krátkodobý test

K i a  C a r n i v a l  L S
Korejský Američan

Na první pohled nelogické spojení takřka dokonale charakterizuje automobil Kia Carnival. Vůz jihokorejského výrobce totiž zcela naplňuje americké představy o pohodlném víceúčelovém automobilu.

Design: Inspirace americkými konkurenty je asi nejvíc patrná na vnějším vzhledu carnivalu. Když se k velkorysým vnějším rozměrům 4,89 m na délku a 1,9 m na šířku přidá ještě dravě vyhlížející maska chladiče a mohutný otvor pro vstup vzduchu na dlouhé přední kapotě, budí automobil respekt široko daleko.

Interiér: Prostorově naddimenzovaný interiér pohodlně pojme až sedm cestujících. Ti mohou snadno nastoupit buď předními nebo (po obou stranách) bočními posuvnými dveřmi. Zavazadlový prostor zpřístupňuje zadní výklopná stěna. Sedadla v uspořádání 2-2-3 (první dvě řady tvoří samostatné sedačky s loketními opěrkami, zadní řada je třímístnou lavicí) jsou spíše měkkými, pohodlnými křesly bez bočního vedení. Sedadlo řidiče je výškově stavitelné, stejně jako čtyřramenný volant. Opěradla sedadel ve druhé řadě lze po jejich sklopení využívat jako užitečné stolky. V celém interiéru je zcela rovná podlaha, mezi řidičem a spolujezdcem nepřekáží ani páka parkovací brzdy (je ovládána malým pedálem), ani řadicí páka, přesunutá ve formě joysticku na přístrojovou desku. Provedení interiéru v krémové barvě sice působí líbivě, není však (vzhledem k možnosti zašpinění) příliš praktické. Dílenské zpracování by mohlo být na lepší úrovni.

Motor a jízdní vlastnosti: V případě použití zážehového agregátu u takto rozměrného vozu by se spotřeba paliva vyšplhala do závratných výšin. Je proto dobře, že Kia nabízí tento model výhradně s motorem vznětovým. Tím je šestnáctiventilový čtyřválec o objemu 2,9 l s přímým vstřikováním paliva, přeplňovaný tubodmychadlem a doplněný chladičem stlačeného vzduchu. Dvoutunovému vozu dokáže udělit pořádnou dynamiku, ovšem jen v omezeném intervalu otáček (zhruba 2000-2300 ot/min). Bohužel, do interiéru proniká hluk motoru více než by bylo příjemné. Notně plavné naladění podvozku, náklon v zatáčkách a méně přesné řízení opět připomínají americké vozy. Překvapen jsem byl tím, jak špatně se pneumatiky Kumho o rozměru 215/65 R15 vyrovnávají s většími příčnými a zejména podélnými nerovnostmi (vyjetými kolejemi). Průměrná spotřeba v testu činila 9,2 l nafty na 100 km.

Kia Carnival LS

Motor přeplňovaný vznětový 2,9 l V4 16V
Největší výkon 93 kW (126 k) při 3600 ot/min
Točivý moment 338 Nm při 1950 ot/min
Pohon přední
Převodovka manuální pětistupňová s ručním řazením
Vnější rozměry 4890 × 1900 × 1730 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 2009/536 kg
Objem zavazadlového prostoru 344 l
Objem palivové nádrže 75 l
Maximální rychlost 168 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 17,3 s
Průměrná spotřeba paliva
v testu/údaj výrobce
9,2 l/8,3 l  (na 100 km)
Základní cena testovaného modelu 779 950 Kč

Veškeré údaje jsou platné
k 8. lednu 2001.

  
INFORMACE O NOVÝCH TESTECH E-MAILEM
  

Závěr: Kia Carnival potěší ty, kteří nade vše upřednostňují komfort a prostor. Automobil nabízí variabilní interiér, hospodárný motor a bohatou výbavu za výrazně nižší cenu než je zvykem u americké konkurence. Základní cena s výbavou LS činí 779 950 Kč přičemž ve standardní výbavě jsou zahrnuty dva čelní airbagy, posilovač řízení, klimatizace, výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče, elektrické stahování předních oken a ovládání vnějších zpětných zrcátek či centrální zamykání.

    
Text: Daniel Srb / foto: Daniel Srb

    


  
Vyhledávání na serveru podle klíčových slov

PicoSearch

  
  

  

Týdeník autotesty.cz je oficiálním mediálním partnerem expedice Trans Africa 2001