krátkodobý test

F o r d  T r a n s i t  K o m b i  3 3 0  L W B
Užitečný krasavec

Vytvoření nástupce legendy - kterou Ford Transit bezesporu je - to není vůbec jednoduchý úkol. Obzvlášť, pokud se nejedná pouze o kosmetické úpravy, ale vlastně o zcela nový vůz.

Úvodem: Automobil, kterého se od roku 1965 vyrobilo již přes čtyři miliony kusů, je oblíbený pro svou jednoduchou a praktickou koncepci a především nízké provozní náklady. Aby konstruktéři mohli při přípravě další generace co nejlépe poznat a pochopit požadavky zákazníků, připravili tři a půl roku před zahájením výroby nového transitu k testování jeho pojízdný prototyp - a nabídli svezení s ním několika stovkám zákazníků. Z těchto zkušebních jízd vzniklo mnoho konstrukčních změn, které nový transit převzal.

Design: Atraktivní vnější vzhled i u užitkových vozů je trendem poslední doby. Transit zaujme již na první pohled specificky tvarovanou maskou chladiče a světlomety s čirou optikou, které kopírují linie karoserie. Charakteristický je snížený dolní okraj bočních oken, který řidiči dává lepší přehled o dění v bezprostřední blízkosti vozu. Výhradně celoocelová střecha je potom plošně největším jednodílným výliskem, užívaným v současném automobilovém průmyslu. Vůz celkově působí robustně a stabilně. Funkčnost a praktičnost byly hlavní zásady při navrhování automobilu a odráží se i na jeho vzhledu.

Interiér: Testovaný vůz byl v provedení kombi a ještě s nejdelším rozvorem, takže uvnitř našlo místo nejen osm cestujících včetně řidiče, ale ještě hodně prostoru zbylo pro náklad (například objemná zavazadla). Místo řidiče bylo pro kostruktéry prvořadé, a tak se transit těší z nejergonomičtější a nejbezpečnější kabiny ve své třídě. Netradičně stoupající linie horní hrany rámu dveří stejně jako snížená dolní část bočních oken umožňuje výrazně lepší výhled. K bezpečnosti přispívají rovněž velká dělená vnější zpětná zrcátka, umístěná nikoli na dveřích, ale přímo na karoserii, a to dosti nízko a vpředu. Pracoviště řidiče má svou ergonomií a kvalitou materiálů i dílenského zpracování velmi blízko k osobnímu vozu. To samé lze říci o počtu odkládacích ploch, kterých je skutečně bezpočet. Potěší zejména kapsy ve dveřích, schopné pojmout i dvoulitrovou plastovou láhev či prohlubeň pro umístění mobilního telefonu. Řízení jde díky posilovači zlehka, totéž platí o pedálech či přesném řazení dlouhou řadicí pákou. V rozměrném automobilu mají všichni cestující dostatek místa. Sedadla jsou pohodlná, i když by zasloužila o málo delší sedáky i opěradla. Jedinou, ale zato velkou výhradu jsem měl k nešťastnému umístění krytky uchycení bezpečnostního pásu ve dvou řadách sedadel vzadu - ani útlý člověk se tak nemůže opřít, aniž by ho zmíněný plast netlačil do ramene. Naproti tomu jsem vzhledem k velké zasklené ploše ocenil tónovaná skla, která alespoň částečně zamezovala pronikání slunečních paprsků a tedy ohřívání interiéru.

Ford Transit Kombi 330 LWB

Motor přeplňovaný vznětový 2,4 l V4 16V
Největší výkon 88 kW (120 k) při 4000 ot/min
Točivý moment 240 Nm při 2300 ot/min
Pohon zadní
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 5651 × 1974 × 2323 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1967/1323 kg
Objem palivové nádrže 80 l
Maximální rychlost 147 km/h
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
10,5 l/8,5 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 881 000 Kč  (včetně DPH)

Veškeré údaje jsou platné
k 3. červenci 2000.

Motor a jízdní vlastnosti: Podélně uložený přeplňovaný vznětový motor DuraTorq zcela nové konstrukce (dokonce se čtyřventilovou technikou) o objemu 2,4 l, který poháněl zkoušený vůz, je výtečným agregátem. Zejména v testované verzi s nemalým výkonem 88 kW (120 k) a značným točivým momentem 240 Nm poskytuje automobilu výborné dynamické vlastnosti i při plném zatížení. Tužší naladění podvozku při jízdě bez zátěže dává sice nekompromisní jízdní vlastnosti, ovšem u varianty pro převoz osob bych možná dal přednost komfortnějšímu odpružení. V testu jsem dosáhl průměrné spotřeby 10,5 l nafty na 100 km.

Závěr: Nový Ford Transit znamená zlepšení ve všech ohledech. Pro zákazníky jsou nejcennější změny, vedoucí k větší variabilnosti vozu, pohodlí, bezpečnosti a nízkým provozním nákladům. Bohužel, všechno něco stojí, a tak se dosti podstatně zvýšila i cena automobilu, která u testovaného provedení činila 881 000 Kč (včetně DPH).

    
Text: Daniel Srb
Foto: Daniel Srb prostřednictvím digitálního fotoaparátu, laskavě zapůjčeného firmou REKONix

    

    


F o r d  T r a n s i t  K o m b i  V a n  3 3 0  M W B
Novou cestou

V pořadí druhým transitem v testu bylo praktické provedení kombi van se středním rozvorem a příplatkovou zvýšenou střechou. Vánoční počasí přineslo i trochu sněhu, a tak jsem měl příležitost vyzkoušet jízdní vlastnosti i za zhoršených adhezních podmínek.

U tohoto automobilu jsem znovu ocenil velice povedený, tedy krásný a přitom účelný design. Kvalitní materiály použité v interiéru (zejména plasty) a více než dostatečný počet odkládacích ploch činí používání vozu  příjemným. Provedení kombi van umožňuje variabilní využití transitu - buď lze uvnitř přepravovat až šest osob včetně řidiče a náklad nebo lavici v druhé řadě vyjmout a umístit posuvnou příčku, oddělující nákladový prostor, přímo za sedadla řidiče a spolujezdce. Objem přepravitelného nákladu se tak výrazně zvětší (z 6,2 m3 na 8,6 m3 při užitečné hmotnosti 1329 kg). Dojem z výborného dílenského zpracování celého vozu bohužel kazila právě přepážka mezi kabinou a nákladovým prostorem, neboť při jízdě vydávala nepříjemné pazvuky. To je dáno jejím nepevným uchycením (je aretovatelná ve třech polohách). Stejný motor jako u dříve testovaného transitu, přeplňovaný vznětový čtyřválec DuraTorq o objemu 2,4 l s výkonem 88 kW (120 k) a točivým momentem 240 Nm se vyznačoval hladkým a kultivovaným chodem, jen jeho zvuk výrazněji pronikal do interiéru, a to i po patřičném zahřátí. Průměrná spotřeba dosáhla hodnoty 10,1 l/100 km. Jízdní vlastnosti automobilu zaslouží pochvalu, zejména při plném naložení (což je dáno koncepcí pohonu). Cena vozu bez příplatkové výbavy činí 702 000 Kč (bez DPH). Za zvýšenou střechu zaplatíte navíc 30 000 Kč.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    

    


F o r d  T r a n s i t  V a n  3 0 0  S W B
Uspokojí všechny potřeby

Prozatím poslední transit, s nímž jsem se mohl seznámit, byla novinka - vozidlo s přední poháněnou nápravou.

Existuje řada zákazníků, kteří často jezdí s pouze částečně naloženými dodávkami a ti - ve většině případů - dávají přednost automobilům s předním pohonem, které tak mají lepší jízdní vlastnosti. Mezi výrobce, kteří mají takový vůz v nabídce, se nyní zařadil i Ford, neboť typ Transit nabízí variantně buď se zadními nebo s předními poháněnými koly. Díky promyšlené konstrukci je mezi oběma provedeními minimum konstrukčních rozdílů (koneckonců 96 % dílů je společných). U "malého" transitu je použit odlišný agregát, přeplňovaný vznětový dvoulitr se čtyřventilovou technikou, a to ve třech výkonových variantách: 75 k, 85 k a 100 k. K dispozici jsou tři délky rozvoru náprav a tři výšky střechy. Já jsem měl k testu zapůjčený transit s nejsilnějším motorem (výkon 74 kW/100 k a točivý moment 230 Nm), krátkým rozvorem a střední střechou, v provedení van (objem nákladového prostoru 6,81 m3, užitečná hmotnost 1280 kg). U vozu jsem zejména ocenil nízko položenou podlahu nákladového prostroru (právě díky pohonu přednch kol mohla být snížena o 100 mm) a výborné jízdní vlastnosti i při jízdě bez nákladu. Stejně dobré byly i vlastnosti dynamické, a to zejména díky kratšímu zpřevodování (stálý převodový poměr 4,23). Cena zkoušeného transitu činila 572 000 Kč (bez DPH).

    
Text: Daniel Srb / foto: Lukáš Růžička

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001