pětiválcových motorů v rozmezí od 140-250 k. Náš vůz byl vybaven druhým nejsilnějším pětiválcovým agregátem v nabídce o objemu 2,4 l s 20V technikou. Tento benzínový přeplňovaný motor podává výkon 147 kW (200 k) při 6000 ot/min. při max. kroutícím momentu 285 Nm při 1800-5000 ot/min. Nutno říci, že radost začíná hned po usednutí za volant. Trocha skepse na mne sice padla, když mé oko zabrousilo na samočinnou převodovku, ale radost nebrala mezí po zjištění, že se jedná o Geartronic. Jde vlastně o dvě převodovky v jedné - buď pětistupňová adaptivní automatická převodovka pro uvolněnou jízdu s možností bezpečného zimního režimu nebo manuálně řazená převodovka pro ty, kdo preferují aktivnější styl jízdy (jen motory 200 k a 250 k). V případě manuálního režimu se jedná opravdu o extrémní zážitek. Rychlostní stupně se řadí pouze pohybem nahoru na vyšší a dolu na nižší rychlostní stupeň. Potěšení a zátah je o to razantnější díky tomu, že vše probíhá tzv. pod plným plynem. Agregát je dobře odhlučněn a dává o sobě uvnitř vozu znát až tak v 5-6 tisících otáčkách. Když však člověk zrychluje (v případě tohoto vozu až na 225 km/h), je třeba mít stále na paměti, že se musí taky bezpečně a včas brzdit. S60 je proto vybavena na všech kolech kotoučovými brzdami s protiblokovacím systémem ABS doplněným o systém EDB (rozdělování brzdné síly). Navíc přední kotouče disponují vlastním vnitřním chlazením. Nástup brzdného systému je opravdu rychlý a musím přiznat, že mne jeho účinnek zpočátku překvapil. Jízdní vlastnosti jsou na velmi vysoké úrovni. Naladění podvozku má spíš tužší sportovnější charakter a průjezd každé zatáčky je doslova potěšením. Svou měrou se na tom podílela i kola 205/55 R16 Dunlop (Wintersport). Jediným problémem mohou být širší sloupky karosérie, jež občas trochu brání výhledu, ale na druhou stranu je to vyváženo bezpečností, jenž nám poskytují. K větší bezpečnosti je k dispozici stabilizační systém STC, nebo propracovanější DSTC. Naměřená kombinovaná spotřeba v testu činila vcelku očekávaných 10,9 l/100km.

Volvo S60 2,4 Turbo LT

Motor zážehový 2,4 l V5 20V
Největší výkon 147 kW (200 k) při 6000 ot/min
Točivý moment 285 Nm při 1800-4980 ot/min
Pohon přední
Převodovka pětistupňová automatická se sekvenčním řazením
Vnější rozměry 4576 × 1804 × 1428 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1490/540 kg
Objem zavazadlového prostoru 424 l
Objem palivové nádrže 80 l
Maximální rychlost 225 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 8,0 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
10,9 l/10,0 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 1 170 800 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 13. dubnu 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Závěr: Volvo S60 je elegantní vůz, v němž dřímá notný kus sportovního ducha a záleží jen na vás, jestli ho probudíte. Poslouží vám stejně dobře k reprezentaci na důležité schůzce i jako praktický společník na dlouhé cestě s Vaší rodinou. Dobrý dojem z vozu vytvářejí i tak nepatrné detaily, jako např. doprovodná světla, jenž se spustí stisknutím tlačítka dálkového ovládání při nočním nástupu do vozu, či elektricky sklápěná zrcátka z interiéru. Základní cena testovaného modelu činí 1 170 800 Kč (1 405 900 Kč naše provedení s příplatkovou výbavou). Od jara 2001 se objeví v nabídce také přeplňovaný naftový agregát systému Common-Rail.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001