M a z d a D e m i o 1 , 5 i
E x c l u s i v e
Malý velký služebník
Mazda Demio je pětimístný
automobil s pětidvéřovou dvouprostorovou karoserií typu MPV, avšak svými proporcemi
se řadí spíše do kategorie menších vozů. Na druhou stranu své rozměry vyvažuje
komplexností a víceúčelovostí interiéru. Demio je tak předurčeno do městských
aglomerací s hustou dopravou, kde tato kombinace slaví úspěch.
Design:
Mazda přišla s tímto automobilem, reprezentujícím malé velkoprostorové vozy v roce
1996. Po úspěšném startu v Japonsku se vůz rozšířil i na jiné trhy světa. U nás
bylo demio uvedeno závěrem roku 1998. V současné době prošel vůz omlazovací kůrou.
Kromě vzhledu však došlo k výrazné změně v podobě nového, silnějšího motoru.
Kompaktní karoserii nelze upřít snahu o mladický a elegantní vzhled, nicméně celková
praktičnost je v celé koncepci patrná. Dobrým příkladem mohou být pro MPV typické
střešní lyžiny, či velké zadní výklopné dveře. Mohutné prolisy na bocích nebo
striktně oddělený prostor pro motor a kabinu lze považovat dnes již za lehce
konzervativní, ale i zde lze najít jistý záměr, a to především v žádoucím zvýšení
tuhosti karoserie. Naopak oživujícím dojmem působí nové svítilny a přední maska
chladiče, která se hlásí k současnému vzhledu ostatních modelů Mazda.
Interiér: Také v interiéru došlo ke změnám. Nelze očekávat nejmodernější módní
výstřelky v podobě oblých křivek a jemných přechodů jednotlivých částí, nicméně
ze všech prvků je patrná především účelnost a kvalita zpracování. Hlavní změnou
oproti starší verzi je přepracovaná přístrojová deska v novém dvoubarevném
provedení - kombinace světle a tmavě šedé barvy. Mezi další změny patří vylepšené
sedadlo řidiče, které je nově vybaveno systémem nezávislého výškového nastavení.
S novým zážehovým motorem došlo také na snížení úrovně hlučnosti, což lze
jedině přivítat. Z pohledu bezpečnosti je na tom demio, ačkoliv to možná na první
pohled nevypadá, také vcelku dobře. V námi testované verzi Exclusive nechyběly v základu
montované přední ani boční airbagy a brzdový systém ABS. Mezi další ochranné
prvky patří bezpečnostní výztuhy dveří a ochranné lišty. Z vozu je vcelku dobrý
výhled všemi směry a díky menším rozměrům máte dobrý přehled o tom, co se děje
bezprostředně kolem vozu. Díky slušné výšce vozu (1535 mm) máte v demiu poměrně
hodně místa nad hlavou (výška nad sedáky 980 mm), což ocení hlavně zarputilí
kloboučníci, nesmekající v žádné situaci. Zajímavostí je široká varibialita sklápění
sedadel. Mechanismus zadních sedadel dovoluje jejich polohování, což přináší značné
výhody cestujícím hlavně při delší cestě. Nespornou výhodou tohoto systému je i
ten fakt, že tak lze získat ve voze plnohodnotnou lůžkovou úpravu pro dvě osoby o délce
2,03 m. Co se zavazadlového prostoru týče, je kryt vyjímatelnou roletou a v základním
uspořádání poskytuje 330 l. Když se zadní řadou sedadel popojede o 12 cm dopředu
na doraz, objem narůstá na 365 l a pokud vám ani to nestačí, jejich dodatečným
sklopením lze získat dokonce 679 l.
Motor a jízdní vlastnosti: Pro pohon přední nápravy je na našem trhu k dispozici pouze jediný motor.
Jedná se o zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1,5 l se čtyřventilovou
technikou. Ten poskytuje vcelku příznivých 55 kW (75 k) při 5000 ot/min. Maximální
točivý moment dosahuje 116 Nm při 2500 ot/min. Nový motor splňuje přísné evropské
normy pro exhalace a osobně se domnívám, že to byl také jeden z důvodů jeho inovace
u tohoto vozu. Vcelku pozitivně lze také hodnotit jízdní vlastnosti demia. S vozem lze
bez problémů jezdit v nízkých otáčkách. Ani při jízdě do zatáčky se
neprojevuje očekávaná nedotáčivost. Drobných výhrad bych jen měl k posilovači
řízení, jehož účinek lze hodnotit jako mírně nevyrovnaný hlavně v přímém směru.
Podvozek je naladěn úměrně potřebám tohoto vozu a bez problémů si poradí i s většími
nerovnostmi na vozovce. Za zajímavý lze u demia považovat poloměr otáčení, lterý
dosahuje velice příznivých 9,4 m. Velice účinné brzdy mají rychlý nástup a jejich
účinek se ani po delším brzdění nezmenšuje (u verze Exclusive v základu ABS).
Standardně jsou na voze pneumatiky o rozměru 165/70 R13. S vozem jsme v testu jezdili v
kombinované spotřebě za 7,8 l /100 km.
Mazda Demio 1,5i
Exclusive |
Motor |
zážehový 1,5 l V4 16V |
Největší výkon |
55 kW (75 k) při 5000 ot/min |
Točivý moment |
116 Nm při 2500 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
3808 × 1670 × 1535 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
985/465 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
330 l |
Objem palivové nádrže |
43 l |
Maximální rychlost |
158 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
13,0 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
7,6 l/7,3 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
429 900 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 4. květnu 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
BEZPLATNÁ MOTORISTICKÁ PORADNA
|
|
|
Závěr: Mazda Demio vás nebude šokovat nejnovějšími trendy v oblasti designerských
kreací, ale nabídne širokou škálu užitných vlastností, kterou jistě oceníte.
Pokud rádi cestujete na kratší vzdálenosti a výlety, jste z města a občas vozíte
čtyřnohého přítele či menší náklad, pak je demio pro vás tou správnou volbou.
Od demia lze očekávat především funkčnost a praktičnost, jnž je podložena
kvalitou zpracování a celkovou promyšleností celé koncepce. Námi testovaná verze
Exclusive je za 429 900 Kč.(verze Comfort za 399 900 Kč).
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička