krátkodobý test

M u l t i c a r  2 6  M u l t i t a l e n t  M  2 6  1 0
Univerzální přítel

Malá víceúčelová nákladní vozidla z Německa se značkou Multicar vídáme na našich silnicích již poměrně dlouhou dobu. Byl jsem proto rád, že jejich výhradní dovozce - teplická firma Multicar-JVK - souhlasil se zapůjčením jednoho z automobilů a že jsem tak pro vás mohl multikáru vyzkoušet.

Úvodem: Hned na počátku jsem stál před problémem, jak vůz hodnotit. Komunální vozidla jsou totiž dosti specifickou kategorií a v případě, že bych i jen pouhá technická data porovnal s údaji vozů, které na našich stránkách běžně testujeme, výsledek by byl výrazně v neprospěch multikár. U těchto automobilů, určených ke specifickým účelům (zejména pro komunální sféru, odpadové hospodářství, stavebnictví, zemědělství, zahradnictví, apod.) jsou kritéria jako maximální rychlost, zrychlení, jízdní vlastnosti ve vyšších rychlostech, spotřeba paliva či komfort v kabině víceméně nepodstatná. Daleko více se naopak cení užitečná hmotnost (multikáry se dostávají až k hranici úctyhodných 2,7 t), manévrovatelnost, možnost použití nejrůznějších nástaveb, náročnost na údržbu atd. K testu jsem převzal multikáru v provedení třístranný sklápěč, bez jakýchkoli nástaveb. Snažil jsem se tedy s vozidlem v rámci testu jezdit tak, jako by bylo používáno coby malý automobil k převozu nákladů na kratší vzdálenosti, s častými zastávkami, vykládáním a nakládáním. Přitom jsem vyzkoušel i obratnost vozu ve stísněných prostorech (kam by bylo třeba se dostat s případnou nástavbou).

Design: Koncepce vozu se od počátku výroby prakticky nezměnila, stejně tak jako vnější vzhled, který stále hodně připomíná starší typy. Přesto však zejména díky nové přední masce a přepracovaným nárazníkům vypadá Multicar 26 moderněji.

Interiér: U testovaného vozu byla standardně montovaná dvoumístná budka (na přání je možné dodat pětimístnou prodlouženou kabinu). Při nástupu pomáhají stupačky před předními koly a madla, umístěná zevnitř na rámu dveří. Příjemný vnitřní prostor je řešen maximálně účelně. Přístrojová deska kromě rychloměru obsahuje i otáčkoměr, což řidiči ulehčuje práci při jízdě s přeplňovaným motorem. Regulace větrání/topení nemá příliš intuitivní ovládání, ochlazování či oteplování vnitřního prostoru je však ve spojení s dvourychlostním větrákem účinné (v případě zájmu je možné si objednat i nezávislé topení). Ruční brzda se nachází hodně vpředu, mezi pedálem plynu a středovou konzolou. Na té jsou umístěny tři páky, jimiž se spouští vedlejší pohon (pro manipulaci s nástavbami), pohon všech čtyř kol a redukce a dále řadicí páka a dva spínače sklápění nástaveb (zvlášť pro přední a zadní). Řadicí páka má opačné schéma řazení (jednička vlevo dole), v běžném provozu je rozumné rozjíždět se na druhý rychlostní stupeň. Pohodlná sedadla mají správný tvar, optimálně nastavitelné opěrky hlavy a dlouhá opěradla, jen sedáky by mohly být delší. Sedadlo řidiče je navíc hydropneumaticky odpružené - to významně přispívá k pohodlí za volantem. Připomínky mám k výšce sedadel vůči výšce horní hrany bočních oken, neboť již člověk průměrné postavy tak má problémy s výhledem šikmo vlevo i vpravo. Tento fakt kazí jinak výborný přehled o dění těsně kolem vozidla, který je nezbytný pro snadnou práci s nástavbami, především ve stísněných prostorách. Taktéž sluneční clony by mohly být širší. Potěšil mne dostatek odkládacích ploch - schránka s odklopným víkem před spolujezdcem, kapsy ve dveřích a na zadní stěně kabiny (mezi sedadly), přihrádky ve středové konzoli a prostor mezi čelním sklem a přístrojovou deskou. Za co musím multikáru pochválit, jsou rozměrná vnější zpětná zrcátka (bohužel vnitřní chybí) a dostatečně dlouhé stírače s integrovanými tryskami ostřikovače skel. Hydraulické sklápění korby, jejíž spodní část je zcela rovná, bylo snadné, stejně jako ruční sklápění bočnic (u nichž je možná aretace v poloze sklopení o 90°).

Motor a jízdní vlastnosti: Multicar 26 pohání moderní vznětový agregát IVECO s přímým vstřikováním paliva o objemu 2,8 l, přeplňovaný turbodmychadlem. Tento motor o výkonu 78 kW (105 k) s rezervou postačuje i k pohonu multikáry s prodlouženým rozvorem (2675 mm oproti běžným 2100 mm), jejíž celková hmotnost může být až 4,3 t. Ovšem v případě testovaného vozu, který ještě patří do kategorie do 3,5 t, je podle mého názoru motor zbytečně objemově i výkonově naddimenzovaný, o čemž svědčí i průměrná spotřeba, jíž jsem dosáhl v testu při používání automobilu jako malého náklaďáčku. Ta totiž činila celých 19,4 litru nafty na 100 km. Pohonná jednotka je snadno přístupná po ručním odklopení kabiny. Jak jsem již předeslal, jízdní vlastnosti nelze hodnotit například srovnáním s osobními vozy. Jsou totiž poplatné robustní konstrukci, která je shodná spíše s koncepcí nákladních automobilů (přední i zadní tuhá náprava, odpružení listovými pery, vzadu použitá dvoumontáž kol), ovšem je v tomto případě uplatněna u vozu s krátkým rozvorem a malým rozchodem kol, takže se zejména u nezatíženého vozidla na nerovnostech dočkáte výrazného poskakování. To je způsobeno taktéž nastavením pérování spíše na jízdu s nákladem. Multikáry mají díky rozumné světlé výšce i terénní schopnosti, takže průjezd lehčím terénem by neměl činit žádný problém. A pokud ano, jistě pomůže přiřaditelný pohon všech čtyř kol (umožňující vyjetí stoupání až 45°), uzávěrka diferenciálu, popřípadě ještě redukce (která slouží hlavně k mimořádně pomalé jízdě při používání nástaveb - zametání, kropení, plužení, sekání trávy atd.), s níž se lze pohybovat rychlostí pouhých 0,6 km/h (!). Tužší odpružení je samozřejmostí, aby bylo možné dosáhnout přijatelných jízdních vlastností. Zcela jedinečná je manévrovatelnost a obratnost při průjezdu úzkými místy (mimo jiné díky umístění přední nápravy pod sedadly, což není příliš bezpečné při nárazu, ale zato velice praktické). Maximální rychlost vozidla je omezena na 85 km/h, čemuž je podřízeno i zpřevodování pětistupňové převodovky, aby se využilo maximum výkonu i točivého momentu tam, kde je jich nejvíce potřeba. Na přání je možné namontovat přídavný hydrostatický pohon, který vozidlu umožňuje používat náročné nástavby jako například zametací kartáč, sněhová fréza, sekačka trávy, apod.

Multicar 26 Multitalent M 26 10

Motor přeplňovaný vznětový 2,8 l V4 8V
Největší výkon 75 kW (105 k) při 3600 ot/min
Točivý moment 235 Nm při 2000 ot/min
Pohon zadní + připojitelný 4×4
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 3720 × 1590 × 2200 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1910/1590 kg
Objem palivové nádrže 70 l
Maximální rychlost 85 km/h
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
19,4 l/-  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 962 000 Kč  (bez DPH)

  
Veškeré údaje jsou platné k 4. květnu 2001.

Závěr: Multicar 26 je natolik variabilní, že umožňuje městům a obcím použití pouze jednoho automobilu k mnoha účelům: k letní údržbě (postřikování, zametání, proplachování a odsávání kanálů, čistění patníků a svodidel, vysekávání krajnic a svahů, mulčování, potírání plevele, péči o parky a zeleň), zimní údržbě (odklízení sněhu a ošetření náledí), přepravě, odvozu odpadů a kontejnerů a k montážním a údržbářským pracem (vysokozdvižné plošiny). Stejně dobře se ovšem uplatní i všude tam, kde budou využity jeho hlavní přednosti: kompaktní rozměry, skvělá manévrovatelnost a variabilita. Jednotlivé nástavby a přídavná zařízení, kterých je k dispozici široká paleta jak od zahraničních tak od domácích výrobců, lze samozřejmě dokupovat postupně a jejich připevnění je vždy otázkou jen několika minut. Základní výbava testovaného automobilu - Multicar 26 Multitalent M 26 10 třístranný sklápěč - obsahuje posilovač řízení, otáčkoměr, uzávěrku diferenciálu zadní nápravy, anatomické sedadlo řidiče a rychloupínací systém (univerzální nosič nástaveb a přídavných zařízení). Na přání byl objednán pohon obou náprav včetně redukce (plazivého chodu) za 119 000 Kč a přídavné střešní světlomety za 17 000 Kč, takže se celková cena vozu vyšplhala až na 1 098 000 (bez DPH). Na vozidlo je poskytována jednoroční celková garance, na antikorozní ochranu kabiny platí záruka šestiletá.

    
Text: Daniel Srb
Foto: Daniel Srb prostřednictvím digitálního fotoaparátu, laskavě zapůjčeného firmou REKONix

    

    


M u l t i c a r  2 6  M u l t i t a l e n t  M  2 6  1 0
Projede (téměř) všude

Velice rád jsem využil nabídky dovozce na vyzkoušení další multikáry, tentokrát osazené cisternou a mycí lištou. Mohl jsem tak v praxi vyzkoušet všechny přednosti vozidla.

Zejména jsem ocenil skvělou manévrovatelnost a díky obzvlášť vysokému posazu výborný výhled okolo vozidla. Není vůbec žádným problémem pohybovat se ve stísněných prostorách s přesností na centimetry. Manipulace s cisternou a mycí lištou byla snadná, díky možnosti nastavení výšky a úhlu kropení se tak dostanete i na ta nehůře přístupná místa parků či měst. Testovaná multikára byla opět s krátkým rozvorem, na standardním podvozku s dvoumontáží pneumatik na zadní nápravě. Stejně jako v prvním případě byl nainstalován příplatkový přiřaditelný pohon všech kol, doplněný redukční převodovkou (tzv. plazivý chod), díky níž bylo možné při kropění popojíždět patřičně pomalu. Pochválit musím praktický a omyvatelný interiér - spartánsky řešené pracoviště řidiče obsahuje všechny ovladače v dobrém dosahu. Nízkotlaká vodní cisterna NCS měla objem 1500 l a agregát 60/6, umožňující čerpání 60 litrů za minutu při tlaku 6 bar. Včetně navijáku se zavlažovací hadicí cisterna přijde na 142 000 Kč (bez DPH). Cena vlastní multikáry včetně příplatkové výbavy, v níž nechybělo ani střešní okno, přídavné světlomety, majáček, speciální zimní pneumatiky a světlomety pro osvětlení nástavby, činí 1 100 000 Kč (bez DPH).

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001