krátkodobý test

R e n a u l t  M a s t e r  2 , 2  d C i  1 6 V
Stoprocentní
profesionál

Hlavní devízou modelu master z dílen francouzské automobilky Renault je snadné ovládání, které jde ruku v ruce s komfortem a funkčností. Je to podle mého názoru jeden z nejlepších užitkových vozů v daném tržním segmentu.

Design: Zvenčí působí automobil mimořádně pěkně: robustnímu vzhledu dominují široké přední světlomety. Designérským bonbónkem je vykrojení okna v pravých zadních dveřích. Zaoblené hrany dodávají masteru sympatický výraz. Výrazné vysoké nárazníky a boční ochranné lišty, stejně jako pryžové lišty na okrajích střechy zabraňují poškození laku při parkování a v nízkých rychlostech. Vůz se dodává v karosářských variantách furgon, valník, sklápěč, plošina, kombi a minibus; k dispozici jsou tři délky rozvorů a tři výšky karoserie. Kombinací různých karoserií, délek a výšek lze dosáhnout 88 verzí, a to nepočítám speciální nástavby, vyráběné ve spolupráci s KOV Velim. Já jsem měl k testu zapůjčeno provedední van s nejkratším rozvorem a nejnižší střechou.

Interiér: V kabině nabízí "mistr" komfort, srovnatelný s osobním vozem. V tomto případě se nejedná o otřepané klišé, ale platí to doslova. Použité materiály (zejména plasty), vyvedené v odstínech šedé a béžové barvy, kombinované s černou, nepůsobí laciným dojmem, jak tomu často bývá u konkurence. Interiér je vskutku útulný a zpříjemňuje posádce často velice dlouhou dobu, strávenou ve vozidle. Opravdovou lahůdkou je řazení. Úžasně zlehka jdoucí řadicí páka a minimální síla, potřebná ke stisku pedálů mne vedla k myšlence, že by mastera mohla řídit i žena v lodičkách a nečinilo by jí to žádné problémy. Široké možnosti nastavení pohodlného sedadla řidiče (podélné i výškové) usnadňují nalezení optimální polohy za příjemně tvarovaným volantem. Řidič i oba spolujezdci mají v kabině dostatek místa a odpovídající pohodlí (včetně celé řady odkládacích ploch). Veškeré ovládací prvky jsou přehledně uspořádány v dobrém dosahu řidiče. Díky přednímu pohonu nízko položený nákladový prostor je dobře přístupný jak zadními dvoukřídlými, tak bočními posuvnými dveřmi. Praktické jsou standardně montované kotevní úchyty k upevnění nákladu. Ocenit musím přímo ukázkové dílenské zpracování celého vozu.

Motor a jízdní vlastnosti: Při volbě pohonné jednotky můžete vybírat z atmosférického vznětového motoru o objemu 2,5 l a ze dvou přeplňovaných agregátů, 2,2 a 2,8 l. Já jsem měl možnost vyzkoušet druhý z nich, nový motor v nabídce, moderní čtyřválec 2,2 l se čtyřventilovou technikou a s přímým vstřikováním systémem Common Rail, který je svým výkonem 66 kW (90 k) předurčen jak pro městský či příměstský provoz, tak pro dálkové jízdy. Agregát je tichý, do interiéru se nepřenáší příliš mnoho hluku ani vibrace. Moderní konstrukce umožnila prodloužení servisních intervalů až na 30 000 km. Master má podvozek bezrámové konstrukce s předními nezávisle zavěšenými koly, odpruženými vinutými pružinami a zadní nápravou, opatřenou listovými pery. Jízdní vlastnosti jsou nečekaně dobré. Brzdy, vpředu kotoučové a vzadu bubnové, dokáží automobil spolehlivě zastavit na bezpečnou vzdálenost (hodnota brzdné dráhy 45 m při zastavení z rychlosti 100 km/h je u dodávek jedna z nejlepších). Za příplatek je možné objednat si ABS. Krátké zpřevodování je výhodné pro městský provoz, na delších trasách je však nutné motor více vytáčet do otáček a častěji řadit. Průměrná spotřeba v testu dosáhla příznivé hodnoty 9,5 l/100 km.

Renault Master 2,2 dCi 16V

Motor přeplňovaný vznětový 2,2 l V4 16V
Největší výkon 66 kW (90 k) při 3650 ot/min
Točivý moment 260 Nm při 1750 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4888 × 1990 × 2249 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1747/1053 kg
Objem nákladového prostoru 8 m3
Objem palivové nádrže 70 l
Maximální rychlost 135 km/h
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
9,5 l/- l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 545 000 Kč  (bez DPH)

Veškeré údaje jsou platné
k 15. červnu 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Závěr: Ať již svůj Renault Master využijete k jakémukoli účelu, jistě oceníte vysokou užitnou hodnotu, maximální praktičnost, pohodlí a uživatelskou přívětivost. Přitom cena za testované provedení není nikterak nadsazená: 545 000 Kč (bez DPH). Základní výbava zahrnuje posilovač řízení, otáčkoměr či kotevní úchyty v nákladovém prostoru.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001