F o r d T r a n s i t K o m
b i 3 3 0 L W B
Užitečný krasavec
Vytvoření nástupce legendy - kterou Ford Transit
bezesporu je - to není vůbec jednoduchý úkol. Obzvlášť, pokud se nejedná pouze o
kosmetické úpravy, ale vlastně o zcela nový vůz.
Úvodem:
Automobil, kterého se od roku 1965 vyrobilo již přes čtyři miliony kusů, je
oblíbený pro svou jednoduchou a praktickou koncepci a především nízké provozní
náklady. Aby konstruktéři mohli při přípravě další generace co nejlépe poznat a
pochopit požadavky zákazníků, připravili tři a půl roku před zahájením výroby
nového transitu k testování jeho pojízdný prototyp - a nabídli svezení s ním
několika stovkám zákazníků. Z těchto zkušebních jízd vzniklo mnoho
konstrukčních změn, které nový transit převzal.
Design:
Atraktivní vnější vzhled i u užitkových vozů je trendem poslední doby. Transit
zaujme již na první pohled specificky tvarovanou maskou chladiče a světlomety s čirou
optikou, které kopírují linie karoserie. Charakteristický je snížený dolní okraj
bočních oken, který řidiči dává lepší přehled o dění v bezprostřední
blízkosti vozu. Výhradně celoocelová střecha je potom plošně největším
jednodílným výliskem, užívaným v současném automobilovém průmyslu. Vůz celkově
působí robustně a stabilně. Funkčnost a praktičnost byly hlavní zásady při
navrhování automobilu a odráží se i na jeho vzhledu.
Interiér: Testovaný vůz byl v provedení kombi a ještě s nejdelším rozvorem, takže
uvnitř našlo místo nejen osm cestujících včetně řidiče, ale ještě hodně
prostoru zbylo pro náklad (například objemná zavazadla). Místo řidiče bylo pro
kostruktéry prvořadé, a tak se transit těší z nejergonomičtější a
nejbezpečnější kabiny ve své třídě. Netradičně stoupající linie horní hrany
rámu dveří stejně jako snížená dolní část bočních oken umožňuje výrazně
lepší výhled. K bezpečnosti přispívají rovněž velká dělená vnější zpětná
zrcátka, umístěná nikoli na dveřích, ale přímo na karoserii, a to dosti nízko a
vpředu. Pracoviště řidiče má svou ergonomií a kvalitou materiálů i dílenského
zpracování velmi blízko k osobnímu vozu. To samé lze říci o počtu odkládacích
ploch, kterých je skutečně bezpočet. Potěší zejména kapsy ve dveřích, schopné
pojmout i dvoulitrovou plastovou láhev či prohlubeň pro umístění mobilního
telefonu. Řízení jde díky posilovači zlehka, totéž platí o pedálech či přesném
řazení dlouhou řadicí pákou. V rozměrném automobilu mají všichni cestující
dostatek místa. Sedadla jsou pohodlná, i když by zasloužila o málo delší sedáky i
opěradla. Jedinou, ale zato velkou výhradu jsem měl k nešťastnému umístění krytky
uchycení bezpečnostního pásu ve dvou řadách sedadel vzadu - ani útlý člověk se
tak nemůže opřít, aniž by ho zmíněný plast netlačil do ramene. Naproti tomu jsem
vzhledem k velké zasklené ploše ocenil tónovaná skla, která alespoň částečně
zamezovala pronikání slunečních paprsků a tedy ohřívání interiéru.
Ford Transit Kombi 330
LWB |
Motor |
přeplňovaný vznětový 2,4 l
V4 16V |
Největší výkon |
88 kW (120 k) při 4000 ot/min |
Točivý moment |
240 Nm při 2300 ot/min |
Pohon |
zadní |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
5651 × 1974 × 2323 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1967/1323 kg |
Objem palivové nádrže |
80 l |
Maximální rychlost |
147 km/h |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
10,5 l/8,5 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
881 000 Kč (včetně DPH) |
Veškeré
údaje jsou platné
k 3. červenci 2000. |

|
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: Podélně uložený přeplňovaný vznětový motor DuraTorq zcela nové
konstrukce (dokonce se čtyřventilovou technikou) o objemu 2,4 l, který poháněl
zkoušený vůz, je výtečným agregátem. Zejména v testované verzi s nemalým
výkonem 88 kW (120 k) a značným točivým momentem 240 Nm poskytuje automobilu
výborné dynamické vlastnosti i při plném zatížení. Tužší naladění podvozku
při jízdě bez zátěže dává sice nekompromisní jízdní vlastnosti, ovšem u
varianty pro převoz osob bych možná dal přednost komfortnějšímu odpružení. V
testu jsem dosáhl průměrné spotřeby 10,5 l nafty na 100 km.
Závěr:
Nový Ford Transit znamená zlepšení ve všech ohledech. Pro zákazníky jsou
nejcennější změny, vedoucí k větší variabilnosti vozu, pohodlí, bezpečnosti a
nízkým provozním nákladům. Bohužel, všechno něco stojí, a tak se dosti podstatně
zvýšila i cena automobilu, která u testovaného provedení činila 881 000 Kč
(včetně DPH).
Text: Daniel Srb
Foto: Daniel Srb prostřednictvím
digitálního fotoaparátu, laskavě zapůjčeného firmou REKONix
F o r d T r a n s i t K o m
b i V a n 3 3 0 M W B
Novou cestou
V pořadí druhým transitem v testu bylo praktické
provedení kombi van se středním rozvorem a příplatkovou zvýšenou střechou.
Vánoční počasí přineslo i trochu sněhu, a tak jsem měl příležitost vyzkoušet
jízdní vlastnosti i za zhoršených adhezních podmínek.
U tohoto automobilu jsem znovu ocenil velice povedený,
tedy krásný a přitom účelný design. Kvalitní materiály použité v interiéru
(zejména plasty) a více než dostatečný počet odkládacích ploch činí
používání vozu příjemným. Provedení kombi van umožňuje variabilní
využití transitu - buď lze uvnitř přepravovat až šest osob včetně řidiče a
náklad nebo lavici v druhé řadě vyjmout a umístit posuvnou příčku, oddělující
nákladový prostor, přímo za sedadla řidiče a spolujezdce. Objem přepravitelného
nákladu se tak výrazně zvětší (z 6,2 m3 na 8,6 m3 při užitečné hmotnosti 1329
kg). Dojem z výborného dílenského zpracování celého vozu bohužel kazila právě
přepážka mezi kabinou a nákladovým prostorem, neboť při jízdě vydávala
nepříjemné pazvuky. To je dáno jejím nepevným uchycením (je aretovatelná ve třech
polohách). Stejný motor jako u dříve testovaného transitu, přeplňovaný vznětový
čtyřválec DuraTorq o objemu 2,4 l s výkonem 88 kW (120 k) a točivým momentem 240 Nm
se vyznačoval hladkým a kultivovaným chodem, jen jeho zvuk výrazněji pronikal do
interiéru, a to i po patřičném zahřátí. Průměrná spotřeba dosáhla hodnoty 10,1
l/100 km. Jízdní vlastnosti automobilu zaslouží pochvalu, zejména při plném
naložení (což je dáno koncepcí pohonu). Cena vozu bez příplatkové výbavy činí
702 000 Kč (bez DPH). Za zvýšenou střechu zaplatíte navíc 30 000 Kč.
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb
F o r d T r a n s i t V a
n 3 0 0 S W B
Uspokojí všechny potřeby
Prozatím poslední transit, s nímž jsem se mohl
seznámit, byla novinka - vozidlo s přední poháněnou nápravou.
Existuje řada zákazníků, kteří často jezdí s pouze
částečně naloženými dodávkami a ti - ve většině případů - dávají přednost
automobilům s předním pohonem, které tak mají lepší jízdní vlastnosti. Mezi
výrobce, kteří mají takový vůz v nabídce, se nyní zařadil i Ford, neboť typ
Transit nabízí variantně buď se zadními nebo s předními poháněnými koly. Díky
promyšlené konstrukci je mezi oběma provedeními minimum konstrukčních rozdílů
(koneckonců 96 % dílů je společných). U "malého" transitu je použit
odlišný agregát, přeplňovaný vznětový dvoulitr se čtyřventilovou technikou, a to
ve třech výkonových variantách: 75 k, 85 k a 100 k. K dispozici jsou tři délky
rozvoru náprav a tři výšky střechy. Já jsem měl k testu zapůjčený transit s
nejsilnějším motorem (výkon 74 kW/100 k a točivý moment 230 Nm), krátkým rozvorem
a střední střechou, v provedení van (objem nákladového prostoru 6,81 m3, užitečná
hmotnost 1280 kg). U vozu jsem zejména ocenil nízko položenou podlahu nákladového
prostroru (právě díky pohonu přednch kol mohla být snížena o 100 mm) a výborné
jízdní vlastnosti i při jízdě bez nákladu. Stejně dobré byly i vlastnosti
dynamické, a to zejména díky kratšímu zpřevodování (stálý převodový poměr
4,23). Cena zkoušeného transitu činila 572 000 Kč (bez DPH).
Text: Daniel Srb / foto: Lukáš Růžička |
|