krátkodobý test

Š k o d a  F a b i a  1 , 9   S D I  C o m f o r t
Nová třída

S ještě žhavou novinkou mladoboleslavské Škody Auto, jejíž jméno zní Fabia, jsem se po představení v portugalském Algarve měl možnost důkladně seznámit i v domácím prostředí.

Úvodem: K testu jsem si záměrně vybral nejúspornější fabii v současné nabídce, se vznětovým čtyřválcem pod kapotou a v prostřední ze tří výbav (Comfort). Automobilka Škoda zdůrazňuje, že fabia je nejenom novým vozem, ale vytváří rovněž novou třídu. S celkovou délkou 3960 mm a rozvorem 2462 mm se totiž blíží rozměrům vozů, které jsou zařazovány o třídu výše. Na rozdíl od o tři roky starší sestry octavie má fabia nový podvozek, použitý ve Volkswagen Group poprvé (další vozy v rámci koncernu budou následovat). K jeho zvláštnostem patří rozvor náprav, který je v tomto tržním segmentu neobvykle dlouhý, a také široký rozchod kol. Ten má spolu s minimálními převisy karoserie za důsledek dobrou stabilitu na vozovce. V současnosti mají zákazníci na výběr ze tří pohonných jednotek. První z nich je zážehový čtyřválec s osmiventilovým rozvodem o objemu 1,4 l, jenž dosahuje maximálního výkonu 50 kW (68 k) při 5000 ot/min a maximálního točivého momentu 120 Nm při 2500 ot/min. Vůz s ním může jet rychlostí až 162 km/h a kombinovaná spotřeba činí 7 l/100 km. Druhý motor v nabídce má rovněž objem 1,4 l, ale má čtyřventilovou techniku. Disponuje výkonem 74 kW (101 k) při 6000 ot/min a maxima točivého momentu 126 Nm dosahuje při 4400 ot/min. Maximální rychlost činí 185 km/h. Pokud jde o kombinovanou spotřebu, motor se spokojí se 7 l/100 km. Nejúspornější pohonnou jednotkou - která poháněla testovaný vůz - je třetí v pořadí, motor SDI o objemu 1,9 l: vznětový motor s atmosférickým plněním a přímým vstřikováním, který dává výkon 47 kW (64 k). Maximálního točivého momentu 125 Nm je dosahováno v intervalu 1600-2800 ot/min a maximální rychlost činí 154 km/h. Kombinovaná spotřeba je pouhých 4,8 l nafty na 100 km. Později se v nabídce objeví ještě zážehové motory 1,4 l MPI (55 kW), 2,0 l (88 kW) a přeplňovaný vznětový agregát o objemu 1,9 l (74 kW). V rámci novinářské prezentace jsem měl možnost vyzkoušet všechny tři prozatím dostupné motory. Musím přiznat, že slabší, osmiventilový 1,4 l (MPI) je poněkud méně svižný, je nutné jej více vytáčet a ne každému bude vyhovovat. Rovněž záběr spojky byl v tomto případě přinejmenším nezvyklý. Zato šestnáctiventilový 1,4 l má velice dobré dynamické vlastnosti. Atmosférický diesel je potom osvědčeným agregátem, jehož největšími přednostmi jsou nízká spotřeba a velká pružnost.

Design: Při pohledu zvenčí vás fabia jistě zaujme svou jedinečností. Je dynamická a přesto elegantní, solidní a přesto sebevědomá. Linie karoserie tohoto pětidvéřového hatchbacku se náramně podobají těm u octavie, ale mají mladistvější a sportovnější ráz. Fabia působí robustním dojmem, její karoserie využívá oblých tvarů. Přední část vypadá, jako by se vůz na vás usmíval. Charakteristická maska chladiče s širokým chromovaným rámem a logem signalizuje příslušnost ke značce Škoda. Přední a zadní části vozu dominují velké plastové nárazníky, které těsně přiléhají k masce chladiče, světlometům a dalším částem vozu. Působí elegantním dojmem, snižují odpor vzduchu a hladinu aerodynamického hluku, bohužel jejich šikmé napojení na blatníky může mít při případné i drobné nehodě za následek poškození nejen nárazníků. Přední světlomety s čirou optikou mají oddělené systémy dálkových a tlumených světel a jsou v nich integrovány i směrovky. Časem budou k dispozici i xenonová tlumená světla. Minimální spáry a přesné slícování karoserie značí dokonalé dílenské zpracování. Počínaje verzí Comfort jsou součástí sériové výbavy i mlhová světla, která jsou umístěna v nárazníku nízko nad vozovkou. Velice povedené jsou stírače: přední, zajišťující dokonalý otěr nezvykle velké části čelního skla a zadní, elegantně působící, s integrovanou tryskou ostřikovače.

Interiér: Rozměry prostoru pro cestující patří fabia k nejprostornějším kompaktním vozům. Dostatek místa zde naleznou i lidé vyšších postav. Zavazadlový prostor má relativně nevelký objem 260 l - daň za dlouhý rozvor a prostor na sedadlech. Při jeho sklopení ale dostaneme solidních 1016 l. Interiér je pojat v poněkud strohém stylu, jemuž dominují horizontální linie. Takové zpracování je však maximálně přehledné a příjemné (řidiče při řízení nic nerozptyluje), i když postrádá výraznější designérský záměr. Dominantním prvkem vnitřního prostoru je přístrojová deska s velkými stupnicemi rychloměru a otáčkoměru s digitálními hodinami a menšími ukazateli stavu paliva a teploty chladicí kapaliny. Při zapnutých světlech mají přístroje příjemné zelené podbarvení. Přístrojová deska je vyrobena technologií Slush - má měkký a na dotek příjemný povrch. Horní část je vždy v barvě šedočerné onyx. Podle verze výbavy je dolní část přístrojové desky a obložení interiéru u verze Classic a Comfort v šedé barvě, u verze Elegance v béžové barvě. Volant má poněkud nemoderní tvar a možná až přespříliš velký průměr; rovněž jeho věnec by mohl být o něco málo silnější. Standardem je podélně i výškově nastavitelný sloupek řízení. Design originálního rádia považuji za příliš jednoduchý a jeho ovládání za mimořádně podivné. Nově koncipovaná sedadla s dlouhými sedáky i opěradly a báječnými opěrkami hlavy jsou tužší, jak už je ve VW Group zvykem, ale pohodlná - rozhodně lepší než ta, která jsou použita v octavii. Ocenil jsem relativně dobré boční vedení. Táhlo ovládání posuvu sedadla je bohužel moc dlouhé, a tak může překážet nohám řidiče i spolujezdce, stejně tak jako páčka výškového seřízení sedadla, o niž jsem při každém nastoupení do vozu zavadil a změnil tak výšku sedadla (takže bylo nutné ji znovu upravit). Dostatek odkládacích ploch činí cestování pohodlnějším. Specialitou jsou (v případě, že váš vůz obsahuje klimatizaci) dvě chlazené schránky v přístrojové desce. Do větší z nich, která je umístěna před spolujezdcem, lze uložit např. plechovky s nápoji a v letních měsících se zde dá uchovávat například i čokoláda. Do menší z klimatizovaných přihrádek, která je umístěna vlevo před řidičem, se vejde přesně jedna plechovka s nápojem a tuto schránku je možno chladit nebo ohřívat. Fabia vybavená klimatizací tedy nenabízí pouze příjemné klima v interiéru, ale umožňuje také ochlazovat osvěžující nápoje pro cestující. Nechybí ani praktické držáky plechovek s nápoji. Ne zcela spokojen jsem byl s výhledem z vozu a s odhadem vzdáleností kolem něj. Absence ostrých hran totiž znemožňuje vaši orientaci, což není příjemné například při parkování. Taktéž silné A-sloupky (které oceníte při nárazu) částečně zabraňují výhledu. Zcela nevyhovující je potom pravé vnější zpětné zrcátko, které je tak malé, že z velké části nevykrývá slepý úhel a navíc nepůsobí ani esteticky pěkně.

Škoda Fabia 1,9 SDI Comfort

Motor vznětový 1,9 l V4 8V
Největší výkon 47 kW (64 k) při 4000 ot/min
Točivý moment 125 Nm při 1600-2800 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 3960 × 1646 × 1451 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1133/495 kg
Objem zavazadlového prostoru 260 l
Objem palivové nádrže 45 l
Maximální rychlost 154 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 18,6 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
5,4 l/4,8 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 374 900 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 24. dubnu 2000.

Motor a jízdní vlastnosti: Testovaný motor, který se v téměř shodném provedení montoval už i do felicií, je velice příjemný a pokud neočekáváte nadprůměrné výkony, budete jistě spokojeni. Extrémně nízká spotřeba totiž určitě vykouzlí úsměv na vaší tváři a veseleji bude i vaší peněžence. V době zdražování pohonných hmot je vůz, který v kombinovaném režimu odčerpá z nádrže v průměru pouhé 4,8 l nafty (v testu 5,4 l) na 100 km, skutečně k nezaplacení. Od interiéru je agregát navíc skvěle odhlučněn. Podvozek je hodně silnou zbraní fabie. Jeho důmyslné vyladění umožňuje jak sportovní, tak pohodlné svezení. Kdo jízdu nevyzkoušel, jen stěží bude věřit, jak dlouho zůstává automobil neutrální a co všechno si v zatáčkách nechá líbit. To mne opravdu okouzlilo. Bravo! Všechny modely fabie jsou sériově vybaveny nově vyvinutým typem posilovače řízení. Ten pracuje na elektrohydraulickém principu, nikoli pouze na principu hydraulickém. Rozdíl přitom spočívá v tom, že potřebný tlak oleje je vytvářen čerpadlem poháněným elektromotorkem. Výkon čerpadla odpovídá rychlosti jízdy a rychlosti, jakou řidič pohybuje volantem. Elektrohydraulický posilovač řízení tedy významnou měrou přispívá k úspoře pohonných hmot. Jeho další předností je, že účinek posilovače je řízen elektronicky v závislosti na rychlosti. Při manévrování s volantem u stojícího vozidla a popojíždění tak lze volant ovládat velice lehce. Při vyšších rychlostech je pak účinek posilovače nižší a řidič má lepší kontakt s vozovkou. Přenos pohybu od řadicí páky obstarává dvojice lanovodů. U zkoušeného vozu bylo řazení trochu nepřesné, ale domnívám se, že to byl problém konkrétního automobilu, který navíc zřejmě patřil mezi vůbec první vyrobené fabie. Při jízdě byl vůz poměrně citlivý na boční vítr.

Závěr: S fabií přichází značka Škoda se skutečně kvalitním vozidlem s prostorným interiérem (s výjimkou zavazadlového prostoru), bezpečnostními prvky na nejmodernější úrovni, vysokým komfortem a zajímavými detaily. Tento nový vůz je zcela jistě milníkem v historii Škodovky. Fabia je mladá, dynamická a výrazná. Má oslovit nové skupiny zákazníků a přispět k dalšímu zlepšení image značky Škoda. "Fabia není přímým následovníkem felicie," praví se v tiskových materiálech. Po pravdě řečeno, nelze fabii s felicií takřka vůbec srovnávat. Je to (mimochodem velmi zdařilý) skok minimálně o dvě generace vpřed. Za cenu 374 900 Kč dostanete v základní výbavě mimo jiné dva airbagy, elektrické ovládání bočních oken vpředu, centrální zamykání, přední mlhovky, zrcátka v barvě vozu a ocelová kola 6J × 14". Bohužel cena není silnou stránkou nové škody, a tak to bude mít v boji se zahraniční konkurencí těžké. Upřímně jí držím palce.

    
Text: Daniel Srb
Foto: Daniel Srb prostřednictvím digitálního fotoaparátu, laskavě zapůjčeného firmou REKONix

    

    


Š k o d a  F a b i a  1 , 4   1 6 V  C o m f o r t
1,4 l/74 kW obstál
na výbornou

Díky ochotě mladoboleslavské Škody Auto jsem měl možnost seznámit se s fabií s dalším z nabízených motorů. Tentokrát jí byla koncernová čtrnáctistovka a auto bylo opět ve výbavě Comfort.

Agregát se čtyřventilovou technikou, nabízející slušný výkon 74 kW (101 k) při 6000 ot/min a točivý moment 126 Nm při 4400 ot/min mne velice mile překvapil. Je samozřejmé, že díky použité technice je motor agilnější až při vytáčení do otáček, ale ani při poklidnější rodinné jízdě s ním vůz rozhodně není brzdou provozu. Ve vyšších otáčkách dostává motor nádherně bručivý jadrný sportovní zvuk a v intervalu zhruba 4000 - 5000 ot/min je jeho dynamika skutečně nečekaná. V souhře s celkově tuhou karoserií, krátkým zpřevodováním a zmiňovaným skvělým podvozkem tak budou v rámci určtých mezí nadšeni i řidiči, hledající sportovní zážitky. Vůz si libuje nejen na dálnici (ocenit musím nízký hluk pronikající do interiéru), kdy dosažení maximální rychlosti 185 km/h pro něj nepředstavuje žádný problém, ale především v kopcovitém terénu plném ostrých zatáček, v němž bude jízda tím pravým potěšením. Jediné, co mi zkalilo nadšení nad kvalitami vozu, byla znatelně delší odezva na sešlápnutí pedálu plynu, zejména pokud byl motor ve volnoběžných otáčkách (například při rozjíždění). To způsobuje takzvaný elektronický plyn - vazbu mezi plynem a motorem zajišťuje elektronika a škrtící klapka je ovládána elektromotorkem. Avšak po týdnu používání automobilu jsem si na toto specifikum zvykl. Testovaná fabia byla ve stříbrné barvě, která jí (narozdíl od řady jiných vozů) sluší a vůz tak působí dravě i reprezentativně zároveň. Průměrná spotřeba v testu, kdy jsem jezdil hodně dynamicky, činila 7 l/100 km, což považuji za vcelku příznivé. Automobil v této výbavě přijde na 379 900 Kč. To není málo, ale vzhledem k jeho kvalitám ani přehnaně mnoho.

    
Text: Daniel Srb / foto: Škoda Auto (3), autotesty.cz (1)

    

    


Š k o d a  F a b i a  1 , 4   1 6 V  C o m f o r t
1,4/55 kW:
Zlatá střední cesta

Po 47 kilowattové vznětové verzi SDI a zážehové 1,4/74 kW verzi Vám přinášíme pro porovnání i další motorovou variaci fabie v obvyklém redakčním testu. V tomto případě se nám dostal do redakce druhý nejsilnější agregát (ze čtyř nabízených) mezi čtrnáctistovkami, a to 55kW motor se čtyřventilovou technikou z dílny koncernu VW. Já osobně bych ho považoval v této objemové třídě za nejpřijatelnější.

Prozatím poslední fabia, která prošla redakčním testem, byla, jak již titulek napovídá, s motorem 1,4 l 16V o výkonu 55 kW (75 k). Vůz v tomto provedení dosahuje maximálního výkonu při 5000 ot/min. Hodnota největšího točivého momentu 126 Nm při 3800 ot/min je na úrovni 74kW motoru, a to zaručuje dobrý záběr a pružnost. Opět je použit rozvod 2 × OHC se čtyřventilovou technikou. Vůz s tímto motorem dosahuje maximální rychlosti 166 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 13,8 s. Kombinovaná spotřeba dosažená námi v testu činila 6,8 l /100 km. Nemohu do detailu posuzovat ostatní motorové variace v objemu 1,4 l, ale právě mnou testovaná verze se mi zdá jako nejúčelnější. Oproti verzi s výkonem 74 kW mluví jednoznačně nižší cena (ve výbavě Comfort o 40 000 Kč) a pochopitelně i nižší spotřeba při zachování stejného točivého momentu. Oproti slabším verzím 50 kW a 44 kW (zatím jsme neměli v testu) disponuje 55kW verze kromě výkonu pokročilejší čtyřventilovou technikou a také srovnatelnou spotřebou. Navíc cenový rozdíl v tomto případě není tak vysoký. Co se jízdních vlastností a ovládacích prvků týče, potěšila mne fabia krátkým přesným řazením. Především jsem ocenil, že při řazení pátého rychlostního stupně již "nehobluji" nohu spolujezdce, jak tomu je kupříkladu u felicie nebo jiných vozů. Za pohodlné považuji sedačky s dobrým bočním vedením. Rád bych také ocenil uspořádání ovládacích prvků, jnž nezapřou příslušnost ke koncernu. Pokud jezdíte například v octavii, budete se po usednutí za volant cítit jako ryba ve vodě. Za podařené lze dále považovat kvalitní dílenské zpracování a odhlučnění motoru, ale to bylo typické pro všechny námi testované fabie. Trochu více odkládacího místa bych očekával v prostoru předních dveří. Jízdní vlastnosti jsou u uspokojivé, vůz má slušný zátah a rozhodně netrpí nedostatečným výkonem. Nicméně motor je trochu citlivý na způsob zacházení a věřte, že styl vaší jízdy se výrazně odrazí v součtu konečné spotřeby. Nový elektronický plyn (popis kolega v článku výše), jímž je fabia vybavena, může někomu působit potíže, dá se však na něj zvyknout. Škoda Fabia je rozhodně vůz, který si zaslouží vaši pozornost. Široká škála nabízených pohonných jednotek, výborná ovladatelnost a jízdní vlastnosti jsou přednosti, které hravě zastíní i některé, pro někoho ne příliš povedené, prvky interiéru. Já osobně vám mohu fabii jen doporučit. Cena námi testovaného modelu činí 339 900 Kč.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001