krátkodobý test

M a z d a  D e m i o  1 , 5 i   E x c l u s i v e
Malý velký služebník

Mazda Demio je pětimístný automobil s pětidvéřovou dvouprostorovou karoserií typu MPV, avšak svými proporcemi se řadí spíše do kategorie menších vozů. Na druhou stranu své rozměry vyvažuje komplexností a víceúčelovostí interiéru. Demio je tak předurčeno do městských aglomerací s hustou dopravou, kde tato kombinace slaví úspěch.

Design: Mazda přišla s tímto automobilem, reprezentujícím malé velkoprostorové vozy v roce 1996. Po úspěšném startu v Japonsku se vůz rozšířil i na jiné trhy světa. U nás bylo demio uvedeno závěrem roku 1998. V současné době prošel vůz omlazovací kůrou. Kromě vzhledu však došlo k výrazné změně v podobě nového, silnějšího motoru. Kompaktní karoserii nelze upřít snahu o mladický a elegantní vzhled, nicméně celková praktičnost je v celé koncepci patrná. Dobrým příkladem mohou být pro MPV typické střešní lyžiny, či velké zadní výklopné dveře. Mohutné prolisy na bocích nebo striktně oddělený prostor pro motor a kabinu lze považovat dnes již za lehce konzervativní, ale i zde lze najít jistý záměr, a to především v žádoucím zvýšení tuhosti karoserie. Naopak oživujícím dojmem působí nové svítilny a přední maska chladiče, která se hlásí k současnému vzhledu ostatních modelů Mazda.

Interiér: Také v interiéru došlo ke změnám. Nelze očekávat nejmodernější módní výstřelky v podobě oblých křivek a jemných přechodů jednotlivých částí, nicméně ze všech prvků je patrná především účelnost a kvalita zpracování. Hlavní změnou oproti starší verzi je přepracovaná přístrojová deska v novém dvoubarevném provedení - kombinace světle a tmavě šedé barvy. Mezi další změny patří vylepšené sedadlo řidiče, které je nově vybaveno systémem nezávislého výškového nastavení. S novým zážehovým motorem došlo také na snížení úrovně hlučnosti, což lze jedině přivítat. Z pohledu bezpečnosti je na tom demio, ačkoliv to možná na první pohled nevypadá, také vcelku dobře. V námi testované verzi Exclusive nechyběly v základu montované přední ani boční airbagy a brzdový systém ABS. Mezi další ochranné prvky patří bezpečnostní výztuhy dveří a ochranné lišty. Z vozu je vcelku dobrý výhled všemi směry a díky menším rozměrům máte dobrý přehled o tom, co se děje bezprostředně kolem vozu. Díky slušné výšce vozu (1535 mm) máte v demiu poměrně hodně místa nad hlavou (výška nad sedáky 980 mm), což ocení hlavně zarputilí kloboučníci, nesmekající v žádné situaci. Zajímavostí je široká varibialita sklápění sedadel. Mechanismus zadních sedadel dovoluje jejich polohování, což přináší značné výhody cestujícím hlavně při delší cestě. Nespornou výhodou tohoto systému je i ten fakt, že tak lze získat ve voze plnohodnotnou lůžkovou úpravu pro dvě osoby o délce 2,03 m. Co se zavazadlového prostoru týče, je kryt vyjímatelnou roletou a v základním uspořádání poskytuje 330 l. Když se zadní řadou sedadel popojede o 12 cm dopředu na doraz, objem narůstá na 365 l a pokud vám ani to nestačí, jejich dodatečným sklopením lze získat dokonce 679 l.

Motor a jízdní vlastnosti: Pro pohon přední nápravy je na našem trhu k dispozici pouze jediný motor. Jedná se o zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1,5 l se čtyřventilovou technikou. Ten poskytuje vcelku příznivých 55 kW (75 k) při 5000 ot/min. Maximální točivý moment dosahuje 116 Nm při 2500 ot/min. Nový motor splňuje přísné evropské normy pro exhalace a osobně se domnívám, že to byl také jeden z důvodů jeho inovace u tohoto vozu. Vcelku pozitivně lze také hodnotit jízdní vlastnosti demia. S vozem lze bez problémů jezdit v nízkých otáčkách. Ani při jízdě do zatáčky se neprojevuje očekávaná nedotáčivost. Drobných výhrad bych jen měl k posilovači řízení, jehož účinek lze hodnotit jako mírně nevyrovnaný hlavně v přímém směru. Podvozek je naladěn úměrně potřebám tohoto vozu a bez problémů si poradí i s většími nerovnostmi na vozovce. Za zajímavý lze u demia považovat poloměr otáčení, lterý dosahuje velice příznivých 9,4 m. Velice účinné brzdy mají rychlý nástup a jejich účinek se ani po delším brzdění nezmenšuje (u verze Exclusive v základu ABS). Standardně jsou na voze pneumatiky o rozměru 165/70 R13. S vozem jsme v testu jezdili v kombinované spotřebě za 7,8 l /100 km.

Mazda Demio 1,5i Exclusive

Motor zážehový 1,5 l V4 16V
Největší výkon 55 kW (75 k) při 5000 ot/min
Točivý moment 116 Nm při 2500 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 3808 × 1670 × 1535 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 985/465 kg
Objem zavazadlového prostoru 330 l
Objem palivové nádrže 43 l
Maximální rychlost 158 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 13,0 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
7,6 l/7,3 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 429 900 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 4. květnu 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
  

Závěr: Mazda Demio vás nebude šokovat nejnovějšími trendy v oblasti designerských kreací, ale nabídne širokou škálu užitných vlastností, kterou jistě oceníte. Pokud rádi cestujete na kratší vzdálenosti a výlety, jste z města a občas vozíte čtyřnohého přítele či menší náklad, pak je demio pro vás tou správnou volbou. Od demia lze očekávat především funkčnost a praktičnost, jnž je podložena kvalitou zpracování a celkovou promyšleností celé koncepce. Námi testovaná verze Exclusive je za 429 900 Kč.(verze Comfort za 399 900 Kč).

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001