krátkodobý test

F o r d  R a n g e r  D o u b l e  C a b
Drsňák

Pick-up amerického stylu nabízí na našem trhu nyní již i Ford. Při jeho konstrukci bylo využito dlouholetých zkušeností s výrobou vozů tohoto typu, v Americe mimořádně populárních. Ranger je však přizpůsoben přísným nárokům evropského trhu, a tak je nejen odolný, ale i úsporný a kvalitně zpracovaný.

Design: Robustní stavbou karoserie a detaily jako kupřkladu maskou chladiče ranger připomíná úspěšné americké pick-upy Ford. Jeho vzhled ale nepůsobí zbytečně okázale a je přizpůsoben faktu, že vůz spíše než k reprezentaci slouží k opravdové práci.

Interiér: V testovaném provedení Double Cab má ranger čtyřdvéřovou pětimístnou kabinu. Velice příjemný vnitřní prostor mne mile překvapil jak dobrým dílenským zpracováním a pohodlím, nabízeným posádce, tak i svou praktičností, neboť všechny materiály jsou snadno omyvatelné. Uvnitř si připadáte jako v komfortním osobním automobilu, nikoli jako v náklaďáku. Pro ovládání mohutného vozu je podstatný dobrý výhled a rozměrná vnější zpětná zrcátka. Mezi pick-upy s dvojitou kabinou na českém trhu má tento ford nejprostornější interiér a zároveň nejdelší ložnou plochu (1530 mm). Šířka ložné plochy činí 1535 mm, přičemž nakládání je snadné prostřednictvím zadního výklopného čela. Při přepravě nesnadno upevnitelného nákladu se jako výborná ukázala lišta s upevňovacími úchyty po celé délce bočnic nákladového prostoru stejně jako ochranný rám na zadní části kabiny.

Motor a jízdní vlastnosti: Vůz poháněl přeplňovaný vznětový motor DuraTorq o objemu 2,5 l s mezichladičem stlačeného vzduchu a třemi ventily na válec. Jeho jeho maximální výkon činil 80 kW (109 k) a nejvyšší hodnota točivého momentu potom  266 Nm. Agregát, vybavený dvěma vyvažovacími hřídeli, je nejen dobře odhlučněn, ale má velice kultivovaný běh a tichý chod, a to i nezahřátý. Delší zpřevodování nepřinášelo oslnivou akceleraci, ale spíše solidní tah i při zatížení a nevelkou spotřebu paliva (v testu 10,4 l/100 km). Ranger nabízí možnost k pohonu zadní nápravy přiřadit i pohon předních kol, popřípadě použít redukci. To se velice hodí při nasazení vozidla v lehčím či středně těžkém terénu, v němž se svou světlou výškou 208 mm a nájezdovými úhly 35 stupňů vpředu a 28 stupňů vzadu rozhodně neztratí. Limitující je jen delší rozvor (3000 mm), takže je třeba dát si pozor u ostřejších terénních zlomů. Uzávěrka diferenciálu k dispozici není, ale standardně je montován diferenciál s omezenou svorností, jenž zejména u nezatíženého vozu zlepší trakční vlastnosti v krizových momentech. Odpružení se povedlo vyladit tak, že při libovolném zatížení, na silnici i v terénu, posyktuje zdařilý kompromis mezi dobrými jízdními vlastnostmi a komfortem pro cestující. Karoserie vykazovala při terénních jízdách vynikající tuhost, danou pevným žebřinovým rámem, na němž je připevněna. Dostatečný rejd předních kol jsem ocenil nejen na úzkých lesních cestách, ale i při parkování v omezeném prostoru ve městě, kde je ranger obratnější než leckterý osobní vůz.

Ford Ranger Double Cab

Motor přeplňovaný vznětový 2,5 l V4 12V
Největší výkon 80 kW (109 k) při 3500 ot/min
Točivý moment 266 Nm při 2000 ot/min
Pohon zadní + připojitelný 4×4
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4998 × 1750 × 1750 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1740/1085 kg
Rozměry ložné lochy 1530 × 1535 mm
Objem palivové nádrže 70 l
Maximální rychlost 143 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 25,6 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
10,4 l/10,5 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 712 295 Kč  (bez DPH)

Veškeré údaje jsou platné
k 22. lednu 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  

Závěr: Ford Ranger v provedení s dvojkabinou může dobře sloužit zejména tam, kde je kromě až pěti lidí třeba současně přepravovat větší množství nákladu, a to ať již stavebního materiálu, zemědělských plodin, nářadí, zavazadel či sportovního náčiní. S přiřaditelným pohonem všech čtyř kol a redukcí je vozidlo schopno projet i nejrůznější terénní úseky. Automobil je k mání za cenu 712 295 Kč (bez DPH). V základní výbavě mimo jiné naleznete dva airbagy, autorádio, posilovač řízení, výškově stavitelný volant, centrální zamykání a elektricky ovládaná přední okna a vnější zpětná zrcátka.

    
Text: Daniel Srb
Foto: Lukáš Růžička (5), Daniel Srb (1)

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001