krátkodobý test

H o n d a  C i v i c  S e d a n  1 , 6 i  V T E C  L S
Sedmá generace startuje

Již sedmá generace modelu Civic přichází na náš trh. Vozů, jejichž první generace byla představena již v roce 1972, se prodalo za minulých 28 let více než 13 milionů kusů. Celá nynější nová modelová řada je charakteristická inovovaným vzhledem se snahou zvýšit využitelnost vnitřního prostoru. To vše při snížení celkové délky a zachování kompaktních vnějších rozměrů. Na trh přichází testovaná karosářská verze sedan. Další čtyři varianty se podle výrobce objeví na trhu v průběhu roku. Co se pohonných jednotek týče, budou v nabídce agregáty od 1,4 l až do 2,0 l, podle provedení.

Design: Nový Civic se drží tradičních, Hondou lety prověřených koncepcí. Typická je výrazně plochá příď s mohutnými světlomety. V celkově nízko položené karoserii upoutá také na první pohled velká plocha předního skla. S tím vším kontrastuje stupňovitá záď. Zajímavou inovací jsou do víka zavazadlového prostoru začleněné dělené koncové svítilny, které přechází až do horní hrany zádě. Vůz je oproti svému předchůdci vyšší a širší. Má také o 65 mm zkrácený přední převis a spodní hranu čelního skla posunutou mírně vpřed. Z hlediska bezpečnosti je však kratší příď vždy opravdovou výzvou pro konstruktéry. Aby se zamezilo směřování energie čelního nárazu na střed vozu, je důmyslně rozdělena do více paralelních drah. Tato energie se soustřeďuje především do vysoce tuhých předních bočních členů a do předního pomocného rámu. Podle výrobce je nový Civic prvním globálním modelem vyráběným za využití nového výrobního programu Hondy. Jde především o zajištění vysoké kvality výroby ve všech světových závodech. Za tímto účelem bylo v japonském Tochigi vyvinuto výzkumné centrum vytvářející nejlepší možné pracovní postupy. Právě nejzřetelnějším výsledkem tohoto programu má být podle výrobce vynikající slícování a konečná úprava všech komponentů. Je pravdou, že nový Civic je v tomto ohledu opravdu na úrovni a mnohé mezery mezi díly se téměř blíží nule.

Interiér: Uvnitř vozu nalezneme poměrně strohé provedení ovládacích prvků. Nicméně, ačkoliv to na první pohled tak nevypadá, vše je velice účelné a praktické. Drobné výhrady bych měl jen k chybějící kontrolce, indikující zapnutí světlometů. Interiér se vyznačuje velice kvalitním zpracováním a použitím špičkových potahových materiálů a plastů. Za příjemný lze považovat poměrně velký, do ruky dobře padnoucí volant a sportovně laděnou řadící páku. Ta nás upoutala svým zlatavým lemováním, které lze objevit i na ruční brzdě a klikách dveří (záleží však na vašem vkusu). Nastupování do vozu je prostřednictvím dveří s velkým úhlem otevírání naprosto bezproblémovou záležitostí. Trochu potíží však může někomu způsobit vystupování, a to díky nízko umístěným sedadlům. Vcelku pohodlná přední sedadla mají dostatečnou délku sedáku i opěradla. Nicméně marně budete hledat nastavitelnou bederní opěrku. Pohodlná jsou také sedadla zadní. Pozitivním prvkem je zde samonavíjecí bezpečnostní pás pro třetího cestujícího. Mezi standardní bezpečnostní prvky patří nejen oba přední airbagy, ale také další dva v opěradlech předních sedadel. Tradičně velmi kvalitní je u Hondy zvuková aparatura. Zavazadlový prostor nabízí uspokojivých 450 l. Přístup k zavazadelníku je vcelku snadný, ale poněkud zarážející je absence vnitřní výplně zadního víka.

Honda Civic Sedan 1,6i VTEC LS

Motor zážehový 1,6 l V4 16V
Největší výkon 81 kW (110 k) při 5600 ot/min
Točivý moment 152 Nm při 4300 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4460 × 1715 × 1445 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1089/481 kg
Objem zavazadlového prostoru 450 l
Objem palivové nádrže 50 l
Maximální rychlost 195 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 9,2 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
6,8 l/6,5 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 589 000 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 26. únoru 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  

Motor a jízdní vlastnosti: Hondy jsou už léta uznávány díky svým vyspělým vysokootáčkovým zážehovým motorům. Námi testovaný civic nebyl výjimkou. Vůz byl vybaven šestnáctiventilovým čtyřválcem s vyspělým systémem variabilního časování ventilů VTEC druhé generace. Na výběr je motor o objemu 1,4 l o výkonu 66 kW (90 k) a námi testovaný 1,6 l agregát o výkonu 81 kW (110 k) při 5600 ot/min. Motory používají elektronicky řízené vstřikování paliva PGM-FI, které je v současné době hitem i u aktuální nabídky motocyklové sekce. Motor je naladěn jednoznačně sportovně, záběr se projevuje již od zhruba 2000 ot/min, ale opravdový nástup   až tak kolem 4500 ot/min, kdy se začne o slovo hlásit proměnné časování ventilů. Náležitý zátah se v tu chvíli projeví samozřejmě i patřičně jadrným zvukem, který je dost znát v jinak dobře odhlučněném interiéru. To však sportovněji naladěnému motoru určitě prominete. Zvlášť tehdy, když vás stejně jako i nás překvapí i přes dravější jízdu slušnou kombinovanou spotřebou 6,8 l/100km. Jak jsme očekávali, vůz se choval jistě i při ostřejší jízdě a průjezdu zatáček. Velkou měrou se na tom podílela nová nízko položená tuhá karoserie a dvojité lichoběžníkové závěsy zadních kol. Výrazným pomocníkem při jízdě je nový posilovač řízení. Nástup brzd je uspokojivý a brzdný účinek dostatečný k bezpečnému zastavení. K preciznímu přesnému řazení nemáme sebemenších námitek. Při rozjezdu je třeba trochu klidnit vášně, protože motor má silný nástup, což se projevuje poté prokluzem předních kol. Vůz by určitě snesl větší, než ve standardu montovaná o rozměru 185/16 R14.

Závěr: Sedan Honda Civic se se svými ambicemi (vynikající motor, podvozek) jednoznačně uchází o prim v nižší střední třídě. Nakolik bude úspěšný, ukáží až prodejní výsledky. Pokud však dáte na decentí eleganci s cílem příliš nebudit pozornost, ale mít pod kapotou i nějakého toho koníka, bude pro vás civic jednoznačně správnou volbou. Cena testovaného modelu činí 589 000 Kč.

    
Text: Lukáš Růžička / foto: Lukáš Růžička

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001