krátkodobý test

V W  T r a n s p o r t e r  A l l s t a r  2 , 5  T D I
Vůz mnoha tváří

Transporter je příkladem užitkového automobilu, jenž svými parametry a širokou škálou provedení dokáže nabídnout své služby snad každému. Dlouholetá tradice a zkušenosti z výroby jsou znát. Transporter se v průběhu let stal špičkou ve své třídě a ani u nejnovější generace tomu není jinak.

Design: VW Transporter patří mezi vozy se spíše střízlivým a nadčasovým stylingem. Je evidentní, že jeho přednosti jsou - ostatně stejně jako u konkurentů - trochu někde jinde. To však neznamená, že by takový automobil nemohl vzbuzovat v některých aspektech naši pozornost. Nikoho nepřekvapí, že u transporteru najdeme typickou černou mřížku chladiče se stříbřitým logem VW, která nezapře svoji sounáležitost s ostatními aktuálními modely značky. U námi testované verze Allstar nás navíc, co se vzhledu týče, potěšil přední ochraný rám, který již dost mohutné přídi přidal ještě více na robustnosti. O jeho ochranném významu však můžeme polemizovat. Na druhou stranu velmi prakticky působí dvouramenná zpětná zrcátka s velkou zornou plochou. Ty velice usnadňují sledování dění kolem kabiny. Za povšimnutí stojí také zajímavě tvarované světlomety, které mají v oblasti blikačů boční výčnělky pro lepší viditelnost. U námi testované verze s kratším rozvorem (2920 mm) potěší dveře s velkým úhlem otevírání. Do prostorné kabiny je tak velmi snadný přístup. Tomu napomáhá i dostatečně nízko položený schůdek až za přední nápravou, samozřejmě po obou stranách. Přístup k druhé řadě sedadel také není žádným problémem. Do strany se otevírající mohutné dveře usnadní nástup i tomu nejnáročnějšímu spolujezdci. Navíc si lze za příplatek pořídit ještě jedny na levou stranu. Celkově vůz působí velmi kultivovaným dojmem bez zbytečných výstřelků extravagance. Drží se spíše léty osvědčených koncepcí, mezi které patří co nejlepší využitelnost prostoru a s tím související dopravní výkony.

Interiér: Po usednutí do vozu nás v prvé řadě upoutala velikost vnitřního prostoru. Oproti konkurenci má transporter jednoznačně navrch. Díky vyššímu usazení v kabině je dostatečný výhled všemi směry. Bez větších problémů si tak rychle zvyknete na větší rozměry vozu. Na celkové pohodlí mají nemalý vliv mimo jiné pohodlná sedadla s bočními opěrkami rukou. V námi testované verzi bylo celkem pět míst k sezení, v druhé řadě však již byla sedadla rozdělena v poměru dva ku jedné. Potěšitelným faktem je, že se vzadu nezapomnělo na opěrku hlavy pro každého cestujícího. V interiéru vyhrává praktičnost nad elegancí. Všechny ovládací prvky jsou intuitivní a dobře padnoucí do ruky. Velmi pěkně působí modré podsvícení přístrojů, jež nijak nedráždí oči. Jedinou výhradu máme k dosti "utopené" ruční brzdě. K jejímu úplnému uchopení je třeba dosti velkého náklonu do strany. Poněkud zarážejícím faktem je i ta skutečnost, že v základní výbavě vozu, jenž je primárně určen na delší vzdálenosti, chybí airbag řidiče. To však lze promptně vyřešit jeho objednáním z příplatkové výbavy. V té můžete dostat také např. klimatizaci, zmíněný ochranný rám nebo tmavé fólie na skla. V námi testovaném provedení Allstar je v základu druhý výměník topení, příprava pro rádio a elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka. Kvalitní a velmi výkonná je topná a větrací soustava. Ložný prostor je od prostoru kabiny oddělen zabudovanou přepážkou a začíná dle provedení na 3,4 m3. Za praktickou lze také považovat pryžovou krytinu podlahy celého vozu, která je tak snadno udržovatelná.

VW Transporter Allstar 2,5 TDI

Motor přeplňovaný vznětový 2,5 l V5 10V
Největší výkon 75 kW (102 k) při 3500 ot/min
Točivý moment 250 Nm při 1900-2300 ot/min
Pohon přední + připojitelný 4×4
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4707 × 1840 × 1940 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1712/988 kg
Objem nákladového prostoru 3,4 m3
Objem palivové nádrže 80 l
Maximální rychlost 157 km/h
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
6,8 l/6,5 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 961 730 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 9. únoru 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  

Motor a jízdní vlastnosti: Náš transporter byl vybaven přeplňovaným vznětovým pětiválcem o objemu 2,5 l a výkonu 75 kW (102 k) při 3500 ot/min. Motor nevyniká dle očekávání žádným převratným zrychlením, ale disponuje především dostatečnou pružností ve všech režimech otáček. Součástí sériové výbavy všech transporterů je pětistupňová manuální převodovka. Pro všechny varianty je nabízen volitelně spustitelný systém pohonu všech kol Syncro. Pohon všech kol zvyšuje především bezpečnost jízdy a průchodnost vozu v terénu. Zásluhou rozložení hnací síly se také výrazně zlepšuje směrová stabilita. Za velmi uspokojivou lze považovat v testu naměřenou kombinovanou spotřebu 6,8 l/100 km. Palivová nádrž pojme 80 litrů nafty. Nezanedbatelnou devízou na cestách jsou kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech, jež se u vozu této kategorie určitě neztratí. Automobil má výborné jízdní vlastnosti. Nechce se ani věřit, že se jedná primárně o užitkový vůz. I v případě, že nepoužíváte systém Syncro a hnací síla závisí pouze na přední nápravě, vůz v zatáčkách netrpí nedotáčivostí. Na vyvážené jízdě se jistě podílí také nemalou měrou naladění podvozku s nezávislým zavěšením kol vpředu i vzadu. Někoho by snad mohl odradit dosti znatelný hluk v kabině, ale na druhou stranu na vznětový pětiválce tohoto ražení je to zcela adekvátní projev.

Závěr: Díky dlouholeté tradici a velkému množství dodávaných variací nelze od VW Transporter očekávat nic jiného než úspěch. Když se přidají faktory jako velice slušný podvozek a s tím související prostorové dispozice, či osmiletá záruka na korozi, moc důvodů ke kritice nezbývá. Cena námi testovaného vozu se díky zvláštní výbavě vyšplhala až na 961 733 Kč (bez DPH).

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001