F i a t P u n t o 1 , 9
D
Generace2
Jak už titulek napovídá, měli jsme - tentokrát
jako první mezi českými motoristickými novináři - možnost vyzkoušet právě novou
verzi tohoto úspěšného automobilu. Nový Fiat Punto sice vzhledově svého
předchůdce vzdáleně připomíná, nicméně přichází s novým designem karoserie a
odlišným pojetím vozu. Nová generace punta se představuje ve dvou verzích - v
třídvéřové, sportovněji zaměřené a pětidvéřové, elegantnější, určené
spíše pro rodinné využití.
Design:
Automobil působí uhlazeným a elegantním dojmem a je proti svému předchůdci více
stylizovaný, hlavně v zadních partiích. Dojem z karoserie jednoznačně odpovídá
dnešním trendům celistvosti a kompaktnosti bez zbytečných kýčovitých detailů. Lze
však říci, že nové punto působí i přesto šibalsky vyzývavým dojmem. Designu
dominují efektní světlomety s čirou optikou, které jsou bezesporu jednou z mnoha
věcí, kterých si při prvním pohledu na vůz všimnete. Konečně, o zcela novém
přístupu Fiatu při navrhování tohoto modelu se vás snaží přesvědčit i decentně
tvarované nové logo, které dokresluje osobitý výraz.
Interiér: Co však dělá punto jedinečným ve své třídě, je vnitřní prostor a
interiér. To platí jak pro námi testovanou pětidvéřovou verzi, tak i pro neméně
zajímavou verzi třídvéřovou. Ne nadarmo se v reklamním sloganu Fiatu píše
"Prostor na 1. místě". Pětidvéřová verze skýtá podle provedení až 26
různých odkládacích ploch a celkový objem úložného prostoru je 297 l. Co řidič
bezesporu ocení, je celkové výborné odhlučnění vozu. Punto je zajímavé také
tím, že k základním prvkům výbavy patří airbag řidiče, anténa autorádia s 6
reproduktory, imobilizér a tónovaná skla. Vůz je navíc (ve standardu verzí ELX, HGT,
Sporting a Diesel) vybaven elektronickým servosystémem "Dualdrive" s funkcí
"Push & Park", jenž usnadňuje ovládání volantu především při
parkování (zvýšením citlivosti posilovače řízení). Za zmínku stojí i některé
součásti doplňkové výbavy, jako jsou boční airbagy pro posádku vpředu, či pro
náročné satelitní navigační systém nebo sportovně tvarované sedačky (ty však
nejsou vhodné pro instalaci bočních airbagů).
Fiat Punto 1,9 D |
Motor |
vznětový 1,9 l V4 8V |
Největší výkon |
44 kW (60 k) při 4500 ot/min |
Točivý moment |
180 Nm při 2250 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
3835 × 1660 × 1480 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1035/510 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
297 l |
Objem palivové nádrže |
49 l |
Maximální rychlost |
155 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
15,0 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
5,8 l/5,7 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
339 900 Kč |
Veškeré údaje jsou platné k 12.
listopadu 1999. |
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: Nový Fiat Punto nabízí také poměrně slušnou nabídku pohonných jednotek.
Jedná se konkrétně o tři benzínové a dva naftové čtyřválce. Mezi dostupnými
agregáty jsou osmiventilový a šesnáctiventilový motor 1,2 l s výkonem 44 resp. 59
kW. Nejvýkonnější motor 1,8 l 16V nese označení HGT a dosahuje úctyhodného výkonu
96 kW. To ocení dozajista především sportovněji založení řidiči, kteří se budou
moci kochat zrychlením z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy a maximální rychlostí, která
činí 205 km/h. Tato pohonná jednotka se má dodávat i s šestistupňovou ručně
řazenou převodovkou a dokonce podle přání i se samočinnou převodovkou doplněnou o
možnost sekvenčního řazení. Námi testovaný model se vznětovým motorem s
atmosférickým plněním o objemu 1,9 l měl výkon 44 kW a nenechal spolu se
silnějším, "přeplňovaným bratrem" 1,9 JTD 59 kW nikoho na pochybách, kdo
je králem v nízké spotřebě. Jezdili jsme s ním v pohodě za necelých 6 l na 100 km.
Vůz díky nově řešenému zavěšení zadních kol sedí oproti starší verzi lépe na
vozovce. To má za následek zlepšení pohodlí posádky hlavně při průjezdu v
zatáčkách. Punto v základní výbavě nemá ABS, avšak za příplatek lze tento
drobný nedostatek hravě odstranit. Pochválit musím kvalitní bezchybné brzdy, které
nejdou příliš brzy do smyku.
Závěr:
Nové Punto je jednoznačně velmi zajímavý automobil, který si zaslouží vaši
pozornost. Ačkoli patří mezi vozy nižší třídy, jistě si díky svým přednostem,
jako je např. široká škála pohonných jednotek nebo prostorný interiér, najde
spoustu zákazníků. Cena vozu začíná na 269 900 Kč v třídvéřové verzi s
nejslabším motorem. Pokud budete mít zájem o verzi pětidvéřovou počítejte s tím,
že si budete muset připlatit ještě 10.000 Kč navíc.
Text: Lukáš Růžička / foto: Fiat (2), Lukáš
Růžička (1)
F i a t P u n t o 1 , 2
1 6 V E L X S p e e d g e a r
V ostřejším tempu
Před časem jste se na našich stránkách mohli
seznámit s verzí punta se vznětovým motorem 1,9 l o výkonu 44 kW. V nedávné době
se nám naskytla příležitost opět vyzkoušet pětidvéřovou verzi, tentokráte s
benzínovým motorem o objemu 1,2 l 16V s výkonem 59 kW. Ačkoliv se jednalo podle typu
karoserie v podstatě o stejný vůz, díky odlišné vnitřní výbavě, typu agregátu a
především převodovce se objevilo podle očekávání několik rozdílů, o kterých
bychom vás rádi informovali.
Co se vzhledu týče, nelze samozřejmě uvažovat o
nějakém rozdílu. Ten je mezi jednotlivými typy jen na úrovni kosmetických úprav. Za
příplatek je možné dostat např. boční ochranné lišty, nárazníky v barvě
karoserie nebo zadní spoiler. To vše podle provedení lze získat také ve standardu. Co
bych však na tomto místě chtěl podotknout, byla u této verze úroveň zpracování. U
předchozího testovaného modelu bylo znát, že byl ušit doslova horkou jehlou. Vcelku
pochopitelně, vzhledem k tomu, že se zřejmě jednalo o vůbec jeden z prvních
vyrobených vozů vůbec. Po jednom a půl roce po předchozím testu musím konstatovat,
že úroveň zpracování - alespoň podle našeho názoru - šla rapidně nahoru.
Současný model měl jednoznačně lepší úroveň slícování jednotlivých komponent
a také v interiéru se již neozývaly občasné pazvuky či drnčení při jízdě po
méně kvalitní komunikaci. Z tohoto hlediska nelze puntu dnes téměř nic vytknout.
Náš vůz v provedení ELX měl vcelku bohatě vybaven interiér. Ve standardní výbavě
tomuto modelu nechybělo dálkové ovládání centrálního zamykání, elektrické
stahování předních oken nebo plně nastavitelná sedadla. Interiér působí velice
funkčně. Kromě mnoha odkládacích ploch nechyběly např. síťky ve dveřích či
také ve standardu montované airbagy řidiče a spolujezdce. Mezi příplatkové
záležitosti, kterými byl tento vůz vybaven, patřil trochu překvapivě systém ABS za
25 000 Kč (dnes považován spíše za standard), alarm za 12 700 Kč a velice schopná
audio soustava Blaupunkt High za 12 000 Kč (RDS + 6x repro + subwoofer), která nás
velice mile překvapila svým kvalitním zvukem. Co se ovládacích prvků týče, byly
shodné s předchozím testovaným vozem se vznětovým motorem. V době testu bylo
poměrně teplé a slunné počasí, a to se ve voze černé barvy projevuje samozřejmě
mnohem výrazněji. V takovém případě by se určitě hodila klimatizace, bohužel ta
většinou cenově patří mezi doplňky k těm dražším a punto v tomto ohledu není
vůči konkurenci žádnou výjimkou (35 000 Kč). Drobnou připomínku bychom měli k
přístupu k palivové nádrži, který by mohl být uzamčen u verzí s centrálním
zamykáním společně s celým vozem. Také bychom uvítali v základu elektricky
nastavitelná zpětná zrcátka, ale to je spíše detail. Potěšitelnou skutečností je
u většiny verzí punta dodávaný systém "Push & Park", který zvyšuje
citlivost posilovače řízení a poslouží vám především při parkování nebo při
jízdě ve městě. Na přístrojové desce ho naleznete pod tlačítkem "City".
V případě, že zapomenete tento režim vypnout, dojde k tomu samočinně při
překročení 60 km/h. Zbývá jen dodat, že zavazadlový prostor má v této třídě
velice slušných 297 l. Motor, zážehový řadový čtyřválec s šestnáctiventilovou
technikou o objemu 1,2 l, je navzdory svému menšímu objemu dostatečně pružný.
Maximální rychlost s automatickou převodovkou CVT činí 165 km/h. Největšího
výkonu 59 kW (80 k) dosahuje při 5000 ot/min a vrchol točivého momentu činí 114 Nm
při 4000 ot/min. Tento motor je vybaven elektronickým ovládáním plynu, kdy není
žádné mechanické spojení mezi motorem a plynovým pedálem. Jedná se o stejný
princip, jaký využívá např. konkurenční Škoda Fabia. Vcelku uspokojivé je malé
množství hluku, které proniká do vozu. Motor uslyšíte až tak za hranicí 4000
ot/min a ani potom není hluk v kabině nijak výrazný. Velice zajímavým prvkem v
testovaném voze byla již zmiňovaná převodovka Speedgear. Jedná se o automatickou
převodovku s proměnnými rychlostními poměry (CVT), kdy se vybírá vždy ten
nejvhodnější pro určitou jízdní situaci. Tato převodovka, jak již název
napovídá, nabízí možnost sekvenčního řazení. Volba rychlostních stupňů potom
probíhá jen lehounkým pohybem páky dopředu a dozadu bez nutnosti snímání nohy z
pedálu akcelerátoru. Převodovka je nabízena ve dvou variantách s 6 rychlostmi u Punta
ELX (testovaný vůz) a se 7 u verze Punto Sporting. Vzhledem k možnostem motoru by si
však punto podle mého názoru bohatě vystačilo i s 5 převodovými stupni. Navíc
kromě klasického módu jsou k dispozici další dvě volby, a to pro ekonomickou a
sportovní jízdu. Zde asi nemusím podotýkat, že při sportovní jízdě si sice
náležitě užijete jízdy, ale hluk a hlavně spotřeba výrazně stoupá. Naopak
ekonomická varianta je výborná hlavně do města, kde nižší otáčky v kombinaci s
volbou automatu oceníte asi nejvíce. Podobné převodovky jako je Speedgear jsou mezi
řidiči díky houstnoucí dopravě a snadné ovladatelnosti stále žádanější a je
pravdou, že výrobci je v nabídce uvádějí stále častěji. Brzdová soustava je
vzhledem k hmotnosti a výkonnostnímu potenciálu vozu dimenzována se značnou rezervou.
Brzdy tedy potěší vysokým stupněm účinnosti, ale pozor, ani velice dobré brzdy
často nezabrání karambolu. Masivní karoserie, dobrá aerodynamika a tužší podvozek
jsou zárukou dostatečné směrové stability. Adheze vozu v zatáčkách je na dobré
úrovni a mez, při níž se projevuje nedotáčivost je velmi vysoká. Kombinovaná
spotřeba v testu dosáhla hodnoty 6,8 l/100 km. Fiat Punto 1,2 ELX 16V Speedgear je malý
automobil, který vás uspokojí po všech stránkách. Oproti ostatním modelovým
variantám vás potěší zejména zmiňovaná převodovka, která nadchne jak ty, co
myslí při jízdě na peněženku, tak i ty se sportovním duchem. Těm sportovcům, co
by byl 1,2 l motor málo, nezbývá než doporučit sportovní variantu HGT s manuálním
řazením a 1,8 l motorem o výkonu 96 kW. Základní cena testovaného modelu činí 374
900 Kč.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička |
|