krátkodobý test

T o y o t a  R A V 4  2 , 0   5 D
Stylově do přírody

Japonské automobily zrají jako víno: každý jejich vylepšený model je více a více přibližuje vkusu evropských zákazníků. Stejně tomu tak je i u Toyoty RAV4, jejíž nová generace přinesla změny vzhledu, pohonných jednotek a dalších prvků.

Design: Dynamické vzezření a výrazné tvary karoserie dávají hned na první pohled najevo orientaci automobilu na využití v rámci volného času. Povedené jsou rozměrné přední světlomety, mohutný přední nárazník, obsahující mlhové světlomety a směrové ukazatele, svalnaté blatníky a náhradní kolo umístěné na pátých dveřích.

Interiér: Vnitřní prostor, který je stejně jako vnějšek vozu proveden ve značně sportovním duchu, vyniká kvalitním zpracováním a výběrem prvotřídních materiálů (potahy, plasty). Testovaný automobil byl v pětidvéřovém provedení, a tak přístup na všechna sedadla byl zcela bezproblémový. Pochvalu si zaslouží dostatečné množství odkládacích přihrádek (mimo jiné i na brýle ve stropním panelu). Moc se mi líbil sportovní tříramenný volant i do ruky padnoucí příjemná hlavice řadicí páky. Zavazadlový prostor o základním objemu 400 l postačuje k uložení běžných zavazadel, přičemž posunutím zadních sedadel vpřed (až o 15 cm), popřípadě jejich sklopením či úplným vyjmutím jej lze ještě zvětšit. Šikovným detailem pro zapomnětlivé je systém, jenž vůz po jeho opuštění po několika sekundách samočinně uzamkne.

Motor a jízdní vlastnosti: Zkoušené vozidlo bylo vybaveno silnějším z dvojice nabízených agregátů, zážehovým dvoulitrem se čtyřventilovou technikou a variabilním časováním ventilů VVT-i. Ten disponuje výkonem 110 kW (150 k) při 6000 ot/min a točivým momentem 192 Nm při 4000 ot/min. Mimořádně pružný motor je při nízkých otáčkách velice tichý a kultivovaný, díky kratšímu zpřevodování však při dálničních rychlostech vydává značný hluk. Právě sportovní převody a také stálý pohon všech čtyř kol (který je bezpochyby bezpečnějším řešením než pohon samočinně přiřaditelný, jako u konkurence) nepříznivě ovlivňují spotřebu paliva, která v testu dosáhla 11,8 l/100 km. Ovládání vozidla je snadné, jen spojkový pedál jde více ztuha a posilovač řízení by mohl být méně účinný při vyšších rychlostech. Větší světlá výška než u osobních automobilů, pohon všech kol a diferenciál s omezeným prokluzem zabezpečují této toyotě dobré jízdní vlastnosti za nepříznivých adhezních podmínek (déšť, sníh, kluzko) a rovněž umožňují průjezd i hodně špatných cest, ale o jízdě ve středně těžkém či dokonce těžkém terénu nemůže být ani řeč. Většině zákazníků však tyto schopnosti bohatě dostačují. K celkově sportovně laděnému vozu sice patří tužší podvozek, myslím si ale, že by konstruktéři měli přihlédnout k faktu, že RAV4 má zdolávat i špatné cesty a odpružení a tlumení pozměnit na trochu komfortnější, aby cestující necítili každou nerovnost doslova na vlastní kůži.

Toyota RAV4 2,0 5D

Motor zážehový 2,0 l V4 16V
Největší výkon 110 kW (150 k) při 6000 ot/min
Točivý moment 192 Nm při 4000 ot/min
Pohon stálý 4×4
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4125 × 1695 × 1660 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1240/410 kg
Objem zavazadlového prostoru 400 l
Objem palivové nádrže 57 l
Maximální rychlost 185 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 11,8 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
11,8 l/8,8 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 835 900 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 12. únoru 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  

Závěr: Toyota RAV4 je ideálním vozidlem pro volný čas. Silný motor, stylový design a praktičnost vyvažují vyšší cenu, která u pětidvéřové verze činí 835 900 Kč. Základní výbava zahrnuje ABS, dva airbagy, nárazníky a kliky dveří v barvě karoserie, posilovač řízení, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, vyhřívaná elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka, výškově stavitelný volant i sedadlo řidiče, manuální klimatizaci, přední mlhovky, roletu zavazadlového prostoru a střešní lišty.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001