H o n d a C i v i c S e d a
n 1 , 6 i V T E C L S
Sedmá generace startuje
Již sedmá generace modelu Civic přichází na náš
trh. Vozů, jejichž první generace byla představena již v roce 1972, se prodalo za
minulých 28 let více než 13 milionů kusů. Celá nynější nová modelová řada je
charakteristická inovovaným vzhledem se snahou zvýšit využitelnost vnitřního
prostoru. To vše při snížení celkové délky a zachování kompaktních vnějších
rozměrů. Na trh přichází testovaná karosářská verze sedan. Další čtyři
varianty se podle výrobce objeví na trhu v průběhu roku. Co se pohonných jednotek
týče, budou v nabídce agregáty od 1,4 l až do 2,0 l, podle provedení.
Design:
Nový Civic se drží tradičních, Hondou lety prověřených koncepcí. Typická je
výrazně plochá příď s mohutnými světlomety. V celkově nízko položené karoserii
upoutá také na první pohled velká plocha předního skla. S tím vším kontrastuje
stupňovitá záď. Zajímavou inovací jsou do víka zavazadlového prostoru začleněné
dělené koncové svítilny, které přechází až do horní hrany zádě. Vůz je oproti
svému předchůdci vyšší a širší. Má také o 65 mm zkrácený přední převis a
spodní hranu čelního skla posunutou mírně vpřed. Z hlediska bezpečnosti je však
kratší příď vždy opravdovou výzvou pro konstruktéry. Aby se zamezilo směřování
energie čelního nárazu na střed vozu, je důmyslně rozdělena do více paralelních
drah. Tato energie se soustřeďuje především do vysoce tuhých předních bočních
členů a do předního pomocného rámu. Podle výrobce je nový Civic prvním
globálním modelem vyráběným za využití nového výrobního programu Hondy. Jde
především o zajištění vysoké kvality výroby ve všech světových závodech. Za
tímto účelem bylo v japonském Tochigi vyvinuto výzkumné centrum vytvářející
nejlepší možné pracovní postupy. Právě nejzřetelnějším výsledkem tohoto
programu má být podle výrobce vynikající slícování a konečná úprava všech
komponentů. Je pravdou, že nový Civic je v tomto ohledu opravdu na úrovni a mnohé
mezery mezi díly se téměř blíží nule.
Interiér: Uvnitř vozu nalezneme poměrně strohé provedení ovládacích prvků.
Nicméně, ačkoliv to na první pohled tak nevypadá, vše je velice účelné a
praktické. Drobné výhrady bych měl jen k chybějící kontrolce, indikující zapnutí
světlometů. Interiér se vyznačuje velice kvalitním zpracováním a použitím
špičkových potahových materiálů a plastů. Za příjemný lze považovat poměrně
velký, do ruky dobře padnoucí volant a sportovně laděnou řadící páku. Ta nás
upoutala svým zlatavým lemováním, které lze objevit i na ruční brzdě a klikách
dveří (záleží však na vašem vkusu). Nastupování do vozu je prostřednictvím
dveří s velkým úhlem otevírání naprosto bezproblémovou záležitostí. Trochu
potíží však může někomu způsobit vystupování, a to díky nízko umístěným
sedadlům. Vcelku pohodlná přední sedadla mají dostatečnou délku sedáku i
opěradla. Nicméně marně budete hledat nastavitelnou bederní opěrku. Pohodlná jsou
také sedadla zadní. Pozitivním prvkem je zde samonavíjecí bezpečnostní pás pro
třetího cestujícího. Mezi standardní bezpečnostní prvky patří nejen oba přední
airbagy, ale také další dva v opěradlech předních sedadel. Tradičně velmi
kvalitní je u Hondy zvuková aparatura. Zavazadlový prostor nabízí uspokojivých 450
l. Přístup k zavazadelníku je vcelku snadný, ale poněkud zarážející je absence
vnitřní výplně zadního víka.
Honda Civic Sedan 1,6i
VTEC LS |
Motor |
zážehový 1,6 l V4 16V |
Největší výkon |
81 kW (110 k) při 5600 ot/min |
Točivý moment |
152 Nm při 4300 ot/min |
Pohon |
přední |
Převodovka |
manuální pětistupňová s ručním
řazením |
Vnější rozměry |
4460 × 1715 × 1445 mm |
Pohotovostní/užitečná hmotnost |
1089/481 kg |
Objem zavazadlového prostoru |
450 l |
Objem palivové nádrže |
50 l |
Maximální rychlost |
195 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
9,2 s |
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce |
6,8 l/6,5 l (na 100 km) |
Základní cena testovaného modelu |
589 000 Kč |
Veškeré
údaje jsou platné
k 26. únoru 2001. |

|
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
|
|
|
Motor a jízdní vlastnosti: Hondy jsou už léta uznávány díky svým vyspělým vysokootáčkovým
zážehovým motorům. Námi testovaný civic nebyl výjimkou. Vůz byl vybaven
šestnáctiventilovým čtyřválcem s vyspělým systémem variabilního časování
ventilů VTEC druhé generace. Na výběr je motor o objemu 1,4 l o výkonu 66 kW (90 k) a
námi testovaný 1,6 l agregát o výkonu 81 kW (110 k) při 5600 ot/min. Motory
používají elektronicky řízené vstřikování paliva PGM-FI, které je v současné
době hitem i u aktuální nabídky motocyklové sekce. Motor je naladěn jednoznačně
sportovně, záběr se projevuje již od zhruba 2000 ot/min, ale opravdový nástup
až tak kolem 4500 ot/min, kdy se začne o slovo hlásit proměnné časování
ventilů. Náležitý zátah se v tu chvíli projeví samozřejmě i patřičně jadrným
zvukem, který je dost znát v jinak dobře odhlučněném interiéru. To však
sportovněji naladěnému motoru určitě prominete. Zvlášť tehdy, když vás stejně
jako i nás překvapí i přes dravější jízdu slušnou kombinovanou spotřebou 6,8 l/100km.
Jak jsme očekávali, vůz se choval jistě i při ostřejší jízdě a průjezdu
zatáček. Velkou měrou se na tom podílela nová nízko položená tuhá karoserie a
dvojité lichoběžníkové závěsy zadních kol. Výrazným pomocníkem při jízdě je
nový posilovač řízení. Nástup brzd je uspokojivý a brzdný účinek dostatečný k
bezpečnému zastavení. K preciznímu přesnému řazení nemáme sebemenších námitek.
Při rozjezdu je třeba trochu klidnit vášně, protože motor má silný nástup, což
se projevuje poté prokluzem předních kol. Vůz by určitě snesl větší, než ve
standardu montovaná o rozměru 185/16 R14.
Závěr:
Sedan Honda Civic se se svými ambicemi (vynikající motor, podvozek) jednoznačně
uchází o prim v nižší střední třídě. Nakolik bude úspěšný, ukáží až
prodejní výsledky. Pokud však dáte na decentí eleganci s cílem příliš nebudit
pozornost, ale mít pod kapotou i nějakého toho koníka, bude pro vás civic
jednoznačně správnou volbou. Cena testovaného modelu činí 589 000 Kč.
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička