F i a t  P u n t o  1 , 9  D
Generace2

Jak už titulek napovídá, měli jsme - tentokrát jako první mezi českými motoristickými novináři - možnost vyzkoušet právě novou verzi tohoto úspěšného automobilu. Nový Fiat Punto sice vzhledově svého předchůdce vzdáleně připomíná, nicméně přichází s novým designem karoserie a odlišným pojetím vozu. Nová generace punta se představuje ve dvou verzích - v třídvéřové, sportovněji zaměřené a pětidvéřové, elegantnější, určené spíše pro rodinné využití.

Design: Automobil působí uhlazeným a elegantním dojmem a je proti svému předchůdci více stylizovaný, hlavně v zadních partiích. Dojem z karoserie jednoznačně odpovídá dnešním trendům celistvosti a kompaktnosti bez zbytečných kýčovitých detailů. Lze však říci, že nové punto působí i přesto šibalsky vyzývavým dojmem. Designu dominují efektní světlomety s čirou optikou, které jsou bezesporu jednou z mnoha věcí, kterých si při prvním pohledu na vůz všimnete. Konečně, o zcela novém přístupu Fiatu při navrhování tohoto modelu se vás snaží přesvědčit i decentně tvarované nové logo, které dokresluje osobitý výraz.

Interiér: Co však dělá punto jedinečným ve své třídě, je vnitřní prostor a interiér. To platí jak pro námi testovanou pětidvéřovou verzi, tak i pro neméně zajímavou verzi třídvéřovou. Ne nadarmo se v reklamním sloganu Fiatu píše "Prostor na 1. místě". Pětidvéřová verze skýtá podle provedení až 26 různých odkládacích ploch a celkový objem úložného prostoru je 297 l. Co řidič bezesporu ocení, je celkové výborné odhlučnění vozu. Punto je zajímavé také tím, že k základním prvkům výbavy patří airbag řidiče, anténa autorádia s 6 reproduktory, imobilizér a tónovaná skla. Vůz je navíc (ve standardu verzí ELX, HGT, Sporting a Diesel) vybaven elektronickým servosystémem "Dualdrive" s funkcí "Push & Park", jenž usnadňuje ovládání volantu především při parkování (zvýšením citlivosti posilovače řízení). Za zmínku stojí i některé součásti doplňkové výbavy, jako jsou boční airbagy pro posádku vpředu, či pro náročné satelitní navigační systém nebo sportovně tvarované sedačky (ty však nejsou vhodné pro instalaci bočních airbagů).

Fiat Punto 1,9 D

Motor vznětový 1,9 l V4 8V
Největší výkon 44 kW (60 k) při 4500 ot/min
Točivý moment 180 Nm při 2250 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 3835 × 1660 × 1480 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1035/510 kg
Objem zavazadlového prostoru 297 l
Objem palivové nádrže 49 l
Maximální rychlost 155 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 15,0 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
5,8 l/5,7 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 339 900 Kč

  
Veškeré údaje jsou platné k 12. listopadu 1999.

Motor a jízdní vlastnosti: Nový Fiat Punto nabízí také poměrně slušnou nabídku pohonných jednotek. Jedná se konkrétně o tři benzínové a dva naftové čtyřválce. Mezi dostupnými agregáty jsou osmiventilový a šesnáctiventilový motor 1,2 l s výkonem 44 resp. 59 kW. Nejvýkonnější motor 1,8 l 16V nese označení HGT a dosahuje úctyhodného výkonu 96 kW. To ocení dozajista především sportovněji založení řidiči, kteří se budou moci kochat zrychlením z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy a maximální rychlostí, která činí 205 km/h. Tato pohonná jednotka se má dodávat i s šestistupňovou ručně řazenou převodovkou a dokonce podle přání i se samočinnou převodovkou doplněnou o možnost sekvenčního řazení. Námi testovaný model se vznětovým motorem s atmosférickým plněním o objemu 1,9 l měl výkon 44 kW a nenechal spolu se silnějším, "přeplňovaným bratrem" 1,9 JTD 59 kW nikoho na pochybách, kdo je králem v nízké spotřebě. Jezdili jsme s ním v pohodě za necelých 6 l na 100 km. Vůz díky nově řešenému zavěšení zadních kol sedí oproti starší verzi lépe na vozovce. To má za následek zlepšení pohodlí posádky hlavně při průjezdu v zatáčkách. Punto v základní výbavě nemá ABS, avšak za příplatek lze tento drobný nedostatek hravě odstranit. Pochválit musím kvalitní bezchybné brzdy, které nejdou příliš brzy do smyku.

Závěr: Nové Punto je jednoznačně velmi zajímavý automobil, který si zaslouží vaši pozornost. Ačkoli patří mezi vozy nižší třídy, jistě si díky svým přednostem, jako je např. široká škála pohonných jednotek nebo prostorný interiér, najde spoustu zákazníků. Cena vozu začíná na 269 900 Kč v třídvéřové verzi s nejslabším motorem. Pokud budete mít zájem o verzi pětidvéřovou počítejte s tím, že si budete muset připlatit ještě 10.000 Kč navíc.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Fiat (2), Lukáš Růžička (1)

    

    


F i a t  P u n t o  1 , 2   1 6 V  E L X  S p e e d g e a r
V ostřejším tempu

Před časem jste se na našich stránkách mohli seznámit s verzí punta se vznětovým motorem 1,9 l o výkonu 44 kW. V nedávné době se nám naskytla příležitost opět vyzkoušet pětidvéřovou verzi, tentokráte s benzínovým motorem o objemu 1,2 l 16V s výkonem 59 kW. Ačkoliv se jednalo podle typu karoserie v podstatě o stejný vůz, díky odlišné vnitřní výbavě, typu agregátu a především převodovce se objevilo podle očekávání několik rozdílů, o kterých bychom vás rádi informovali.

Co se vzhledu týče, nelze samozřejmě uvažovat o nějakém rozdílu. Ten je mezi jednotlivými typy jen na úrovni kosmetických úprav. Za příplatek je možné dostat např. boční ochranné lišty, nárazníky v barvě karoserie nebo zadní spoiler. To vše podle provedení lze získat také ve standardu. Co bych však na tomto místě chtěl podotknout, byla u této verze úroveň zpracování. U předchozího testovaného modelu bylo znát, že byl ušit doslova horkou jehlou. Vcelku pochopitelně, vzhledem k tomu, že se zřejmě jednalo o vůbec jeden z prvních vyrobených vozů vůbec. Po jednom a půl roce po předchozím testu musím konstatovat, že úroveň zpracování - alespoň podle našeho názoru - šla rapidně nahoru. Současný model měl jednoznačně lepší úroveň slícování jednotlivých komponent a také v interiéru se již neozývaly občasné pazvuky či drnčení při jízdě po méně kvalitní komunikaci. Z tohoto hlediska nelze puntu dnes téměř nic vytknout. Náš vůz v provedení ELX měl vcelku bohatě vybaven interiér. Ve standardní výbavě tomuto modelu nechybělo dálkové ovládání centrálního zamykání, elektrické stahování předních oken nebo plně nastavitelná sedadla. Interiér působí velice funkčně. Kromě mnoha odkládacích ploch nechyběly např. síťky ve dveřích či také ve standardu montované airbagy řidiče a spolujezdce. Mezi příplatkové záležitosti, kterými byl tento vůz vybaven, patřil trochu překvapivě systém ABS za 25 000 Kč (dnes považován spíše za standard), alarm za 12 700 Kč a velice schopná audio soustava Blaupunkt High za 12 000 Kč (RDS + 6x repro + subwoofer), která nás velice mile překvapila svým kvalitním zvukem. Co se ovládacích prvků týče, byly shodné s předchozím testovaným vozem se vznětovým motorem. V době testu bylo poměrně teplé a slunné počasí, a to se ve voze černé barvy projevuje samozřejmě mnohem výrazněji. V takovém případě by se určitě hodila klimatizace, bohužel ta většinou cenově patří mezi doplňky k těm dražším a punto v tomto ohledu není vůči konkurenci žádnou výjimkou (35 000 Kč). Drobnou připomínku bychom měli k přístupu k palivové nádrži, který by mohl být uzamčen u verzí s centrálním zamykáním společně s celým vozem. Také bychom uvítali v základu elektricky nastavitelná zpětná zrcátka, ale to je spíše detail. Potěšitelnou skutečností je u většiny verzí punta dodávaný systém "Push & Park", který zvyšuje citlivost posilovače řízení a poslouží vám především při parkování nebo při jízdě ve městě. Na přístrojové desce ho naleznete pod tlačítkem "City". V případě, že zapomenete tento režim vypnout, dojde k tomu samočinně při překročení 60 km/h. Zbývá jen dodat, že zavazadlový prostor má v této třídě velice slušných 297 l. Motor, zážehový řadový čtyřválec s šestnáctiventilovou technikou o objemu 1,2 l, je navzdory svému menšímu objemu dostatečně pružný. Maximální rychlost s automatickou převodovkou CVT činí 165 km/h. Největšího výkonu 59 kW (80 k) dosahuje při 5000 ot/min a vrchol točivého momentu činí 114 Nm při 4000 ot/min. Tento motor je vybaven elektronickým ovládáním plynu, kdy není žádné mechanické spojení mezi motorem a plynovým pedálem. Jedná se o stejný princip, jaký využívá např. konkurenční Škoda Fabia. Vcelku uspokojivé je malé množství hluku, které proniká do vozu. Motor uslyšíte až tak za hranicí 4000 ot/min a ani potom není hluk v kabině nijak výrazný. Velice zajímavým prvkem v testovaném voze byla již zmiňovaná převodovka Speedgear. Jedná se o automatickou převodovku s proměnnými rychlostními poměry (CVT), kdy se vybírá vždy ten nejvhodnější pro určitou jízdní situaci. Tato převodovka, jak již název napovídá, nabízí možnost sekvenčního řazení. Volba rychlostních stupňů potom probíhá jen lehounkým pohybem páky dopředu a dozadu bez nutnosti snímání nohy z pedálu akcelerátoru. Převodovka je nabízena ve dvou variantách s 6 rychlostmi u Punta ELX (testovaný vůz) a se 7 u verze Punto Sporting. Vzhledem k možnostem motoru by si však punto podle mého názoru bohatě vystačilo i s 5 převodovými stupni. Navíc kromě klasického módu jsou k dispozici další dvě volby, a to pro ekonomickou a sportovní jízdu. Zde asi nemusím podotýkat, že při sportovní jízdě si sice náležitě užijete jízdy, ale hluk a hlavně spotřeba výrazně stoupá. Naopak ekonomická varianta je výborná hlavně do města, kde nižší otáčky v kombinaci s volbou automatu oceníte asi nejvíce. Podobné převodovky jako je Speedgear jsou mezi řidiči díky houstnoucí dopravě a snadné ovladatelnosti stále žádanější a je pravdou, že výrobci je v nabídce uvádějí stále častěji. Brzdová soustava je vzhledem k hmotnosti a výkonnostnímu potenciálu vozu dimenzována se značnou rezervou. Brzdy tedy potěší vysokým stupněm účinnosti, ale pozor, ani velice dobré brzdy často nezabrání karambolu. Masivní karoserie, dobrá aerodynamika a tužší podvozek jsou zárukou dostatečné směrové stability. Adheze vozu v zatáčkách je na dobré úrovni a mez, při níž se projevuje nedotáčivost je velmi vysoká. Kombinovaná spotřeba v testu dosáhla hodnoty 6,8 l/100 km. Fiat Punto 1,2 ELX 16V Speedgear je malý automobil, který vás uspokojí po všech stránkách. Oproti ostatním modelovým variantám vás potěší zejména zmiňovaná převodovka, která nadchne jak ty, co myslí při jízdě na peněženku, tak i ty se sportovním duchem. Těm sportovcům, co by byl 1,2 l motor málo, nezbývá než doporučit sportovní variantu HGT s manuálním řazením a 1,8 l motorem o výkonu 96 kW. Základní cena testovaného modelu činí 374 900 Kč.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001