F o r d R a n g e r D o u b
l e C a b
Drsňák
Pick-up amerického stylu nabízí na našem trhu nyní
již i Ford. Při jeho konstrukci bylo využito dlouholetých zkušeností s výrobou
vozů tohoto typu, v Americe mimořádně populárních. Ranger je však přizpůsoben
přísným nárokům evropského trhu, a tak je nejen odolný, ale i úsporný a kvalitně
zpracovaný.
Design:
Robustní stavbou karoserie a detaily jako kupřkladu maskou chladiče ranger připomíná
úspěšné americké pick-upy Ford. Jeho vzhled ale nepůsobí zbytečně okázale a je
přizpůsoben faktu, že vůz spíše než k reprezentaci slouží k opravdové práci.
Interiér: V testovaném provedení Double Cab má ranger čtyřdvéřovou pětimístnou
kabinu. Velice příjemný vnitřní prostor mne mile překvapil jak dobrým dílenským
zpracováním a pohodlím, nabízeným posádce, tak i svou praktičností, neboť
všechny materiály jsou snadno omyvatelné. Uvnitř si připadáte jako v komfortním
osobním automobilu, nikoli jako v náklaďáku. Pro ovládání mohutného vozu je
podstatný dobrý výhled a rozměrná vnější zpětná zrcátka. Mezi pick-upy s
dvojitou kabinou na českém trhu má tento ford nejprostornější interiér a zároveň
nejdelší ložnou plochu (1530 mm). Šířka ložné plochy činí 1535 mm, přičemž
nakládání je snadné prostřednictvím zadního výklopného čela. Při přepravě
nesnadno upevnitelného nákladu se jako výborná ukázala lišta s upevňovacími
úchyty po celé délce bočnic nákladového prostoru stejně jako ochranný rám na
zadní části kabiny.
Motor a jízdní vlastnosti: Vůz poháněl přeplňovaný vznětový motor DuraTorq o objemu 2,5 l s
mezichladičem stlačeného vzduchu a třemi ventily na válec. Jeho jeho maximální
výkon činil 80 kW (109 k) a nejvyšší hodnota točivého momentu potom 266 Nm.
Agregát, vybavený dvěma vyvažovacími hřídeli, je nejen dobře odhlučněn, ale má
velice kultivovaný běh a tichý chod, a to i nezahřátý. Delší zpřevodování
nepřinášelo oslnivou akceleraci, ale spíše solidní tah i při zatížení a nevelkou
spotřebu paliva (v testu 10,4 l/100 km). Ranger nabízí možnost k pohonu zadní
nápravy přiřadit i pohon předních kol, popřípadě použít redukci. To se velice
hodí při nasazení vozidla v lehčím či středně těžkém terénu, v němž se svou
světlou výškou 208 mm a nájezdovými úhly 35 stupňů vpředu a 28 stupňů vzadu
rozhodně neztratí. Limitující je jen delší rozvor (3000 mm), takže je třeba dát
si pozor u ostřejších terénních zlomů. Uzávěrka diferenciálu k dispozici není,
ale standardně je montován diferenciál s omezenou svorností, jenž zejména u
nezatíženého vozu zlepší trakční vlastnosti v krizových momentech. Odpružení se
povedlo vyladit tak, že při libovolném zatížení, na silnici i v terénu, posyktuje
zdařilý kompromis mezi dobrými jízdními vlastnostmi a komfortem pro cestující.
Karoserie vykazovala při terénních jízdách vynikající tuhost, danou pevným
žebřinovým rámem, na němž je připevněna. Dostatečný rejd předních kol jsem
ocenil nejen na úzkých lesních cestách, ale i při parkování v omezeném prostoru ve
městě, kde je ranger obratnější než leckterý osobní vůz.
Ford Ranger Double Cab |
Motor |
přeplňovaný vznětový 2,5 l
V4 12V |
Největší výkon |
80 kW (109 k) při 3500 ot/min |
Točivý moment |
266 Nm při 2000 ot/min |
Pohon |
zadní + připojitelný 4×4 |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4998 × 1750 × 1750 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1740/1085 kg |
Rozměry ložné lochy |
1530 × 1535 mm |
Objem palivové nádrže |
70 l |
Maximální rychlost |
143 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
25,6 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
10,4 l/10,5 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
712 295 Kč (bez DPH) |
Veškeré
údaje jsou platné
k 22. lednu 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
|
|
|
Závěr: Ford Ranger v provedení s dvojkabinou může dobře sloužit zejména tam, kde
je kromě až pěti lidí třeba současně přepravovat větší množství nákladu, a
to ať již stavebního materiálu, zemědělských plodin, nářadí, zavazadel či
sportovního náčiní. S přiřaditelným pohonem všech čtyř kol a redukcí je vozidlo
schopno projet i nejrůznější terénní úseky. Automobil je k mání za cenu 712 295
Kč (bez DPH). V základní výbavě mimo jiné naleznete dva airbagy, autorádio,
posilovač řízení, výškově stavitelný volant, centrální zamykání a elektricky
ovládaná přední okna a vnější zpětná zrcátka.
Text: Daniel Srb
Foto: Lukáš Růžička (5), Daniel Srb (1)